
 69

 

 
Testing Legal Boundaries within Arab Media Hubs:  
Reporting, Law and Politics in Three Media Cities  

 

 
Pawel Krzysiek 
Independent Researcher, Poland  
 
 

Keywords:  Arab media, bounded adaptiveness, free media zone, media 
laws, responsible journalism  

 
 
Abstract 
A dynamic transformation of the Arab world raises important questions about the character of 
structural alterations within Arab regimes. This transition has effected several changes in the legal 
sphere of Arab media. Rejecting the paradigm of the Arab world’s democratization, this article 
argues for the Arab regimes’ ability to adjust to globalization trends without a substantial loss of 
power. Based on empirical evidence, the legal aspects that govern media organizations within free 
media zones in Egypt, Jordan and Dubai have been examined. Perceived as ‘oases of media 
freedom’, these zones illustrate the ability of Arab regimes to meet the challenges of globalization 
with regard to media. In order to supposedly preserve social stability and cultural heritage, these 
regimes retain control over zones’ tenants through various means of control, such as direct and 
indirect censorship, structure of ownership, unclear business ties between media and state-
controlled agencies, and vague laws. 
 
 

There is no doubt that over recent years, Arab media have successfully entered the 
global media system. These media have transcended national boundaries and 
radically changed the regional media market. This penetration of Arab media has 
resulted in a variety of different outcomes. Media undertakings such as Qatari 
television station Al Jazeera bring a new quality to Arab reporting while influencing 
existing media forms, audiovisual ones in particular. At the same time, several 
changes in Arab media have effected change in the legal sphere. To what extent are 
these new ventures able to force regional lawmakers to revise the laws to 
progressively liberalize the Arab media sphere? And to what extent do traditionally 
obstructive laws influence Arab journalists to be more cautious when covering 
sensitive issues? 
 
This article is focused on the legal aspects that govern media organizations within 
three free media zones (FMZ) in Egypt, Jordan and Dubai. To attract media 
companies, the FMZs’ administrators guarantee to the potential tenants special  
______________________________ 
Westminster Papers in Communication and Culture © 2009 (University of Westminster, London), Vol. 6(1): 
69-91. ISSN 1744-6708 (Print); 1744-6716 (Online) 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 70

business incentives, high-tech infrastructure and relative freedom of operation. 
Seen as a sign of modernity, the FMZs express their owners’ aspirations to be the 
regional, and even global, media leaders. Furthermore, because FMZs constitute a 
kind of ‘legal loophole’, they attract Arab and foreign investors with different 
(from the rest of the region) visions for the media business.  
 
Nevertheless, despite an incentive system and technological advantage over the 
rest of the region, the free media zones remain the product of the Arab 
governments expressing a political philosophy of the people in power. And, as in 
many other cases, the FMZs are also put under the same rules of play. That simply 
means the media operating from within the FMZs are often put under a type of 
pressure that limits their guaranteed freedom. How then should we consider the 
free media zones: as a sign of democratization and modernization of Arab media 
or rather as a governmental tool used to drown out the voices against the 
restriction of freedom? 
 
Undoubtedly, both Arab media and Arab politics are far from undergoing 
democratization processes. As this article shows in the first section, a new 
approach is needed to fully understand the dynamic transformation of the Arab 
world. In sections two and three, the Arab regimes are shown to be experiencing 
non-democratic, rather than democratic, alterations. These alterations can be 
considered either as evolutionary adjustments or as a non-democratic transition. 
Relations between media operators and free media zone administrators are 
exposed in section four as evident in the ‘struggle’ between Arab journalism and 
media law that manifests in the warnings of potential interference, channel 
censorship and interventionist incidents occurring amidst ‘modernized’ media 
activity.  
 
 
Step One: Reconsidering the Analytical Approach 
Taking into consideration the economic, political and media changes that have 
occurred in the Arab world in the past two decades, it can be stated that, to some 
extent, the region is evolving towards some democratic practices. Undoubtedly, as 
Schlumberger (2007, 2) points out, three phenomena can be seen as a reformation 
from the status quo of Middle Eastern politics. These are: (1) political protests, 
such as anti-Syrian manifestations in Lebanon in 2005 and demonstrations of 
human rights activism in Bahrain and Kuwait; (2) political reforms, such as 
decentralization in Yemen, new laws on municipalities, new regulations against 
money laundering and the establishment of an anti-corruption commission in 
Jordan, a new personal code in Morocco, Saudi Arabia’s first-ever municipal 
elections in 2005 (however, men only), and the installation of parliament in Oman. 
Finally, (3) the new wave of foreign influence such as bilateral programs, and 
campaigns promoting better governance, such as the European Union (EU) Euro-



Pawel Krzysiek, Testing Legal Boundaries… 
 

 71

 

 Mediterranean Partnership1 and the United States Agency for International 
Development (USAID): Middle East Regional2 are significant steps towards 
greater political openness in the region.  
 
Nevertheless, as Schlumberger (2007, 5–6) observes, none of these initiatives have 
produced a structurally effective quality of political governance nor have they been 
able to guarantee basic freedoms or represent democratization. As he notes: 
 

[T]the frequency of pejorative terms such as ‘gap’, ‘deficit’, and the like, even 
in the more recent literature, reveals that one thing has by and large 
remained constant: the popularity of an implicit frame of reference that 
analyzes Middle Eastern politics against the normative background of how 
‘the free world’ would like to see Arab countries ruled. Apparently, the 
predominance of the ‘democratization’ paradigm is particularly hard to break 
and continues to preoccupy many analyses of Middle Eastern politics. 

 
In relation to this, Schlumberger (2007) calls for a reinterpretation of the dynamics 
of authoritarianism beyond the ‘democratization paradigm’. As he claims, this has 
to occur in order to explore how the Arab regimes manage to remain in power 
despite increasingly dynamic transformation on national, regional and international 
levels.  
 
 
Step Two: Exploring Arab Authoritarianism  
There are two aspects that contribute to the better understanding of the 
relationship between political and media structures, and the legal elements 
regulating these spheres. These include the abandonment of the Western-biased 
normative approaches (Couldry, 2007); and a stronger focus on the relationship 
between power and media in the Arab world. 
 
As it is commonly agreed (Jakubowicz 2007; Kuzio 2002; Linz and Stepan, 1996; 
Offe, 1997; Rizman 2000), the former regime of a country in transition determines 
the type of challenges that this country would face during the process of creating 
or consolidating democracy. As Rozumilowicz (2002, 3) observes, it is reasonable 
to assume that the tasks for the founders of independent media can be highly 
dependent upon a previous regime of a state in transition. Therefore, before the 
effects of such a transition can truly be understood, the nature of this media 
evolution must first be examined.  
 
The Arab media environment has experienced several alterations over the past two 
decades. The most relevant, the satellite revolution, has determined the great 
number of adjustments to the global standards in many Arab countries. For 
instance, these adjustments are reflected in private media sector developments, 
censorship relaxation, and the free media zones. Furthermore, the successful 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 72

economic and political reforms of countries like Jordan and Morocco may also 
suggest that the Arab world is drawing towards democratization as never before. 
 
Nevertheless, despite its advantages and disadvantages, this process does not 
necessarily imply a path towards democracy. As Sakr (2007, 15) argues, after the 
initial excitement that Arab satellite television would challenge the regional status 
quo, the reality of the Arab media environment dispelled any illusions that the 
regimes would quickly lose their control over the media sphere. Accordingly, in 
terms of political reforms, the democratic institutionalization undergone in some 
Arab countries such as Saudi Arabia or Bahrain has not led to greater civil 
freedom. Indeed, some empirical findings (see Gandhi and Przeworski, 2001; 
Gandhi and Vreeland, 2004) suggest that authoritarian regimes with parliamentary 
institutions tend to have longer life spans and experience less civil strife than their 
counterparts without parliaments. 
 
Furthermore, the process of political liberalization is also limited at the media level. 
Although claiming to ensure greater media freedom, Jordan abolished the Ministry 
of Information in 2003, which has been replaced in the meantime with other 
government institutions, the Higher Media Council and the Audiovisual 
Commission. Moreover, two years after the ministry was abolished, the country 
slipped down the Annual Press Freedom Index published by Reporters without 
Borders (RSF). According to an RSF report (2008, 158), while a law providing for 
prison terms for press offences was dropped, as were Jordanian government plans 
to ‘crack down hard on written “insults” to religion and its leaders’, the 
government ‘did not produce major changes for the media and self-censorship 
continues’. In Egypt, despite the fact that Freedom House rated the country as less 
restrictive in 2005 than in 2004, the regime brutally cracked down on the newly 
organized opposition forces ‘including hundreds of arrests and massive human 
rights violations’ (Schlumberger, 2007, 5) at the beginning of 2006. In 2007, the 
same Freedom House observed that, despite having more than 500 newspapers 
and other periodicals and a large number of private broadcasters, this apparent 
diversity has only disguised the government’s key role in the censorship of the 
national media landscape. Furthermore, although many amendments to the 
Egyptian Press Law were enacted in July 2006, they did not alter provisions that 
criminalized the publication of ‘false news’ and criticism of the president and 
foreign leaders.  
 
These examples of the persistent superficiality of the ‘democratic’ changes in the 
Arab world may suggest, however, a kind of ‘modernization’ of Arab 
authoritarianism. Such a modernization is better portrayed as a response to the 
progressive globalization in the region rather than as a signal of its 
democratization. 
 



Pawel Krzysiek, Testing Legal Boundaries… 
 

 73

 

 For example, the changes that occurred in the last decade in Jordan are a testament 
to the greater stability of the current regime rather than its democratization. What 
also seems to be clear is that there is no sign that the Jordanian king would retain 
only a representative function (as in the case of many European monarchies), or 
cede his ultimate say in political decisions (Schlumberger 2002, 33). Heydemann 
(2007, 26) described this phenomenon as ‘bounded adaptiveness’. According to 
him, authoritarian regimes in the Arab world exhibit ‘a capacity for adjustment and 
accommodation that is produced by the interaction of formal and informal modes 
of conflict resolution, bargaining, and coalition management’. Bounded 
adaptiveness, in other words, can be considered as the regime’s capacity to benefit 
from, rather than be weakened by, the presence of multiple and competing sets of 
‘game rules’ (Migdal, 1988, 34). In cases such as Egypt, Syria, Tunisia and Jordan, 
coercion is directed not against those reform groups who operate in accordance 
with the state’s rules but against those that challenge the existing rules and demand 
transparent and accountable regulations. This also explains why, in strategic terms, 
the institutional arrangements and other related modes of informal governance are 
combined to secure the process of conflict resolution within the existing system of 
rules in order to maintain the stability of such a system (Heydemann, 2007, 36). 
 
These findings seem to confirm Schlumberger’s (2007) thesis on the 
modernization of the authoritarian Arab world. Schlumberger has made also a 
clear distinction between regime types on the basis of regime stability. Arab 
countries thus have been divided into: traditional authoritarian and bureaucratic 
authoritarian, and then further subdivided into resource poor and resource rich. 
Nevertheless, in both sets of countries the adjustments that prove a 
‘modernization’ of Arab authoritarianism appear to have twofold goal in a majority 
of cases. In one sense, such tightly controlled arrangements are built in order to 
secure the incumbent regimes. On the other hand, however, they aim to increase 
the countries’ ability to face the challenges of a global economy. 
 
In the case of traditional authoritarian countries such as Morocco, Jordan and the 
Gulf monarchies, the combination of religious and political legitimacy of the 
leaders provides greater stability than any kind of state ideology. Legitimacy is 
decisive also in the legal aspects of media functioning, as it is often takes priority 
over the formal legislation in order to ensure stability, neutrality, security and 
prosperity (Schlumberger, 2002, 28). As Abdel-Latif al-Sayegh, representative of 
state-owned radio in Dubai explicitly stated (quoted in Sakr, 2007, 37), anyone who 
wanted to get involved in the broadcasting sector, should prove their loyalty to the 
government. An analogous manifestation of the loyalty can also be observed in the 
case of Dubai Media Incorporated (DMI), a government-controlled media 
conglomerate based in Dubai Media City. In the ‘Media Ethics Charter’ issued by 
DMI in December 2005, the conglomerate established a clear set of statements 
encompassing both private business objectives and a commitment to serve the 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 74

UAE government (Sakr, 2007, 174). In Bahrain, political and religious legitimacy is 
also reflected in the media regulations. Bahrain’s actual press law, despite the 
government’s announcement that it is soon to be revised,3 still puts religion and 
the monarchy within a special category that make journalists liable to jail terms for 
offences including insulting the king and Islamic religion.  
 
Moreover, as Luciani (2007, 176) remarks, the traditional authoritarian countries 
have entered a phase of growth that compels them to transform their economic 
structures and to improve the quality of their relationships with the global 
economy in order to attract international and national private capital. The 
transitions in Saudi Arabia, Kuwait and United Arab Emirates between June 2005 
and January 2006 confirm that the ability of government to introduce pro-business 
policies was strongly supported by these countries’ business communities. In 
Jordan, the latest EU (2007) report on ‘Implementation of the European 
Neighbourhood Policy’ shows that, albeit there is much more needed to be done 
on the political front, in terms of social and economic reforms the country is an 
active and a constructive partner.4 This, according to Luciani, ‘more likely will 
embolden incumbents as well as challengers to dare to reform, in the confident 
expectation that they will not lose control of the process’ (2007, 170), rather than 
reduce the incentive to reform. 
 
In the case of the bureaucratic authoritarian countries, the growing alliance 
between private business and the state indicates that these states are losing their 
ideological foundations and therefore have to adjust to the new conditions. This 
growing alliance goes along with an escalating popular frustration resulting from 
increasing social inequalities. Accordingly, these new conditions force the Arab 
bureaucratic regimes to seek legitimacy through, as Schlumberger (2002, 28) puts 
it, allocating political liberties at times and curtailing them at others.  
 
This can be found in Egypt where the government is adjusting to the new 
conditions in the regional media market through a process of strictly controlled 
privatization of the media sector. The advent of the Egyptian privately owned 
channels, such as Dream TV and Al-Mehwar, has resulted in changes in Egyptian 
broadcasting regulation that allow private media companies to operate from within 
the Egyptian Media Production City (EMPC) near Cairo. Accordingly, as Sakr 
(2007, 7) argues, the new private Egyptian television channels illustrate how a 
crossover between commercialism and elements of public service might come 
about ‘in an environment marked by tight government controls and general 
absence of state provision for pluralist public-service content’. Sakr (2007, 28) also 
points out that the first beneficiaries of the Egyptian government’s decision in 
2000 that allowed private broadcasters to transmit from the EMPC were Egyptian 
business leaders closely related to President Hosni Mubarak. This, as Schlumberger 
(2002, 27) remarks, is a clear sign of an increasing ‘amalgamation’ between parts of 



Pawel Krzysiek, Testing Legal Boundaries… 
 

 75

 

 the private business community and segments of the former ‘state class’ to such an 
extent that the former ‘state class’ no longer exists.  
 
 
Step Three: Approaching Bounded Adaptiveness in Arab Media – Two 
Dimensions of Social Responsibility Theory: Self-censorship and 
Responsible Journalism 
A theoretical framework of ‘bounded adaptiveness’, understood as a capacity for 
adjustment ‘that is produced by the interaction of formal and informal modes of 
conflict resolution, bargaining, and coalition management’ (Heydemann, 2007, 26) 
is also applicable to Arab media, more specifically to the social responsibility 
paradigm of the regional media sphere. As McQuail (2005, 171) puts it, the social 
responsibility theory reflects the key journalistic standards that the press should 
maintain in order to meet the obligations that it has to society. It also implies a 
strong governmental contribution in regulating media activity in order to preserve 
their ‘responsible acting’. According to McQuail, although social responsibility 
should be reached by self-control rather than government intervention, this ideal 
has never been allowed. As Siebert, Peterson and Schramm (1956 quoted in 
McQuail, 2005, 171) remark, a government which actively promotes the freedom 
of its citizens may also ‘enter the field of communication to supplement the 
existing media’.  
 
Nevertheless, such premises may pose some limits to media freedom and social 
responsibility theory might be used as a pretext to interfere in media activity that 
criticizes incumbent regimes. In this light, there are two dimensions of ‘responsible 
journalism’ that can be distinguished in the Arab mediascape.  
 
The first dimension refers to the discussions about journalistic responsibility from 
the perspective of the ruling elite (a ‘top-down’ approach). One of the official 
requirements that the Media Cities’ tenants are expected to adapt to is that a 
guaranteed freedom of expression should reflect a specific socio-cultural context 
prevailing within a society.5 Accordingly, such ‘responsible journalism’ should 
consider the impact of information on social peace and harmony. As the ruler of 
Dubai, Sheikh Mohammad Al-Maktoum emphasized, the responsible freedom that 
was expected from the residents of the Dubai Media City has integrity as its 
primary principle.6 This integrity has to be secured by a control mechanism that is 
created to avoid ‘an antagonistic atmosphere within society’ and preserve social 
harmony.7 Nevertheless, the ambiguity about interpreting the above-mentioned 
terms according either to a ruler’s vision or to an official state ideology put the 
media independence in danger.  
 
The second approach in the social responsibility pattern of Arab media reflects the 
attitudes of journalists (‘bottom-up’ approach). As El-Baltaji (2007) claims, ’the 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 76

government’s involvement in the regulation of the media has driven a number of 
journalists to exercise self-censorship’. What seems to advocate this kind of 
censorship are unofficial and untold pressures that force reporters to consider 
whether or not the story will harm the country’s social harmony. Such practices are 
more likely directed towards Arab reporters who are covering local issues rather 
than the Western residents of media cities who are considered as operating in the 
Western style and covering the events for their own audience.8 A longstanding 
trend in Arab satellite broadcasting proves the reporters seek to cover regional 
issues more readily than local ones. According to Ahmad bin Byat, the head of the 
Dubai Technology and Media Free Zone, a reorganization of state-owned outlets 
under the umbrella of Dubai Media Foundation (later Dubai Media Incorporated) 
in 2004 was aimed at creating an alternative media perspective to politically 
oriented international and regional outlets hosted in Dubai Media City.9  
 
Despite its obvious drawback, the ‘bottom-up’ approach also has a positive 
dimension. As Yahia Shukeir indicates, in Jordanian media the ‘red lines’ are drawn 
by restrictive laws that constitute a legal justification for actions taken against 
media organizations. These actions include financial restrictions imposed on media 
that might lead to their bankruptcy. Such a threat, according to Shukeir, draws a 
very thin line between self-censorship and journalistic responsibility. This means 
that the editors’ role in censorship is usually limited to checking that media 
products are in accordance with the existing laws, and the role of journalists in 
self-censorship is a matter seeking to develop a unique way of expressing 
themselves ‘without losing ability to challenge the red lines’.10 
 
Such a view is commonly shared by a new generation of regional ‘media activists’. 
As Nadine Toukan, a blogger at Arabian Monkey Tales11 and one of the producers 
of award-winning Jordanian movie Captain Abu Raed, emphasizes: ‘We can still be 
warriors. In order to do your job responsibly, you have to be clever and fight with 
your brain, not with your weapons.’12 Arab bloggers, the most active 
representatives of civic journalism, reflect a new dimension of the social 
responsibility paradigm. Such a responsibility comes from below, as citizens’ 
actions largely expressing the main idea of a bounded ability to adapt that is built 
across a citizens’ community and includes a certain pragmatism in acting. 
 
This approach also delineates distinction between the ‘ideal’, expressing the 
normative theoretical assumptions of journalistic responsibility, and the ‘real’, 
which is an interpretation of this responsibility by the incumbent regimes 
(Nordenstreng, 1997). As Toukan puts it, journalists coming from the region can 
have a huge advantage in facing the current situation. Knowing the limits imposed 
by the zone’s red tape, they are more creative in challenging the existing 
restrictions in order to ‘help people to transform, and to stimulate their 
consciousness and confidence in that their voices do really matter’.13 



Pawel Krzysiek, Testing Legal Boundaries… 
 

 77

 

  
The bounded adaptiveness in Arab media sphere is thus approached from two 
different levels of journalistic responsibility. At the top-down level, this 
responsibility expresses the governments’ vision of media functions within society. 
At the bottom-up level, it constitutes a way in which journalists adapt to this 
vision, while at the same time challenging the media restrictions in accordance with 
the existing laws.  
 
 
Step Four: Testing Legal Boundaries – Politics, Arab Reporting and Legal 
Aspects of the FMZs 
Created as a result of a government policy, the Egyptian Media Production City 
(EMPC), Jordan Media City (JMC) and Dubai Media City (DMC) are considered 
explicit symbols of modernity and a way for media people and capital in the Arab 
diaspora to come home (Quinn et al., 2004). Nevertheless, despite their business 
character, these Media Cities differ with regard to the degree of freedom 
permitted, structure of ownership and the means of control. FMZs expose the 
different ways Arab governments deal with the pressures of media modernization. 
To understand the logic of these zones it is thus necessary to look more closely at 
the differences between three media zones.  
 
Both the Jordanian and Egyptian Media Cities are the national projects of mixed 
public and private partnerships. Jordan Media City is a joint venture between a 
government Information Communications Technology (ICT) program and the 
Dallah Media Production Company, which is owned by Saudi businessman Sheikh 
Saleh Kamel. The main tenant and client of the JMC is Arab Radio and Television 
(ART), owned by Sheikh Kamel, for which the City acts as a facilities provider. 
JMC operates according to free zone law and audiovisual law. Furthermore, each 
media company that wants to establish its business in the JMC has to apply directly 
to the Jordanian government.  
 
The structure of EMPC ownership is much more complex. The company is 
controlled by the Egypt Radio and Television Union (ERTU) through a system of 
ownership. The EMPC’s Council of Trustees, chaired by the Minister of 
Information and drawn from the founding members and selected representatives 
of the companies operating in the City, acts as a committee of guardians to 
supervise and control the media undertakings.  
 
In comparison with the JMC and EMPC, Dubai’s project seems to be slightly 
different with regard to ownership structure and the way the zone is managed. 
While reflecting the technological priorities of national government, Dubai Media 
City is the realization of a project of Dubai’s ruler, Sheikh Mohammed bin Rashid 
Al-Maktoum. As Quinn et al. (2004) observe, because Dubai is a monarchy with 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 78

absolute rule, any law can easily be changed or altered. An obvious result of this is 
that the bureaucracy is streamlined and things can move quickly, but it also means 
that things could quickly change for the worse.  
 
The FMZs are also unique to the Arab media landscape because of the special 
incentives and legislation offered to their clients. Furthermore, in addition to their 
clear economic advantages and technological facilities, the zones are meant to have 
more freedom from government interference than the rest of the state’s territory. 
As stated by their designers, freedom of expression and expression of that freedom 
is a primary goal in the Media Cities. However, as the ruler of Dubai puts it clearly, 
as freedom of expression is the foundation of Dubai Media City, the practice of 
this freedom in a responsible manner by its tenants is equally important. 
 
The FMZs’ relaxed legislation and guaranteed freedom often collide with the 
political, social and cultural contexts that generally surround, shape and influence 
Arab media. As Sheikh Mohammed Al-Maktoum declares:  
 

I am aware of the vital importance [freedom of expression] holds to the 
media world. I guarantee freedom of expression to all of you and the right to 
be completely objective in your views and reporting. Let us do so 
responsibly, objectively and with accountability and in the spirit of the social 
and cultural context in which we live.14 

 
These contexts are also reflected in the attitudes of Arab officials towards 
journalists’ activity in the free media zones. As Sheikh Hasher Al-Maktoum, 
director of Dubai’s Information Department and a cousin of the crown prince, 
explicitly said, the journalists operating from within the Dubai Media City are 
expected to exercise their freedom in order to focus on the issues important to a 
society, such as education, health and economy, but not to politicize their audience 
(Quinn et al., 2004). Also in Egypt, the regulations that govern licensing of 
broadcasting in the Media Production City exclude ‘channels of a religious, 
factional, and partisan nature or involving sex or violence’.15 Furthermore, the 
companies operating from within the EMPC have to abide by the Media Code of 
Ethics that ‘puts limits on what satellite TV stations could broadcast, especially 
when the topic was political in nature’.16 In Jordan, the rule of law within its FMZ 
has been replaced by the notion of the ‘rule by law’. According to Yahia Shukeir, 
this simply means that a very general and often abstract legal framework that 
regulates media activity coexists with guarantees and restrictions not mentioned in 
the laws.17 
 
Accordingly, with all their business-friendly regulations and facilities, the Arab 
Media Cities seem to be a ‘safe haven’ for media companies, a place where these 
companies can easily run their business. Nevertheless, numerous incidents related 
to ‘inappropriate’ media practices force us to question freedom of action within 



Pawel Krzysiek, Testing Legal Boundaries… 
 

 79

 

 these ‘media oases’. The critical areas in which Arab journalism collides most 
frequently with the regulations of the FMZs are presented below.  
 
 
Controversial Issues: Sex, Drugs … Politics and Religion  
Despite the creation of Media Cities and the proliferation of satellite television, 
Arab governments still exert a certain degree of pressure on media within FMZs. 
These pressures influence the broadcasting of content related to issues, as one 
Egyptian journalist said, ‘not acceptable in the region’, such as local politics, nudity, 
sexuality, drugs and alcohol, and offending religious beliefs.  
 
One example of this comes from Egypt. The EMPC guarantees its residents 
several incentives, such as no restrictions on investors’ nationality; free choice of 
project’s legal format; unrestricted transfer of funds; no constraints on local and 
foreign imports; and no restrictions on either product-pricing or profit-ceilings. 
Nevertheless, this business-friendly atmosphere is ceaselessly challenged by the 
Egyptians. As Sakr (2006, 67) argues, the launching of new Egyptian private 
channels such as Dream TV, Al-Mehwar, Mazzika, Melody and the tourism 
channel MTC can be seen as the culmination of a lengthy process of relaxation of 
the country’s media regulation to allow private entrepreneurs ‘to speak for 
themselves through the media to overcome a Nasserist legacy of popular suspicion 
towards private capitalists’. However, the government has been able to maintain a 
certain kind of control of these channels through both ownership structure and 
various kinds of informal pressures. The example of Dream TV, the first Egyptian 
private channel broadcasting from the EMPC, proves that the pressure exerted on 
the EMPC’s undertakings is ‘a mixture of administrative and editorial interference’ 
(Sakr, 2006, 70).  
 
Accordingly, the EMPC’s General Authority for Free Zones has warned Dream 
TV several times that strict measures, including the withdrawal of its work permit 
as a Media City resident, would be taken in case of violations on sensitive issues.18 
The official warnings were not the only kind of pressure directed at the channel. 
From the beginning of Dream TV’s broadcasting, the ERTU, through its stake in 
the channel, has been narrowing the station’s scope for producing an independent 
news output (Sakr, 2007, 30). 
 
The link between Dream TV’s owner, Ahmad Bahdat, and the channel’s creditors 
owned by the state-controlled banks may be another explanation for these 
practices. In 2003 and 2004, several controversial talk-shows19 that crossed 
Egyptian ‘red lines’ were cancelled from Dream TV’s programming. As Sakr (2007, 
47) argues, this was a price paid by Bahdat for rescheduling his debts to the state-
owned banks. In a similar atmosphere the famous Dream TV host Hala Sirhan left 
the channel in mid-2003. As Dream TV manager Sanaa Mansour declared after the 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 80

incident, although no sort of censorship was applied to the programmes, any 
material that was in conflict with religion, or adversely affected national security or 
led to sectarian strife would be rejected by the station (Osman, 2004). From this 
perspective, it is clear that, depending on the personal interpretation of people in 
power, the rejection of certain content might be used to protect the incumbent 
regime from critical voices.  
 
Similar practices can be found in Jordan as well. The country’s three main red lines 
are criticizing the king, religion, and military or state security issues.20 Despite King 
Abdullah’s declarations that ‘the sky is the limit’ for Jordanian media freedom, the 
government still keeps financial restraints on media that broadcast on political 
issues. The about $32,000 price for a license to transmit political programmes is 
double the price of licenses with non-political coverage and strikes/lashes out 
particularly at the local media unable to pay this amount.21  
 
Control over content also affects the internet. Many Arab countries continue to 
restrict this medium, using increasingly sophisticated and technologically advanced 
techniques, such as Electronic Filtering Programs (Eid, 2004). As announced at the 
beginning of 2007 in UAE, the country’s Telecommunications Regulatory 
Authority (TRA) planned to extend its countrywide web filter into FMZs, thereby 
breaking with the commonly perceived notion that the free zones had their own 
telecommunications laws. Under the new regulations internet users in Dubai Media 
and Internet City would have to face the same web restrictions as the rest of the 
country. According to Mohammad Al Gaith, the TRA’s manager for technical 
affairs, the reason the free zones were not covered previously under the filter was 
technical and not jurisdictional. As Mohammad Al Ghanem, director general of 
the TRA, said, the rules were implemented in every single country, but with 
different limits and categorizations. Nevertheless, to avoid a negative impact on 
businesses within the zones, several companies with a ‘legitimate interest in 
keeping unfettered internet access’, such as news organizations and fashion 
companies, would be excluded from these restrictions.22 
 
 
Media Control: Context beyond Freedom?  
The basic assumption surrounding the media that operate in the FMZs is that they 
are independent and work freely. Nevertheless, the reality seems to be different. 
The Egyptian Radio and Television Union is represented in broadcasting ventures 
operating from EMPC through its share in the Media Production City and Nilesat, 
two companies essential for private broadcasters in Egypt. Moreover, the media 
operators broadcasting from the EMPC are subject to intervention by the General 
Authority for Investments and Free Zones (GAFI), the body that is authorized to 
suspend licences (Sakr, 2007, 30). 
 



Pawel Krzysiek, Testing Legal Boundaries… 
 

 81

 

 In Jordan, too, the state regulators retain a key position. In addition to a general 
press law, the JMC is still subject to the standardized commercial law that regulates 
all free zones in the country, and not to the separate FMZ regulations (the latter 
are still to be amended). Certain unclear aspects can be found also in relations 
between the JMC authority, the Audiovisual Commission (AVC)23 and the public 
broadcaster, the Jordan Radio and Television Corporation (JRTV).  
 
In 2007 the first Jordanian private television station, ATV, faced several hurdles 
related to its planned launch in August. The company, which at that time was 
owned entirely by Jordanian businessman Mohammed Alayyan, had a one-year 
renewable contract with the JMC for the reserved frequency on the Nilesat 
satellite. The AVC halted the official launch of ATV at the beginning of August 
2007 due to ‘incomplete paperwork’. A few days later the station faced a new 
hurdle from JRTV. The country’s public broadcaster, which leased to ATV its 
Channel Two, declared that an agreement between the two companies concerned 
only terrestrial transmission. ATV’s former general manager Mohannad Khatib 
stated that the AVC refused to allow ATV to operate until the station had clarified 
its relation with JRTV. However, as he also claims, this was neither under the 
AVC’s mandate nor under the commission’s jurisdiction. According to JRTV’s 
Director General Faisal Al Shboul, ATV’s problem was with the AVC, and not 
with JRTV. He stressed, however, that the station still owed JRTV more than $3.5 
million. According to Khatib, financial issues were the main reason that lay behind 
the illegal advocacy of the AVC.24 He claims that the AVC significantly exceeded 
its regulatory mandate,25 having delayed ATV’s launch to the advantage of JRTV 
during the most profitable viewership period of Ramadan.26 ATV also received a 
letter signed by JRTV’s Director General ordering the station not to broadcast.27 
Furthermore, ATV was charged $72,000 by the JMC for the halted transmission, 
while at the same time the latter were refusing to receive their signal and transmit it 
to Nilesat ‘as per orders they received’.28 As Radi Alkhas, the JMC CEO, explains, 
the test transmission of the channel started on 1 June, ran until 1 September 2007, 
and was terminated because no payment was received. In the contract, according 
to which the JMC had the right to claim $216,000 until it ended, ATV was 
responsible for the delivery of the signal to the JMC. On 1 August 2007, no signal 
was received from ATV as JRTV disconnected the ATV signal because of the 
order issued by Jordan’s AVC.29  
 
Although the true reasons behind ATV not going on air have never been 
clarified,30 the case proves how the interests of governmental agencies override 
formal regulations. As Khatib revealed, contrary to its status, the AVC acted as an 
advocate and a collecting body for the Jordanian public broadcaster.31 He points 
out that the station also had to face other pressures aimed at taking over the 
company. In September 2007, the station was sold to Jordanian investors 
Mohammad Khalid Asfour and Mohammad Abdul Aati, for about $21 million. 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 82

According to Khatib, the new owner, ‘Al Ajayeb for Investments’, was a company 
registered officially only on 2 August, a day after ATV’s official broadcast was 
halted.32 As explained by ATV’s director general, Zaid Rashdan, the company’s 
new administration would settle all outstanding issues with JRTV and seek a new 
commercial name. Radi Alkhas, the JMC CEO, regional manager of Saudi ART 
(the main Jordan Media City tenant), and the former director of Jordanian Radio 
and Television Corporation, has been appointed as a new ATV chairman. As he 
said, a decision to sell the station was taken because of ATV’s $17 million debt.33 
After the transaction, the channel was given the green light from the AVC to start 
its transmission. However, it has never started broadcasting due to financial 
reasons.34 Currently the station is intended to be sold to the leading Jordanian 
production company, Arab Telemedia Production (ATP).35 
 
Although the government allows 100 percent foreign ownership in Dubai Media 
City (compared to 49 percent outside the zone), at the same time it has reserved 
the right to decide on the composition of the zone’s residents. In 2004 the DMC 
authority announced the selection of residents. The decision was taken because ‘a 
number of businesses with less than desirable credentials’ had undermined the 
reputation of the Media City.36 Those operators ‘who found the market terrain 
increasingly inhospitable’ and therefore would have to make room for those with 
‘better business models’ were allocated to the ‘elimination round’.37 Furthermore, 
the applicants for a new licence would be examined by the panel of professionals 
established by the DMC management. According to this authority, the publishers 
of magazines would have to provide a proper dummy of the titles for evaluation by 
the panel before a licence would be granted. The titles assessed by the panel as 
‘publications that hardly add value to the community and the country’ would be 
dismissed.38 
 
The above-mentioned examples of interference, justified by the ambiguous notions 
of ‘social harmony’ and ‘journalistic responsibility’, prove the use of repression and 
illegal practices to advocate censorship and self-censorship within the FMZs. 
These restrictions usually hurt the most local of the media cities’ tenants, such as 
newspapers, local television stations and magazines because of their major interests 
in covering local issues.  
 
Nevertheless, national legislation and regulators’ activities are not the only 
channels for exerting pressure on regional media. In January 2008, Egypt and 
Saudi Arabia agreed to submit a bill that would amend the regulations of Arab 
satellite TV channels.39 This culminated in a meeting in Cairo in February 2008, 
when the Ministers of Information of the Arab League countries adopted the Arab 
Satellite Broadcasting Charter. As Egyptian Minister of Information Anas Al Feqqi 
declared, the document responded to the strong need to enforce control over the 



Pawel Krzysiek, Testing Legal Boundaries… 
 

 83

 

 satellite media in the face of a growing number of broadcasters, a chaotic situation 
and ‘violations [that] have become rife’.40  
 
The introduction of the Charter was preceded by attacks on the satellite channels 
in some Arab countries at the end of 2007 and the beginning of 2008. In 
December 2007, the authorities of the EMPC were notified by the country’s 
Ministry of Information that Al-Hayat al-Masriya, the new satellite channel 
planned to be launched in January 2008, would not be authorized to air its pilot 
broadcast. A few days later, the Egyptian authorities also banned a daily 
programme entitled Sa’a bi Sa’a on El-Sa’a channel (Hour by Hour).41 
 
The Arab Satellite Charter forbids broadcasters to criticize religion and ‘defame 
political, national and religious leaders’. It also demands that stations refrain ‘from 
any form of incitement to hatred, violence or terrorism’, including the violent 
overthrow of governments and any other activity that would endanger social 
peace, national unity and public order. Violators of these requirements risk the 
suspension or cancellation of their broadcasting licenses, even if they broadcast 
from FMZs.42 According to Amin (2008), the Chair of the Department of 
Journalism and Mass Communications at the American University in Cairo and the 
lead author of the Charter, the document does not stray much from similar 
documents issued by the world’s broadcasting regulators such as the European 
Commission and the US Federal Communication Commission. Recognizing the 
growing importance of satellite broadcasting, as he says, the Charter draws on a 
social rationale that this broadcasting has to reflect the primary values and culture 
of Arab society in order to fulfil its mission responsibly.  
 
Nevertheless, despite these promises, many analysts fear that the Charter is no 
more than the Arab governments’ response to the expanding popularity of satellite 
broadcasters, which, through encouraging open debate on sensitive issues, might 
undermine the regimes’ legitimacy. As Price (2008) remarks, although the Arab 
Satellite Charter reflects ‘the increasing recognition of the need for regional 
cooperation in the information field, the importance of clarifying which state has 
the power over what signals, and the demand for ethical legal principles that would 
govern transregional communication in the satellite realm’, at the same time it 
presents many contradictions. As he observes:  
 

In the Charter, the vocabulary of modernization collides with the rhetoric of 
tradition; the realities of political change conflict with the desire to preserve 
the status quo. Human rights discourse is interpreted and reshaped to fit the 
Middle East environment. 

  
Similar views are presented by Arab journalists. As Ahmad Shaikh, the news editor 
at Al Jazeera, claims, ‘through a wide-ranging document that can have a million 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 84

interpretations’ the Arab governments seek to impose upon the broadcasters a 
certain style of television making.43 According to Wael Al Ebrashi, editor of an 
independent weekly and talk-show host on the private Egyptian Dream TV, the 
Charter sets out ‘to protect the Arab regimes in view of mounting public anger and 
protests’ and ‘aims to stop certain programmes on certain satellite channels and 
prevent the establishment of new channels’.44  
 
One of the main premises of the new Charter was to force the satellite 
broadcasters to exercise their freedom responsibly and to improve the quality of 
the Arab satellite media industry (Amin, 2008). From this normative perspective, 
the document might reflect a developmental media theory (Altschull, 1984; 
Gunaratne, 1998; Hachten, 1981; McQuail, 1983). In its positive vision, the theory 
assumes that societies undergoing a transition from underdevelopment and 
colonialism to independence lack the resources, infrastructure and skills to sustain 
their media market. In order to assure a successful development in such 
circumstances, ‘social responsibility’ should come before media rights and 
freedom. As a consequence, the governments might be justified in allocating 
resources selectively and restricting journalistic freedom (McQuail, 2005, 178).  
 
Nevertheless, as the case of the Arab Satellite Charter proves, these premises differ 
from the reality of the Arab world. Considering a characteristic structure of power 
in the region, it is clear that the normative assumptions of the document might be 
easily replaced by its practical use in order to suppress critical voices. Furthermore, 
the Charter’s focus on ‘political dangers’ suggests that the document might be 
applied against political content of all kind. The document also seems to authorize 
the FMZ authorities to intervene more profoundly in the content that is broadcast 
from within. As Price (2008) observes, there are substantial accounts that the 
Charter may serve to justify the restrictions in contracts for the use of Nilesat 
satellite imposed by the Egyptian government. The case of London-based Al 
Hiwar satellite station, dropped from Nilesat because of its critical position 
regarding Egyptian policies, appears to confirm this thesis.45  
 
In summary, the Arab Satellite Charter might be particularly effective for the 
regimes that generally lack the appropriate cultural policies and guarantees of 
information freedom separating private broadcasting from the control of state. In 
this light, as Price (2008) argues, the Charter seems to be nothing more than 
another legal instrument for controlling the use of production facilities in media 
cities and elsewhere.  
 
 
Neutrality, Political Stability, Social Harmony and International Relations 
Foreign influence and the governments’ attempts to maintain the political stability 
are other aspects that pose the limits on media activities within the free zones. 



Pawel Krzysiek, Testing Legal Boundaries… 
 

 85

 

  
The question of neutrality seems to re-emerge consequently in Dubai. The 
Emirate’s Media City has put an emphasis on its political neutrality and pro-
business orientation in order to attract foreign investments. An expression of this 
assumption is an unbreakable rule that any business should not be mixed with 
politics.46 This rule also lies behind several decisions taken by the Media City’s 
authority in relation to the activity of its tenants. In November 2007, two leading 
Pakistani private television networks, Geo and ARY One World, were ordered by 
the DMC to stop their transmission via the country’s facilities. The order was a 
result of the channels’ refusal to adopt the new media code issued by the Pakistani 
government as a result of the state of emergency introduced by President Pervez 
Musharraf earlier that year. According to Ebrahim Al Abid, Director General of 
the UAE’s National Media Council, the decision was in line with the country’s 
foreign policy, which is based on neutrality and non-interference in other states’ 
domestic affairs. As the DMC officials also explained, the Media City as a UAE 
institution, had to commit to the country’s internal and foreign policies. In order 
to do so, the City should not transmit any news reports or programmes that would 
break this agreement.47 Nevertheless, the ban of two channels was considered as a 
failure of the original DMC idea, to work free of any curbs.  
 
Foreign influence has also been seen as lying behind the ban against the JMC-
based Al Mamnou’ satellite channel from going on air. The decision was 
implemented by the JMC in December 2005, after the channel was accused of 
broadcasting copyrighted material without a licence. As the JMC CEO Radi Alkhas 
explained, the company received complaints and legal warnings from several 
studios worldwide. This resulted in a violation of the contract between the station 
and JMC and, as a consequence, in the channel being closed down. Furthermore, 
the Mamnou’ offices were secured by the Jordanian police as a consequence of a 
lawsuit filed against the station by the JMC, because of defaulting on payments 
due.48 
 
However, according to Al Mamnou’s spokesperson Ibrahim Omar Albahri, there 
were many other excuses cited to justify the channel’s ban. A few months earlier, 
the station provoked strong protests from the international community by 
broadcasting the controversial Arabic Series Al Shatat (Diaspora), which was 
criticized for anti-Semitic content. Despite the JMC authority ordering the series to 
stop, as Al Mamnou’ officially stated, the station never received any document 
related to its ban from the JMC.49  
 
 
Conclusion 
This article aimed to examine the legal aspects of media activity within three Arab 
Media Cities. It has been based upon an analytical framework that recognizes the 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 86

importance of structural changes occurring in contemporary Arab regimes. 
Rejecting the paradigm of the Arab world’s democratization, the main thesis of 
this framework assumes the regimes’ ability to adjust and adapt along with 
developing and prevailing trends without a substantial loss of power.  
 
According to such an approach, the three Media Cities in Egypt, Jordan and Dubai 
have to be seen as a part of this evolutionary adjustment. A concept of free media 
zones itself expresses, moreover, a clear contradiction as one considers their 
relative freedom enjoyed within clearly restricted societies. Further thought also 
shows that, alongside a successful adaptation to the global economic system, the 
Arab governments have maintained control over political and social changes.  
 
In the Arab media sphere these kinds of adjustments can be explained by the 
concept of ‘bounded adaptiveness’. This theoretical framework assumes a 
progressive loosening of the tight guidelines in the media sphere by Arab regimes, 
while retaining full control over this sphere at the same time. A pattern of 
‘bounded adaptiveness’ is also reflected in the pragmatic attitudes of Arab 
journalists seeking to push the established ‘red lines’ through a negotiable self-
censorship.  
 
Furthermore, it should be pointed out that a relation exists between a type of Arab 
regime (traditional or bureaucratic authoritarian, and resource-rich or resource-
poor) and the character of the power structure in the media cities. While Dubai 
Media City can be considered as the vision of a ruler heading a traditional and 
resource-rich authoritarian monarchy, the Jordanian Media City is a product of the 
resource-poor traditional authoritarian kingdom and reflects the vision of its 
powerful Saudi sponsors. The Egyptian Media Production City is a joint venture 
where the state legacy is mixed with capital of the business elite. 
 
There are various means for exercising control in Media Cities. Media laws and 
regulations are one such channel. Media restrictions related to the state’s stability, 
security, neutrality and social order, as well as those protecting the system of 
societal values, are frequently put ahead of the incentives designed to ensure media 
independence.  
 
Influence is exerted also through the structure of ownership and various business 
ties. For instance, the Egyptian government maintains control over its Media City 
tenants thanks to an obligatory share in private undertakings operating in the zone. 
Pressure on the media has also been exerted through the economic links between 
media and state-controlled agencies.  
 
The Media Cities also fall under a general trend in Arab media to practise a vaguely 
named ‘responsible journalism’ that aims to supposedly improve the quality of 



Pawel Krzysiek, Testing Legal Boundaries… 
 

 87

broadcasting content. The most recent legal consequence of this can be found in 
the Arab Satellite Charter. Giving the green light for state intervention in national 
media spheres (including FMZs), the document reveals a thin line between the 
media role in the development of a country, and their role in maintaining a regime.  
 
Finally, actions taken against the media depend on the specific political and socio-
cultural contexts of Arab societies. These are reflected in their subsequent media 
laws which often present a high degree of ambiguity and seem to prioritize the 
regimes’ stability rather than media independence.  
 
 
Notes 

 
1 See http://ec.europa.eu/external_relations/euromed/index_en.htm  
2 See http://www.usaid.gov/policy/budget/cbj2007/ane/mer.html  
3 Habib Toumi, ‘Minister promises to amend press law’, Gulf News 14 March 2008. 
4 ‘Jordan doing well on reforms, more needs to be done’, Jordan Times 4 April 2008. 
5 Rasha Owais, ‘Dubai Media City regulations get a final polishing’, Gulf News 20 January 
2001. 
6 ‘Embracing the brave new world of electronic media’, Sheikh’s speech during the 
inauguration of the Dubai Media City, Gulf News 21 January 2001.  
7 Vinita Bharadwaj, ‘Media needs to act with greater responsibility’, Gulf News 21 September 
2006.  
8 Bharadwaj, ‘Media needs to act with greater responsibility’. 
9 Lydia Georgi, ‘Dubai media new metamorphose’, Middle East Online 10 Sept. 2003, 
available at http://www.meo.tv/english/Default.pl?id=6958 (accessed 21 March 2008). 
10 Author’s interview with Yahia Shukeir, Amman, 8 May 2008. 
11 See http://naydynmoody.blogspot.com  
12 Author’s interview with Nadine Toukan, Amman, 21 May 2008. 
13 Ibid.  
14 ‘Power of media and ideas’, speech by Sheikh Mohammed Al-Maktoum at the launch of 
Dubai Media City, Gulf News 5 May 2000. 
15 ‘The Arab governments and satellite television’, Arabist.net, 7 Feb. 2008, available at 
http://arabist.net/archives/2008/02/07/the-arab-governments-and-satellite-television/ 
(accessed 8 December 2008). 
16 Ibid. 
17 Interview with Yahia Shukeir. 
18 ‘Dream TV in trouble over program’, Middle East Online, 1 Nov. 2002, available at 
http://www.meo.tv/english/Default.pl?id=3078 (accessed 21 March 2008).  
19 The cancelled programs were Hamdy Kandil’s weekly political talk show Ra’is al-Tahrir’ 
(‘Editor-in-Chief’) and Ibrahim Eissa’s popular program Ala l-Qahwa (‘In the Café’). 
20 Remarks to the Euro-Med Academy for Young Journalists, Amman, 4–15 May 2008, 
author’s transcript.  
21 Rana Sweis, ‘Stopping the press’, JO Magazine Nov. 2006.  
22 Ivan Gale, ‘Free Zones to be put under official web filters’, Gulf News 10 Feb. 2007. 

 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 88

 
23 The Audiovisual Commission is a regulatory body that has replaced Jordan’s Ministry of 
Information. 
24 Mohammad Ghazal, ‘ATV to resort to legal channels if efforts to launch broadcast fail’, 
Jordan Times 23 Aug. 2007.  
25 ‘The untelevised revolution’, interview with Mohannad Khatib, 7iber.com, 8 Sept. 2007, 
http://www.7iber.com/blog/2007/09/08/jordans-atv-the-untelevised-revolution (accessed 
3 April 2008). 
26 Ghazal, ‘ATV to resort to legal channels if efforts to launch broadcast fail’, op. cit. 
27 Interview with Khatib, 7iber.com, op. cit.  
28 Facts described in ‘Rest in peace, ATV?’, Mohannad Khatib’s letter published at 
7iber.com, 25 Sept. 2007, http://www.7iber.com/blog/2007/09/23/atv-managing-
director-resigns (accessed 1 April 2008). 
29 Author’s private email correspondence with Radi Alkhas, 28 May–4 June 2008. 
30 The case is built across a vague number of speculations. One anonymous source inside 
ATV revealed for instance that the project was led by the Jordanian secret service. Quoted 
in Kristen Gillespie Demillio ‘Choke hold: how Jordan tames its press’ (2008). 
31 In an interview with 7iber.com, op. cit., Khatib revealed that the AVC engineering 
department director was also employed by JRTV.  
32 Mohammad Ghazal, ‘ATV general manager quits post’, Jordan Times 25 Sept. 2007. 
33 ‘ATV receives green light to start satellite transmission’, Jordan Times 3 Oct. 2007. 
34 Author’s private email correspondence with Radi Alkhas. 
35 Author’s interview with Nadine Toukan, ATV employee, Amman, 21 May 2008.  
36 K. Raveendran, ‘On agenda: shakeout restores credibility to Media City units’, Gulf News 
22 Aug. 2004. 
37 Ibid. 
38 Ibid.  
39 Heba Hassanein, ‘Egyptian-Saudi pressures to impose political restrictions on satellite 
channels’, Al-Masry Al-Youm 7 Feb. 2008. 
40 Ramadan Al Sherbini, ‘Some states tighten leash on satellite TV’, Gulf News 22 Feb. 2008. 
41 Hassanein, ‘Egyptian-Saudi pressures to impose political restrictions on satellite channels’, 
op. cit. 
42 Al Sherbini, ‘Some states tighten leash on satellite TV’, op. cit. 
43 Inal Ersan, ‘Arab broadcasters say charter will not silence them’, Reuters, 3 March 2008. 
44 Al Sherbini, ‘Some states tighten leash on satellite TV’, op. cit. 
45 ‘Egypt satellite operator drops critical channel’, Reuters, 5 April 2008. 
46 Abdulkhaleq Abdullah, ‘A Politically Neutral City’, Gulf News 13 Feb. 2008. 
47 ‘Pakistani TV Stations “Forced to Shut Down”’, Gulf News 17 Nov. 2007.  
48 Author’s private email correspondence with Radi Alkhas. 
49 Jafar Irshaidat, ‘JMC: Mamnou Channel Transmission Halted’, Jordan Times 21 Dec. 2005. 

 
 
References 
Altschull, J. Herbert (1984) Agents of Power: The Role of the Media in Human Affairs, 

New York: Longman.  

 



Pawel Krzysiek, Testing Legal Boundaries… 
 

 89

 
Amin, Hussein (2008) ‘The Arab states charter for satellite television: a quest for 

regulation’, Arab Media & Society March, available at 
http://www.arabmediasociety.com/articles/downloads/20080314085251_
AMS_Hussein_Amin.pdf (accessed 6 April 2008). 

Couldry, Nick (2007) ‘Researching media internationalization: comparative media 
research as if we really meant it’, Global Media and Communication 3: 247–50. 

Demillio, Kristen Gillespie (2008) ‘Choke hold: how Jordan tames its press’, 
Columbia Journalism Review March/April, 
http://www.cjr.org/dispatch/choke_hold.php (accessed 17 May 2008). 

Eid, Gamal (ed.) (2004) ‘The internet in the Arab world: a new space of 
repression?’, Arabic Network for Human Rights Information, available at 
http://www.hrinfo.net/en/reports/net2004 (accessed 10 December 2008). 

El-Baltaji, Dana (2007) ‘Dubai: an emerging Arab media hub’, Arab Media & Society 
October, available at http://www.arabmediasociety.com/?article=417 
(accessed 10 April 2008). 

European Union (2007) ‘Strengthening the European Neighborhood Policy’, 
German Presidency Progress Report, General Affairs and External Relations 
Council, 18–19 June, 
http://www.eu2007.de/en/News/download_docs/Juni/0628ENP/ENP_
en07.pdf (accessed 17 January 2009). 

Gandhi, Jennifer and Adam Przeworski (2001) ‘Dictatorial Institutions and the Survival 
of Dictators’. Paper presented at the 2001 Annual Meeting of the American 
Political Science Association, San Francisco. 

Gandhi, Jennifer and James R. Vreeland (2004) ‘Political institutions and civil war: 
unpacking anocracy’, unpublished manuscript, Emory University and Yale 
University.  

Gunaratne, A. Shelton (1998) ‘Old wine in a new bottle: public journalism, 
developing journalism and social responsibility’, in Michael Roloff and 
Gaylen Paulson (eds.) Communication Yearbook 21. Thousand Oaks, CA: 
SAGE, pp. 277–321. 

Hachten, A. William (1981) The World News Prism: Changing Media, Clashing Ideologies, 
Ames: Iowa State University Press. 

Heydemann, Steven (2007) ‘Social pacts and the persistence of the 
authoritarianism in the Middle East’, in Oliver Schlumberger (ed.) Debating 
Arab Authoritarianism: Dynamics and Durability in Nondemocratic Regimes, 
Stanford, CA: Stanford University Press, pp. 21–38. 

Jakubowicz, Karol (2007) Rude Awakening: Social and Media Change in Central and 
Eastern Europe, Cresskill, NJ: Hampton Press. 

Kuzio, Taras (2002) ‘National identity and democratic transition in post-Soviet 
Ukraine and Belarus: a theoretical and comparative perspective (Part 1)’, 

 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 90

 
RFE/RL East European Perspectives 4(15), available at 
http://www.taraskuzio.net/Economic%20Transition_files/economics-
perspective.pdf (accessed 20 January 2007). 

Linz, J. Juan and Alfred C. Stepan (1996) Problems of Democratic Transition: Southern 
Europe, South America, and Post-Communist Europe. Baltimore, MD: Johns 
Hopkins University Press. 

Luciani, Giacomo (2007) ‘Linking economic and political reform in the Middle 
East: the role of the bourgeoisie’, in Oliver Schlumberger (ed.) Debating 
Arab Authoritarianism. Dynamics and Durability in Nondemocratic Regimes, 
Stanford, CA: Stanford University Press, pp. 161–76. 

McQuail, Denis (1983) Mass Communication Theory: An Introduction, London: SAGE. 
McQuail, Denis (2005) Mass Communication Theory, 5th edn, London: SAGE. 
Migdal, S. Joel (1988) Strong Societies and Weak States: State–Society Relations and State 

Capabilities in the Third World, Princeton, NJ: Princeton University Press. 
Nordenstreng, Kaarle (1997) ‘Beyond the four theories of the press’, in Juha 

Koivisto and Epp Lauk (eds.) Journalism at the Crossroads: Perspectives on 
Research, Tartu: Tartu University Press. 

Offe, Claus (1997) ‘Cultural aspects of consolidation: a note on the peculiarities of 
postcommunist transformations’, East European Constitutional Review 6(4), 
available at 
http://www1.law.nyu.edu/eecr/vol6num4/special/culturalaspects.html 
(accessed 20 January 2007). 

Osman, Ahmed (2004) ‘Rude awakening: dream drops top talkers’, tbsjournal.com 
12(spring–summer), available at 
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring04/dream.htm (accessed 3 
April 2007). 

Price, E. Monroe (2008) ‘A charter of contradictions’, Arab Media & Society March, 
available at http://www.arabmediasociety.org/?article=650 (accessed 28 
November 2008). 

Quinn, Stephen, Tim Walters and John Whiteoak (2004) ‘A tale of three (media) 
cities’, Global Media Journal 3(5), available at 
http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/fa04/gmj-fa04-quinn-waters-
whiteoak.htm (accessed 14 December 2007). 

Reporters without Borders (RSF) (2008) Freedom of the Press Worldwide: 2008 Annual 
Report, Paris: Reporters without Borders.  

Rizman, Rudi (2000) ‘The relevance of nationalism for democratic citizenship’, 
Javnost–The Public 7(1): 5–13. 

Rozumilowicz, Beata (2002) ‘Democratic change: a theoretical perspective’, in 
Monroe E. Price, Beata Rozumilowicz and Stefaan G. Verhulst (eds.) Media 
Reform: Democratizing Media, Democratizing the State, London: Routledge, pp. 
9–26. 

 



Pawel Krzysiek, Testing Legal Boundaries… 
 

 91

 

 

 
Sakr, Naomi (2006) ‘The impact of commercial interests on Arab media content’, 

in Emirates Center for Strategic Studies and Research (ed.) Arab Media in 
Information Age, Abu Dhabi: Emirates Center for Strategic Studies and 
Research. 

Sakr, Naomi (2007) Arab Television Today, London: I.B. Tauris. 
Schlumberger, Oliver (2002) Transition in the Arab World: Guidelines for Comparison, 

EUI-RSC Working Paper, Mediterranean Programme Series No. 2002/22, 
Florence: European University Institute.  

Schlumberger, Oliver (ed.) (2007) Debating Arab Authoritarianism: Dynamics and 
Durability in Nondemocratic Regimes, Stanford, CA: Stanford University Press. 

 


