
 56

 

 
Press Freedom, Professionalism and Proprietorship: Behind the 

Zimbabwean Media Divide 
 

 
Winston Mano 
Communication and Media Research institute 
University of Westminster 
 

Keywords:  Zimbabwe democracy, African journalism, professional journalism, 
media proprietorship, press freedom, Zimbabwe crisis   

 
 
Abstract 
The interplay between press freedom, professionalism and proprietorship in Zimbabwe is the 
focus of this paper. Zimbabwean news media are increasingly becoming an antidemocratic force 
owing to the political, economic and professional problems that are continuously bedevilling the 
profession of journalism in the country. Public and private media owners have created ‘regimes’ 
that undermine professional and ethical roles of journalists. What is even more troubling is that 
the country’s journalists have resigned to these developments, seeing them as ‘normal’, and 
finding it natural that they have to adjust their professional roles to suit the new environment. 
Whilst the journalist cannot take all the blame, the state and media proprietors are publicly 
mandated to promote and uphold the highest standards of professional journalism. This means 
that levels of remuneration and benefits must not be used to defeat professional journalism and 
ethics. However, my findings importantly also showed that far from being docile victims of the 
hostile media environment obtaining in the country, most Zimbabwean journalists have  
‘resisted’, ‘rebelled’ and are developing sophisticated ways of negotiating the pressures exerted on 
them by private and public media proprietors. My argument is that free and open media practices 
are important for democratic processes to fully take root in Zimbabwe. 
 
 
Introduction 
It is common knowledge that journalists are re-trained when they join new 
newsrooms. On the face of it, there is nothing wrong with this practice. After all, 
whenever someone joins an organisation they would need to be schooled about its 
dos and don’ts! However, within Zimbabwean journalism I will argue that this 
practice goes much further than the usual re-orientation. It is turning out to be a 
thorough ideological repositioning of new recruits in the norms of the profession 
according to press proprietors’ policies and politics.  
 
 
______________________________ 
Westminster Papers in Communication and Culture © 2005 (University of Westminster, London), Special 
Issue, November 2005: 56-70.  ISSN 1744-6708 (Print); 1744-6716 (Online) 



Mano, Press Freedom, Professionalism and Proprietorship… 
 

 57

My respondents, from the privately owned The Daily Mirror and The Financial 
Gazette informed me that when dealing with new recruits from The Herald and The 
Standard, their task involved eradicating ‘entrenched habits’ of writing one-sided 
news stories, even though the Zimbabwean scribes I interviewed saw no need for 
this kind of reorientation as their ‘professional training’ allowed for a more natural 
accommodation of the requirements of different news organisations. Respondents 
openly acknowledged conforming to both ‘subtle’ and ‘direct’ pressures exerted on 
their jobs by their immediate managers, who in turn took orders from the 
proprietors. It was seen as the natural thing to do if you want to keep up with ‘the 
bills’.  
 
Sociology of news debates about social control in the newsroom indicate that 
professionalism is negotiated by a complex set of factors. Warren Breed (1999, 79), 
for example, argues that journalists’ conformity in newsrooms is not automatic for 
three reasons: Firstly, due to the existence of ethical journalistic norms to which 
journalists adhere. Secondly, newsroom subordinates are vested with more ‘liberal’ 
attitudes than the publisher, making conformity difficult. In most cases such 
subordinates can invoke journalistic norms to justify anti-policy writing. Thirdly, 
ethical taboos prevent publishers from openly commanding subordinates to follow 
laid down policy.  
 
My aim in this paper is to establish the extent to which Zimbabwean journalists 
‘cooperate’, ‘resist’ or ‘conform’ to existing newsroom polices. Using journalism’s 
feedback, I examine the effect of proprietor-driven controls on press freedom, 
ethics and professionalism in Zimbabwe. Open and subtle pressures existed in 
both publicly and privately-owned newsrooms. Political and economic pressures 
were the most difficult to deal with. Zimbabwean journalists have had to change 
jobs in order to reject and resist ‘unprofessional’ newsroom policies. The scribes 
internalised, maintained and, at times, by-passed laid down newsroom policies. 
However, rebels did not always lose or change jobs. They developed sophisticated 
ways to manipulate or play along with the whims of their employers. This article 
contributes to the debate on press freedom in Zimbabwe by exposing external and 
internal threats to the profession of journalism. 
 
The importance of journalism in African societies needs no introduction here. 
Needless to say, as everywhere else, African journalists perform a major role in 
terms of citizenship, entertainment and democratic processes in their countries 
(Ansah 1985). It is because of these crucial roles that journalism is meant to play, 
or actually plays, in society that we need to properly understand and question what 
it does. Within the sociology of journalism, the profession has largely been 
critiqued within two main categories namely, the competitive and dominance 
paradigms (McNair 1998). The competitive paradigm has been associated with a 
more normative approach, an idealistic concern with how the media ought to be. 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 58

The dominance paradigm, on the other hand, has been concerned with the gaps 
between the real and the ideal journalism. The distinction is analytical as the two 
paradigms overlap and in reality sociology of news accounts often combine these 
two paradigms (see, for instance Curran 2002).  
 
On the one hand, the competitive paradigm triumphantly emphasizes a more 
liberal role of the media in modern politics and culture. It sees journalistic media in 
terms of sources of information and societal watchdogs. Crucially, within the 
competitive paradigm, the journalist is depicted as a servant of the public interest: 
‘Even those working in the commercial media sector are viewed as necessary, 
socially useful elements of a system which taken as a whole provides for genuine 
competition of thought, opinion and ideology’ (McNair 1998, 21). On the other 
hand, the dominance paradigm depicts the reality of journalism that does not serve 
the public interest but rather the more ‘dominant, private, selfish interests of a 
society stratified along lines of class, sex and ethnicity, to list three criteria of 
differential resource allocation familiar to all who live in capitalist systems’ 
(McNair 1998, 22). This trajectory sees the news media as serving to reproduce 
and reinforce the existing ideological or value systems in a given society at a given 
time. Journalists are subject to control by political elites, media owners and their 
superiors. It recognises the constraints and limitations of journalism. 
 
It is not surprising that the dominance paradigm depicts journalists as people who 
seek to please their masters in the newsrooms in which they work:  
 

The newsman’s source of rewards is located not among the readers, who are 
manifestly his clients, but among his colleagues and superiors. Instead of 
adhering to societal and professional ideals, he redefines his values to the 
more pragmatic level of the newsroom group. He thereby gains not only 
status reward, but also acceptance in a solidarity group engaged in 
interesting, varied, and sometimes important work. (Breed 1999, 84)  

 
It is also the case that behind such rewards are realities of proprietorial controls 
‘exercised, as in any other capitalistic organisation, through the appointment of 
likeminded personnel in key management positions who are delegated to carry out 
boss’s will’ (McNair 1998, 107). A process of ‘socialisation’ ensures that journalist 
come to know what the media owners want them to do. Amongst other aspects, 
journalists are socialised into the particular policy of the news organisation for 
which they work (Breed 1999).  
 
Outside these two paradigms is the world of journalists who see themselves as 
professionals. Journalists see their work as motivated by truthfulness, accuracy, 
objectivity and balance, all of which are vital in legitimating the journalistic text 



Mano, Press Freedom, Professionalism and Proprietorship… 
 

 59

(McNair 1998). Journalists independently define and describe what they actually 
do. For example, Gans’ (1980, 234-5) study discovered that journalists see 
themselves as professionals working for a predominantly lay clientele, the audience 
who the journalists give what they need rather than what it wants. The study also 
noted that: ‘The primary supplier of journalistic feedback is, of course, the person 
(or persons) who hold power over the journalists’. Crucially, when he asked 
journalists ‘for whom they were writing, producing, or editing, they always began 
with their superiors, and some went no further.’ The journalists’ accounts also 
included ‘the known audience’ who, for the most part, turned out to be family 
members, neighbours and people journalists meet (Gans 1980, 235-6). These 
findings suggest that journalism as a profession can mean three things: Earning a 
living through journalism, achieving an independent practical competence in 
journalism and, thirdly having a certain social position, which, however, as seen 
from the account above is hard to achieve. Although journalists consider 
themselves professionals in all three senses, professionalism is by no means 
straightforward. Journalists nevertheless believe that they are professionals and 
such an idea is important in understanding how they negotiate control in their 
profession. 
 
Journalists’ professional norms often conflict with business norms, especially with 
proprietor and advertiser values. In his argument for the normalisation of the 
conflict between professional and commercial norms, Bantz (1999, 136) illustrates 
some of the usual outcomes in the conflict: The incompatibility of professional 
and business norms can produce a variety of effects: (1) workers leave the 
workplace, seeking work in organizations that seem to have developed norms 
more consistent with their training; (2) workers may alter their meanings and 
expectations to become more consistent with the workplace they currently are in, 
or (3) workers may make the conflict between professional norms and existent 
organizational norms (e.g. business norms) itself an expected occurrence –i.e. make 
conflict a ‘norm’. He notes that the incompatibilities caused by professional norms 
and business norms result in conflict that can be seen as ordinary, routine and 
perhaps even valuable.  
 
The conflict may serve to stimulate the organization toward competition with 
other news organizations: ‘The professional norms associated with getting the 
story before the other station or paper does…generate competition between 
journalists and between their organizations’ (Bantz 1999, 138). Although Bantz 
(1999, 139), below, is referring to television his understanding and characterisation 
of this conflict is equally applicable to newspapers: 
 

This conflict is intensified by business norms that often characterize the 
competition between organizations as warfare (the prevalence of military 
and war metaphors in organizations has often been commented on…). In 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 60

addition to the professional competition between reporters, news 
competition may escalate into interorganizational conflict where the 
television stations compete for stories, news workers, prestige, and ratings 
as well as advertisers’ dollars. 

 
Not only is the competition between news organizations and between journalists 
defined as necessary and useful, but defining it as such creates the expectation that 
newsworkers will seek to do better than their ‘competitor-colleague and their 
organizations’ (Bantz 1999, 139).  
 
 
Professional Journalism in Zimbabwe   
The debates above are background to the concerns of the current paper. Its 
mobilising point is the professional role of journalism in the Zimbabwean media. 
Ironically in July 2001, the Zimbabwe government’s Department of Information 
and Publicity in the Office of the President and Cabinet commissioned a six-
member committee, headed by Tafataona Mahoso, to inquire into Media 
Professionalism and Ethics. Needless to say the Mahoso Inquiry was met with 
resistance from some journalists who saw its role as no more than a mouthpiece 
for the Zimbabwean government. However, the point to be made here is that the 
committee found that ‘no one [including the Zimbabwean government] was happy 
about the general situation and performance of the media in Zimbabwe in 2001’. 
This conclusion came after a ‘broader outreach’, involving media analysts, media 
critics, individual citizens, state departments, educational institutions, cultural 
groups, social care institutions, churches, political parties, non-governmental 
organisations, chiefs, traditional leaders, war veterans and other organised groups.  
 
The current paper is unfortunately not based on such a ‘broader outreach’. Its 
mobilizing point is the interplay between journalistic professionalism, press 
freedom and proprietorship in Zimbabwe. It discusses findings of interviews held 
with Zimbabwean journalists from December 2004 - February 2005. I asked the 
scribes to answer a set of related questions about professionalism, press freedom 
and proprietorship in Zimbabwe. I held the interviews in Harare and London. My 
research focused on journalists who had worked for more than one media house in 
Zimbabwe. Given the sensitive nature of the topic and the questions I was asking, 
I guaranteed them anonymity. Zimbabwe has a small media sector and this makes 
it easy to trace back statements to certain scribes. The respondents also feared 
retribution from their current and future employers. In Harare, I interviewed 5 
respondents (1 female and 4 male) journalists and in this report I will refer to them 
as H1-5, in this case the letter ‘H’ standing for Harare, the capital city of 
Zimbabwe. The five  respondents were working for The Daily Mirror, The Herald, 
Voice of the People (VOP) radio and The Financial Gazette. In London, I used findings 



Mano, Press Freedom, Professionalism and Proprietorship… 
 

 61

from the feedback I received in response to a message I posted on a list-serve of 
exiled Zimbabwean journalists, based in the UK. These respondents will be 
identifies by the L1-5, ‘L’ stands for London, the British capital where the majority 
of the UK respondents were based. In both cases, I asked journalists to answer the 
following questions: 
 
 1.  Why do Zimbabwean journalists change employers? 
 2.  Do such changes affect their professionalism? 
 3.  How does media ownership affect journalism in Zimbabwe? 
 4.  Who is the best or worst employer and why? 

5.   What can be done to improve professionalism and press 
freedom in Zimbabwe? 

 
While my Harare respondents felt uncomfortable with my use of a recorder, e-mail 
respondents seemed more comfortable and reflective, as shown by their detailed 
feedback. The e-mail method did not provide me with ample opportunity to ask 
follow-up questions.  
 
Zimbabwean journalism is not unlike much of African journalism in the sense that 
as a form of communication it came to Africa ‘first as a weapon of intervention’ 
which was hostile to African communication systems and techniques and anything 
outside the colonial project (Media and Ethics 2002). However, after attaining 
independence most African states have, with varying degrees of success, attempted 
to stop this ‘external interventionist function of journalism’ by indigenising the 
practice and experience of journalism, to meet African needs. At independence, 
Zimbabwe inherited, a complex dual legacy, of democracy and authoritarianism. 
Rønning and Kupe (1998, 157) note that the Zimbabwean media sector ‘carry 
contradictions which have roots in the colonial period’. They discussed this in 
terms of a more complex dual heritage made up of colonial and anti-colonial 
media, social and cultural institutions. Hence the contradictions between the 
authoritarian and democratic impulses in Zimbabwe are much more conspicuous 
than elsewhere. 
 
The new government attempted and to a large degree succeeded in reforming the 
Zimbabwean media landscape after independence (Saunders 1984). The public 
media mandate was broadened from 1980 to especially include the previously 
disadvantaged rural poor. However, it is an open secret that Zimbabwean media 
has gone through a very difficult phase in recent years, particularly after the start of 
the land redistribution programme and in the period after 2000, when the labour-
backed Movement for Democratic Change (MDC) was formed (see Waldahl 2004; 
Willems 2004). The Zimbabwean government felt desperate and isolated, 
particularly after it was slapped with ‘targeted sanctions’ by British, American and 
European governments. The news media was affected by these changes (Wadahl 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 62

2004). The post-2000 atmosphere presented the media with new political, 
economic and legislative challenges. The visibly cornered Zimbabwean 
government accused private and foreign media of writing falsehoods to tarnish its 
image at home and abroad. To a certain extent there was some truth in this 
accusation. Some public and private journalists were acting as foreign 
correspondents for Western media, some of which are traditionally hostile in their 
coverage of Africa. However, my overall observation here is that the Zimbabwean 
government overreacted. At the instigation of the government, a number of 
journalists were arrested, deported and (the BBC) banned. The Daily News, a new 
private daily that was critical of the government had its offices bombed in 2002. 
The state eventually shut down the paper ostensibly for failing to register with the 
Media and Information Commission (MIC). The Daily News on Sunday and The 
Tribune were also closed, leaving multitudes of journalists out of work. The difficult 
economic environment and tight regulatory environment in Zimbabwe at the start 
of the new millennium resulted in the closure of a number of titles, especially those 
seen to be too critical of the government. Journalists have been forced to find 
work in the remaining media houses. Others have changed careers completely 
opting for public relations rather than journalism. 
 
Respondents sought jobs across the media divide, sometimes finding work in 
newsrooms with media policies that conflict with their own sense of professional 
norms, largely because of the need to earn ‘decent salaries’ and ‘attractive benefits’. 
In some cases, decisions to change employers were motivated by journalists’ need 
to follow ‘professional principles and ethics’. However, better remuneration was 
the main reason why Zimbabwean journalists switched newsrooms. As one self-
exiled Zimbabwean journalist put it: ‘journalists are also human beings with 
families to feed!’ (L1, February 2005). The search for better remuneration was the 
main reason given for changing employers. It was reported that some Zimbabwean 
journalists left journalism for good after landing high paying jobs in the public 
relations industry. Journalists changed employers because the training they received 
enabled them to work ‘wherever they find [better paying] jobs’. For example, a 
male Zimbabwean journalist in his 30s, currently studying in the UK, explained: 
 

Most employers are cognisant of the fact that most journalists from either 
side of the media divide (private and government) are capable of 
performing within set editorial policies. They have proved to be malleable 
and capable to adapt. Put simply, a journalist working for pro-government 
The Herald today can work and even succeed in the private media. Whether 
this is a compliment or a weakness is indeed debatable (E-mail interview 
with L2, February 2005) 

 
The above response was typical of the taken-for-granted and almost naturalised 
explanation of what journalists actually do. Journalists were seen to be 



Mano, Press Freedom, Professionalism and Proprietorship… 
 

 63

professionally ‘malleable’ and capable of adapting to the environment in which 
they find themselves. H1, a male journalist in his 20s working for The Herald told 
me that journalists are like ‘lawyers, they change their clients but remain 
professionals’. They tend to deal with whoever is paying them money, just like 
lawyers do (H1, January 2005). 
 
To back up this point, L2 cited, as an example, the way in which a number of 
Zimbabwean journalists use state media as a training ground. Once they hone their 
skills they start looking for better paying jobs elsewhere: ‘In fact, a majority of 
journalists who ended up working for the private media honed their writing skills 
at Herald House or indeed other government-controlled establishments, e.g. 
ZIANA [News agency], Community Newspapers Group, ZBH (formerly ZBC)’. 
Most Zimbabwean journalists are known to leave public media houses in search of 
greener pastures and rewards that include a company car. Similarly L1, a 
Zimbabwean journalist noted that: 
 

Zimbabwean journalists change employers mainly because of poor pay 
packages. Journalists in Zimbabwe have for a long time been poorly paid 
and this has been the major cause of them moving from one media house 
to another rather than principle (L1, February 2005). 

 
The move from one newsroom to another was not without an effect on 
professional journalism and freedom. According to L1: ‘Such changes do affect 
their professionalism because, at the end of the day, with the polarity within the 
media in Zimbabwe at the moment, when you move from the state media to the 
independent media you have to do as the Romans do and vice versa’. Conformity 
to media policies was seen as inevitable and necessary. H2 revealed that when you 
move from one media house to another you lose the ‘trust and confidence’ of your 
sources. He gave an example of what happened when he moved from a private 
newspaper to The Herald: Job Sikhala, an opposition (MDC) politician who was 
friends with him, started distancing himself from him once he realised that he had 
changed employers. Except for ‘openly accessible news sources’ like Dr Lovemore 
Madhuku, a constitutional reform activist, a number of news sources in Zimbabwe 
restrict their interviews to publications of their liking and in most cases along 
political lines. Changing jobs usually meant that scribes lost contact with some of 
their established news sources. 
 
The respondents cited cases where Zimbabwean journalists switched employers to 
safeguard their professional principles. Several names of principled journalists were 
put forward (Willie Musarurwa, Geoff Nyarota, Henry Muradzikwa, Matthew 
Takaona). They included Shepherd Mutamba who forfeited huge benefits when he 
resigned from the state-controlled ZBC citing political interference. In such cases, 
pay and working conditions in the work place may not necessarily be better in the 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 64

journalist’s new workplace. The journalists sought work environments that agreed 
with their own professional principles. L2 noted that: ‘Journalists may move to 
escape the shackles of partisan editorial policies. For example, some journalists 
who had served at The Herald left the newspaper, or its sister papers, because they 
wanted to exercise some form of journalistic freedom, even if such moves did not 
come with huge financial rewards’. Therefore, the aim in such cases will be to 
avoid principles that conflict with the journalists’ own sense of professionalism: 
 

It is common knowledge that papers under the Zimpapers stable are 
government mouthpieces. It is also common cause that you hardly find a 
code, which states that journalists should be propaganda agents for the 
government, but this is achieved through a process of socialisation in the 
newsroom. The way one’s stories are treated help a reporter, especially new 
ones, form an impression of the editorial position or course of a 
publication. Such editorial policies are maintained by serious meddling by 
the government and its ministers. Editors are then reduced to pawns in 
political and power struggles rather than act independently as professionals 
with the freedom to make their own decisions (L2, February 2005). 

 
L2 put forward a number names of Zimbabwean journalists were put forward as 
examples of the manner in which journalists can resist proprietors’ pressures:  
 

John Gambanga, for example, ended up assuming the position of news 
editor at The Daily News after resigning as editor of The Manica Post. 
(Zimpapers publication) The information minister derided him for 
abandoning a senior post for a junior post.  It is also important to note 
that some if not, most of The Daily News staffers, had had a connection 
with Zimpapers before joining the paper (L2, February 2005). 

 
In some cases ‘principled’ Zimbabwean journalists have sought work in more 
secure international news organisations, such as Reuters and Agence France Press 
(AFP). Some have opted to act as foreign correspondents for international 
newspapers and media organisations. Professional principles would then be 
exercised in news organisations that pay better, in hard currency. Zimbabwean 
journalists have also changed profession by relocating to other places. For 
example, a journalist relocating to Bulawayo will not likely avoid working for The 
Chronicle, the only daily newspaper in Bulawayo at the moment. Both government 
and private media business were seen as a problem for journalism. Asked which 
employer was good or bad and also to suggest reasons for their view, the 
journalists offered very conflicting accounts about their relationship with 
Zimbabwean newspaper proprietors.  
 



Mano, Press Freedom, Professionalism and Proprietorship… 
 

 65

H1, a journalist currently employed by the government-controlled The Herald 
newspaper preferred working for an institutional rather than an individually owned 
newspaper. Individual-owners, H2 also suggested, are usually (physically there) 
interfering with the operations more than an institutional employer would. 
However, in London, L1 mockingly suggested that: 
 

The best employer so far has been Jonathan Moyo - in my own opinion - 
and the government because in the state media they use journalists to 
parrot their line and they do that without questioning and at the end of the 
day those who have done that have been rewarded accordingly. Journalists 
are human beings with families and extended families to support and they 
want good packages to be able to do their duties well ( L1, February 2005).  

 
This reinforces Gans’ (1980) point that journalists write and act to please their 
superiors in the newsrooms more than anybody else. When the business side wants 
to save money by paying less (Breed 1999), the professional journalists maybe 
forced to move on, as evidenced by the following response from one of the 
former workers at The Daily News: 
 

As a journalist who worked on an independent paper I can tell you that 
one of our major battles was why we were getting far less than those 
people who were not targeted by war vets, the government etc. that is why 
most people eventually left, esp. women, to join PR and so forth because 
the money and the risk did not tally (L1, February 2005). 

 
Zimbabwean newspaper owners were depicted as vindictive and ruthless. 
Zimbabwean journalist were vulnerable to pressures exerted by their proprietors: 
 

In some cases, people are, of course, forced to move on, through 
dismissal. Bornwell Chakaodza, editor of The Standard, was once the editor 
of The Herald. He was dismissed after straying from the ‘recommended’ 
editorial path of the paper. Geoff Nyarota was virtually dismissed from The 
Chronicle after exposing the Willowgate Scandal. He became the founding 
editor of The Daily News. Funny Mushava ended up editing The Tribune. 
Though owned by a Zanu PF MP, Kindness Paradza, it did not toe the 
government line all the time. The paper has since been shut and Paradza 
barred from participating in elections on a Zanu PF ticket. Some 
journalists are forced to move because of victimisation. Where journalists 
might not experience outright dismissal, employers have victimised such 
reporters, forcing them to change employers. (L2, February 2005). 
(Emphasis original) 

 
Private proprietors also had their fair share of blame. Respondents felt that 
journalists moving to The Independent could not be expected to write anything 
sympathetic to the ruling Zanu PF government:  



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 66

 
Almost always, it has to be critical’ of the ruling party and government. 
Private media were considered as having a modicum of professionalism 
could be witnessed in the following ways: a) Private media hold the 
government to account, a role not performed by pro-government 
Zimpapers publications. b) Private media try to achieve some measure of 
balance but lack of co-operation from government makes this 
unachievable. c) Private media operate in environments, which are 
restrictive and largely hostile towards them. d) Journalists from the private 
media are often arrested and sometimes their establishments bombed (as 
happened to the premises of The Daily News in 2002) (L2, February 2005). 

 
Respondents, however, lamented the lack of balance and fairness in private media 
news coverage. When it comes to the government, they use the ‘the-nothing-can 
ever-come-out-of-this-wretched government attitude.  It is the behaviour of the 
aggrieved’ (L2, February 2005). The private media, it could have been added, failed 
to report on corporate abuses for fear of losing advertising income. As is noted by 
James Curran, a British media historian: ‘the market can give rise not to 
independent watchdogs serving the public interest but to corporate mercenaries 
which adjust their critical scrutiny to suit their private purpose’ (2002, 221). In 
Zimbabwe, three particular cases were advanced to illustrate how public and 
private proprietors manipulate journalism: Firstly when, in 2002, Zimbabwean 
telecommunications tycoon, Strive Masiyiwa obtained 60 percent shareholding at 
ANZ, he instituted far reaching editorial changes. Masiyiwa appointed his own 
man, Sipepa Nkomo, as Chief Executive. Geoffrey Nyarota was fired soon after, 
and was replaced by Francis Mdhlongwa who, in turn, crippled The Financial Gazette 
by luring most of his former subordinates.  
 
The second case cited by Zimbabwean journalists is that of Trevor Ncube, a 
prominent Zimbabwean journalist and publisher, who initiated major editorial 
changes when he became the majority shareholder of The Standard and The 
Independent (and now the South African The Mail and Guardian). Before him, the 
critical editorial stance of these newspapers was interpreted along racial lines. It 
was felt that even now, criticism of the government by the three newspapers has 
assumed tribal dimensions, considering that Ncube is originally from the 
‘aggrieved’ Ndebele tribe (L2). The third case involves The Financial Gazette, 
Zimbabwe’s leading financial weekly. Gideon Gono, the current Reserve Bank of 
Zimbabwe (RBZ) Governor, is reported to have an interest in The Financial Gazette. 
Gono’s former spokesman, Sunsleey Chamunorwa, is now editor-in-chief of the 
newspaper and during his tenure ‘the newspaper has assumed a pro-RBZ stance 
and singing praises of reforms instituted by the bank. The paper is seen to have 
‘lost the sharp edge it had in the past’. The three cases were put forward as strong 
evidence that proprietors are tweaking the editorial policies in the newsrooms. 



Mano, Press Freedom, Professionalism and Proprietorship… 
 

 67

The respondents believed that: ‘Individual or private proprietors at times tend to 
be very dictatorial. Everything that goes into the paper has to bear their mark and 
stifles the capacity in you as an individual…We have learnt to tolerate this because 
of the need to keep our jobs’ (H2). A sole newspaper owner can dominate his 
newsroom. Institutional owners were at times seen to be better, secure and more 
resourced. Individual owners would simply show you the door if a salary increase 
was negotiated whereas workers at government parastals can afford to strike. In 
this regard in the UK media, it has been found that:  
 

The political culture of liberal democracies is very alert to the threat posed 
by governments to the freedom of public media, but is much less 
concerned about the threat posed by shareholders to the freedom of the 
private media. Government ministers are attacked if they seek to dictate 
the contents of public television, yet proprietors are not exposed to 
equivalent criticism if they seek to determine the editorial line of their 
media properties (Curran 2002, 224). 

 
In Zimbabwe, there is a tendency to believe that private media owners are more 
liberal and hold the public interest at heart. Although this is understandable given 
that the private media serve as an important counterbalance to state-controlled 
media, there is need to be equally vigilant of the controls coming from private 
media owners in Zimbabwe.  
 
The above finding corroborates the view that Zimbabwean journalists are ‘often 
coerced to change their stories and suppress or fabricate ‘facts’’ in their news 
stories. In private and public newsrooms it is also the case that editors ‘may 
arbitrarily rewrite reporters’ stories and delete crucial facts without telling the 
reporter, and yet still attach the reporter’s by-line to the now unrecognisable 
product’ (Media Professionalism and Ethics 2002, xii). Needless to say such practices 
undermine professionalism and freedom of the news media. Without adequate job 
security, Zimbabwean journalists tend to follow the whims of the editors, who 
themselves are at the mercy of media proprietors.  
 
Media watchdogs offer little or no protection, especially to journalists harassed by 
private media. The journalists’ unions or laws in the country offered inadequate 
protection to Zimbabwean journalists:  
 

In most cases there is hardly any help that you get besides shouting from 
ZUJ [Zimbabwe Union of Journalist] and MISA [Media Institute of 
Southern Africa]. They will be quoted as saying ‘we condemn in the 
strongest terms, but the truth will be that you be fired! A good example is 
when the ZUJ president Matthew Takaona was harassed by his employers 
for representing The Daily News workers, none stood up for him. Hardly 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 68

anything happened. If people cannot support the president, what of lower 
level members of ZUJ!’ (H3, January 2005). 

 
MISA was seen as better and more helpful. It provided H2 with a lawyer when he 
was arrested. The respondents believed that the environment meant that 
proprietors (and the government) were more powerful actors. A Zimbabwean 
journalist defined professional journalism in terms of ‘packaging news in 
observance of such tenets as accuracy, fairness, balance and so on’ (L2, February 
2005). Another saw ‘problems with the notion of objectivity because in news there 
are always interests’ (H2, January 2005). Professionalism was seen to operate at 
various levels and to be influenced by several factors that included training, news 
sources, proprietors and the broader environment. 
 
The state was seen as the biggest threat to press freedom and professionalism. 
Zimbabwean journalists who work in state-controlled media organisations were 
seen to be lacking professionalism because they do practice ‘fair 
journalism…reporters in these institutions are in essence, willing slaves or pawns’ 
in games played by proprietors. The then minister of Information, Jonathan Moyo 
was described as the ‘worst employer’ given the way he crafted stringent media 
laws and interfered with newsroom decisions. The journalists were aware of 
‘censorship’ in newsroom. The profession taught them to ‘conform’ with their 
newsroom superiors when they sensed ‘subtle’ pressure from editors. H2 noted 
that self-censorship was a regular and normal practice in Zimbabwean newsrooms: 
‘As a journalist one would know when to do what when confronted with specific 
situations’. Employees internalized the values of their employers. They cooperated 
rather than risk a fall out with the proprietor. 
 
In response to my question about what needs to be done to create press freedom 
and more professionalism, the respondents advocated a collective form of action 
based on a genuine need to resolve problems common to the profession. For 
example: 
 

Professionalism and press freedom can only be improved in Zimbabwe 
if the journalists suddenly woke up and realised that there was need for 
them to work together and fight for their rights together without being 
divided by politicians. As it is we cannot fight for one cause with such 
major disparities in terms of salaries, land etc and also for as long as 
journalists from the different media stables look at each other as enemies 
and not competitors. The journalists can only take on the government if 
they are united. As of now, it is impossible and that is why Jonathan 
Moyo and the government and even the private media can fire 
journalists willy-nilly and get away with it - it is because our efforts are so 
disjointed (L1, February 2005). 



Mano, Press Freedom, Professionalism and Proprietorship… 
 

 69

 
In the end, both private and public media were perceived to be enemies of 
professionalism and press freedom. Only by achieving a common strategy could 
journalists negotiate the professional hazards that they faced. Respondents felt that 
Zimbabwean journalism could re-attain its professional status by fighting for legal 
reform, government withdrawal from the business of newspapers and for better 
training of journalists. 
 
 
Conclusions 
This paper has attempted to go beyond the existing public and private media 
divide in Zimbabwe by exploring the interplay between press freedom, 
professionalism and proprietorship in journalism. Although the analysis was based 
on interviews with a few journalists, it nonetheless sheds light on the pressures and 
general challenges being faced by Zimbabwean journalists. Both the state-
controlled and privately-owned media presented journalists with constrained work 
environments. Independent investigative journalism was next to impossible. In the 
main, for the Zimbabwean journalist it seemed that: ‘The most effective way to 
avoid pressure is to cooperate with those who can exert it; and journalists often 
cooperate with the powerful, even if not solely to ward off pressure’ (Gans 1980, 
270). The market, as Curran (2002, 225) reminds us, does not ‘guarantee critical 
scrutiny of either public or private power’. Similarly, the state also subjects both 
market and public media to ‘compromising restraint’. In both cases, 
professionalism, that is journalism in the service of the public interest, is seriously 
undermined. Zimbabwean journalists need to be more aware of these constraints 
and develop more effective ways of managing conflict between their professional 
norms and proprietor-driven pressures.  
 
Lastly, given the plethora of challenges faced by Zimbabwean journalists 
(especially, low pay, dismissals and victimisation), it is very difficult for them, and 
the media on the whole, to play meaningful roles in the country’s democratic 
process. Ironically, it was Jonathan Moyo (1993, 13), before he became a 
Zimbabwean cabinet minister responsible for information, who recognised that 
‘democracy cannot exist in an environment where violence and fear dominate the 
political process’ and that something ought to be done to rectify this. Zimbabwe is 
a democratising country where the media have a crucial role to play at every stage. 
Media proprietors need to safeguard professional journalism and press freedom in 
by helping create an enabling environment. Zimbabwe media owners, both public 
and private, need to offer journalists a secure and stable atmosphere that 
engenders the development of professional journalism and democracy in 
Zimbabwe. Without ‘media democracy’ there cannot be ‘democracy’ in Zimbabwe. 
Media and democracy are not, and cannot be mutually exclusive. 
 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 70

References 
Ansah, P.A.V. (1985) ‘The Role of the State in Broadcasting in Africa’ in Media 

Development 32(2): 6-9. 
Bantz, C.R. (1985) ‘News Organizations: Conflict as a Crafted Cultural Norm’, in 

Communication 8: 225-244 in Tumber, H. (1999) News: A Reader, Oxford: 
Oxford University Press, pp. 134-142. 

Breed, W. (1955) ‘Social Control in the Newsroom: A Functional Analysis’, in 
Social Forces 33: 326-335 in Tumber, H. (1999) News: A Reader, Oxford: 
Oxford University Press, pp. 79-84. 

Curran, J. (2002) Media and Power, Routledge: London and New York. 
Dahlgren, P. (1992) ‘Introduction’, in Dahlgren, P. & Sparks, C. Journalism and 

Popular Culture, London: Sage, pp. 1-24. 
Gans, H.J. (1980) Deciding What’s News: A study of CBS evening news, NBC nightly news, 

Newsweek and Time, London: Constable. 
McNair, B. (1998) The Sociology of Journalism, London: Arnold.  
Media Professionalism and Ethics in Zimbabwe (2002) A Report based on the Inquiry 

carried out by the Media Ethics Committee commissioned by the 
Department of Information and Publicity in the Office of the President and 
Cabinet of the Republic of Zimbabwe, February 2002. 

Moyo, J.N. (1993) ‘Civil Society in Zimbabwe’ in Zambezia, XX (i): 1-14. 
Rønning, H. and Kupe, T. (2000) ‘The Dual Legacy of Democracy and 

Authoritarianism: the Media and Zimbabwe’, in J. Curran and M-Y Park 
(eds.) De-Westernising Media Studies, London: Routledge. 

Schlesinger, P. (1987 [1978]) Putting ‘Reality’ Together. BBC News, London:  
Routledge. 

Sparks, C. (1991) ‘Goodbye, Hildy Johnson:  the Vanishing Serious Press’, in 
Dahlgren, P. and Sparks, C. (eds.) Communication and Citizenship:  Journalism and 
the Public Sphere in the New Media Age, London:  Routledge, pp. 58-74. 

Saunders, R. (1991) Information in the Interregnum: The Press, State and Civil Society in 
Struggles for Hegemony, Zimbabwe 1980-90, (Unpublished PhD thesis), Ottawa: 
Carleton University. 

Waldahl, R. (2004) Politics and Persuasion: Media Coverage of Zimbabwe's 2000 Election, 
Harare: Weaver Press. 

Willems, W. (2004) ‘Peasant Demonstrators, Violent Invaders: Representations of Land 
in Zimbabwean Press’ in World Development 32(10): 1767-1783. 

 
 


