
 45

 

 
The War on Ideas:  

Alhurra and US International Broadcasting Law in the ‘War on Terror’ 
 

 
William Youmans 
University of Michigan, Ann Arbor 
 
 

Keywords:  Alhurra, international broadcasting, public diplomacy, war on 
terror 

 
 
Abstract 
Numerous non-Arab states employ international broadcasting agencies to impact the Arab media 
mix. This article examines the recent American intervention into the Arab public sphere – via its 
satellite television network, Alhurra (‘the free one’) – and the inherent norms promoted by these 
efforts. The regulations guiding the American government’s international broadcasting efforts 
establish certain standards and guidelines that can explain why Alhurra’s credibility suffers and 
audience remains scant – it is more accountable to domestic political actors than it is to the 
audiences it is trying to reach. The structure of political oversight established by American 
international broadcasting law resembles the top-down authoritarian model of media governance 
common to many Arab regimes. This suggests that reconstructing Alhurra as an independent 
network able to push ideational envelopes and facilitate cross-national exchange without the 
burden of its current imperative, selling deeply unpopular American polices, should be 
considered.  

 
 
Background 
When the United States government launched the ‘war on terror’ following the 
attacks of 11 September 2001, it understood the campaign would entail more than 
military operations, namely, winning the ‘hearts and minds’ of the Arab world 
(Khalaf, 2004). Thepremise was that propaganda by anti-American leaders and 
groups, and cultural misunderstanding, fuelled a hateful ignorance of the United 
States. The government launched a wide-ranging program of activities, 
publications and media primarily through the State Department, but also through 
the Department of Defense to some degree, and other federal agencies such as US 
Agency for International Development (USAID). Congress, America’s 
representative, legislative branch of government, also played a role in shaping 
American communications abroad. This article focuses on one program overseen 
by the federal agency that manages US international broadcasting, the 
Broadcasting Board of Governors (BBG) (‘Foreign affairs…’, 1998). 
______________________________ 
Westminster Papers in Communication and Culture © 2009 (University of Westminster, London), Vol. 6(1): 
45-68. ISSN 1744-6708 (Print); 1744-6716 (Online) 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 46

 
In mid-February 2004 the BBG launched Alhurra, an Arabic-language news and 
entertainment television channel.1 It was founded to counter what officials 
considered anti-US bias in Arabic-language media (Rutenberg, 2003). By reporting 
openly on American society and government, and human rights and freedom 
issues in the Arab world, the network explicitly aimed to provide objective and 
critical news in the promotion of democracy. As BBG officials clarified in a 
statement to Congress, Alhurra was to offer something provocative and new:  
 
Alhurra’s branding, town hall meeting formats, interactive programming, and 
open-forum debates are designed to help viewers open their eyes and minds, 
provide new perspectives, show them the world outside of the Middle East, and 
encourage them to think for themselves. (‘Broadcasting Board of Governors’, 
2005, 102) 
 
The logic behind the broadcasting component of the ‘war on terror’ was that 
telling America’s story to the Arab world would elicit greater empathy and give 
American foreign policy a more hospitable political terrain. This assumed that 
Arab public opinion was driven by a perceptual imbalance, one that could be 
corrected through American-produced strategic communications, public relations 
and international broadcasting. 
 
 
Alhurra’s Mission Debated: Independent News or Propaganda? 
When Alhurra began airing, it was touted by its proponents as an independent 
news station that would win credibility by challenging orthodoxies, including US 
policies, and those of its Arab allies. This was posed as a model for democratic 
media in the American tradition (Shelby, 2004) – although publicly funded 
European international broadcasters are also noted for their editorial 
independence.2 Alhurra would function so freely of government oversight, it 
would give ‘U.S. officials heartburn’, according to one of the network’s founders 
(Guider, 2004, 4). The governmental agency that oversees it, the BBG, disavowed 
editorial control over Alhurra in its public pronouncements. The BBG’s role as a 
‘firewall’ against external pressure would ‘protect the professional independence 
and integrity of the broadcasters’, to promote ‘accurate, balanced and 
comprehensive news’ (Alhurra’s website, 2007). The first news director, Mouafac 
Harb, stressed the importance of Alhurra’s credibility (‘US government 
launches…’ 2003), which implied distance from US policy imperatives, meaning 
governmental management. However, the structure of governance in US 
international broadcasting did not enable the types of editorial independence 
enjoyed by some of Alhurra’s European equivalents. 
 



William Youmans, The War on Words… 
 

 47

 

 The view that Alhurra should be independent was not shared by those who held 
determinant authority over this question. Legislators argued that Alhurra should 
not function as an independent broadcaster, but as an outright propaganda outlet. 
Congressman José E. Serrano said at a hearing in April 2004: ‘Do not tell us it’s 
not propaganda, because if it’s not propaganda, then I think … we will have to 
look at what it is we are doing’ (McCarthy, 2004). Several other lawmakers 
expressed similar views. Certainly, the notion of winning Arab hearts and minds 
and telling America’s story did not imply objectivity. Rugh (2005) claims that 
Alhurra is trapped in an ‘existential dilemma’. Alhurra cannot air views too critical 
of its own government, yet it must provide free discussion if it seeks an audience 
share against existing news networks (Rugh, 2005, 86). This is a result, he charges, 
of its lack of autonomy. 
 
The idea of Alhurra being an independent news station proved to have limited 
tenability. First, under Harb’s leadership, Alhurra’s staff were overly conscious 
about operating within American, official political discourse and foreign policy, 
even at the cost of responsible journalism (Interview, 2007). Media scholar, Marc 
Lynch (2007), ascribed this to ‘the Harb model’, which doomed Alhurra to 
‘irrelevance in the Arab world’ because of a narrow focus on pleasing political 
actors in Washington.  
 
Second, an actual controversy about Alhurra’s coverage illustrated the lack of 
independence. The network found itself at the center of a minor scandal occurring 
under the leadership of incoming news director, long-time CNN Middle East-
based producer, Larry Register. At issue were Alhurra’s December 2006 airing of a 
speech by Hizbollah leader Hassan Nasrallah – his first after the summer war with 
Israel – and a news package about the Iranian government’s Holocaust 
revisionism conference. The scandal began after a pundit’s series of op-eds in the 
Wall Street Journal lambasted the station for giving declared enemies of the US 
airtime (Mowbray, 2007a; 2007b; 2007c). Congress, which controls the BBG’s 
funding, convened hearings on this coverage. At a Congressional subcommittee 
hearing, Congressman Mike Pence, said: ‘I believe in a free and independent press. 
This is, however, a diplomatic mission of the United States of America … this is 
not a “we report, you decide” television station.’ (Elliott, 2007, 19). Gary 
Ackerman, another member of Congress, demonstrated how domestic politics can 
act directly on international broadcasting through its control of the purse strings: 
 

I am sure many members agree with me that if this is the new direction of 
Alhurra, it is the wrong direction, and the American taxpayers certainly 
should not be made to pay for it if it continues. (‘Public diplomacy…’, 2007) 

 
Register resigned when Congress denied the station funding to expand its news 
division following this episode. The idea that Alhurra could be an independent 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 48

news station could not withstand the politicization of its content. The actual non-
independence demonstrated by this can be located in the regulatory structure of 
US international broadcasting. 
 
 
The Legal and Regulatory Basis for Alhurra’s Lack of Autonomy 
The foundational law in this analysis, the 1994 International Broadcasting Act, set 
the broad guidelines for the Broadcasting Board of Governors and its media 
outlets. The Act was modified in 2004 (United States International Broadcasting 
Act 2004), and codified in United States Code (22 USC Chapter 71). It frames 
international broadcasting as promoting freedoms grounded in international law: 
 

The right of freedom of opinion and expression, including the freedom ‘to 
seek, receive, and impart information and ideas through any media and 
regardless of frontiers,’ [is] in accordance with Article 19 of the Universal 
Declaration of Human Rights. (Sec. 302(1)) 

 
American international broadcasting law furthers the free exchange of ideas and 
knowledge, which strengthens both ‘international peace’ and ‘the interests of the 
United States’ (Sec. 302(2)). These basic goals foreshadow seemingly contradictory 
standards in the Act’s specifications, especially those tying broadcasting content to 
both journalistic objectivity and foreign policy goals. The provisions outlining the 
structure of authority concretize political control, giving governmental institutions 
and officials a high degree of oversight and monitorial power. Later laws 
conditioned funding streams on guarantees that broadcasting content meet 
prohibitions against supporting terrorism. Congress also directed the BBG to 
make more of its content available to the domestic public. Overall, this legal 
structure explains Alhurra’s lack of autonomy from US domestic politics and 
foreign policy machinery. 
 
Political control over US international broadcasting is statutorily effectuated in the 
following ways. 
(1) Contradictory standards and principles. Sections 303 and 306 of the Act lay out the 
role of foreign policy as the guiding principle. International broadcasting is treated 
as an ‘essential instrument’ of US foreign policy (Sec. 321(4)). As a public 
diplomacy endeavor, the raison d’etre of international broadcasting is to forward 
‘broad foreign policy objectives’ (Sec. 303(a)(1)) yet the Act also calls for ‘the 
highest professional standards of broadcast journalism’ (Sec. 303(a)(5)). The BBG 
is to produce ‘news which is consistently reliable and authoritative, accurate, 
objective, and comprehensive’ (Sec. 303 (b)(1)). The Act is not explicit about when 
the principles clash – for instance, in reporting events in ways that undermine 
those policy objectives. One example is the Abu Ghraib torture scandal. Alhurra 
ultimately relied largely on pro-US government spokespeople (Rugh, 2005, 86), 



William Youmans, The War on Words… 
 

 49

 

 though some considered its overall coverage ‘extensive’ (Sharp, 2005, 4). The 
BBG’s answer to this basic tension is to assert, as it did before Congress, that 
these two functions are complementary by defining ‘the public diplomacy mission 
and victory in the war of ideas … as bringing necessary information and objective 
coverage of world events to people who would otherwise have no access to it’ 
(‘Broadcasting Board of Governors …’, 2005, 87). Though a textual reading of the 
law suggests the primacy of foreign policy objectives, there is ambiguity when it 
comes to actual news decisions. This leaves controversies and disputes, such as 
those arising from Alhurra’s December 2006 Hezbollah and Iran conference 
coverage, for political institutions to resolve. 
 
The countervailing nature of these standards can be seen in public declarations by 
Alhurra’s management, such as the third station director’s comment that: ‘We are 
not there to spread propaganda for the United States. We are here to tell the Arab 
world what Washington is thinking’ (Pechter, 2008). The network’s practice of 
carrying President George Bush’s speeches live, even when other networks in the 
region do not, may be telling the Arab world what Washington is thinking, but it is 
widely seen as propaganda. 
 
Another aspect of this Act cuts against the principle that foreign policy objectives 
should determine editorial content. The Act stipulates the BBG must design 
broadcasting efforts so as to ‘effectively reach a significant audience’ (Sec. 303 
(a)(7)). What if an audience is entirely uninterested in positive treatment of 
American foreign policy? It also calls for sufficient audience measurement devices 
so as to achieve this.  
 
These legal ambiguities are partially to blame for the vagueness of Alhurra’s 
mission; the lack of a clear mission was an issue staff members voiced concerns 
about (Interview, 2008). They also manifested in confused institutional planning 
directives, such as the BBG’s 2002–2007 strategic planning document, ‘Marrying 
the mission to the market’. The list of paradoxical objectives make it read more 
like a ‘political document, not one to be parsed exactly as a guide to action. But 
the “strategic goals” are an index to the conflicting pressures that make it difficult 
to draw priorities’ (Price et al., 2008, 163). By including inconsistent principles, the 
door is opened for the political whims of the legislature, the institution closest to 
US political discourses and special interests, to shape international 
communications with foreign publics. 
 
(2) Political control. When then-Senator Joseph Biden sponsored the legislation to 
establish the BBG, he intended it to ‘assure the integrity of the journalists in the 
organization’ (Kaufman, 2002). Still, the Act provides for political oversight through 
the BBG in two ways. First, foreign policy objectives emanate from the offices of 
the Secretary of State and the head of the State Department’s public diplomacy 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 50

organ, the United States Information Agency. This section instructs them to 
‘provide information and guidance on foreign policy issues to the Board’ (Sec. 
306). This happens in practice. As representatives of the BBG submitted to a 
Congressional hearing, they actually receive ‘guidance from the State Department 
regarding the foreign policy objectives of the U.S.’ (‘Broadcasting Board of 
Governors …’, 2005, 100).  
 
Second, the BBG itself is comprised of nine members of both major political 
parties, all of whom are political appointees, thus reflecting the inclinations of the 
administration. With the Senate’s ‘advice and consent’, the President appoints up 
to eight members to the bi-partisan board (Sec. 304 (b)(1)(A)). The final member 
is the Secretary of State (or someone she appoints) ex officio. However, it should be 
noted that the Act does provide that the eight come from ‘the fields of mass 
communications, print, broadcast media, or foreign affairs’ (Sec. 304 (d)). This can 
result in interesting conflicts, sometimes pitting the BBG against members of 
Congress. However, the law structures authority in such a way that the BBG has 
no ultimate recourse against Congressional decisions. 
 
(3) Funding conditions. Within this Act, funding was based on fulfillment of the 
explicated duties. Congress is the sole arbiter of whether the BBG is operating 
satisfactorily and whether its budget requests are approved. Congress ultimately 
decides whether foreign policy objectives are prioritized over the goal of building 
an audience or upholding journalistic standards. Congressional budgetary power 
over international broadcasting efforts is to be expected, but in practice, it 
represents the fundamental political leverage over international broadcasting. Like 
most bureaucratic actors, the BBG’s goal is to annually secure funding from 
Congress and maximize its budget. This gives Congress its political sway over 
international broadcasting content.  
 
More recent legislation, the Consolidated Appropriations Act, 2007, made funding 
for Alhurra contingent on certification by the State Department (which is 
America’s foreign ministry) that it complies with Anti-Terrorism law. Before 
appropriating funding, Congress requires from the State Department verification 
that ‘Alhurra does not advocate on behalf of any organization that the Secretary 
knows, or has reason to believe, engages in terrorist activities’ (Consolidated 
Appropriations Act 2008). By enacting an explicit red-line on broadcasting content 
and sourcing, Congress made explicit constraints on Alhurra’s reportage.  
 
(4) Transparency provisions. Subsequent legislation furthered the ability of outside 
groups to monitor Alhurra by promoting ‘transparency’, or the American public’s 
access to Alhurra’s broadcast content. During the controversy over Alhurra’s 
broadcasting decisions, critics called for greater access to its broadcasting content 
in order to monitor the network. In 2007, the US House of Representatives 



William Youmans, The War on Words… 
 

 51

 

 inserted language in appropriations legislation calling for more domestic 
‘transparency’, including web-streaming video, online archiving and translated 
transcripts (‘State, foreign operations …’, 2007). Until pressure from Congress, 
Alhurra’s website offered little video and no transcripts (Lynch, 2007). According 
to Lynch (2007), the lack of transparency has been used by Alhurra’s management 
to protect its reputation in Washington; he argued, however, that it could allow the 
network to protect itself against domestic critics who misrepresent the network by 
publicizing isolated examples of coverage at odds with American foreign policy 
interests. While transparency in government is associated with better governance, 
in a politically charged context of American official communications to the Arab 
world, it runs the risk of enhancing domestic politicization of its content and thus 
self-censorship.  
 
Interestingly, the BBG and Alhurra can rely on other legal artifacts – laws that are 
still on the books – to limit American public access to their coverage. The key 
statute giving shape to American international broadcasting overseas, the Smith-
Mundt Act of 1948, prohibited the ‘domestic dissemination’ of government-
sponsored news intended for foreign audiences (Palmer and Carter, 2006). It is 
still invoked as a prohibition against Alhurra broadcasting domestically (Pechter, 
2008). This restriction has proven to be more difficult to enforce with increased 
technological access, and is considered by many to be at odds with the same 
international rights to send and receive information codified in the international 
broadcasting laws. The transparency issue is a mixed one. It is further complicated 
by the BBG’s contention that lifting the domestic dissemination prohibition would 
help them inform the American public of their international broadcasting efforts. 
Further, some maintain that ‘instantaneous global communications make it 
impossible for the U.S. government to segregate information intended for 
domestic and foreign audiences; the Smith-Mundt Act must be amended 
accordingly’ (Public Diplomacy Council, 2008). Overall, suppressing the network’s 
autonomy puts it in the unenviable position of having to please both domestic 
political constituencies and the target audience (Price et al., 2008, 167). A former 
Alhurra producer called this ‘mission impossible’ (Interview, 2007). 
 
 
An Authoritarian Model? 
According to official American discourse, the Broadcasting Board of Governors 
was proposed as a ‘buffer’ or ‘firewall’ between political agencies and Alhurra 
(Price et al., 2008, 166). BBG members have sought some autonomy. They 
maintained that an advocacy agenda would be perceived by the target audience as 
propaganda (‘Broadcasting Board of Governors …’, 2005, 105). This did not 
prevent Congress from using its budgetary power to direct Alhurra and discipline 
it for coverage incongruent with American policy. With political dependence built 
into the foundational statute, Alhurra could never venture far from American 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 52

political discourse. The law’s effects, therefore, tell a different story, one of 
political stricture, ideological monitoring and other principles at odds with the 
promotion of democracy. 
 
The regulatory regime dictating Alhurra’s news production is strikingly similar in 
some important ways to the model of authoritarianism some media critics have 
used to describe Arab media systems. Rugh argued that in an authoritarian system, 
the media ‘support and advance the policies of the government’ (2004, 23). While 
Alhurra maintains it does not advocate specific policies, it is governed in such a 
way that it is effectively an ideational instrument of the state, and is scrutinized by 
legislators who demand that it promote policy objectives. The government, in this 
model, ‘controls the media either directly or indirectly through licensing, legal 
action, or perhaps financial means’ (Ibid., 23). In the case of Alhurra, all three are 
employed and apparent in the guiding laws. The 2007 Act requiring State 
Department certification was ‘legal action’. The other two mechanisms are 
inherent to government broadcasting. For Rugh, the substantive outcome includes 
top-down communication flows by which the government directs information to 
the people. Readers, he writes, are neglected and the mechanisms for feedback are 
scant or highly controlled (Ibid., 2004, 24). Alhurra’s lack of call-in shows, a staple 
of Arab news media, is an example of this. Authoritarianism tends to enforce 
negative, meaning restrictive, limits on coverage (by contrast, the totalitarian 
model holds media as outlets of pure propaganda). Government interventions are 
not necessarily frequent since its expectations can be implicit or internalized easily. 
Authoritarian governments allow space for some non-guided ‘discussion of society 
and the machinery of government’, but do not permit questioning directly those in 
power (Ibid., 2004, 23). The forms and extent of criticism are demarcated and 
media’s goals mirror the regime’s. Alhurra’s preclusion from giving live airtime to 
certain voices and its mission to tell America’s story in the region certainly 
resembles this feature of the authoritarian model. However, there are important 
limits to applying the authoritarian model. Alhurra does cover some critical voices, 
including anti-US protests in Iraq (Wise, 2005). Also, authoritarian regimes are 
much more likely to use arbitrary punitive measures and media control devices 
that do not appear in American governance of Alhurra.  
 
Such state–media relations are not inevitable, even in state-run broadcasting aimed 
at foreign populations. There exist different models of governmental control over 
international broadcasters. The classic distinction, for instance, is between the 
Voice of America and the British Broadcasting Corporation models. The former is 
‘institutionalized as a government agency’, while the latter is ‘an autonomous 
public corporation’ – amounting to differential levels of ‘autonomy limited by and 
within the overlapping societal subsystems of media and politics’ (Zollner, 2006, 
170). The instrumental difference lies in how funds are distributed, whether they 



William Youmans, The War on Words… 
 

 53

 

 are contingent on political processes or merely administered independently of 
them.  
 
An authoritarian structure prevents Alhurra from competing in an increasingly 
crowded field either as in terms of credibility or as audience-seeker. Instead, it 
serves as a conduit for official discourse. Without changes to the legal schemes 
mandating government control, and allowing domestic political interest groups to 
set the broadcast agenda, Alhurra will not be able to project credibility and 
compete for audience share. As a provider of government-subsidized information, 
it is unlikely to contribute constructively to debate within the Arab public sphere. 
Such subsidized information is not part of a news-gathering process that is 
accountable to an audience. It will be widely presumed to be non-reflexive and 
monologic in nature. Some of Alhurra’s officials publicly disregard competing for 
audience through a dialogic posture – one that accounts for audience preferences 
– as partaking in a ‘popularity contest’ (Pechter, 2008). 
 
The monologic nature of American international broadcasting lies in the 
requirement that it advance American foreign policy – a topic that Arab audiences 
would generally prefer scrutinized and discussed critically. Public opinion surveys 
in the Arab world find that American foreign policy is the source of negativity 
towards the United States. A, 2006 poll showed that only 11 percent of Arabs said 
their ‘attitudes toward the US are based more on US values’ whereas 70 percent said 
their attitudes were due to ‘US policy in the Middle East’ (Telhami and Zogby, 
2007, 30). In the same poll, re-conducted in 2008, the percentage opposing 
American policies was higher, 80 percent (Telhami and Zogby, 2008, 71). That 
United States international broadcasting law obligates Alhurra to promote the 
issues that prime the target public’s disdain also prevents it from reacting to 
audience preferences and giving voice to its audience.  
 
In this sense, a state–media regime, an American one (international broadcasting 
law), is inhibiting the exchange of ideas in the Arab world. It is not functioning as 
a model of free, open press. If it plays any role as a norm entrepreneur 
(Finnemore and Skkink, 1998) among Arab states – by spreading beliefs about the 
proper roles of institutions – it only bolsters traditional modes of state-run media, 
bound by top-down ideological controls, self-censorship and disconnection from 
the audience. A norm is ‘a standard of appropriate behavior for actors with a given 
identity’ (Ibid., 891). American policymakers should be concerned with the 
normative implications of the perception of Alhurra since it reflects the 
government’s agenda. The Arab states will be less concerned, and probably even 
satisfied, with Alhurra’s credibility gap. This reaffirms the American commitment 
to promoting national interests at the expense of the high-minded ideals often 
used to criticize Arab governments as undemocratic, media-suppressing, human 
rights-violating regimes. This is not to argue that Alhurra’s presence will 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 54

necessarily directly silence critical voices, but it will likely fail to challenge the 
powers that limit dissent. If there is any impact on Arab governance, it will parallel 
the pattern of American foreign policy overall, suspended reform and an extension 
of support for autocratic allies (Cook, 2005, 91). As a result, Alhurra’s content, like 
American foreign policy, offers little promise for Arab publics. Salameh Nematt, 
the Washington bureau chief of Al Hayat, noted: ‘[i]f it is the policy of the United 
States government not “to rock the boat,” then we should not blame Alhurra for 
being so bland, and so useless’ (‘Summary’, 2006, 5). This is a far cry from the 
transformative effects envisaged by those espousing the idea of Alhurra as an 
independent news network. 
 
Given the history of American foreign policy in the region, and the posturing 
accompanying the launching of the ‘war on terror’, Alhurra faced skepticism from 
a wide variety of perspectives since before it launched. It did not help when, 
instead of diffusing impressions that it would be a propaganda outlet, its first 
major guest was President George W. Bush (Shelby, 2004). For some Arab 
viewers, this resembled Arab state-run television’s penchant for ceremonial leader-
worship (‘A new voice’, 2004). There is an interpretive gulf between Arab 
audiences and Congress concerning President Bush’s visibility. It manifested 
during one hearing. A BBG board member mentioned that Alhurra carries Bush’s 
speeches, to which a sarcastic Rep. Ackerman responded, ‘You carry President 
Bush live? Hopefully we find this helpful to the mission’ (Cooper, 2007). This 
exchange captured an inherent problem with government-managed media: 
broadcasting shaped by American domestic political institutions is presumed to be 
in the service of the state. This is qualitatively analogous to media run, regulated or 
funded by the Arab states. Even though Alhurra’s coverage of the 2005 Egyptian 
elections (Interview, 2007), Egyptian torture allegations (Lynch, 2007) and a few 
run-ins with Syrian censorship enforcers (Ibid.), were examples of critical 
coverage, Alhurra has not managed to overcome this widely held impression. 
President Bush unintentionally encouraged this perception by ending an interview 
about the Abu Ghraib scandal by telling then-director Mouafac Harb ‘good job’ 
(Bush, 2004). 
 
 
An Uphill Struggle 
Alhurra has been unable to develop a sizable audience, the first step in American 
international broadcasting’s aim to gain influence or ‘mov[e] the needle’ of public 
opinion. One of Alhurra’s architects pointed out: ‘It doesn’t matter what you’re 
saying if no one’s listening’ (King, 2005). Without the viewership, there has been 
little observable impact in Arab public opinion, which has turned even more 
oppositional since American public diplomacy initiatives began, according to 
public opinion polls (Telhami and Zogby, 2008). The network’s poor performance 
is an outgrowth of the authoritarian nature of its structure. It fails to engage the 



William Youmans, The War on Words… 
 

 55

 

 Arab public sphere as it actually exists, on equitable and reciprocal terms. Instead, 
it acted as an outgrowth of myopic, American discourse, confined to the contours 
of American, rather than a truly international, politics. This is a function of the 
laws governing American international broadcasting. The political controls that 
manifest out of the prevailing legal scheme relegate Alhurra to serving an 
outmoded role, that of a government outlet – a direct contravention of the 
democratic ideals of open debate, free press and pluralism. The repercussions 
included a crucial deficit in the most valuable media asset, credibility (Seib, 2007, 
13). 
 
Contradictory viewer figures and methodological weaknesses call into question 
Alhurra’s claims about its audience share. Early ACNielsen and Ipsos-Stat surveys 
commissioned by the BBG reported a sizable viewership and high perceived 
credibility (King, 2005; Pechter, 2008). The United States Government 
Accountability Office (USGAO) questioned the validity of the figures on the basis 
of its use of nonprobability sampling, and improper documentation, uncertainty 
estimates and data verification processes (USGAO, 2006, 38–43). It expressly 
could not confirm BBG’s claims about its performance. Though it acknowledged 
the difficulties of audience research, it outlined steps the researchers could have 
utilized to enhance the study’s level of confidence. 
 
Independent polls reported findings that contradicted the BBG’s estimates. A 
Zogby poll showed that roughly 1 percent of those surveyed reported watching 
Alhurra’s news broadcasts (Telhami and Zogby, 2007, 102). Two percent of 
Telhami and Zogby’s 2008 survey respondents named Alhurra as a frequent 
source of international news reporting (2008, 108). The change between the two 
studies, of 1 percent, was smaller than the second poll’s margin of error of 1.6 
percent – meaning it was possible there was no change. These audience estimates 
quantified one former senior producer’s sense of their audience: 
 

We never ever believed any of the numbers that the BBG … were sending 
our way. ‘Congratulations, the latest poll showed that the size of audience of 
Alhurra is expanding.’ Deep skepticism. Always met by deep skepticism 
among – I’m not just saying myself – everyone … We felt we were 
broadcasting in a void. (Interview, 2007)  

 
Though limited as a measure, Alhurra’s website has not become a major 
destination for Arab internet users, as Table 1 indicates. As of May, 2008, it 
ranked most strongly in Yemen, where it was the 3,130th most visited website. 
Such figures are of little use since the website offered so little content until 
recently; it was deemed ‘rather abysmal’ by one Arab blogger (Fandy, 2007, 108).  
 
 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 56

Table 1: Alhurra’s position among websites most visited Arab internet users  
 
Country  May 2008 
Yemen  3,130th 
Sudan  7,390th 
Saudi Arabia 11,956th 
Qatar 13,875th 
Egypt 17,310th 
UAE 19,391st 
Morocco 19,696th 
Algeria 23,199th 
Kuwait 23,888th 
Iran 64,387th 
According to www.alexa.com, accessed 19 May 
2008 and 8 January 2009 
 
One of the only media effects studies questioned the station’s ability to achieve its 
fundamental purpose. A nonrepresentative survey of 394 Arab college students in 
five Arab countries indicated that Alhurra was not achieving its goals. It found 
that Alhurra had effects opposite to those intended – it actually inspired less 
favorable views towards the United States; however, this finding was statistically 
insignificant, meaning the effect was comparable to zero (el-Nawawy, 2006, 196). 
The BBG disputed the study’s over-reliance on students and Palestinians (Kaplan, 
2006).  
 
Influential commentators in Arab media reached similar conclusions. Rami 
Khouri, the editor of the Lebanese newspaper, The Daily Star, speculated that the 
network will ‘exacerbate the gap between Americans and Arabs, rather than close 
it’. He called the station an ‘entertaining, expensive, and irrelevant hoax’. In 
reference to American outreach efforts in the region, he asked ‘Why do they keep 
insulting us like this?’ (Nasrawi, 2004).  
 
The impressive obstacles to effective American international broadcasting in the 
Arab world caused some to propose alternative approaches. Some public 
diplomacy experts argued that with such a saturated Arab media market, the 
government’s efforts would be more effective if they targeted pre-existing media 
channels (Rugh, 2005, 87), or if Alhurra featured coverage of American politics 
exclusively, possibly with C-SPAN-style, unedited coverage of proceedings (; 
Albright and Weber, 2005; Cook, 2004). Alhurra’s backers argue that more time is 
needed. The former head of public diplomacy at the State Department, Karen 
Hughes, contended that this is a long-term project, of inter-generational 
proportions (McMahon, 2007). 
 



William Youmans, The War on Words… 
 

 57

 

 Regardless of the projected time frame or specific approach, the changing nature 
of international communications requires international broadcasters be credible, 
trustworthy, cue-givers (Nye, 2008, 99). The emergence of a new information age 
defined by an exponential proliferation of information sources and media made 
the classic simplex flow/propaganda model obsolete. International broadcasters 
must compete in new media environments. The wide proliferation of media, 
including improving indigenous media, gave way to new informational menus at 
the public’s disposal. This multitude of sources engenders ‘the paradox of plenty’, 
in which ‘attention rather than information becomes the scarce resource’ (Nye, 
2004, 89). This is a stark contrast from the Cold War era of international 
broadcasting, the assumptions of which American international broadcasting still 
maintains. During that time, foreign government media were the only alternatives 
for citizens of authoritarian regimes. With the market for information growing 
heavier on the supply side, the ‘cheapening of information transmission has 
opened the field’ (Keohane and Nye, 1998, 83). In all but a few of the most 
isolated media markets, foreign broadcasters need the audience more than the 
audience needs them. There is little dispute that, within saturated informational 
fields, credibility is central. Communications research shows that the perceived 
credibility of sources is an instrumental component of audience receptivity. This is 
congruent with soft power theory’s assertion that ‘credibility is the crucial 
resource’ (Keohane and Nye, 1998, 89).  
 
Media faced with credibility deficits can proceed in several directions, from 
foundational restructuring to changes in programming, language and appearance. 
The more autonomous the media entity, the more ability it has to adapt to target 
markets. Media subject to authoritarian-like governance structures have few 
options for maximizing credibility. One option is to persist and hope that 
familiarity leads to greater acceptance. ‘Sleeper effect’ research shows that, over 
time – through repeated interactions – audiences may overlook a source’s low 
reputation and poor credibility. There is an important exception: when ‘the 
communicator and his stand [on issues] are so intimately associated that one 
spontaneously recalls the source when he thinks about the issue’ (Hovland and 
Weiss, 1951, 649). This would still require a level of disassociation from the 
sponsoring state implausible for Alhurra given the requirements laid out in 
American international broadcasting statute. 
 
Another tactic for establishing credibility is already used by international 
broadcasters: strategically presenting news and views that reflect poorly on the 
international broadcaster’s sponsoring government. It was often done strategically 
during American Cold War broadcasting, and was termed ‘letting out a long vine’. 
It refers to reporting favorably on adversaries and unfavorably on the sending 
country during times of peace, when it mattered less, or in regards to 
inconsequential matters (‘International Broadcasting’, 1999). This was a 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 58

disingenuous approach since the broadcasters continued their basic agenda-setting 
exercises, and framed strategically according to policy priorities. With today’s more 
sophisticated viewers, it is unlikely that this would be able to surmount the 
presupposition that ‘media that’s governmental will be seen as propaganda’, as Al-
Hayat journalist, Raghida Dergham predicted (‘US government launches…’, 2003). 
One viewer in Yemen called Alhurra ‘one more state-run news agency’ and 
lamented, ‘we already have plenty of official news’ (Johnsen, 2004). Arab viewers 
are savvy and sense the bias of the coverage they are getting, probably limiting the 
‘letting out the long vine’ approach of the Cold War broadcasts. Arab audiences, 
according to Marc Lynch, balance it out by rapidly switching different news 
stations to concoct a media mix suitably devoid of single-party bias:  
 

Arabs watching news in cafes generally surf the satellite television offerings, 
comparing al-Jazeera to CNN, or al-Arabiya to Egyptian state television. 
Well-versed in the arts of deciphering political codes in the authoritarian 
media, these audiences now excel in comparing coverage and analysis and 
triangulating. (Lynch, 2006, 46) 

 
The level of saturation in the Arab media market makes it one of the most 
competitive news markets in the world (Battah, 2007). Programming, thus, ‘tends 
to reflect consumer preferences’ (Fandy, 2005). One way for an international 
broadcaster to generate credibility is by looking at trends within the Arab public 
sphere and mass media market, namely the growing propensity for dialogue and 
interaction, an indication of a popular desire for a voice and critical exchange. The 
high demand for dialogic media could offer one possible way to confront the 
credibility gap.  
 
A new Arab media realm, spawned by satellite, cellular and computer technology, 
has emerged. Al-Jazeera, a defining force in this transition, challenged discursive 
boundaries. Acting as a quasi-public sphere itself, it has been described as ‘a thorn 
in the side of many regimes’ (El-Nawawy and Iskandar, 2003, 142). Its path to 
prominence came about ‘by giving voice to public opinion rather than directly 
attempting to mobilize or lead it’ (Lynch, 2006, 37). Al-Jazeera’s call-in shows are 
wildly popular (Ibid., 2006, 103). Yet Alhurra has none (Interview, 2007). 
American international broadcasting would gain from emulating the dialogic 
formats of other networks. Allowing callers to speak their minds – regardless of 
their views – would go a long way towards convincing them of the station’s 
neutrality. Of course, such a move within the current regulatory practice bears the 
risk of violating the laws governing the station if, for example, representatives of 
groups considered terrorist by the American government call in.  
 
Another challenge for Alhurra is that the ideological guidelines constrain the 
station from reporting in ways that resonate with Arab public opinion. On the one 
hand, the American government’s hesitance to embrace Islamist opposition 



William Youmans, The War on Words… 
 

 59

 

 movements, despite their leading roles as legitimate, indigenous reform 
movements in the Arab world, translates into a discursive barrier between Alhurra 
and its audience. Alhurra’s coverage of political repression by the Egyptian 
government, therefore, focused more on the opposition figure Ayman Nour, than 
it did on the Muslim Brotherhood, according to one former Alhurra producer 
(Interview, 2008). Despite its status as an American media outlet, Alhurra was still 
subject to authoritarian media regulations by some Arab states. One Egyptian 
analyst claims that since Alhurra’s launch, the state’s security services exercised 
‘covert control’ through its close relations with management. She asserts they 
impact Alhurra’s coverage directly; they ‘handpick many correspondents [and] 
even have final say over which guests appear on programs’ (Mustafa, 2005).  
 
One way to achieve the degree of reflexivity needed to gain credibility is to actively 
gauge and adapt to audience tastes, which is decreed by the 1994 International 
Broadcasting Act. Alhurra did not conduct audience market research to explore 
their target’s preferences early in its development (Sefsaf, 2004). Internal US 
government reports took aim at the lack of effective measures for gauging 
audience demand, as well as the impact of American international broadcasting 
and public opinion about the perceived credibility of these efforts (USGAO, 2006, 
12). Alhurra, however, has weak incentives to adapt to audience preferences. The 
governing structure requires it to promulgate American foreign policy objectives; 
the high degree of political control discourages it from risking offending 
predominant strains within American political discourse. Without independence, it 
lacks the adaptability needed to compete in the rapidly developing information age 
(Fandy, 2007, 115). Although Alhurra exploits modern satellite technologies, its 
content is a throwback to the state-run broadcasting era of staid ideological 
uniformity (Price et al., 2008, 161). Its formats fail to make optimal use of 
available technology for unscripted dialogue. 
 
So long as Alhurra is not free to act within the Arab media market, credibility will 
remain elusive for the network. BBG members recognized that the political 
backlash against Alhurra for airing the Nasrallah speech would further damage 
Alhurra’s reputation abroad. Joaquin Blaya, who would become chairman of the 
BBG, said after one hearing that the network’s credibility depends on giving 
airtime to those who oppose the United States. He noted it was ironic that a 
network established to promote democracy was being censored. He said this was 
the difference between ‘free media and propaganda’ (Cooper, 2007).  
 
 
Towards an Ethical US Engagement with Arab Audiences 
The government’s broadcasting to the Arab public sphere projects certain norms 
about state–media relations and the value of dialogue. As an actor subjected to an 
authoritarian-like media regime, its ability to contribute constructively to the Arab 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 60

public sphere is limited. Its incongruence with both increasingly dialogic formats 
in Arab media and the epistemic realities of most people living in the region, 
‘seemed designed to marginalize and weaken the Arab public sphere as an 
effective political voice’ (Lynch, 2006, 250). The design, however, was not 
necessarily endogenous to Alhurra. It grew from the governing international 
broadcasting laws that give room to domestic actors to politicize and ideologically 
scrutinize content. The laws de-professionalize its journalism by establishing its 
dependence on political institutions.  
 
An ideal-type for international broadcasting in the information age is what 
Habermas (1985; 1987) called ‘communicative action’. The use of language in 
communication as opposed to instrumental action, he argues, intrinsically entails 
mutual understanding. Instrumental action involves an ends-defined notion of 
success. As a vision of ethical communication, Habermas’ theory of 
communicative action can be extended to official broadcasting interventions into 
foreign public spheres. It is not clear how an instrumental imposition is beneficial 
to the receiving publics, despite Alhurra’s mission to help the audience ‘make 
informed decisions’ (Pechter, 2008). A stance of mutuality, based on an 
engagement with the audience, rather than the propagation of state-owned truths 
is more likely to attract and impact an audience that has plenty of alternatives. 
Thus, this normative vision is practical as well. If American policymakers intend to 
promote democracy, this would be the appropriate paradigm of interaction. It 
would mean acknowledging that the ‘marketplace of ideas’ reasoning so valued in 
American jurisprudence can apply beyond American borders. This concept, the 
Supreme Court articulated, means that with the uninhibited exchange of ideas, ‘the 
truth will ultimately prevail’.3 If the American government has truth on its side, a 
dialogic format would be in its interests. However, a dialogic format would 
subvert the foreign policy orientation of the ‘war on terror’ administration. Former 
Voice of America (VOA) acting director Myrna Whitworth told a public 
diplomacy conference:  
 

in the early days of the 21st century, we must find ways to develop and 
sustain a conversation with the people of the world … if, at the highest 
levels the Bush administration continues to follow a policy of no diplomatic 
engagement in some areas of the world, it makes it all the more important 
that U.S. international broadcasting open and sustain a conversation with 
the people of the world. (‘Summary’, 2006, 9)  

 
The obstacles to realization of such a vision are manifold. They lie primarily in the 
observation that international broadcasting is often a ‘reflection of the priorities 
and internal politics of the sending nation’ (Price, 2002, 208). The primary 
structural component of Alhurra’s dependence on domestic politics is found in 
the legislation that formed the BBG. As a state-backed television network tied to 
the reigning administration’s political agenda, Alhurra embodies the authoritarian 



William Youmans, The War on Words… 
 

 61

 

 state–media model, just as Arab mass media struggle to break free of it. US 
international broadcasting law makes dialogue unlikely, but not impossible.  
 
The contradictions within the law – for instance in valuing journalistic objectivity 
as well as foreign policy – could mean that, short of a new globalized domestic 
politics in America or a new culture of government broadcasting independence, a 
significant reformation of American mass-mediated communication with Arab 
publics is unlikely. Looking at the American propensity for dialogue internally, 
first, and towards the Arab world, second, its political culture may not be ripe for 
a dialogue-based public diplomacy. In general, the occurrence of political 
discussion in the United States is middle-range compared to about half of the rest 
of the countries in the world. The World Values Survey found that, of 81 
countries surveyed, American respondents were in the 60th percentile in frequency 
of political talk in general (Mutz, 2006, 49). The frequency of cross-cutting 
political talk is a better indicator of the practice of dialogue. Mutz found that 
American social relationships are exceptionally defined by interaction with others 
of the same political orientations (Mutz, 2006, 50–4). The United States was the 
country with by far the lowest frequency of political discussions between people 
with varying views. With such a weak practice of internal deliberation, the 
prospects for globalized, trans-border deliberation are not promising. 
 
The rhetoric of the ‘war on terror’ was as monologic in tenor as US foreign policy 
is unilateral. When the United States launched public diplomacy measures in the 
hope of diminishing anti-Americanism, it proclaimed as a goal winning the ‘hearts 
and minds’ of the Arab world (Bowers, 2004) without the possibility of changing 
their own hearts or minds. While the ‘war on terror’, including the invasion of 
Iraq, was depicted as being for the promotion of democracy, the American public 
grew to prefer national security when the actual difficulties of building democracy 
became apparent. When the choice is given between promoting high dialogic 
ideals and preventing Muslim fundamentalists from gaining power, a slim majority 
of Americans choose the latter. A 2005 survey found that a small majority of 
Americans, 54 percent, felt that the US should not ‘support a country becoming a 
democracy if there is a high likelihood the people will elect an Islamic 
fundamentalist leader’ (‘Americans on promoting democracy’, 2005)  
 
There are dialogic currents within American political culture, to be sure. The 
legacy of the first amendment freedoms of speech, press and association has been 
to promote the exchange of ideas. Also, there is a deep-seated, principled 
opposition to propaganda within the American public (Socolow, 2007, 109). The 
Bush administration ignited controversies by paying conservative columnist 
Armstrong Williams to promote its education polices (Toppo, 2005) and by 
producing friendly news packages for domestic media – practices the USGAO, the 
investigative arm of Congress, suggested may have violated bans on domestic 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 62

propaganda (Barstow and Stein, 2005). There is more tolerance for American 
propaganda aimed at foreign audiences, apparently, though there is still a cultural 
discomfort with the label. The term ‘public diplomacy’ supplanted it in the 1970s 
because of its ‘negative connotations’ (Gregory, 2008, 275). Public diplomacy grew 
to encompass a variation of different communication modes, some of which are 
more multilateral and reciprocal, such as exchange programs. If there is an 
American dialogic political culture, it has not manifested in corollary political 
forms vis-à-vis Arab publics. 
 
Outside of the foundational legal structures, and domestic political culture, is 
another crucial and interconnected factor – the international communications 
network. Changes in the global information system have obfuscated monologic 
international broadcasters such as Alhurra and the state–media structure that 
produces it. This may eventually force structural changes in American 
international broadcasting. The hesitance of American officialdom to expose itself 
to critical views is a diminishing privilege of power. Those with less power have 
more room to communicate and assemble a global sphere, to assert their 
‘subjugated knowledges,’ (to borrow a term from Foucault, 1994). Keohane and 
Nye (2001) explored how this translates into a multiplicity of fields of power, from 
cultural, to informational, to military, with states exhibiting varying levels of 
aptitudes in different fields. Weaker states manage the interlocking sets of goals 
by, for example, creating linkages to force side payments, or concessions, from 
powerful states. Historically, stronger states did not need linkages. They used 
military dominance to coerce, whereas the new informational global society 
demands that powers coalesce and communicate. American international 
broadcasting – and standing in the world – will continue to suffer without an 
official recognition of the obsolescence of one-way communication in an 
increasingly interdependent world. Extending the principles of the domestic 
opposition to blatant propaganda to international broadcasting would be a step in 
the interdependent direction. Keohane and Nye argue that the realist vision of 
power, with its narrow focus on military might, is out of tune with the world’s 
growing interdependence (1998, 86). Thus international broadcasting will not be 
able to function as a unilateral extension of domestic perceptions of the national 
interest, but will have to take account of the audience if it is to survive.  
 
 
Conclusion 
American governmental communication efforts in the Arab world are not 
consistent with the stated ideals of American official rhetoric following the 
declaration of the ‘war on terror’. A media outlet aimed at promoting democracy, 
or building an audience requires independence from governmental control. 
International broadcasting must take a dialogic posture, in order to approach a 
receiver public in a spirit of exchange. Instead, American international 



William Youmans, The War on Words… 
 

 63

broadcasting treats Arab public opinion as a hostile force to combat in a ‘war of 
ideas’ or simply manipulate as a tactic towards larger aims (Lynch, 2006, 250). This 
threatens to have a regressive influence on the norms of state-media relations. If 
there is an Alhurra effect, it is to bolster the authoritarian media model and 
politically directed news coverage, ignore dialogic formats that engage the public, 
and de-legitimize views that run counter to American foreign policy. This flows 
from the legal structure of authority established in the 1994 Act.  
 
Notes 

 
1 Alhurra, Iraq, and Alhurra, Europe, are affiliated networks that relay some of the same 
programming and also unique content, as well.  
2 For example, Deutsche Welle’s editorial autonomy from the German government ‘is 
ensured by an elaborate system of regular parliamentary accords’ (Zollner, 2006, 170). 
3 Red Lion Broadcasting Co. v. FCC 395 U.S. 367 (1969). 

 
 
References 
‘A new voice’ (2004) The NewsHour with Jim Lehrer, PBS Television, 15 April, 

available at Lexis-Nexis (accessed 6 December 2007) 
Albright, M. and V. Weber (2005) ‘The right path to American democracy’, 

Washington Post 8 June, p. A21. 
Alhurra website (2007) available at http://www.alhurra.com/Sub.aspx?ID=266 

(accessed 21 November 2007). 
‘Americans on promoting democracy’ (2005) Chicago Council on Foreign 

Relations (CCFR), Program on International Policy Attitudes (PIPA), and 
Knowledge Networks, 29 September, available at 
http://www.pipa.org/OnlineReports/AmRole_World/Democratization_S
ep05/Democratization_Sep09_rpt_revised.pdf (accessed 21 February 
2009). 

Barstow, D. and R. Stein (2005) ‘Under Bush, a new age of prepackaged TV 
news’, New York Times 13 March, available at 
http://www.nytimes.com/2005/03/13/politics/13covert.html (accessed 
15 April 2008). 

Battah, H. (2007) ‘BBC enters crowded Arab TV market’, Variety 25 September, 
available at 
http://www.variety.com/article/VR1117972468.html?categoryid=2357&c
s=1 (accessed 21 February 2009). 

Bowers, F. (2004) ‘Al Hurra joins battle for news, hearts, and minds’, Christian 
Science Monitor 24 February, available at 
http://www.csmonitor.com/2004/0224/p01s04-usfp.html (accessed 12 
April 2008). 

 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 64

 
‘Broadcasting Board of Governors and Alhurra television’ (2005) Hearing Before 

the Subcommittee on Oversight and Investigations of the Committee on 
International Relations, U.S. House of Representatives, One Hundred 
Ninth Congress, First Session, Serial No. 109–113, 10 November. 

Bush, G. (2004) ‘President Bush meets with Alhurra on Wednesday’, transcript of 
interview of the President by Alhurra Television, 5 May, available at 
http://www.whitehouse.gov/news/releases/2004/05/20040505-5.html 
(accessed 19 May 19, 2008). 

Consolidated Appropriations Act (2007) (US Congress), 110 P.L. 161 [H.R. 2764], 
26 December. 

Cook, S. (2004) ‘Hearts, minds and hearings’, New York Times 6 July, available at 
http://www.cfr.org/publication/7168/hearts_minds_and_hearings.html 
(accessed 21 February 2009). 

Cook, S. (2005) ‘The right way to promote Arab reform’, Foreign Affairs 84(1): 91–
102. 

Cooper, H. (2007) ‘Unfriendly views on US-backed Arabic TV’, New York Times 
17 May, p. 14. 

El-Nawawy, M. (2006) ‘US public diplomacy in the Arab world: the news 
credibility of Radio Sawa and Television Alhurra in five countries’, Global 
Media and Communication 2(2): 183–203. 

El-Nawawy, M. and A. Iskandar (2003) Al-Jazeera: The Story of the Network that is 
Rattling Governments and Redefining Modern Journalism, Cambridge, MA: 
Westview Press. 

Elliott, K.A. (2007) ‘Air of truth’, New York Times 4 June, p. 19. 
Fandy, M. (2005) ‘Arab media: tools of the governments; tools for the people?’ 

United States Institute of Peace, VDS No. 18(August), available at 
http://www.usip.org/virtualdiplomacy/publications/reports/18.html 
(accessed 12 April 2008). 

Fandy, M. (2007) (Un)Civil War of Words: Media and Politics in the Arab World, 
Westport, CT: Praeger Security International. 

Finnemore, M. and K. Skkink (1998) ‘International norm dynamics and political 
change’, International Organization 52(4): 887–917. 

Foreign Affairs Reform and Restructuring Act (US Congress) (1998) 105 P.L. 277, 
October 21, 1998. 

Foucault, M. (1994) ‘Two lectures’, in M. Kelly (ed.) Critique and Power: Recasting the 
Foucault/Habermas Debate, Cambridge: MIT Press, pp. 17–46. 

Guider, E. (2004) ‘US Mideast b’caster in cross fire’, Daily Variety 21 January, p. 4. 
Gregory, B. (2008) ‘Public diplomacy: sunrise of an academic field’, Annals of the 

American Academy of Political and Social Science 616: 274–90. 
Habermas, J. (1985) The Theory of Communicative Action, vol. 1: Reason and the 

Rationalization of Society, Boston, MA: Beacon Press. 

 



William Youmans, The War on Words… 
 

 65

 
Habermas, J. (1987) The Theory of Communicative Action, vol. 2: Lifeworld and System: A 

Critique of Functionalist Reason, Boston, MA: Beacon Press. 
Hovland, C. and W. Weiss (1951) ‘The influence of source credibility on 

communication effectiveness’, Public Opinion Quarterly 15(4): 635–50. 
‘International broadcasting’ (1999) Communications Law in Transition Newsletter 1(1), 

13 October, available at 
http://pcmlp.socleg.ox.ac.uk/transition/issue01/international.htm 
(accessed 15 April 2008). 

Interview (2007) former Alhurra producer, 6 October. 
Interview (2008) former Alhurra staff member, 14 May. 
Johnsen, G. (2004) ‘Arabs glued to TV news – but not to US-sponsored Al 

Hurra’, Christian Science Monitor 30 March: 9.  
Kaplan, D. (2006) ‘War of ideas: the more you hear, the less you like?’, US News & 

World Report 17 July, available at 
http://www.usnews.com/usnews/news/articles/060717/17war.htm 
(accessed 7 December 2008). 

Kaufman, E. (2002) ‘A broadcasting strategy to win media wars’, Washington 
Quarterly 25(2): 115–27.  

Keohane, R. and J. Nye Jr (1998) ‘Power and independence in the information 
age’, Foreign Affairs 77(5).  

Keohane R. and J. Nye Jr (2001) Power and Interdependence: World Politics in Transition, 
3rd edn, New York: Longman. 

Khalaf, R. (2004) ‘US takes an optimistic view in battle for hearts and minds in the 
Arab world’, Financial Times 15 January, p. 11. 

King Jr, N. (2005) ‘Popaganda: sparking debate, radio czar retools government 
media; to boost US in Middle East, Voice of America is axed for TV glitz 
and ’n sync; Mr. Pattiz’s uncertain future’, Wall Street Journal 20 June, p. A1. 

Lynch, M. (2006) Voices of the New Arab Public: Iraq, Al-Jazeera, and Middle East 
Politics Today, New York: Columbia University Press. 

Lynch, M. (2007) ‘The Alhurra project: Radio Marti of the Middle East’, Arab 
Media and Society June, available at 
http://www.arabmediasociety.com/?article=268 (accessed 13 April 2008). 

McCarthy, E. (2004) ‘Va.-based, US-financed Arabic channel finds its voice’, 
Washington Post 15 October, p. A01. 

McMahon, R. (2007) ‘Public diplomacy chief points to growing role in shaping 
policy’, Council on Foreign Relations 28 August, available at 
www.cfr.org/publication/14089/public_diplomacy_chief_points_to_growi
ng_role_in_shaping_policy.html (accessed 6 December 2007). 

Mustafa, H. (2005) ‘Ending the silent war in Egypt’, Washington Post 24 December, 
p. A17. 

 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 66

 
Mowbray, J. (2007a) ‘Television takeover. U.S.-financed Alhurra is becoming a 

platform for terrorists’, Wall Street Journal 18 March, available at 
http://www.opinionjournal.com/editorial/feature.html?id=110009801 
(accessed 21 February 2009). 

Mowbray, J. (2007b) ‘Mad TV: US taxpayers subsidize terrorist propaganda and 
Holocaust denial in the Arab world’, Wall Street Journal 1 May, available at 
http://www.opinionjournal.com/editorial/feature.html?id=110010011 
(accessed 21 February 2009). 

Mowbray, J. (2007c) ‘Register’s last hurrah? Our taxpayer-financed Arabic network 
was set up to counter Al-Jazeera, not echo it’, Wall Street Journal 7 June, 
available at 
http://online.wsj.com/article/SB118092002906123341.html?mod=opinio
n_main_commentaries (accessed 21 February 2009). 

Mutz, D. (2006) Hearing the Other Side: Deliberative versus Participatory Democracy, 
Cambridge: Cambridge University Press. 

Nasrawi, S. (2004) ‘US gov’t tv station draws Arab fire’, Associated Press 12 
February. 

Nye Jr, J. (2008) ‘Public diplomacy and soft power’, Annals of the American Academy 
of Political and Social Science 616: 94–109. 

Nye Jr, J. (2004) Power in the Global Information Age: From Realism to Globalization, 
London: Routledge. 

Palmer, A. and E. Carter (2006) ‘The Smith-Mundt Act’s ban on domestic 
propaganda: an analysis of the Cold War statute limiting access to public 
diplomacy’, Communication Law and Policy 11(1): 1–34.  

Pechter, A. (2008) ‘Daniel Nassif: “We do not spread propaganda for the United 
States”’, Middle East Quarterly 15(2): 63–9.  

Price, M.E. (2002) Media and Sovereignty: The Global Information Revolution and Its 
Challenge to State Power, Cambridge, MA: MIT Press. 

Price, M.E., S. Haas and D. Margolin (2008) ‘New technologies and international 
broadcasting: reflections on adaptations and transformations’, Annals of the 
American Academy of Political and Social Science 616: 150–72. 

Public Diplomacy Council (2008) ‘Basic principles on improving US public 
diplomacy’, 17 November, available at 
http://www.publicdiplomacycouncil.org/uploads/Basic_Principles_on_I
mproving_U.S._Public_Diplomacy__November_17__2008.rtf (accessed 7 
January 2009). 

‘Public diplomacy in the Middle East and South Asia: is the message getting 
through?’ (2007) Hearing Before the Subcommittee on the Middle East 
and South Asia of the Committee on Foreign Affairs (House of 
Representatives), 16 May. 

 



William Youmans, The War on Words… 
 

 67

 
Rugh, W. (2004) Arab Mass Media: Newspapers, Radio, and Television in Arab Politics, 

Westport, CT: Praeger 
Rugh, W. (2005) ‘Broadcasting and American public diplomacy’, Transnational 

Broadcasting Studies 1: 84–7. 
Rutenberg, J. (2003) ‘The struggle for Iraq: hearts and minds’, New York Times 17 

December, p. 26. 
Sefsaf, W. (2004) ‘US international broadcasting strategies in the Arab world: an 

analysis of the Broadcasting Board of Governors’ strategy from a public 
communication standpoint’, Transnational Broadcasting Studies 13(fall), 
available at http://www.tbsjournal.com/Archives/Fall04/felizsefsaf.html 
(accessed 19 May 2008). 

Seib, P. (2007) ‘New media and prospects for democratization’, in P. Seib (ed.) 
New Media and the New Middle East, New York: Palgrave Macmillan.  

Sharp, J. (2005) ‘The Middle East television network: an overview’, Congressional 
Research Service (RS21565), 17 August, available at 
https://www.policyarchive.org/bitstream/handle/10207/3762/RS21565_
20050817.pdf?sequence=2 (accessed 21 February 2009). 

Shelby, D. (2004) ‘US launches Arabic satellite television broadcasts Feb. 14’, 
Washington File February. 

Socolow, M. (2007) ‘“News is a weapon”: domestic radio propaganda and 
broadcast journalism in America, 1939–1944’, American Journalism 24(3): 
109–31. 

State, Foreign Operations, and Related Programs Appropriations Bill 2008 (2007) 
110th Congress, 1st Session House, Report 110–197, available at 
http://thomas.loc.gov/cgi-
bin/cpquery/?&dbname=cp110&sid=cp110WfvBP&refer=&r_n=hr197.1
10&item=&sel=TOC_122879& (accessed 21 February 2009).  

‘Summary of the conference’ (2006) ‘International Broadcasting: The Public 
Diplomacy Challenge’, Public Diplomacy Council Fourth Annual Forum, 
Public Diplomacy Council and the School of Media and Public Affairs, 
George Washington University, 16 November, available at 
http://www.publicdiplomacycouncil.org/uploads/Microsoft_Word_-
_Forum_International_Bcasting_Summary.pdf (accessed 12 May 2008). 

Telhami, S. and Zogby International (2007) ‘Annual Arab public opinion survey 
2006’, Saban Center for Middle East Policy at the Brookings Institute, 
February, available at 
http://sadat.umd.edu/surveys/2006%20Arab%20Public%20Opinion%20
Survey.ppt (accessed 21 February 2009). 

Telhami, S. and Zogby International (2008) ‘Annual Arab public opinion survey 
2008’, Saban Center for Middle East Policy at the Brookings Institute, 

 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 68

 
April, available at 
http://www.brookings.edu/events/2008/~/media/Files/events/2008/04
14_middle_east/0414_middle_east_telhami.pdf (accessed 21 February 
2009). 

Toppo, G. (2005) ‘Education Dept. paid commentator to promote law’, USA 
Today 7 January, available at 
http://www.usatoday.com/news/washington/2005-01-06-williams-
whitehouse_x.htm (accessed 15 April 2008). 

USGAO (United States Government Accountability Office) (2006) US International 
Broadcasting: Management of Middle East Broadcasting Services Could Be Improved, 
Report to the Chairman, Subcommittee on National Security, Emerging 
Threats and International Relations, Committee on Government Reform, 
House of Representatives, August, available at www.gao.gov/cgi-
bin/getrpt?GAO-06-762 (accessed 21 February 2009). 

United States International Broadcasting Act, Title III of the Foreign Relations 
Authorization Act, Fiscal Years 1994 and 1995 (US Congress) (2004) 103 
Public Law 236, 30 April, available at Lexis-Nexis (accessed 12 April 2008). 

‘US government launches Radio Sawa, an Arabic radio network broadcasting live 
from Washington, DC’ (2003) Capitol Report television program, CNBC 
Television, 17 December, available at Lexis-Nexis (accessed 6 December 
2007). 

Wise, L. (2005). ‘A second look at Alhurra: US-funded channel comes of age on 
the front lines of the “battle for hearts and minds”’, Transnational 
Broadcasting Studies 14, available at 
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/wise.htm (accessed 8 
January 2009). 

Zollner, O. (2006) ‘A quest for dialogue in international broadcasting: Germany’s 
public diplomacy targeting Arab audiences’, Global Media and Communication 
2(2): 160–82. 

 


