
 33

 

 
Media games and shifting of  spaces for political communication in 

Zimbabwe 
 

 

Eric M. Mazango  
Department of Media and Communication  
University of Oslo 
 

Keywords:  media games, communicative sovereignty, political communication, 
Zimbabwe crisis, communication control, media policy   

 
Abstract 
Elaborate media games have been played to restrain growing political opposition and to maintain 
ZANU PF supremacy in Zimbabwe. From the dark days of Rhodesia, regime control of public 
communication remains one of the most enduring sources of ruling party dominance in the 
country. This history of government containment of a critical media laid the foundation for post-
independence control of freedom of expression, something that has proved an effective 
instrument for blocking envisaged transition to an alternative democracy today. Since 2000 new 
restrictive laws have shut down four titles and 80 media workers have been arrested or detained for 
various transgressions. Is the government’s recent strengthening of egregious media laws a defence 
of communicative sovereignty as it claims, or it is a manifest reversal into authoritarian rule as detractors 
claim? 

 
 
Introduction 

‘Our Republic and its press will rise or fall together. An able, 
disinterested, public-spirited press, with trained intelligence to know the 
right and courage to do it, can preserve that public virtue without which 
popular government is a sham and a mockery. A cynical, mercenary, 
demagogic press will produce in time a people as base as itself. The 
power to mould the future of the Republic will be in the hands of the 
journalists of future generations’ (Joseph Pulitzer 1904).  

 
This paper1 reviews the government of Zimbabwe’s media response to its local and 
external enemies in the five years since 2000. What has come to be known in 
popular commentary as the ‘Zimbabwe crisis’, marked by a confrontation between 
President Robert Mugabe’s ZANU PF party and its array of antagonists, has been 
widely reported, and often misreported, in both the local and international media.  
 
 
_______________________ 
Westminster Papers in Communication and Culture © 2005 (University of Westminster, London), Special 
Issue, November 2005: 33-55.  ISSN 1744-6708 (Print); 1744-6716 (Online) 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 34

Patterns of media control and the use of regulation to influence what can be 
reported in Zimbabwe are investigated. The account highlights the specific linkages 
between media control, politics and elections in the country and it is conjectured 
that undermining the media weakens democratic practice. In particular the 
discussion highlights the interrelation between ‘public communication’ and 
‘electoral politics’, two arenas critical for democratic development and consolidation 
(Levisky and Way 2002).2 It is argued that games3 and strong-arm tactics to control 
and regulate the linkage between these two arenas have determined the space 
available for political communication and, consequently, the health of the country’s 
democracy.  
 
A dynamic model of regulation is used to analyse the games, actors and politics of 
communication regulation in Zimbabwe. Such a model sees states responding to the 
complexity of information flows, first, by protecting their own information spaces, 
and additionally, by attempting to influence or alter media structures and media 
impacts outside their own borders (Price 2002).4 In this framework, national 
responses to media activity involve the deployment of technology, law, force, and 
negotiation in order to protect the domestic market of ideas and, where possible, to 
alter external media markets in response to forces that seem to undercut state 
autonomy. Domestically, the state can act unilaterally to alter the media market and 
to shape streams of messages and content that affect political and social life within 
its boundaries. In such a scenario the media become both a crucial setting and a tool 
of power struggle, with the boundaries of freedom of expression coming under 
stress as vulnerable governments attempt to influence public opinion in their 
favour. 
 
Three structuring and restructuring phases have shaped Zimbabwe’s media policy 
regime and altered the media landscape. The first is the Rhodesian Front phase 
between 1964 and 1979, which was characterised by very restrictive communication 
regulations as the government fought numerous internal and external enemies. The 
second is the phase of post-independence policy redirection that was laid between 
1980 and 1983 when a triumphant ZANU PF built on the Rhodesian experience of 
media control and harnessed broadcasting and the press for its cause. The paper 
concentrates on the third phase where communication policy redirection has taken 
place from 2000 to 2004. In this period political and economic challenges facing the 
current ZANU PF government led to further restriction of spaces or zones of 
communication as a way to manage challenges to state legitimacy by both internal 
and external enemies.  
 
Akin to the first two phases in the past five years media games, or strategies of 
communication control in order to limit free expression, have been played so as to 
manage political space. The first in a three-pronged strategy has been the 



Mazango, Media Games and Shifting of Spaces... 
 

 35

centralization of an enhanced Information Ministry in the President’s office to lead 
a new and invigorated project of media control, at the same time articulating a 
coherent defence of state policy. The second and related measure has been the use 
of monopoly broadcasting as a tool to legitimize ruling party hegemony. The third 
and final tactic has been the promulgation of harsh media laws in combination with 
other extra-legal tactics to control journalists and the private press, while at the 
same time directing the state owned newspaper oligopoly to serve government 
propaganda objectives more patriotically. The result has been polarisation of ideas 
and a clear shrinkage of alternative voices and of political space in the country.  
 
 
Two Arenas of Democracy: The Playing Field for a Protracted Transition 
Zimbabwe is a country undergoing what may be seen as a protracted transition in 
which democratization, or rather re-democratization, has become a ‘war of attrition’ 
mainly between the incumbent ZANU PF and the most important post-
independent opposition party, the Movement for Democratic Change (MDC) 
formed in 1999. These two political parties hold seemingly incompatible versions of 
reality. The result has been an ongoing struggle that has captured the attention of 
the world. Over the past five years this contest for power has been fought in a 
prolonged struggle over the formal institutional playing field of transition to a new 
political order of, either, complete regime turn-over, or, government compromise 
and accommodation with the opposition (Eisenstadt 2000).  
 
The foundation of this playing field can be seen as consisting of two important and 
interlinked arenas, both important for the expression of political preferences. One 
arena is the right of freedom of association and assembly, which most usually is reflected 
in the existence of credible political parties that guarantee some measure of 
competitive electioneering. The second arena interrelated to the first is the right to 
freedom of conscience, expression and communication, especially the existence of a critical 
and independent media that provides the possibility to organize political life 
amongst disparate citizens and contributes to more effective, transparent and 
accountable governance. Generally, a successful transition to, and consolidation of, 
a democratic government depends on the institutionalization of these two 
intermediary organizations – political parties, and independent and critical organs of 
mass communication (Sandbrook 1996). Writing on the media’s role in African 
democratization Sandbrook aptly observed that since the two constitute ‘bellwethers 
of democracy’, ‘[i]t is difficult to conceive of any consolidated democracy which 
does not include a widely valued and efficacious party system and communications 
media.’  
 
Historically, the extension of democracy has depended on the institutionalization of 
mediating mechanisms such as electoral systems, representative assemblies, and a 
free press (Habermas 1989; Keane 1991; Barnett 2003). The meaning of democracy 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 36

today is, therefore, directly related to practices of publicity and mediation. Public 
media, as one of the key mediating mechanism of modern day representation, play a 
very important role in facilitating political debate and the circulation of ideas and 
opinions. It has been suggested that at the beginning of transition in countries still 
travelling the road to establishing a democratic culture, given greater political 
freedom and a responsive public, the role of the media is crucial in educating people 
about the different political parties and candidates available for choice (Randall 
1993). At this stage the media also act as watchdogs to expose electoral malpractice 
and play an important role in keeping up the pressure for democratic change. 
During the consolidation phase after democratic governments have been voted into 
power, ideally the media is expected to help set the agenda for the democratic 
project and to sustain democratic discourse, whilst at the same time guarding against 
backsliding. 
 
The media’s role in creating public space for modern debate allots to it enormous 
power, something that attracts the attention of key political and economic interests, 
governments being paramount, in a desire to either own or to regulate this 
important instrument that shapes public opinion. The metaphor of ‘space’ is useful 
here in defining the social, political, and physical configurations in which positions 
of power, domination and marginality are negotiated and reproduced (Barnett 2003; 
Shome 2003). So, ideally a prerequisite for a democratic society will be the existence 
of ‘media spaces’ or ‘communicative spaces’ where people can participate openly 
and in equal terms in the definition, discussion, negotiation and debate on 
commonly shared but often controversial and problematic issues. However, 
contentious politics usually means that conflict is immanent in this creation of 
space. In democratic, and not-so democratic, societies there will always be an effort 
by the powerful to adjust communicative spaces in an attempt to paint themselves 
in the best possible light.  
 
 
Arena 1 - Party Politics & Elections: Backdrop to Election 2005 
On the 31 March 2005, Zimbabwe held its sixth parliamentary election where 
members of the House of Assembly were elected by popular vote. This was an 
important milestone for it officially ushered in the country’s 25th anniversary year, 
an occasion of historic importance for one of southern Africa’s younger 
democracies and what has been called, ‘Britain’s last colony in Africa’ (Charlton 
1990). But more significantly, most people looked forward to this election as a 
juncture that would possibly close the circle for the country’s most turbulent post-
independence electoral cycle that began with the bitterly contested and controversial 
balloting of 2000. In the February 2000 referendum, Zimbabwean voters rejected a 
ZANU PF government sponsored draft for a new constitution. In the parliamentary 



Mazango, Media Games and Shifting of Spaces... 
 

 37

election of June 2000, the MDC, then a new opposition party, made considerable 
gains and nearly beat ZANU PF by capturing 57 of the 120 seats.  
This was a potentially realigning election for the loosening of the ruling party’s 
twenty-year stranglehold on power represented a shift in voter allegiances and a 
bold departure from previous patterns of voting since independence from Britain in 
1980. Accusations of manipulation of the electoral process and suppression of 
political dissent in a five-year ZANU PF government backlash, especially the 
crackdown around the presidential election of 2002, set off a volatile environment 
characterized by radicalization of politics, polarization of society, international 
isolation, economic collapse and social deprivation.  
 
The MDC, formed in 1999 as opposition to Mugabe’s party grew, in part due to 
worsening economic conditions, has built its profile by claiming to be the only 
beacon of hope from the political and economic morass that Zimbabwe has fallen 
into. At the end of the 1990s the uneasy consensus between ZANU PF hegemony, 
domestic and multi-national capital, and international financial institutions that had 
ensured a reasonable level of political and economic stability was beginning to 
unravel. This was partly because of the difficulty government faced in reconciling 
International Monetary Fund (IMF) induced austerity measures with the desire to 
placate weltering discontent to growing poverty and declining social service 
provision in traditional support bases such as the rural peasantry and the urban 
working class.  
 
A declining economy and non-materialization of most of the promised benefits 
from an economic structural adjustment, embarked upon in 1990 at the beckoning 
of the IMF, undercut ZANU PF’s distributive policies and weakened the elaborate 
patronage system that it had built since independence. The re-ordering of social 
coalitions led to the vulnerability of Robert Mugabe’s government to emerging 
opposition at home and to growing foreign government influence on domestic 
issues such as macroeconomic policy, the funding of the land redistribution 
exercise, participation in the Democratic Republic of Congo (DRC) war, 
governance, and human rights (Bond and Manyanya 2002; Jenkins and Knight 2002; 
Dashwood 2000). Sensing imminent electoral defeat, due to domestic and external 
pressures, ZANU PF chose to revive itself along a number of fronts. For a start, the 
party decided to extricate itself from the increasingly onerous dictates of the 
international capitalist system on economic policy, and of the Western donor 
community on political liberalization. One strategy to retain now waning support 
and to contain growing discontent at home was to appeal to majority voters through 
populist policies such as the ‘fast track’ acquisition of large tracts of white farms for 
redistribution to landless rural peasants living in squalid conditions and the re-
imposition of consumer price controls to placate urban voters affected by a sharp 
economic recession.  
 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 38

Local Confrontations and International Sanctions 
Since the disputed parliamentary elections in 2000 and Presidential elections of 
2002, hard-liners within the ruling party have stacked the political deck high. The 
move to neutralize white farmer’s support for the opposition cascaded to other 
areas and over a period of five years there has been a crack down on perceived 
opposition, leading one local liberal newspaper to comment in a recent editorial 
that, ‘the past four years have not been an electoral Elysium despite the feigned 
nonchalance about world opinion. It has been four years of shame’ (The Independent, 
7 January 2005). The state has coerced alternative power centres such as the white 
dominated Commercial Farmer’s Union (CFU), the major trade union, opposition 
supporters, political dissenters, organized groups in civil society, the independent 
press, and the judiciary.  
 
Two methods have been used to achieve this. Short of a total reconfiguration of 
state institutions one of ZANU PF’s strategies has been the use of its parliamentary 
majority to pass laws curtailing the individual rights of citizens. Whilst the 
proclaimed aim has been the need to fulfil some ‘common good’ some claim that 
these laws are in fact directed mainly at maiming the opposition. Significant laws 
passed during this last parliament to empower the state to reorganize society can 
roughly be classified into the following groups: land laws; citizenship laws; electoral laws; 
security legislation; and media laws. Upheavals related to land, political opposition and 
elections, and the media should be seen as logically interlinked and any discussion of 
one would merit a reference to the others. For example, government’s articulation 
of its land policy enunciating new principles of entitlement led to a shrill 
condemnation of the process by the Western media which pointed at ‘racist land 
grabs’ and ‘property expropriations’. This became a central reason for government’s 
desire to control news and the media. Controversial statutes such as the Public 
Order and Security Act (POSA 2002), the Access to Information and Protection of 
Privacy Act (AIPPA 2002) and the proposed Non-governmental Organizations Act 
are at the moment used to enclose opponents. Their controversial nature derives 
from the fact that while they are legal it has always been debated in and outside 
parliament and the courts whether they are constitutional and legitimate. They 
regulate and authorise the number of people who can gather in a group, what can 
be deliberated at such meetings, who can report, and how the media should cover 
public officials such as the President.  
 
Second, when deemed necessary the government has not been hesitant to use 
physical measures on both the ‘irresponsible media’ and pro-opposition ‘trouble-
makers’. Selective persecution of perceived opponents has been achieved through 
unleashing party vigilantes, marauding gangs of war veterans, and sometimes states 
security agents, especially at the height of the farm invasions between 1999 and 
2002. Although violence declined considerably as the March 2005 elections 



Mazango, Media Games and Shifting of Spaces... 
 

 39

approached, a result of the use of these two strategies is that in Zimbabwean 
politics today one finds what has been described as the co-existence of a strange 
duality of constitutionalism and legality alongside a complex combination of 
paralegal, supralegal and brutal political action (Booysen 2003). Considerable 
political and economic upheaval has resulted from these tactics and in the past few 
years, the country’s credentials as a functioning democracy have gradually receded. 
The crushing of opposition-led street protests, together with the killing of some 
white farmers during the start of the farm invasions in 1999 and 2000 heavily 
galvanized Western opinion against Zimbabwe leading to the imposition of 
‘targeted sanctions’ on the country’s leadership by the United States, the UK, the 
European Union, the Commonwealth, Canada, New Zealand and Australia. 
Currently, the country is subjected to crippling isolation by most Western capitals 
that now consider it a pariah state, whose government steals elections, abuses 
human rights, lacks respect for private property rights, and is constantly sliding back 
into authoritarianism.  
 
As such, regular reports in the international and local liberal-leaning media, and by 
and large intended to support an interventionist policy supposedly against an enemy 
of democracy and human rights, commonly demonize and portray President Robert 
Mugabe as an incorrigible dictator bent on driving his nation into starvation and 
economic catastrophe rather than countenance electoral defeat.5 This is despite the 
fact that up until 1997 the same countries and the same media hailed Mugabe as one 
of the few visionary African leaders who deserved a seat at the high-table. After the 
allegations of violence and fraud that marred the elections in 2000 and 2002, the 
2005 election was therefore, regarded as a test for the Zimbabwean government’s 
commitment to hold free and fair polls. 
 
 
Pugnacious Mugabe still in control 
Yet, a belligerent President Mugabe remains steadfast and scoffs at accusations that 
he steals elections in order to perpetuate authoritarianism. Instead, he claims that 
his government is being ostracized for asserting the country’s sovereignty and for 
consolidating the gains of independence. This, he claims, is being achieved through 
rejection of the neo-liberal economic model; through solving ‘the last vestige of 
colonialism’ by redistributing large tracts of land held by white farmers to the 
landless; and, by containing ‘Western sponsored’ opposition which is an instrument 
of sabotage and whose aim is to deliver the country back to erstwhile colonial 
masters through the back-door.6  
 
Mugabe accuses Britain, in particular, of internationalizing a bi-lateral disagreement 
over the resolution of the land question and of leading a Western-propaganda 
campaign to aimed at destabilize the country in retaliation for the white farm 
seizures necessary to correct ownership imbalances created by colonialism. His 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 40

government says anti-Zimbabwe hysteria finds its fullest expression in the British 
media. In an attempt to bring the Zimbabwe situation to the attention of the world, 
the sometimes superficial coverage of contentious issues by some British 
newspapers, especially the disproportionate interest shown in the fate of white 
farmers, has played into the hands of the Zimbabwean government. This, it says, 
lends credence to the fact that they are a target of an orchestrated international 
conspiracy to discredit it led by No. 10 Downing Street, the British Broadcasting 
Corporation (BBC), and the Western press more generally who want to ‘protect 
their kith and kin’.  
 
Censure by the former colonial master Britain, and the United States, and Mugabe’s 
furious retorts have led the dispute to increasingly take an international character. 
Since 2002, when they were confident that he could not survive the political and 
economic crisis and win the presidential election, the projected foreign policy of 
Western governments has entirely been based on a post-Mugabe outcome. They see 
no alternative to regime change, which they hope will transpire because of 
diplomatic pressure and periodic renewal of sanctions, a policy founded on an initial 
misreading of the melt-down that had been taking place in the country from around 
1997. Meanwhile, they openly express sympathy with the opposition MDC as a 
government in waiting. The MDC formally grew out of the Zimbabwe Congress of 
Trade Unions (ZCTU) and is now a polyglot party that includes urban masses and 
union workers, some students and intellectuals, some white farmers, and several 
civil society organizations. This has meant that over the past few years all avenues 
for diplomacy have been closed, leading to the gradual loss by the West of any 
moderating influence on the Mugabe government and of their ability to break the 
political impasse between the two political parties (Lee 2003). 
 
In turn, ZANU PF’s isolation as an ‘illegitimate government’ hardened the resolve 
of hard-liners within its ranks in dealing with opposition elements. With its 
diplomatic orientation towards European benefactors and its inconsistent stand on 
critical policy issues such as land and economic policy the opposition has become 
vulnerable to criticism that it is indeed a front for Western opponents who want to 
push the government from power and are undermining Zimbabwe's economy as 
pay-back for land seizures. Highlighting what they see as the open colonial character 
of recent British intervention in Zimbabwean affairs and the financial and political 
support given to the country’s opposition because it is far more congenial to 
Western economic interests, ZANU PF therefore dubbed the March 2005 election 
as the ‘anti-Blair’ election.  
 
Another important observation is that despite condemnation for his strong-arm 
tactics and brash rhetoric, Mugabe’s message of land, historic injustice, and the need 
for a pan-African fight against neo-imperialism evidently finds resonance in certain 



Mazango, Media Games and Shifting of Spaces... 
 

 41

sections within the country and seems to hold wider emblematic significance 
beyond the country’s borders. A talented public speaker, quite often Mugabe 
receives standing ovations whenever he gives his now trademark harangues against 
his ‘imperialist enemies’ much to the consternation of his critics who accuse him of 
using demagoguery to cover up autocratic tendencies.7 Taking into account that his 
government has been isolated by travel bans and sustained negative coverage of its 
actions in the Western press his foreign policy is now oriented mostly towards 
African support and, in a ‘Look East’ policy, is seeking stronger ties with Asian 
countries so as to salvage the countries ruined economy. Many Africans who have 
been alienated by what they see as double standards and the overweening attitude of 
most Western countries when dealing with Zimbabwe, now implicitly or explicitly 
show their solidarity with Mugabe.8 At the same time, leftist opinion emphasizes the 
hidden motivations of Western intervention as based on the lingering presence of 
colonial history and the character of imperialism and monopoly capital to always 
selectively evoke concern for democracy and human rights for any nation that 
displays too much independence.9 Because of this rift in international public 
opinion, any discussion of Zimbabwe today tends to elicit strong but contrasting 
emotions on diverse issues such as race, democracy, land, or even sport.10 Over the 
past five years positions, opinions and prejudices on Zimbabwe seem to have 
become more entrenched.  
 
 
Arena 2 - Information and the Media: Government-controlled Media and 
Agenda Setting 
News reporting on Zimbabwe and the articulation of issues and standpoints within 
sections of the local and international audience has played a central role in shaping 
an understanding of what can be seen as an unfolding ‘drama of democratization’ 
(Shelley 2001). In Zimbabwe, itself, state control and regulation of the media has 
loomed large in ZANU PF’s plan to consolidate its slipping power, especially in the 
remobilization drive after the hotly contested 2000 and 2002 elections. In a well 
calculated counter-strategy to legitimize its actions, to regain citizen’s loyalties, and, 
not least, to rebut what it increasingly sees as an international onslaught on the 
country’s sovereignty, the ZANU PF government, which has been in power since 
1980, has tried to make itself relevant again by deftly constructing an alternative 
discourse and rhetoric of national solidarity built around the outstanding goals of 
the 1970s war of liberation from colonialism (Phimister 2004; Ranger 2004).  
 
President Mugabe and his advisers have taken the message of land and economic 
emancipation as the central election hook, a message that has increasingly become 
more pronounced in the dominant and official media. The take-over of farms and 
the fighting-off of both domestic and international opposition to such policies has 
been subtly named the Third Chimurenga, a term that attempts to re-inscript an 
unfulfilled historical mission into currently unfolding developments in the country. 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 42

Chimurenga is a Shona word meaning, ‘mass uprising’. Its roots is the First Chimurenga 
of 1896-7, in which Ndebele and Shona people’s took up arms against colonial 
occupation and subjugation by British settlers in. It ended in defeat and 90 years of 
colonialism. The Second Chimurenga was the bush war of the 1970s against 
colonialism and Ian Smith’s Rhodesian Front minority-white regime. It led to a 
negotiated settlement and the country’s political independence in 1980.  
 
Over the past few years, and against all odds, state media has preached a strident 
message of expectation claiming that the economic dislocation the country is 
currently experiencing is a temporary result of Western sanctions, and is 
unavoidable if the gross imbalance imposed by colonial theft is to be rectified. 
Instead of the bleak scenarios on the future painted in most private and Western 
newspapers the nation is implored to bear the passing hardships marking this period 
of the country’s history with both fortitude and diligence. Terence Ranger (2004), a 
historian and commentator described how recently ZANU PF has used the public 
media to mastermind a complex narrative of patriotic and collective memory that 
attempts to reorient the whole national mood through broadcast messages, 
newspaper commentary, and even a special curriculum in schools that emphasize 
current political developments as a continuum in the process of constructing a 
remembered national identity. The repossession of national assets from colonial 
plunder is said to be the ultimate, unfulfilled mission of the two previous 
Chimurengas and the key for unlocking future prosperity.11 This patriotic history as 
propagated by ZANU PF was captured best in the 2002 election slogan, ‘The land is 
the economy – the economy is the land.’ 
 
The government-controlled media, which include Zimbabwe Newspapers 
(Zimpapers) - the biggest newspaper publisher with two dailies and several 
prominent weeklies, the New Zimbabwe Inter Africa News Agency (ZIANA) - the 
state news agency, and the Zimbabwe Broadcasting Holdings (ZBH) - the 
monopoly state broadcaster, have been very instrumental in this mission of agenda 
setting and agenda control. Ownership and control of the largest share of the media 
market has allowed the government to dominate spaces of public communication 
and to control an important instrument of veto. Using strategic timing the 
overriding aim has been to sidetrack criticisms that allege poor governance and 
human rights abuses by placing land and economic empowerment as the central 
issues for national debate. Through the ready platform presented by government 
controlled media, ruling party political communicators and political persuaders have 
denied the opposition an opportunity to air contrary views and, not least, painted 
them as enemies of the state. Quite naturally, controversial public debates on issues 
facing the country have been framed using rhetorical strategies that emphasize and 
prioritize policy goals and policy images consistent with the ZANU PF manifesto 
whilst selectively highlighting the opposition’s weaknesses. The use of a dominant 



Mazango, Media Games and Shifting of Spaces... 
 

 43

state media to sway political attitudes and influence the importance that 
Zimbabwean citizens attribute to increasingly competing values has further been 
made effective by the closing down of private and external avenues of information. 
Flow of information in the domestic space has been curtailed by the closing down 
of independent newspapers such as the Daily News, Daily News on Sunday, The 
Tribune, and the Weekly Times that once created room for voices outside government. 
Simultaneously, the banning of foreign journalists has controlled the flow of news 
from the country to the international public. Besides the odd mention in the 
sympathetic international press this has left the opposition with no access to an 
arena necessary to articulate their position. 
 
 
Discursive Demolition of ‘Enemies of the State’ 
In what can be termed a discursive demolition so-called ‘enemies of the state’, who are 
said to be opposed to the nation’s collective history as borne out of the 1970s 
armed struggle for independence, are constantly labelled and daily vilified. State 
controlled media consistently lampoons prominent political opponents such as the 
opposition MDC led by Morgan Tsvangirai, foreign funded civil society 
organizations, and the independent or non-government owned media as 
‘instruments of neo-colonialism’ and ‘shameless surrogates of Western interests’, 
particularly of Britain and the United States. It is conflated that by contesting the 
legitimacy of government and its policies these entities are opposed to the country’s 
history and independence.  
 
They are accused of being used as fronts to disseminate covert anti-Zimbabwe 
messages in a scheme to instigate regime change so as to take the country back into 
the yoke of external subjugation. For opposing the ZANU PF government and 
inviting the imposition of sanctions on the government blame has masterfully been 
apportioned on the opposition that they are negating the oneness that makes for 
national identity and are fomenting social strife and instability in a once peaceful 
and prosperous country. Through editorials and hard-hitting columns falling under 
by-lines such as ‘Nathaniel Manheru’ in The Herald, ‘Tafataona Mahoso’ and ‘Lowani 
Ndlovu’ in The Sunday Mail and ‘Mzala Joe’ in The Sunday News a complex mixture of 
vitriol and intellectual discourse on pan-Africanism tries to unpack, expose, 
discredit and smear the opposition, labelling them variously as ‘misguided’, 
‘stooges’, ‘terrorists’, ‘puppets’ and ‘sell-outs’.12 Earlier in Rhodesia Ian Smith’s 
government had led a campaign of hatred directed at all opponents who were 
labelled as ‘quislings’, ‘seedy liberals’, ‘traitors’, and ‘renegades’. 
 
 
Binary Viewpoints and Media Polarity 
However, another view in the coverage of Zimbabwe is found in what the 
government terms ‘oppositional’ media. These include the remaining local 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 44

independent titles, the hostile ‘white South African press’, and the Western media. 
At best they criticize this government for abrogating the constitution and 
inculcating a culture of violence as an essential component of the political landscape 
of Zimbabwe. At worst they portray Mugabe as some freak tyrant in spite of the 
fact that he is quite a rational-maximising tactician. Despite being curtailed by harsh 
media laws, quite ironically what remains of Zimbabwe’s private press continues to 
be vigorous and outspoken as demonstrated by constant denunciations of the 
government. An activist journalism still exists and in similarly hard-hitting editorials 
and columns such as ‘Muckraker’ in The Zimbabwe Independent, ‘Woodpecker’ in The 
Standard, ‘The Scrutator’ and ‘Behind the Words’ in the The Sunday Mirror voices and 
opinions that, to various degrees, are alternative to that of the government still 
enjoy space with widespread name-calling of government and public officials 
expressly indulged in. In addition the government of Zimbabwe is at the receiving 
end of hostile reporting from a large section of South African newspapers such as 
The Sunday Times, The Star, and The Business Day that, it may be argued, represent the 
interests of capital and of white middle class readers. And the international media 
has had a field day when it comes to reporting Zimbabwe with major titles such as 
the UK’s The Daily Telegraph, The Independent, The New York Times and The Christian 
Science Monitor in the US, for example, often carrying news feature that take 
satisfaction in describing the bizarre and quirky side of Zimbabwe’s decline under 
an ‘increasingly unhinged’ Robert Mugabe. 
 
However, it is undeniable that what remains of the independent press in Zimbabwe 
exists under an increasingly trying environment governed by harsh media legislation 
such as the Access to Information and Protection of Privacy Act (AIPPA) and the 
Public Order and Security Act (POSA) that make the practice of journalism in the 
country today to be likened to walking a minefield. Such a scenario of seemingly 
permissible criticism of government amidst strict press regulations reveals 
contradictions between the authoritarian and the democratic impulses in the 
political development of the country (Rønning 2002). The result has been a 
contraposition of two almost conflicting viewpoints on the country, binary 
positions that have spurred rigidly contrasting coverage. The implication is that one 
story on Zimbabwe today is never the whole story. Or put differently, depending on 
whom you listen to, Robert Mugabe is the worst African tyrant after Idi Amin, or 
the most fearless surviving African nationalist. This rift in media coverage of the 
country has taken on a heightened importance because these two camps, the 
Zimbabwe government and its antagonists, employ a concerted, strategic mass 
media discourse to demolish the other. There has been much polarization and 
crosstalk between the government-aligned media and the independent media and a 
barely concealed hostility can be noticed in pro-government denunciations of 
‘enemies of the state’ as in international news depictions of ‘Mugabe’s mayhem’. In 



Mazango, Media Games and Shifting of Spaces... 
 

 45

a way the result has been a suppression of the true significance of events that are 
unfolding in that country.  
 
 
II Restructuring Games and Patterns of Media Control 
First Phase - Rhodesian Legacy 
When Ian Smith came to power in early 1965, a new information department 
together with the Rhodesian Broadcasting Corporation (RBC) shaped government 
information propaganda to reflect the outlook of the Rhodesian Front (RF). At that 
time the collision course with both the British government and the nationalists at 
home led to a conflict of loyalties with almost everyone who disagreed with the RF 
being branded as ‘communist’ or ‘traitor’ (Parker 1972; Windrich 1981). A full-scale 
propaganda campaign to defend unilateral declaration of independence from Britain 
(UDI) and to project Rhodesia’s new image overseas was launched. Domestically, 
Africans were supplied with ‘suitable propaganda’ in order to fill the void left by the 
banning of their leaders, parties and publications under the Law and Order 
Maintenance Act (LOMA) and the Emergency Powers Act of 1960. 
 
When broadcasting was transferred from the jurisdiction of the Federal 
Broadcasting Corporation (FBC) to that of Southern Rhodesia at the dissolution of 
the Central Africa Federation in 1964 the RF government saw this as a great 
opportunity to use the institution to counter the private ‘monopoly press’ and also 
to prevent the expression of competing political views. The corporation’s board was 
packed with RF supporters and the dispensing of news and information shifted 
from the broadcasting newsroom to the right-wing propagandists in the information 
department. Following successive resignations and purges between 1965 and 1977, 
RBC was transformed into a one-party broadcasting propaganda machine. It is 
reported that all opposition voices ceased to appear on radio and television (Zaffiro 
2001).  
 
Some of the victims of the RF campaign of hatred were newspapers, which were 
accused of distortions, spreading subversion, and a campaign against constitutional 
government. When official censorship was declared a day before UDI in November 
1965, Ivor Benson moved into the offices of the biggest publisher, the Rhodesia 
Printing and Publishing Company to monitor copy as the first state censor. In 1964 
the African Daily News, the paper that gave prominence to African issues had been 
banned under section 18 and 34 of LOMA, which outlawed the ‘publishing of a 
false report likely to cause alarm and despondency’. Many provisions of this law 
were described as hanging over the head of every editor in Rhodesia ‘like the sword 
of Damocles’ (Wason 1975). In fact, when the 61 sections of LOMA were gazetted 
in 1960 the Chief Justice of the Central African Federation resigned because he said 
the law outraged almost every basic human right, and turned the country into a 
police state. 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 46

Harassment of journalists became a regular feature of Rhodesia. The Ministry 
monitored ‘local press distortions’ and trailed journalists with an anti-Rhodesian 
outlook and likely to ‘spy for the enemy’. The regime organized a system of 
withholding rewards and meting out punishment ranging from the refusal of routine 
facilities like government press releases and access to official press conferences to 
journalists being continuously hauled before parliamentary committees or the courts 
on trumped up charges arising out of the normal conduct of their personal duties. 
Foreign journalists were deported. By the mid-1970s most newspapers such as the 
African Daily News edited by Eugene Wason, Zimbabwe Times, the liberal Central 
African Examiner edited by Eileen Haddon, church based papers such as Moto and 
Umbowo, and African nationalist publications had been banned. 
 
As the bush war with the African liberation army worsened in the 1970s a massive 
propaganda campaign run by a Psychological Operations Unit led by the ministry of 
information together with the defence forces was launched in order to assuage 
white fears whilst at the same time terrorizing the black population in an attempt to 
isolate the guerrillas, referred to as the ‘mad-dog communist terrorists’ (Catholic 
Commission for Justice and Peace in Rhodesia 1977). Rhodesia’s propaganda 
machinery remained in place for 16 years until 1980 and was even used by the 
Zimbabwe-Rhodesia government in 1979 and early 1980 in an attempt to destabilize 
the first elections of independence by conferring legitimacy on the Muzorewa-Smith 
Zimbabwe-Rhodesia regime whilst discrediting the candidature of Robert Mugabe. 
 

 
Second Phase – Post-Independence Restructuring  
After independence in 1980 the government recognized the potency of the Ministry 
of Information and decided to retain it so as to reorient information policy towards 
the new goal of building a new imagined community of the nation called Zimbabwe. 
Under the tenure of Nathan Shamuyarira, the Ministry accomplished a number of 
important achievements. Through an Africanisation process it restructured 
broadcasting both in terms of new staff composition and new content so as to 
reflect the new reality. Another major change was the complete take-over of public 
newspapers through purchase of the controlling share of the Rhodesia Printing and 
Publishing Company from the Argus group of South Africa. The government set up 
a public trust called the Zimbabwe Mass Media Trust (ZMMT) that was able to buy 
out the controlling share of the Rhodesia Printing and Publishing Company from 
the Argus group of South Africa. The new government found it unacceptable for 
the major newspaper publisher in the country to be controlled by foreign, white 
interest based in apartheid South Africa. The Trust was also instrumental in setting 
up a chain of small regional newspapers in the country’s provinces and setting up a 
journalism training school in Harare (Zaffiro 2002). 
 



Mazango, Media Games and Shifting of Spaces... 
 

 47

Steeped in the spirit of national building and development a culture of development 
journalism was encouraged where both the print and electronic media had to 
highlight the problems the nation faced whilst showcasing the achievements that 
were recorded in fighting poverty and uplifting the standards of the people. It was a 
period of rupture from the old times of Rhodesia but it was also a period of 
continuity since broadcasting remained firmly under the control of the ZANU PF 
government. The Rhodesia Front’s policy had been able to consolidate its hold over 
state broadcasting understanding that total press control could alienate potential 
supporters and also damage Rhodesia’s image abroad. Instead, in addition to control 
of broadcasting ZANU PF also took over ownership of the largest chunk of the 
newspaper market and kept most of the punitive Rhodesian press laws in place so 
as to manage errant journalists. 
 
 
The Third Phase – ZANU PF Reorganization 
So was Karl Marx right when in his celebrated dictum he said that history repeats 
itself, first as tragedy, second as farce? It would not strike most long-term observers 
of the country that there is a certain historic irony in old policies being followed by 
the government of Zimbabwe today, with clear events and personages of the past 
occurring once again. Parallels can be drawn between Rhodesian and current press 
and broadcasting regulation. This question arises if one observes that similarly, the 
government today is driven by the belief that there is a world conspiracy against 
Zimbabwe’s chosen development path and the re-assertion of its independence.  
 
Despite the existence of unfriendly press and defamation laws that were 
occasionally used a fairly peaceful co-existence between the government and private 
newspapers was the norm from 1980 and well into the 1990s. The situation began 
to change in the late 1990s when a number of new independent titles such as The 
Independent and The Standard began to criticize growing corruption by public office 
bearers. The more strident they became the more confrontation with the 
government became inevitable, something that led to the shelving of the media 
liberalization agenda that the government had come to warm up to due to regional 
and international developments. Growing opposition to government policies from 
various quarters started to find expression in independent titles. Yet, government 
saw things differently. So, addressing journalists at a Commonwealth Press Union 
event in Harare in 1999 the then Secretary of Information, Willard Chiwewe had 
this to say: 
 

One of the dominant social phenomena in Zimbabwe today is the 
existence of a well orchestrated private media campaign to discredit the 
Government of the day by the most virulent means at their disposal…An 
honest respect for Zimbabwe’s sovereignty within the community of 
nations will mean that the local media personnel would not report on 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 48

matters in a manner and at a time that would subvert the sovereignty of 
the state, weaken the nation’s resolve to govern itself, nor expose the 
nation to attack or disparagement by other nations.13 

 
He then went on to chronicle the sins that the press was guilty of and government’s 
desire to regulate the media by statute. 1999 was an eventful year because a new 
strident anti-government daily paper called The Daily News had just been launched 
with the opposition MDC being formed some months after. The coincidental 
emergence of an opposition party strongly believed to be foreign sponsored and a 
new daily paper with substantial British shareholding rang alarm bells in 
government corridors and a link between the two was often imputed, especially 
when relations with Britain had started to deteriorate when the new Labour 
government of Tony Blair renounced responsibility for meeting the obligations of 
land compensation. The 2000 constitutional referendum and parliamentary 
elections, and the ensuing political confrontation presented the government with its 
most serious challenge in two decades with the private newspapers playing a central 
role in giving a boosted opposition space. As a result when a new cabinet was 
announced after the bruising election in June 2000 the mercurial Jonathan Moyo 
who had innovatively led the publicizing of the government’s recently rejected 
constitutional position was appointed as Minister heading a Department of 
Information and Publicity in the President’s office. His brief was to re-gear media 
control to avoid further electoral down-sliding. The Department was separated 
from the telecommunications portfolio now focusing exclusively on fighting the 
government’s propaganda wars.  
 
A former university professor, astute political observer, and at one time Mugabe’s 
most celebrated critic the maverick Jonathan Moyo’s tenure was marked by the 
attempt to revamp the control of information flow into and from Zimbabwe. He 
retired the old guard in the Ministry so as to build a leaner and meaner machine. 
The department became responsible for the public relations build-up of the 
President and all government ministries. Moyo dissolved the Mass Media Trust and 
public shares in public newspapers now fall directly under government control. A 
battery of laws has been used to reorganise the various media such as the press and 
broadcasting. Zimpapers titles were restructured with company boards being 
reshuffled and independent minded editors being shown the door. Business caution 
was thrown out of the window as state titles were excessively used as government 
attack dogs on ‘enemies of the state’. Outdone in popularity and sales by the private 
The Daily News sales of the flag bearers The Herald and The Sunday Mail initially 
plummeted with circulation only recovering when the biggest daily competitor, The 
Daily News was closed down in 2003.  
 



Mazango, Media Games and Shifting of Spaces... 
 

 49

Moyo was the author of the Access to Information and Protection of Privacy Act 
(AIPPA) a law under which newspapers were closed down and many journalists 
arrested. Making his second reading of the Bill in parliament in January 2001, Moyo 
elaborately explained that the law was meant to deal with ‘media led threats to 
freedom of expression’ since the private media represents ‘a whole white global 
network and front that has been formed against landless blacks and their struggle.’ 
He went on to state that the law takes into account ‘permissible derogation from the 
fundamental right of freedom of speech’ and is aimed at plugging the serious ethical 
lapses in the media industry that had led to ‘crusading journalism’, ‘campaign 
journalism’ and ‘advocacy journalism’. The law built on recommendations from a 
Media Ethics Committee set up by the department ‘to investigate the rating of 
media products and practitioners by the public’ and which observed that private 
newspapers in the country were alienated from the people and were more inclined 
to represent Western interests. Under the law, whose name is just a misnomer, 
journalists in so-called independent papers, foreign journalists and all independent 
titles are all required to register with a government appointed Media and 
Information Commission (MIC). Licensing of media houses is only after an audit of 
their source of capital, shareholding structure and business plans.  
 
The Daily News became a victim of its own success and easily fell into trouble with 
the authorities when it carelessly published unverified stories, which turned out to 
be false. Since its launch, in official circles the paper had always been associated 
with both local and international opposition. Its editor, Geoff Nyarota, on being 
asked by a journalist on state TV why the paper was riding on the electoral success 
of the MDC with its anti-government slant responded that many expressed the 
belief that the MDC was in fact riding on the success of The Daily News in providing 
a contrary opinion. After having been pressured to shake-off the British 
shareholding, it did not help that its new proprietor, Strive Masiyiwa, a 
telecommunications mogul who, a few years ago, had dragged the state to the 
Supreme Court to get a mobile phone license and was now still considered one of 
ZANU PF’s arch enemies. By refusing to register under AIPPA, The Daily News 
eventually lost the right to publish altogether and was closed down in 2003. This law 
together with extra-legal tactics like regular ministerial threats, the bombing of 
presses, deportation of foreign journalists and arrests of local ones have shrunk the 
media space in the country.  
 
One outcome of the unfavourable operating environment and the stringent 
registration requirements foe media houses has been the mushrooming of internet 
only newspapers such as ZimOnline which is hosted in South Africa, 
NewZimbabwe.com based in the UK, and ZWNews. In early 2005, Wilf Mbanga, one 
of the founders of the defunct The Daily News began publishing The Zimbabwean 
from the United Kingdom. The paper is sold in Zimbabwe and in South Africa but 
is based in the United Kingdom, from where it attempts to tap into the estimated 25 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 50

percent of the Zimbabwean population now based outside the country. It is, 
however, questionable whether the newspaper’s business model is in the long run 
economically sustainable because it is sold on the streets of Harare at a heavily 
discounted price even after being flown all the way from England. The government 
has cited this as evidence that the paper is a front of Western interests and official 
threats have already been issued on the basis that it is funded from a secret, 
offshore ‘slush fund’ in contravention of AIPPA. The other Internet-only papers 
are likely to have a longer life-span and are a major source of non-official news 
regardless that the majority of Zimbabweans do not have access to the Internet. 
 
Broadcasting has also been reorganized. In November 2001, the Zimbabwe 
Broadcasting Corporation launched its new mission under what it called ‘Vision 30’. 
This vision formalized the 75 percent local content policy that has driven what the 
Department of Information calls, ‘a philosophical intellectual and cultural 
revolution.’ The revolution has involved the extensive use of locally produced 
jingles or the so-called ‘melodic press releases’, a central part of the patriotic history 
project described before. It has also involved the promotion of local music and 
television productions, a notable development being the mushrooming of ‘urban 
grooves’, that is, youth music outfits that previously had been denied airtime by the 
conservative broadcaster. Between 2001 and 2003 the public broadcaster was 
commercialized and unbundled during a three-phased process. An attempt by the 
new, wholly-government owned, holding company to raise capital on the domestic 
market through a bond issue was under-subscribed. However, some technical 
support has been sourced from Iran and Egypt who have provided grants to 
revamp the state broadcaster’s aging equipment.  
 
Other re-regulation laws masterminded by Moyo, the Broadcasting Services Act and the 
ZBC Commercialization Act, have essentially achieved the aim of delaying the opening 
up of the sector to independent players despite the fact that in 2001 the Supreme 
Court declared state monopoly on the airwaves as unconstitutional. They simply 
tinker with the status quo leading to re-regulation without liberalization. Capital 
Radio, an upstart, which had brought the constitutional challenge to the state’s 
monopoly, was one of the first victims of broadcast reorganization and was closed 
down in October 2000, and so were MABC TV, Radio Dialogue and Freedom Radio. It 
was probably naive for Capitol Radio to mention in its court papers that one of the 
reasons it wanted to go on air was to give the MDC a voice to air its views. 
Following forced closure it has proceeded to broadcast from London. In addition, 
the Voice of America (VOA) in Washington DC hosts Studio 7 run by broadcast 
journalists purged in Jonathan Moyo’s crusade. These two stations broadcast news, 
current affairs and music into Zimbabwe on the short wave frequency. Capital has, 
however, complained that its frequency is being jammed by the government using 
technology imported from China, something reminiscent of 1970s Rhodesia when 



Mazango, Media Games and Shifting of Spaces... 
 

 51

the RF government was accused of using a transmitter called Big Bertha to jam BBC 
transmissions beamed into the country from neighbouring Botswana.  
 
The Zimbabwean government’s attempt to influence or alter media structures 
outside its own borders has been at two levels. One has been at the policy level. In 
2000 Jonathan Moyo was central in campaigning for the watering down of some 
liberal sections of the 14-member Southern African Development Community 
(SADC)’s protocol on culture, information and sport signed in 2000 and that was 
destined to usher in a more liberalized media environment in the region. This 
protocol aims at harmonizing information and media laws and related regulatory 
instruments in the Southern African region. At a more bilateral level the 
Department of Information has signed technical and cooperation protocols with a 
number of countries such as Namibia, Angola, and Tanzania to harness production 
content, regimes of investments and the national strategies of media organs so as to 
collectively face the challenges faced in an environment of globalization. It has also 
established a joint project with Namibia and Tanzania to launch a regional satellite 
station and together with Namibia a state-run regional newspaper called The Southern 
Times. Moreover, Digital Satellite Television (DSTV) which is a South African 
direct-to-home satellite television service held by a local franchisee was asked to 
include the state broadcast channel on its bouquet of channels as a condition for 
licensing under new laws.  
 
 
The fourth phase: Consequences and Possibilities 
Media institutions are important in political processes because they mobilize bias. It 
is beyond doubt that media games and control of the media has played a crucial role 
in maintaining ZANU PF in power in Zimbabwe. The continuing decline in the 
opposition MDC’s image is partly linked to unfavourable rules of access to the 
media and the party’s failure to find an alternative outlet. At the same time it seems 
ZANU PF’s endeavour to legitimize itself by hemming in the media has had mixed 
outcomes. For one, arguments put forward for the current political order to be 
recognized as right and just and thus deserving legitimacy and recognition have 
been difficult to grasp in an environment characterized by coercion. After the 
March 2005 elections Jonathan Moyo, the chief architect of current information 
policy, was ousted from government after five years of far-reaching restructuring of 
the media sector that has seen Zimbabweans enjoy less of the former. Although his 
shadow will remain for a long time to come, it is now important that the recently 
sworn in government review restrictive laws that were enacted at a time of ZANU 
PF’s fight for survival so that media can flourish once again. One way to do this 
would be to revisit the whole communications policy environment from print, 
broadcasting, to new media and information and communication technologies. This 
calls for a Fourth Restructuring phase. In this phase some positive spin-offs of 
Moyo’s media policy, such as the mini-boom in locally produced music should be 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 52

encouraged and further extended to other cultural areas such as film and local 
language literature. The journalism fraternity has also to put its house in order by 
instituting measures for self-regulation rather than waiting to scurry for cover when 
the government pull’s out the dagger. A number of illustrative lessons can be learnt 
from the Mass Media Trust (MMT) era of the 1980s and early 1990s and the 
concern for social justice and nation building should be nurtured side-by-side with a 
commercially viable private media sector. The days of total government control of 
the media are entering their twilight zone due to technological and market changes. 
In the new dawn managed liberalization of the sector and introduction of 
responsible competition in all segments of the media value chain is unavoidable and 
could in fact reap much more benefits than the current government realizes. 
However, this can only happen if the current political deadlock gripping the country 
is first unlocked. 
 
 
Notes 
1 I wish to thank the Norwegian Council of Universities' Committee for 
Development Research and Education (NUFU) and the Department of Media and 
Communication, University of Oslo for making the writing of this paper possible. 
I am also grateful to conference participants at the University of Westminster, 
Kristin Skare Orgeret and two anonymous reviewers for valuable comments on an 
earlier version. The views expressed herein are those of the author and should not 
be attributed to the above entities. 
2 Steven Levisky and Lucan A. Way (2002) identify the electoral system, the legislature, 
the judiciary and the media as the four major arenas of contestation in the periodic 
challenge of incumbents. In his paper we interest ourselves in two of these – 
elections and the media. 
3 Use of the metaphor of ‘games’ follows media scholar Tamas Szecsko’s (1994) 
interesting analysis of the fundamental changes that took place in post-Communist 
Hungarian media and the battles over control of media policy that took place 
between journalists and the Kadar regime. Political scientists use the term more 
broadly as a ‘lens’ to capture the complex transaction costs and intertemporal 
cooperations that characterize policymaking processes in political environments.  
4 In his work, particularly Media Sovereignty: The Global Information Revolution and its 
Challenge to State Power (2002), Monroe E. Price elaborates a framework for studying 
media regulation that is based on how states actively remap the media landscape in 
response to challenges to their sovereignty.  
5 Richard Dowden ‘Zimbabwe - Time for Mugabe to Go?’ The Economist 24 
January, 1999; ‘Zimbabwe's Hitler Wages War of Land’ The Globe and Mail 
(Toronto) 8 April, 2000; Alice Thompson ‘Murderous Mugabe should be treated 
like bin Laden’ The Daily Telegraph (UK) 1 December  2001; Mathilde Soyer, ‘Don’t 
Forget Zimbabwe’s Tragedy’ The Baltimore Chronicle and Sentinel, 9 February  2005. 



Mazango, Media Games and Shifting of Spaces... 
 

 53

6 ‘Mugabe Says Zimbabwe Won't Bow’, New York Times, 14 December 2001; 
‘Mugabe Slams Blair Over Land, Dismisses Sanctions’ New York Times, 12 January 
2002. 
7  Mugabe gets ovation at SA's democracy party’ IOL (South Africa) 27 April2004; 
Lester Holloway, ‘'Freedom fighter' Mugabe scores hit in greatest ever African 
poll’, Black Information Link (London), Friday, 24 September 2004. 
8 Nicholas Watt and Rory Carroll ‘West sidelined as Africa walks hand in hand 
with Mugabe’ The Guardian (UK) 26 April 2003; ‘SADC backs Mugabe, asks West 
to lift sanctions’ The New Zealand Herald 26 August, 2003; Michael Holman 
‘Africans Deride Western Engagement’, Institute for War & Peace Reporting 
(London), 26 January 2005. 
9 G. Elich ibid; J. Martorell (2002) ‘Zimbabwe: The failure of 20 years of 
capitalism’; Tyrone Savage (2004), ‘Zimbabwe: A Hundred Years War’ 
10 Take, for example, the ongoing focus on Zimbabwe’s cricket test status, which is 
one of the longest running stories in cricket reporting in recent years. 
11 Chave Chimurenga (It’s now war time), Hondo yeminda (The war for land), and 
Rambai makashinga (Remain resilient) were a constant din in the ears of 
Zimbabweans. From 2001 to 2004 these jingles played every half-hour on radio 
and television without fail; ‘Mugabe party woos voters with ‘bright future’ ‘SABC 
News/ Reuters  (SA) 12 February 2005 
12 Recently, at the launch of ZANU PF 2005 election campaign on 12 February a 
new book entitled, Traitors do much Damage to National goals, was launched. It was 
prepared by the government’s department of information and publicity and takes 
shot at all perceived enemies of the state such as known opposition personalities 
and newspaper editors.  
13 ‘Secretary of Information, Willard Chiwewe, talks to the Zimbabwe Chapter of 
the Commonwealth Press Union on the Media in Zimbabwe’, Harare, 1 March 
1999. 
 
 
References 
Barkan, J. D. (2000) ‘Protracted Transitions among Africa’s New Democracies’ in 

Democratization 7(3): 227-243. 
Barnett, C. (2003) Culture and Democracy: Media, Space and Representation, Edinburgh: 

Edinburgh University Press. 
Bond, P. & Manyanya M. (2002) Zimbabwe's Plunge: Exhausted Nationalism, 

Neoliberalism and the Search for Social Justice, University of KwaZulu Natal Press: 
Durban. 

Booysen, S. (2003) ‘The Dualities of Contemporary Zimbabwean Politics: 
Constitutionalism vs. the Law of Power and the Land, 1999–2002’, African 
Studies Quarterly 7(2 & 3): 1-31. 

 
 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 54

Bratton, M. and van de Walle, N. (1997) Democratic Experiments in Africa: Regime  
Transitions in Comparative Perspective, Cambridge: University of Cambridge 
Press. 

Catholic Commission for Justice and Peace in Rhodesia (1977) Rhodesia: The 
Propaganda War, Salisbury.  

Casper, G. (2000) ‘The Benefits of Difficult Transitions’, Democratization 7(3): 46-62 
Charlton, M. (1990) The Last Colony in Africa: Diplomacy and the Independence of Rhodesia, 

Oxford: Basil Blackwell. 
Chikwana, A., Sithole, T., and Bratton, M. (2004) AfroBarometer Working Paper 42 

The Power of Propaganda: Public Opinion in Zimbabwe, Cape Town: Institute for 
Democracy in South Africa; Accra: Ghana Centre for Democratic 
Development; East Lansing: Michigan State University Department of 
Political Science. www.afrobarometer.org 

Dashwood, H. (2000) Zimbabwe: The Political Economy of Transformation, Toronto: 
University of Toronto Press.  

Eisenstadt, T. (2000) ‘Eddies in the Third Wave: Protracted Transitions and the  
Theories of Democratization’, Democratization 7(3): 3-24  

Frederikse, J. (1982) None But Ourselves: Masses vs. Mass Media in the Making of 
Zimbabwe, Harare: Anvil Press. 

Habermas, J. (1989) Structural Transformation of the Public Sphere, Cambridge: Polity 
Press.  

Jenkins, C. & Knight J. (2002) The Economic Decline of Zimbabwe: Neither Growth nor 
Equity, Basingstoke and New York: Palgrave. 

Keane, J. (1991) Media and Democracy, London: Polity Press. 
Lee, M. C. (2003) ‘The Western Response to the Crisis in Zimbabwe’, Working 

Paper Nr. 3, Centre for Development and the Environment, University of 
Oslo. 

Levitsky, S. and Way L. (2002) ‘The Rise of Competitive Authoritarianism,’ Journal of 
Democracy 13(2): 51-65. 

Parker, J. (1972) Rhodesia, Little White Island, Pitman. 
Parliament of Zimbabwe (2000) Hansard Index, Thursday, 31 January. 
Phimister, I. (2004) ‘Mugabe, Mbeki and the Politics of Anti-Imperialism’ Paper 

presented in Hannover: VAD Conference. 
Price, M. E. (2002) Media and Sovereignty: The Global Information Revolution and Its 

Challenge to State Power, Boston, Mass.: MIT Press.  
Randall, V. (1999) ‘The Media and Democratisation in the Third World’ in Third 

World Quarterly 14(3): 624-646. 
Ranger, T. (2004) ‘Nationalist Historiography, Patriotic History and the History of 

the Nation: the Struggle over the Past in Zimbabwe’, Journal of Southern African 
Studies 30(2): 215-234. 



Mazango, Media Games and Shifting of Spaces... 
 

 55

Rønning, H. (2004) ‘The Media in Zimbabwe: The Struggle Between State and Civil 
Society’ in S. Darnolf and L. Laakso (eds.) Twenty Years of Independence in 
Zimbabwe, Basingstoke and New York: Palgrave MacMillian, pp. 196-221. 

Sandbrook, R. (1996) ‘Transitions without Consolidation: Democratisation in Six 
African Cases’ in The Third World Quarterly 17(1): 69-88.  

Shelley, B. (2001) ‘Protest and Globalization: Media, Symbols and Audience in the 
Drama of Democratization’, Democratization 8(4): 155-174. 

Shome, R. (2003) ‘Space Matters: The Power and Practice of Space’ in Communication 
Theory 13(1): 39-56. 

Szecsko, T. (1994) ‘Games Media People Play (Changes in the Mass 
Communication System of Hungary)’ in Hamelink, C. and Linné O. (eds.) 
Mass Communication Research: On Problems and Policies, Norwood: Ablex 
Publishing. 

Wason, E. (1976) Banned: The Story of the African Daily News, Southern Rhodesia, 1964, 
London: Hamish. 

Windrich, E. (1981) The Mass Media in the Struggle for Zimbabwe, Gweru: Mambo 
Press. 

Zaffiro, J. (2002) Media and Democracy in Zimbabwe, 1931 –2002, Colorado Springs: 
International Academic Publishers. 

 


