
 7 

 

 
In Democracy’s Shadow:  

The ‘New’ Independent Press and the Limits of Media Reform in Morocco 
 

 
Aziz Douai 
Institute of Technology  
University of Ontario, Oshawa, Canada 
 

Keywords:  partisan press, press freedom, self-censorship 
 
 
Abstract 
This study examines the burgeoning of a new ‘independent’ press that has emerged in the last 
decade in Morocco, heralding the decline of the traditional partisan press. An analysis of two 
partisan newspapers reveals that the partisan press has failed to promote press freedom and 
frequently engages in self-censorship when confronting ‘red line’ issues in Moroccan politics. In 
contrast, the enterprising independent press has sought to broaden the margin of freedom 
through insisting on broaching those sensitive issues. As such, it has had great ramifications and 
implications at the level of readership and for the political reform debate raging in the country. 
Paradoxically, however, while attacking the old school of journalism for its partisanship, the new 
independent press has carved out a new form of ‘partisanship’, functioning as a conduit for an 
oppositional political discourse. The article reviews the debate surrounding those ‘red lines’ and 
discusses the prospects of reforming the press codes as one way of ensuring the survival of this 
independent streak of journalism. 
 
 

Introduction 

The status of press freedom in Morocco is undergoing some deep shifts, 
particularly with the pre-eminence of a new independent press. Media critics and 
watchdogs have observed that, despite their incessant tussle with the government, 
Morocco’s print media have traditionally fallen prey to a self-induced policing. This 
was partially due to the fact that, until the late 1990s, most influential dailies were 
the official mouthpieces of political parties, a clearly partisan press. Al-Alam and 
Al-Ittihad Al-Ichtiraki (Al-Ittihad), which belong to Al-Istiqlal (‘The Independence’) 
and Al-Ittihad Al-Ichtiraki (‘The Socialist Union of Popular Forces’) parties 
respectively, could be designated as illustrations. Further, partisan newspapers’ 
financial viability has always remained foggy and shadowy, both preventing strong 
linkages with their readership and eluding accountability. The language of 
publication, mostly French or Arabic, falls into the mix, particularly leading to 
differences between French-language and Arabic-language newspapers with regard 
to their editorial policies, readership and circulation (Hafez, 2001; Zoubir, 1999). 
 
______________________________ 
Westminster Papers in Communication and Culture © 2009 (University of Westminster, London), Vol. 6(1): 7-
26. ISSN 1744-6708 (Print); 1744-6716 (Online) 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 8 

The end of the 1990s witnessed the production of the first popular independent 
newspapers, specifically Le Journal, Assahifa and Demain. While those titles have 
now dwindled in popularity and influence, and some have vanished from the 
media market, they have led to a second wave of independent newspapers within 
the last eight years, such as Al-Massae (‘The Evening’), Assabah (‘The Morning’) and 
Al-Watan Al-An (‘The Nation Now’). The new independent press, particularly in its 
second wave, has carved out a different terrain that should be looked at in order to 
comprehend how it has shifted the debate regarding press freedom and media 
reform in Morocco. This article examines the burgeoning new independent press 
that has emerged since 2000, which both heralded and capitalized on the decline of 
partisan journalism. This enterprising new press has had huge ramifications and 
implications, both at the level of readership and for the political reform debate 
raging in the country. 
  
This article argues that the new breed of journalists has capitalized on the absence 
of a strategic and strong political opposition to attract new readers and gain 
credibility in the cultural media landscape. Paradoxically, while attacking the old 
school of journalism for its partisanship, the new independent press has adopted a 
new form of ‘partisanship’, functioning as a conduit of oppositional political 
discourse. The legal reform entailed in the latest Press Code of 2002 has not been 
totally responsible for the observed shift in journalism, with a growing trend 
toward professionalization embodied in the independent newspapers. The present 
article first examines the traditional partisan press, how its self-censorship, and 
thus reaffirmation of the power of ‘red lines’, constrains its coverage even when 
opportunities to defend freedom of speech and the press are plainly available. 
 
Through a content examination of partisan newspapers’ coverage of two such 
incidents, this research reveals how the partisan press has repeatedly backed down 
in relation to those ‘red lines’, rendering ideological differences among partisan 
newspapers moot. The second section of the article offers a sampling the new 
independent press. First, the analysis reveals how the new independent press is 
venturing into ‘red line’ territory. Second, the research postulates that this brand of 
journalism reflects a crisis among members of the Moroccan political elite, and the 
absence of a legitimate and strong political opposition. Anachronistically, what 
seems like a new journalism in fact resembles an old partisan press paradigm, albeit 
not in terms of party affiliation. Beyond the crisis, however, the rise of new 
journalism remains overall a very positive development that expands freedom of 
the press in general, despite the constraining power of the state.  
 
 
What ‘Red Lines’? A Review  
Both external and internal forces have combined to impose on the Moroccan press 
a historically persistent wall of censorship. A frail economic base, a historically 



Aziz Douai, In Democracy’s Shadow… 
 

 9 

 

 discordant relationship with the political regime and unhealthy alliances with 
political parties constitute forces to be reckoned with in any analysis of the 
development of the country’s press. Still, as Amin (2001) observes, it is true that 
global factors and recent political developments, chiefly the ascendancy of satellite 
broadcasting and the internet, in the Arabic-speaking regions have broken down 
the stagnant, stultified and favour-currying reporting practices of many in Arab 
media establishments. To the chagrin of authoritarian regimes, hot button 
concepts like freedom of expression and the press are hotly debated, contested and 
promulgated (Amin, 2002). As a positive harbinger of this openness in Morocco, 
past infringements on human rights and the long repression of political opponents 
have been given air time on official television and radio networks (‘Arab political 
systems …’, 2005). Such a move has whetted the appetite of local journalists 
clamouring for more transparency, openness and independence.  
 
Structural hurdles persist in complicating the growth, expansion and potential 
impact of print media, however. In addition to ownership and partisanship issues, 
illiteracy continues to be an insurmountable block, restricting readership size – 
reflected in an abysmal total circulation recently estimated at 390,000 in a 
population exceeding 30 million. An analytic report in the North Africa Journal 
prefaces its assessment of the growth potential of the media market in Morocco 
with a similar observation, recognizing that: ‘The newspaper and magazine market 
in Morocco remains very small and lacks growth prospects’ (‘Media market …’, 
2005: n.p.). Although a plethora of niche publications characterize the media 
market in the country, the fact remains that these segmented publications are not 
necessarily symptomatic of vibrant and viable media enterprises. Setting aside 
those legitimate concerns over the economic health of the media market, there 
remains a persistent inability to penetrate and gain a larger readership that is a 
prerequisite for fostering an informed citizenry and participatory democracy based 
on public deliberation. 
 
Professional ethics and (self-)regulation form another area of concern in the local 
media landscape. In a comparative study of journalism ethics in North Africa, the 
Middle East and Europe, Hafez concludes that the last decades have witnessed ‘a 
growing universalization’ of the ethics of ‘truth and objectivity’ and ‘freedom of 
expression’, notwithstanding state repression and incursions on the basic freedoms 
of the press and speech (2002, 225). It is sobering to remember, as Hafez (2002) 
argues, that the role of the state is only one element among others that define 
journalistic/professional practices in a region which has traditionally viewed the 
infamous ‘triangle of sex, politics and religion’ as taboo issues never to be 
encroached upon or openly debated. In unison, the drive toward regulation and a 
‘universal’ journalistic ethic have unleashed forces calling for unbridled freedom of 
expression, and for shaking a thinly veiled censorious professional culture (Vogt, 
2002). 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 10

 
Members of the Moroccan press have been cognizant of their need both to self-
regulate their profession as well as to expand the legal guarantors of their freedom 
(Vogt, 2002). In the Moroccan mediascape, the Syndicat national de la presse 
marocaine (SNPM) has produced a ‘Code of Ethics’, and SNPM requires editors 
and reporters to abide by its dictates. With the apparent goal of upholding ‘the 
citizen’s right to information’, this charter calls for truthful and impartial reporting 
without jeopardizing freedom of expression (International Journalists’ Network 
[IJN], 2005). A positive development was similarly registered on the part of the 
government, particularly its ‘transfer from the executive to the courts the authority 
to try journalists accused of insulting the royal family’ (‘Arab political systems …’, 
2005: 10). But such efforts still face the restrictions of the penal and press codes. 
Newly enacted press laws (the Press Code of 2002) persist in arming the 
authorities, represented by the Prime Minister, with the right to license or revoke 
the licence for publications (‘Arab political systems …’, 2005: 9). Coupled with this 
restriction is the Constitution’s prohibition on criticizing the monarchy, which 
explicitly states in Article 23 that ‘the person of the King shall be sacred and 
inviolable’.  
 
Those ‘sensitive’ issues that still test the courage of Moroccan reporters, as well as 
the political tolerance of the regime, most notably include the monarchy, religious 
issues (Islam) and territorial integrity (i.e. the conflict with the Polisario separatists 
in the Sahara provinces).1 According to the Committee to Protect Journalists (CPJ) 
report: 
  

[Morocco]’s 2002 Press Code criminalized criticizing the king, ‘defaming’ the 
monarchy, and challenging Morocco’s right to Western Sahara. Violators 
may be sentenced to up to five years in prison. The government may also 
revoke publication licences, suspend newspapers, and confiscate editions 
deemed to threaten public order. (CPJ, 2004)  

 
Questioning the monarchy’s legitimacy, or the mere reporting on the intimacies of 
the royal palace, is considered a crime.2 On territorial integrity, local journalists 
hesitate to discuss the Sahara dispute in ways that could appear to break away from 
what is generally known in Morocco as ‘the national consensus’. The Moroccan 
monarchy has historically used the Sahara dispute to reinforce its political 
legitimacy as the guarantor of national unity and territorial integrity among the 
people (Hammoudi, 1997). Apart from a few voices from the radical left, political 
parties and the media avoid questioning the official handling of the Sahara issue 
for fear of being portrayed as unpatriotic or treasonous. Similarly, talking critically 
about Islam carries a double jeopardy: censure and opprobrium would emanate 
from both Islamists and the government. 
 



Aziz Douai, In Democracy’s Shadow… 
 

 11

 

 These issues illustrate the legal constraints imposed on freedom of expression, the 
backbone of a vibrant media environment. Covering such topics for the press is 
fraught with personal and professional perils. Analysts of Moroccan affairs have 
observed that journalists broach these issues occasionally, but only when assuming 
the guise of ‘loyal critic’ (Shelly, 2005). Indeed, ‘adopting the stance of loyal critic 
has become a familiar tactic, enabling issues to be aired, blame cast on occasion, 
and loyalty asserted but, importantly, giving the reader enough material to start 
thinking’ (Shelly, 2005). Despite legal and personal risks, as both the CPJ’s 2004 
report and Shelly’s quote indicate, Moroccan newspapers remain among the most 
vocal and ‘aggressive in the Arab world’ (CPJ, 2004). A mixed portrait of the 
Moroccan press emerges from this brief literature review, articulating the 
monarchy, Islam and territorial integrity as veritable ‘red lines’ not to be meddled 
with. The ‘red lines’ have fostered an insidious culture of self-censorship among 
partisan newspapers, as the following case study illustrates.  
 
 
A View from the Partisan Press: Cases of Self-censorship 
Despite a new openness of the political landscape associated with the young 
monarch, King Mohammed VI, those ‘red lines’ have continued to hold, regardless 
of the ideological affiliation of newspapers. In a study of the Moroccan press’s 
coverage of two contentious stories that shed light on the issue of press freedom, 
Douai (2005) discussed the persistence two specific ‘red lines’, namely criticizing 
the monarchy and discussing the nation’s territorial integrity, as insurmountable 
roadblocks hampering the rise of a free press. Partisan newspapers’ coverage failed 
to promote ‘frames of freedom’, despite some opportunities. It is instructive to 
review those findings, since they illustrate how content analysis might provide 
insight into self-censorship and thus enrich a legal analysis of media laws. 
Choosing two partisan newspapers of opposed ideological and editorial stripes 
showed that ideological affiliations are moot when it comes to confronting those 
‘red lines’ (Douai, 2005). The first contentious incident concerned the critical 
stance on the monarchy taken by Nadia Yassine (an Islamist activist). The second 
pertained to the coverage of the comments of Ali Lmrabet, a journalist, on the 
disputed Sahara provinces.  
 
Douai (2005) analysed all related articles, news stories, OpEds and press releases 
published in two partisan newspapers Al Ahdath al-Maghribiya (‘The Moroccan Events’, 
hereafter Al-Ahdath) and Attajdid (‘The Renewal’). The content analysis was carried 
out in August 2005 and examined stories published by both newspapers regarding 
the Lmrabet and Yassine incidents. The related stories and articles were available 
and archived on the newspapers’ websites. To retrieve the stories, Douai (2005) 
used the keywords ‘Ali Lmrabet’ for the period between 17 November 2004 and 
25 June 2005, and ‘Nadia Yassine’ for the period of June and July 2005 on the 
search function of each paper’s website. The time spans were chosen to capture 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 12

the time right after the controversies were sparked and thus constituted a timely 
object of news coverage. The web search yielded a number of stories that did not 
necessarily pertain to the actual controversy, although they contain the key terms. 
Such stories were eliminated, and only articles that directly addressed the incidents 
were kept for further analysis. As a result, the stories retained for analysis spread 
over nine issues from each newspaper.3 
 
In an interview with a Moroccan weekly in May 2005, Nadia Yassine, an Islamist 
activist and the daughter of the spiritual leader of the banned movement, ‘Justice 
and Charity’ (‘Al-Adl wal-Ihsane’), declared that the Moroccan monarchy is no 
longer viable and needs to be replaced by a republican system of government.4 Her 
‘radical’ critique had drawn much publicity in local media, and generated an almost 
unanimous and shrill protest. Further, the government pressed charges against her 
and against the editor of the magazine that published this controversial interview 
(International Press Institute [IPI], 2006). The event and its dramatic aftermath 
came on the heels of a concerted official effort that purportedly sought to extend 
the margins of press freedom, a new drive to ‘liberalize’ the local media, pending 
the licensing of new television networks (‘Arab political systems …’, 2005).  
 
The same year (2005) brought another controversy and similar ubiquitous 
condemnation following the publication of Ali Lmrabet’s interview with the 
leaders of Polisario. The interview, published in Spain’s influential daily, El Mundo 
in November 2004 and republished later in a Moroccan weekly, intimated that the 
people ‘sequestered’ in the Polisario ‘camps’ were not held against their will. The 
interview had dared to broach and challenge another ‘national consensus’ issue 
(IPI, 2006). The offending journalist was hurled into a prolonged legal battle that 
ended in a harsh sentence prohibiting him from ‘exercising his profession’ for ten 
years (Jamai, 2006). Lmrabet had been testing the patience of authorities over 
recent years, and had even been jailed for allegedly disrespecting the monarchy, but 
his travails draw attention to those ‘red lines’ as persistent dangers (Whitlock, 
2005). 
 
Having all the elements of news stories that challenge the ‘red lines’, press 
coverage of Lmrabet’s and Yassine’s interviews represented a proper object of 
scrutiny. The selected newspapers, Al-Ahdath and Attajdid, are extremely militant in 
their editorials and belong to opposing camps of the political spectrum (the secular 
left and the Islamists, respectively). Based on its genealogical development (the 
political affiliation of its seasoned staff), historical context (its break away from Al-
Ittihad) and its editorials, Al-Ahdath identifies itself with the forces of democratic 
reform and modernization in the country. The editorials’ frequent searing criticism 
of Islamist fundamentalists has pitted Al-Ahdath against the Islamists. Attajdid 
occupies the opposite end of the Moroccan political spectrum, identified with 
Islamists. Admittedly the mouthpiece of the self-described ‘moderate’ voices of the 



Aziz Douai, In Democracy’s Shadow… 
 

 13

 

 Islamic movement, Attajdid’s editorial tack and general coverage reflect this 
alliance. 
 
Despite their ideological divides, both newspapers failed to ‘frame’ the incidents 
around the primacy of press freedom and free expression. Casting Lmrabet in an 
unfavourable light, while refraining from explicitly championing freedom of 
expression/the press, reaffirms the proposed notion of ‘red lines’ and self-induced 
censorship. The news stories retrieved from Al-Ahdath’s coverage of the Lmrabet 
incident show no qualms about taking a negative slant. No article dared to tackle 
the issue from the perspective of freedom of expression and the rights of 
journalists to divulge alternative viewpoints. As the coverage indicates, Al-Ahdath 
did not call directly for Lmrabet to be repressed and punished. That job seems to 
have been achieved through indirect and oblique means: frequent interviews with 
former POWs and Sahrawi associations that berated Lmrabet for his precipitous 
and, in their view, ‘misleadingly inaccurate’ report. Instances of such oblique 
criticism abound. The overall effect of the coverage is of an attempt to shatter the 
credibility of the reporter, discrediting his professionalism, and even to incite 
retribution from the government. The sparse coverage of the case in Attajdid does 
not successfully frame the incident as an issue of freedom of the press and speech 
either. No editorials were found to support Lmrabet’s professional freedom, and 
the coverage remains largely neutral in the reportage of the incident. Nevertheless, 
unlike Al-Ahdath, Attajdid’s coverage reported on the position taken by the SNPM 
in support of free speech and open media. Attajdid’s approach to the incident 
sought to remain impartial without crossing the red line associated with territorial 
integrity. Still, the newspaper’s failure to promote the clear case of free speech 
violation is underscored in its restrained reporting. 
 
Yassine’s interview evidently falls within the realm and practice of freedom of 
speech that is supposed to be legally guaranteed and safeguarded in democracies. 
What further explicates its ties to the freedom of the press is the nature of the 
coverage, mostly censorious and upbraiding, it has attracted. Al-Ahdath’s coverage, 
as a qualitative assessment indicated, sought to frame the interview and the 
activist’s criticism of the monarchy as an Islamist extremist’s threat to democracy. 
The focus was on the non-viability of Islamist ideology as a democratic choice, the 
less than novel nature of criticizing the monarchy, and her publicity-courting 
intent, all of which discredit Yassine’s claims. The acrimonious nature of Al-
Ahdath’s criticism is understandable given the paper’s secular bent and the larger 
context of its anti (-Islamist) fundamentalism campaign.  
 
The treatment of Yassine’s interview in Attajdid revealed somewhat qualified and 
guarded criticism. The newspaper vacillated between condemnation evident in its 
editorials, and raising the issue of freedom of expression, opinion and the press. 
Attajdid did not fail to point to the murkiness of the 2002 Press Code, especially 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 14

Article 41, which criminalizes disrespect of the monarchy and national institutions. 
Attajdid’s conflicting treatment stems from its ideological affiliation with its 
Islamist party (‘The Party for Justice and Development’ [PJD]). The scrutinized 
coverage sought to disentangle and distance the paper (and the PJD) from the 
political consequences of Yassine’s interview while obliquely tackling the thorny 
issue of freedom of the press. Overall, its coverage was unable to construct a 
dominant frame of the event either. The oscillation between condemning 
‘transgression’ and ‘extremist opinions’, on the one hand, and the freedom of 
expression issue, on the other, indicates the treacherous waters the newspaper was 
negotiating. By and large, there is a failure to frame the incident and thereby emit a 
single, unified and sturdy position vis-à-vis the controversy. While the newspaper’s 
coverage did not dare to break away from the ‘national consensus’ mantra, it 
nevertheless attempted to dislodge the discourse enveloping the incident in other 
newspapers as in, say, its nemesis Al-Ahdath. 
 
The interpretive analysis of related news stories reveals striking similarities in each 
paper’s treatment of the incident, as well as the pertinent frames emerging from 
the coverage. Al-Ahdath’s coverage of both incidents is downright negative, and 
never sought to engage the issues of freedom of expression, speech and the press 
despite their evident pertinence. Both incidents in Al-Ahdath’s coverage illustrate 
the ‘red lines’ – the national consensus on the monarchy and territorial integrity – 
that block unfettered and genuine freedoms in Morocco’s print media. Challenging 
these ‘red lines’ appears to be an impermissible transgression for the partisan press, 
regardless of the new and open environment of political reform. An important 
difference in Al-Ahdath’s coverage can be seen in its attempt to discredit Lmrabet’s 
claims as being biased, a veritable threat; for that purpose, the newspaper marshals 
condemnatory press releases and other witness reports, without getting directly 
involved. The Yassine incident received a more direct and harsher critique, which 
portrayed it as an emblem of the extremism associated with Islamist 
fundamentalists as a whole. While the newspaper’s treatment of the Yassine 
incident could be rationalized, when we recall that Al-Ahdath aligns itself with 
liberal, secular and modernist voices, its coverage of the Lmrabet story belies its 
freedom call. To be sure, Al-Ahdath’s negative coverage of these two incidents 
proved partisan and, in consequence, neglected the more vital issues of freedom 
that the incidents unabashedly raise. 
 
This analysis stresses the absence of solid ‘freedom’ frames in both newspapers, 
without shrugging off subtle differences. Attajdid did a relatively better job, albeit 
in a very subdued fashion, in obliquely tackling the delicate questions of freedom 
of speech and the press in the incidents under consideration. As discussed earlier, 
Attajdid’s sparse coverage of the Lmrabet incident only hinted at the relevance of 
the freedom question. More prominently, however, the controversial interview was 
framed as a critique, merely a journalist’s departure from the national consensus on 



Aziz Douai, In Democracy’s Shadow… 
 

 15

 

 territorial integrity and hence it had engendered condemnation. Attajdid certainly 
refrained from blindly discrediting Lmrabet’s story or attacking his credibility. The 
newspaper achieved this precarious balance through impartial coverage, without 
risking its neck by dwelling on the issue of freedom of the press. A similar strategy 
was pursued in the newspaper’s treatment of the Yassine incident, with one 
striking difference: utter opprobrium for Yassine’s enunciations.  
 
The ‘failed’ freedom frames might thus be explained by the political affiliations and 
arguments of the press: partisanship as an impediment. The political line that a 
newspaper espouses subordinates and overrides the vital subject, or frame, of 
freedom. On the one hand, Attajdid’s approach purveys a profound struggle to be 
both ‘politically correct’ and ‘politically safe’. The coverage disentangled the 
professional from the political, drawing a very fine line between freedom of 
opinion and a ‘red line’ in local politics and media. Attajdid’s treatment of Yassine’s 
interview was definitely coloured by its own affiliation with an Islamist party that 
was wary of becoming embroiled in the controversy and incriminated by it. 
Nevertheless, there remains a clear allusion to the main issue of freedom of speech 
and the murky nature of related laws (criminal and press codes). On the other 
hand, Al-Ahdath’s embrace of freedom of expression as a democratic and 
principled given never rises to prominence. Instead, it is straitjacketed inside the 
ideological persuasion of Yassine, her religious fanaticism or ‘undemocratic’ 
ideology. Less than veiled calls for legal retribution and punitive measures are 
frequent. Finally, Al-Ahdath’s readers never obtain a sense that Yassine’s 
controversial interview raises freedom of expression and press issues. While Al-
Ahdath’s frame of ‘a threatening extremism’ could be legitimate, it bolstered the 
‘red line’ of national unity discourse. No attempt to challenge this red line could 
therefore register in the newspaper’s coverage. ‘Political correctness’, or so it 
seems, unfortunately suppresses the potential for a robust ‘freedom’ frame.  
 
Overall, both newspapers’ failure to articulate either Lmrabet’s or Yassine’s legal 
predicament as a ‘freedom’ issue bespeaks of a concerted, and overly conscious, 
effort to abide by the dictates of the ‘red lines’. In both cases, the ‘failed’ frame 
poses significant questions regarding self-censorship, as well as regarding the legal 
restraints of the penal and press codes in the country. Subtle differences exist in 
how partisan newspapers broach those ‘red lines’, though. Attajdid’s treatment 
slightly differed from Al-Ahdath’s coverage in its indirect and less than robust 
allusions to freedom issues. A factor that could illuminate these subtle differences, 
as proposed earlier, is the partisan affiliation and persuasion of the newspapers. In 
covering the incidents, scoring political points looks more appealing, and politically 
expedient, than fighting for freedom of expression. Underscoring the 
shortcomings of the partisan press here is in no way intended to diminish the vital 
call for legal reforms to put an end to the risks and taboos associated with covering 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 16

all political issues. That constitutes a genuine barometer of a free press that new 
independent publications have variously ventured into. 
 
 
The Age of ‘Independence’: A View of their Own? 
While the cases discussed above demonstrate the persistence of the ‘self-restraint’ 
that muzzles the development of a truly free press, the media landscape has 
concurrently given birth to a new press without the traditional partisan garb. 
Morocco’s independent press has developed through two loose stages or waves. 
The first wave took place at the end of the 1990s, with Assahifa (‘The Journal’) and 
its sister Le Journal gaining prominence. Mushrooming legal problems and 
restrictions led to the eventual demise of Assahifa and a lacklustre Le Journal. The 
second wave, referred to in this article as the ‘new independent press’, began 
roughly after 2000. This new press breed has sought to establish a professional 
journalistic tradition in the country and taking on this mantle are new publications, 
such as the most popular daily Arabic language newspaper, Al-Massae (‘The 
Evening’), Assabah (‘The Morning’), as well as news weeklies like Nichane (‘Directly’) 
and Al-Watan Al-An ([Al-Watan] ‘The Nation Now’). These publications serve as a 
new model of journalism which, in its explicit pursuit of different editorial policies, 
has substantially challenged those ‘red lines’ plaguing the country’s print media. 
The term ‘independent’ here refers to the fact that these new publications have no 
obvious ‘partisan’ affiliation. What sort of factors have contributed to the rise of 
this breed of journalism? How have independent newspapers treated the ‘red 
lines’? And what impact will the new independent press have on the future of 
press freedom in the country? 
 
 
A Partisan Press in Crisis  
It is important to reiterate that the rise and popularity of these latest publications 
has come close on the heels of a decline of all partisan papers (Alyaan, 2007). For 
instance, the Union Socialiste des Forces Populaires (USFP) party’s once leading 
newspaper, Al-Ittihad, has been ailing as its readership declined. Al-Ittihad can be 
used as a textbook example of the crisis of legitimacy that the Moroccan partisan 
press is currently experiencing. Gone are the days when it boasted of its status as 
the most widely read newspaper in the country. The credibility crisis, according to 
analysts, is due to the perception, widely spread among Moroccan readers, that Al-
Ittihad’s coverage has become bland and offers no critical appraisal of the 
government’s work (Alyaan, 2007). The ‘uncritical’ coverage is the outcome of a 
shifting political reality: the USFP has become part of the governing coalition with 
the ‘experiment’ of the so called ‘alternance’ governments since 1998 (Ottaway and 
Riley, 2006). The newspaper’s former credibility and wider readership stemmed 
from the fact that it had provided ‘quality’ content until then. The term ‘quality’ is 



Aziz Douai, In Democracy’s Shadow… 
 

 17

 

 treacherous, for it has been reduced to simply providing coverage critical of the 
endemic political corruption and lack of a genuine democratic process.  
 
Stated differently, the newspaper’s legitimate credibility was part of the legitimacy 
that the USFP commanded among large swaths of Moroccan readers and voters 
prior to its assuming power. As soon as the party assumed power in 1998, its 
newspaper could not carry on with the oppositional discourse and critical stances 
of old. Hence the crisis of the partisan press inevitably reflects the legitimacy crisis 
from which their political parties suffer. The general election in September 2007 
was a witness to that political crisis as more than 60 percent of eligible voters 
boycotted the elections (Hamzawy, 2007). While party affiliation generally allows 
the partisan press some secure financial backing, the same backing has insulated 
partisan newspapers from demands for professionalism and restless readers’ 
longing for political change. In the end, party affiliation has become the latest 
curse to erode the former trust between readership and the press: the partisan 
press seems to have lost its footing with regard to fighting for its professional 
mandate and readership, as decreasing circulation numbers show (Rachidi, 2007). 
  
Disaffected readers have instead turned to new independent newspapers, such as 
Al-Massae and Assabah, for content that does not toe the official line, be it partisan 
or governmental. Independent publications have garnered huge support from 
those readers as long as their coverage continues to shed light on the new 
corruption and inefficiency of the old political opposition now in power. Al-
Massae’s success provides evidence for this observation, with the unprecedented 
following and popularity of its director’s daily column, Rachid Nini’s ‘Shouf 
Tshouf’ (‘Look, You Will See’, loosely translated) among other aspects. The 
column has regularly indulged in a searing critique of government officials and 
decried their widespread corruption. It is no secret that the column, stylistically 
mixing Moroccan dialect with standard Arabic, has populist tendencies (Arab Press 
Network [APN], 2008a). Al-Massae’s Rachid Nini has become a national celebrity 
as a result of his populist tack and seeming courage in ‘speaking truth to power’ (or 
at least appearing to do so). Moreover, this newspaper routinely covers juicy topics 
that draw more readers, with regular reports that range from infiltrating sex rings 
to the political machinations enveloping the formation of a new government. In 
the summer of 2007, Al-Massae covered a scandal over a land deal favouring a 
close aide of the king (Alyaan, 2007). In its coverage of an alleged marriage of two 
homosexual men, the newspaper was blamed for inciting violence while seeking to 
bolster its image as the new ‘guardian’ of traditional values (APN, 2008b). The 
newspaper’s related coverage of the alleged homosexuals’ marriage has led to a 
defamation lawsuit. No wonder that some critics blame Al-Massae for having a 
hidden Islamist agenda. The director of the Centre for Media Freedom in the 
Middle East and North Africa (CMF-MENA), Said Essoulami, argued as much: 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 18

‘In broad terms, Al-Massae defends the traditional values close to the Islamic 
standpoint’ (APN, 2008b). 
 
Assabah newspaper, another daily, the most direct competitor to Al-Massae, has 
tried to emulate its competitor’s editorial line in focusing on topics that appeal to 
readers without falling prey to claims of ‘populist’ tendencies. There is an 
important difference between the two newspapers in that Assabah refuses to curry 
favour with Islamists, an accusation frequently levelled at Al-Massae’s populist 
tendencies. For instance, in its coverage of the same alleged gay marriage, Assabah 
took pains to strike a different tone by arguing that the uproar was politically 
motivated and largely driven by Islamist groups. Targeted readership 
(demographics) partially explains Assabah’s divergent editorial line: its readers 
include a broad swath of affluent readers, professionals with higher educational 
levels, according to its own ‘Fiche Technique’ (‘Fiche technique’, 2007). Further, 
Assabah belongs to a more established media company, Eco-Medias, which owns a 
broadcast outlet as well as a French-language newspaper, L’Economiste. The 
newspaper’s success intimates a drive toward more professionalization of the 
practice of journalism and ‘independent’ media in the country led by pragmatic 
entrepreneurs (‘L’Actionnariat de l’Economiste’, 2008). 
 
 
‘Prometheus Unbound’: Broaching the ‘Red Lines’ 
Another area that some members of the new independent press are stepping into 
is the stubborn attempt to challenge social and political taboos, the traditional ‘red 
lines’ that the partisan press has not dared to venture to cross. The case of the 
weeklies Al-Watan and Nichane highlights this approach. In different ways, these 
two weeklies have broached the ‘red lines’ discussed earlier in this article, with the 
consequence of expanding (or attempting to expand) the scope of press freedom. 
Daring to tackle the perilous area of the monarchy and religion, these publications 
represent a positive development that may strengthen the fragile voices of the 
independent press. Their experiences and run-ins with the law have attracted 
attention to the calls that press laws need to be reformed, and journalists need to 
be afforded more legal safeguards in terms of both access to, and dissemination of, 
information.  
 
Al-Watan has consistently tackled issues pertaining to the monarchy and ‘sensitive’ 
political questions, an endeavour that caused its staff to run into problems with the 
authorities. An examination of the headlines of 23 random issues revealed that 
topics pertaining to the monarchy constitute more than 60 percent of its coverage. 
For instance, issue 267 (published 3 December 2007) had a bold headline: ‘How 
has Morocco benefited from Mohammed VI’s diplomacy?’ The issue critically 
examined the king’s diplomatic initiatives, observing that those initiatives have 
miserably failed to promote any thaw in the country’s frosty relations with its 



Aziz Douai, In Democracy’s Shadow… 
 

 19

 

 eastern neighbour, Algeria. The issue delved into the intricacies of how the 
kingdom’s ambassadors are appointed. Al-Watan issue 272 (31 December 2007) 
strongly questioned the king’s developmental initiatives, after a UN assessment of 
Morocco’s efforts at eradicating poverty gave the country and abysmal score on 
human development.5 Such instances are rare, if impossible, to find in the 
reporting of the partisan press these days.  
 
In a real sense, Al-Watan has broached the formidable topic of the monarchy, 
which has led to harassment by the authorities. In August 2007, Abderrahim Ariri, 
Al-Watan’s director, and Mustapha Hurmatallah, a reporter for the magazine, were 
arrested by the authorities for having published ‘sensitive security information’ 
relating to the country’s terrorism preparedness. The Court of Appeals has failed 
to overturn the jail sentence imposed on the reporter, Hurmatallah. While the 
SNPM condemned this, the harsh sentence still points to the gaping legal holes 
journalists face when pursuing information. The criminal code is still used to 
prosecute journalists, who can face hefty fines and the threat of incarceration. In a 
defamation case, Al-Massae was ordered to pay about half a million euros, a record 
fine certain to bankrupt the newspaper. In addition to outright legal suppression, 
the independent press faces indirect repression in the form of a hefty economic 
stick. Companies affiliated with the government, the biggest advertisers in the 
media market, tend to boycott independent newspapers that are deemed too 
critical of the government. The ‘constant commercial war’, according to an 
independent newspaper publisher, ‘clipped [their] wings’ and pushed some 
newspapers into bankruptcy (Lang, 2005). Al-Watan, Le Journal and Al-Massae are 
no strangers to this economic crackdown. 
 
On a similar front, the weekly Nichane represents another attempt at broaching the 
‘red lines’ and thereby enhancing the level of press freedom. Nichane is the only 
publication to be exclusively published in ‘Addarija’, the popular Moroccan dialect, 
‘making it accessible to the man of the street’ (APN, 2008a). Taking a satirical line, 
the weekly has become famous for its iconoclastic coverage of domestic politics, 
which disregards self-muzzling practices of the old partisan press (APN, 2008a). In 
spring 2007, the magazine’s editor and a journalist were prosecuted for having 
published popular jokes that allegedly insulted Islam and abetted immorality 
(Lalami, 2007). While the government rushed to confiscate the publication, the 
accused journalists received death threats and had to issue a public apology. For 
press watchdogs, like Reporters without Borders (RSF), the incident constituted a 
‘serious blow’ to freedom of speech (Hamilton, 2007). Nichane made headlines 
again in the summer of 2007 when the government confiscated an issue that was 
perceived to insult the king. Headlined ‘O Brother, Where Are You Taking Us?’, 
Nichane’s issue was accused of disrespecting the king in using such colloquial, 
informal expressions. Equally important is the magazine’s unabashed ‘modernist’ 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 20

and ‘liberal’ agenda, which has placed it at the forefront of the struggle against 
fundamentalists.  
 
 
Looking Ahead: Impact and Future of Press Freedom in Morocco 
The comparative analysis provided throughout this article highlights some key 
findings concerning the contributions of both the ‘partisan’ and the new 
‘independent’ press in Morocco. First, despite its historically contentious 
relationship with the government, the partisan press has still failed to broaden the 
extent of press and speech freedoms. Partisan newspapers have remained hostage 
to the political dictates of their parties, a situation that explains why they staunchly 
veer away from topics that cross the ‘red lines’. Political partisanship aside, the 
partisan press is aware of the legal threats it is likely to face if it engages in such 
activities. The crisis of the partisan press has led to its capitulation to the dictates 
of the state, often toeing the official line and in the process losing its hard-earned 
legitimacy and credibility. The second key finding is that the independent press is 
successfully broadening press freedom through a consistent wrestling with those 
‘red lines’. By calling those constraints into question, the new independent press is 
challenging their legitimacy through daring reporting on what is traditionally taboo: 
the monarchy, religion, sex and territorial integrity. 
 
Capitalizing on the weaknesses of partisan newspapers, the new independent press 
has thus garnered both new readers and well-earned legitimacy. While circulation 
numbers remain small, those numbers do not reflect real newspaper readership 
since many readers tend to share one newspaper (Al-Fathi, 2007). Nevertheless, 
record circulation numbers have been reset. For instance, only a few months after 
its first issue, Al-Massae newspaper was catapulted into first place in circulation 
numbers (with 132,000) in September 2007. Assabah newspaper experienced a 
similar growth in its circulation numbers, which exceeded 130,000 in October 
2007. According to Dilami, the general director of Eco-Medias, the diversity and 
professionalism of the new independent press have brought in new readers 
(Essaket, 2007). The remaining challenge, observes Dilami, is ‘knowing the real 
needs of these readers’ and catering to those needs (Essaket, 2007). In other terms, 
insulating newspapers from the demands of readers and the market is an 
unaffordable luxury. The competitive newspaper market imposes new professional 
standards that new publications have to meet.  
 
The present study has examined a small sample of the new independent press. 
While all strands of the independent press have positioned their publications as 
alternatives to the old partisan newspaper, there remains some variation between 
their editorial lines and policies. Whether ‘liberal’ or ‘conservative’, their strength 
hinges on providing original reporting, largely critical of the government. That 
leads to the observation that the success of this new breed of journalism lies in its 



Aziz Douai, In Democracy’s Shadow… 
 

 21

 

 oppositional role in the political arena. The label ‘oppositional’ is used sparingly 
because it would be an overstatement to assert that the Moroccan press is playing a 
role in imposing ‘checks and balances’ on the government. To be able to do so, the 
press needs legal guarantees similar to those in the First Amendment in the US 
Constitution. The Moroccan press does not enjoy such legal guarantees, as is 
demonstrated by the low press freedom rating and the harassment of journalists 
that international press watchdog organizations have routinely documented (CPJ, 
2004; HRW, 2006; IPI, 2006).  
 
Some members of the independent press, such as Al-Massae, are transcending their 
professional mission in attempting, rightly or wrongly, to carve a niche as virtual 
political parties. In other terms, the strength of their appeal to the reader does not 
solely lie in providing an alternative to the traditional partisan press, but actually 
lies in them assuming the role of a vibrant political opposition that the country 
currently lacks. The success of the new independent publications can hence be 
taken as a symptom of the crisis of democracy, and the wilderness to which the 
political class has migrated. The failure of the ‘alternance’ experiment has largely 
deflated the vaunted hopes associated with the democratic transition of the late 
1990s (Ottaway and Riley, 2006). The political parties’ traditional calls for more 
freedom, if not respect for law and order, have been transposed into the editorial 
lines of the independent press. With no small hint of irony, the oppositional stance 
adopted by the new independent press, or at least some of its leading 
representatives, engages in many forms of the old partisanship.  
 
While constituting a strategy that expands the readership, circulation and credibility 
of the new independent press, assuming the mantle of ‘opposition’ may backfire. 
In fact, many members of both the political and media establishments, especially 
those who have been the subject of Al-Massae’s criticism, are passing on rumours 
that the newspaper’s daring criticism would not have been tolerated but for the 
tacit support of powerful officials (APN, 2008b). Some have whispered about the 
support of powerful business interests, providing the newspaper with the necessary 
financial sustenance in the form of advertising (APN, 2008a). Others went even 
further as they associated the newspaper with secret US influence and support. 
The rumours are jarring to the ears of those who have been galvanized by the 
paper’s aggressive reporting. The newspaper’s editor in chief and director, Mr Nini, 
has frequently denied such charges, and claims that the publication serves no 
master except readers hungry for the ‘truth’. 
 
The courage of the new independent press in staking out positions that challenge 
the ‘red lines’ cannot go on forever unless there is legal reform regarding the press 
laws. Prosecuting journalists according to the criminal code, with the threat of jail 
and hefty fines, eventually takes a toll on independent press. The current Press 
Code (Code de la Presse), adopted in 15 November 1958 (Dahir # 1-58-378) and 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 22

amended by Parliament in March 2002, entrenches those (in)visible ‘red lines’. The 
2002 amendment of the Press Code continued to give the Minister of Interior and 
the Prime Minister the power to seize any publication deemed threatening to the 
public order (Articles 25, 42, 43, 44). In defamation cases, journalists convicted of 
libel face imprisonment, according to the current Press Code. The government 
used the Press Code to ban two Moroccan weekly newspapers, Al-Sahiffa and 
Demain in December 2000 (CPJ, 2001). Their crime was to publish articles 
questioning the country’s military activities in the disputed Western Sahara, a 
veritable ‘red line’, as this study has illustrated. Antiquated press laws were invoked 
to ban Ali Lmrabet from ‘exercising his profession’ for ten years (IPI, 2006; Jamai, 
2006). In 2008, discussion is proceeding regarding a new Press Code that would 
grant more protection to the press. SNPM, the National Union of the Moroccan 
Press, has clearly and frequently indicated its desire for a new Press Code that does 
not incarcerate or penalize journalists broaching the subjects of ‘the monarchy, 
territorial integrity, or Islam’ (M’Jahed, 2008). Such a call has been reiterated by 
organizations like Human Rights Watch (HRW), which is urging the Moroccan 
government to: 

− introduce amendments to the press code that will abolish or drastically 
limit criminal penalties for speech offenses; 

− make libel a strictly civil matter; 

− eliminate provisions that punish statements deemed ‘insulting’ to 
Moroccan and foreign officials; 

− abolish or narrow the scope of provisions punishing statements that are 
deemed to ‘undermine’ the monarchy, Islam or the country’s territorial 
integrity, or are judged to contain ‘false information’ that ‘disturbs the 
public order’. (HRW, 2006) 

 
According to many interviews, journalists, editors and publishers briefed on the 
proposed version of the Press Code have indicated that these proposals would 
‘minimize’ the frequency with which journalists are likely to face imprisonment 
(Al-Younsi, 2007). The spirit of the proposed amendments appears, however, to 
preserve the prohibitions related to the monarchy and other red-line issues (Al-
Younsi, 2007).  
 
As well as prison sentences for defamation, freedom of the press in the country 
remains inhibited by the absence of a law that guarantees the right to access public 
information, as the International Research and Exchanges Board (IREX, 2006) 
report on the sustainability of Moroccan media concluded. According to the IREX 
report on Moroccan media, the country’s ‘media sector [is] approaching the first 
stages of sustainability, rating it at 2.05 overall … the supporting institutions 
[remain] the strongest aspect of the sector at 2.23, and the professionalism of 
journalists the weakest at 1.82’ (2006, 47). Professionalism refers here to the quality 
of reporting, its fairness, objectivity and sourcing, and whether journalists follow 



Aziz Douai, In Democracy’s Shadow… 
 

 23

recognized ethical standards. It also refers to how journalists, publishers and 
editors are likely to encourage and practise self-censorship. The legacy of the new 
independent press regarding these issues cannot but remain mixed as some 
objective obstacles tend to mesh with subjective considerations. For instance, the 
absence of a law that guarantees ‘the right to know’ and access to public 
information complicates sourcing. The new independent press may have 
succeeded in pushing forward legal reform to abolish the ‘red lines’, but it still has 
to show and foster more professionalism on the part of its constituents. 
 
 
Notes 

 
1 The Polisario is a political group that fights for an independent Western Sahara on the 
contested area that used to be occupied by Spain. 
2 The Moroccan Constitution grants the king unchecked political power by explicitly 
proclaiming the king the ‘supreme representative of the nation’ (Article 19). By virtue of 
Article 60, the king appoints and can dismiss the prime minister; members of the 
government are accountable primarily to him and only secondarily to the Parliament. 
Articles 23 and 28 make it a crime to criticize the king’s decisions and policies. For a cogent 
analysis of the monarchy’s complex role in Morocco, see Abdeslam M. Maghraoui’s 
‘Monarchy and political reform’ (2001).  
3 The issues from Al-Ahdath Al-Maghribiya’s website (http://www.ahdath.info) included: 2 
January 2005; 5 and 15 February; 15 April; 9, 13, 18 and 25 June; 1 July. The issues from 
Attajdid’s website (http://www.attajdid.ma) included: 7 February 2005; 13 and 14 April; 7, 
13, 15, 16, 23 and 27 June. 
4 Nadia Yassine’s full interview is published on the movement’s official website: 
http://www.aljamaa.com/ar/detail_khabar.asp?id=2608&IdRub=14 
5 Al-Watan issues cited here are available on the weekly’s website: http://alwatan.press.ma 

 
 
References 
Al-Fathi, K. (2007) ‘Moroccan newspapers await readers … and journalists await a 

pay raise’ [Author’s translation from Arabic] Al Arabiya Television, 
available at http://www.alarabiya.net/articles/2007/03/15/32581.html 
(accessed 26 November 2007). 

Alyaan, H. (2007) ‘The Moroccan press: challenges and problems’ [Author’s 
translation from Arabic]. Al-Qabas 5 August, available at 
http://www.alqabas.com.kw/Final/NewspaperWebsite/NewspaperPublic
/ArticlePage.aspx?ArticleID=301961 (accessed 21 December 2007). 

Al-Younsi, A. (2007) ‘The red lines in the press between punishment and the 
“Adjudication and Mediation” Council’ [Author’s translation from Arabic]. 
Attajdid, 19 December, available at 

 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 24

 
http://www.attajdid.ma/def.asp?codelangue=6&infoun=37859 (accessed 
21 December 2007). 

Amin, H. (2001) ‘Mass media in the Arab states between diversification and 
stagnation: an overview’, in K. Hafez (ed.) Mass Media, Politics, and Society in 
the Middle East, Cresskill, NJ: Hampton Press, pp. 23–42. 

Amin, H. (2002) ‘Freedom as a value in Arab media: perceptions and attitudes 
among journalists’, Political Communication 19: 125–35. 

‘Arab political systems: baseline information and reforms’ (2005) Carnegie 
Endowment for International Peace, available at 
www.carnegieendowment.org/arabpoliticalsystems (accessed 10 January 
2007). 

Arab Press Network (APN) (2008a) ‘Morocco: Al-Massae’, available at 
http://arabpressnetwork.org/newspaysv2.php?id=117 (accessed 27 
February 2008). 

Arab Press Network (APN) (2008b) ‘Hate speech divides Moroccan press’, APN 
21 February, available at 
http://arabpressnetwork.org/articlesv2.php?id=1916 (accessed 3 March, 
2008). 

Committee to Protect Journalists (CPJ) (2001) ‘Attacks on the press 2000: 
Morocco’, available at http://cpj.org/2001/03/attacks-on-the-press-2000-
morocco.php (accessed 5 February 2006). 

Committee to Protect Journalists (CPJ) (2004) ‘Attacks on the press 2004: 
Morocco’, available at 
http://www.cpj.org/attacks04/mideast04/morocco.html (accessed 5 June 
2005). 

Douai, A. (2005) ‘Freedom and Reform in Arab Media Revisited: The Case of the Moroccan 
Press’. Paper presented at the Global Fusion Conference for Global Media, 
Culture and Health, Ohio, September. 

Essaket, Y. (2007) ‘Dilami: the Moroccan press market is still promising’, Assabah 
11 November, available at http://www.assabah.press.ma (accessed 11 
November 2007). 

‘Fiche technique’ (2007) Assabah¸ available at www.assbah.press.ma (accessed 
October 2007). 

Hafez, K. (ed.) (2001) Mass Media, Politics, and Society in the Middle East, Cresskill, NJ: 
Hampton Press. 

Hafez, K. (2002) ‘Journalism ethics revisited: a comparison of ethics codes in 
Europe, North Africa, the Middle East, and Muslim Asia’, Political 
Communication 19: 225–50. 

Hamilton, R. (2007) ‘Morocco reporters defend article’, BBC News 8 January, 
available at http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/6239825.stm (accessed 3 
February 2008). 

 



Aziz Douai, In Democracy’s Shadow… 
 

 25

 
Hammoudi, A. (1997) Master and Disciple: The Cultural Foundations of Moroccan 

Authoritarianism, Chicago: University of Chicago Press. 
Hamzawy, A. (2007) ‘The 2007 Moroccan parliamentary elections results and 

implications’, Carnegie Endowment for International Peace Publications, 
available at 
http://www.carnegieendowment.org/files/moroccan_parliamentary_electi
ons_final.pdf (accessed 3 January 2008). 

Human Rights Watch (HRW) (2006) ‘Morocco: convictions show limits on press 
freedom’, Human Rights News 9 May, available at 
http://www.hrw.org/english/docs/2006/05/09/morocc13333.htm 
(accessed 3 January 2008). 

International Journalists’ Network (IJN) (2005) ‘Code of Ethics: National Union 
of the Moroccan Press’, available at 
http://www.ijnet.org/FE_Article/codeethics.asp?UILang=1&CId=158642
&CIdLang=1 (accessed 5 June 2006). 

International Press Institute (IPI) (2006) World Press Freedom Review, available at 
http://www.freemedia.at/cms/ipi/freedom_detail.html?country=/KW000
1/KW0004/KW0099/ (accessed 3 June 2007). 

International Research and Exchanges Board (IREX) (2006) Media Sustainability 
Index: The Development of Sustainable Independent Media in the Middle East and 
North Africa, available at 
http://www.irex.org/programs/MSI_MENA/2005/MSI05_MENA_MR.
pdf (accessed 8 March 2007). 

Jamai, A. (2006) ‘Bush buttresses repressive regimes in War on Terror’, Washington 
Post/Newsweek Global Forum, available at 
http://newsweek.washingtonpost.com/postglobal/aboubakr_jamai/2006/
09/bush_buttresses_repressive_reg.html (accessed 10 October 2007). 

‘L’Actionnariat de l’Economiste’ (2008) L’Economiste, available at 
http://www.leconomiste.com/ (accessed 27 February 2008). 

Lalami, L. (2007) ‘Censorship’s new clothes’, New York Times 3 February, available 
at http://www.nytimes.com/2007/02/03/opinion/03lalami.html (accessed 
28 January 2008). 

Lang, T. (2005) ‘Aboubakr Jamai on fighting Moroccan government censorship 
and how Al Jazeera fosters a culture of debate’, Columbia Journalism Review 
May, available at 
http://www.cjr.org/the_water_cooler/aboubakr_jamai_on_fighting_mor.p
hp?page=2 (accessed 3 January 2008). 

Lmrabet, A. (2004) ‘Los últimos prisioneros de Tinduf.’ El Mundo 17 February, 
available at 

 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(1) 
 

 26

 
http://www.elmundo.es/elmundo/2005/02/05/comunicacion/110762409
2.html (accessed 1 May 2005). 

Maghraoui, A.M.  (2001) ‘Monarchy and political reform’, Journal of Democracy 12(1): 
73–86. 

‘Media market in Morocco: too many newspapers, not enough readers’ (2005) 
North Africa Journal 29 May, available at 
http://www.northafrica.com/news/csNews.cgi?database=aa.db&comman
d=viewone&op=t&id=57&rnd=356.380946493443 (accessed 7 June 
2006). 

M’Jahed, Y. (2008) ‘M’Jahed: “We are for the elimination of the sacred triad from 
the press law”’ (Author’s translation from Arabic), Al-Massae 14 March, 
available at http://www.almassae.press.ma (accessed 14 March 2008). 

Ottaway, M. and M. Riley (2006) ‘Morocco: from top-down reform to democratic 
transition?’, Carnegie Paper No. 71, available at 
http://www.carnegieendowment.org/publications/index.cfm?fa=view&id
=1874 (accessed 29 December 2007). 

Rachidi, I. (2007) ‘Al-Ittihad Al-Ichtiraki’s ten mistakes’ (Author’s translation from 
Arabic), Assabah 20 October, available at www.assbah.press.ma (accessed 
20 October 2007). 

Shelly, T. (2005) ‘Burden or benefit? Morocco in the Western Sahara’, lecture at 
the Middle East Studies Centre, Oxford University, available at 
http://www.arso.org/TSh180205.htm (accessed 25 June 2006). 

Vogt, A. (2002) ‘Regulation and self-regulation: the role of media commissions and 
professional bodies in the Muslim world’, Political Communication 19: 211–23. 

Whitlock, C. (2005) ‘Satirist continues to prove himself a royal pain’, Washington 
Post 26 April, available at 
http://www.washingtonpost.com/wpdyn/content/article/2005/04/25/A
R2005042501591.html (accessed 10 October 2007). 

Zoubir, Y. (ed.) (1999) North Africa in Transition: State, Society, and Economic 
Transformation in the 1990s, Gainesville: University Press of Florida. 

 
 


