
119 

 

 

A Political Economy of News Media in the People’s Republic of China 

 

 
Jesse Owen Hearns-Branaman 

Institute of Communication Studies 
University of Leeds, UK 
 

 

Keywords: Chinese news media, Chomsky, Herman, political economy, 
Propaganda Model, transitioning media systems  
 
 
Abstract 
This article analyses the political economy of news media production in the People’s Republic of 
China (PRC) using Herman and Chomsky’s Propaganda Model. This method contains two 
aspects: (1) an examination of the effects that a capitalist base has on news media in the 
transitioning system of the PRC, and (2) a study of the utility of the Propaganda Model’s 
dimensions for use in comparative media research. The article finds that the differing political 
systems of the USA and the PRC do not lead to completely different media systems. The largest 
differences are found to be only in the civil society sphere and in the repression of PRC 
journalists. The capitalist base of the media system, however, causes many commonalities, such 
as pro-capitalist ideology, the influence of advertisers and constraints on sourcing, while a 
transition towards a US-style system, in professionalization, corporatization, secularization and 
conglomeratization, can be found in its embryonic stages.  
 
 
At the beginning of the twenty-first century the People’s Republic of China (PRC) 
is securing its position as an important global player. This country’s entry into the 
World Trade Organization (WTO) in 2001, along with its massive economic 
growth, has signalled a major paradigm shift in the balance of global economic 
and political power. This economic growth is largely due to the increasing 
influence of capitalist institutions and ways of governance brought into the PRC 
since its opening up in the late 1970s, an influence heavily felt in the PRC’s unique 
and conflicted news media system. Many observers say that the PRC’s political 
structure is not experiencing a concurrent change toward democracy along with its 
economic development, others would point out that the ‘revolutionary’ political 
reforms for post-communist countries (especially in Eastern Europe) are marked 
by a continuation of the previous political elites, now operating in a capitalist 
economy, and that a transition to democracy is not inevitable (Sparks, 2008). 
Essential to this debate, and to any research on transitioning countries, is analysis 
of the functioning of their respective news media system; and the growing 
economic influence of the PRC, the influence of its news media on its population  
______________________________ 
Westminster Papers in Communication and Culture © 2009 (University of Westminster, London), Vol. 6(2): 
119-143. ISSN 1744-6708 (Print); 1744-6716 (Online) 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(2) 
 

 120

and world news flows in general is an essential topic for research.  
 
This study has two major goals. The first is an attempt to analyse the current 
political economy of the PRC’s news media system by using the five filters of 
Herman and Chomsky’s (1988) Propaganda Model (PM), first developed to 
describe media production in the USA. My second goal is to examine usage of the 
PM filters, ones firmly grounded in a long tradition of political-economic research, 
to be used as the terms of analysis for future comparative research in other media 
systems. How closely these categories ‘fit’ into the US model will perhaps give us a 
deeper understanding of the nature of such media systems’ transition and the 
trajectories that such transitions could take. The PM consists of several 
economically determinant ‘filters’ (advertising, size, ownership, profit structure, 
sourcing patterns), one socio-cultural filter (flak-producing organizations) and one 
ideological filter (dominant ideology). 
 
It should be stated that this study is not attempting to fit the PRC to a specific 
media model, as has been attempted for other countries using Hallin and 
Mancini’s (2004) ‘Three Models’. In that study, four dimensions were drawn up in 
order to place the media systems of North America and Western Europe into 
three generally cohesive models. The political-economic and geographical 
specificity of that study makes it far more valuable than previous efforts to include 
all media systems in the world, especially that of Siebert et al. (1956). The cost, 
however, is that it renders these models highly incompatible with the media 
systems of former communist states, especially one-party states such as the PRC. 
For the purposes of this study, the five filters of the PM will be unpacked and 
used as dimensions for the analysis of the PRC’s media system. 
 
The PM’s analytic dimensions differ in several important ways from those put 
forward by Hallin and Mancini (2004). The focus is less on the influence of 
‘journalistic professionalism’ and ‘mass circulation press’; instead it includes issues 
of ideology,1 an area not important to the ‘Three Models’ study. It also keeps in 
mind the influence of Hallin and Mancini’s ‘political parallelism’ and ‘state 
intervention’ concepts, contained in the Ownership Filter. This potentially gives 
the PM its strength in looking at transitioning media systems, such as in the PRC, 
by putting more focus on ideology in general, and the hegemony of global 
capitalist ideology in particular, which is gaining influence with the further 
solidification of the global economy and its expansion into the previous no-go 
regions of post-communist countries.  
 
                                                 
1 Under which, it could be argued, journalistic professionalism is subsumed, in that it operates under 
dominant cultural-ideological norms. 



Hearns-Branaman, A Political Economy of News Media... 
 

 121

 

 Before this study begins, a historical grounding of PRC news media needs to take 
place. All previous systems of news media production in China have been 
borrowed almost wholly from the West, be it the imperialist capitalism-based 
media system ejected from the mainland after 1949 or the Marxist-Leninist system 
used by the Chinese Communist Party (CCP), with minor alterations, since its 
inception in the 1920s. The CCP initially used news media for communist 
propaganda, but that function has since gone through two modifications: in the 
mid 1940s, when news media were used to legitimate the CCP’s conquest of most 
of China; and since the 1970s (especially after 1992), to explain the nature of the 
transition towards a market economy (Chan, 2003; Lynch, 1999; Pei, 1994; Zhao, 
1998, 4–51). The post-1970s period has seen all Chinese news media become 
completely financially independent from the government, apart from a financially 
inconsequential subsidy (Redl and Simons, 2002, 21), while remaining an integral 
part of the functioning of the government and adherence with the Communist 
Party’s line.  
 
This study will reveal many aspects of the current situation in the PRC, both 
universal and unique. The filters on news media production caused by the 
ownership structures of PRC media units are quite similar to those in the USA, 
with several important differences discussed below. The filters of sourcing and the 
influence of advertisers help illuminate issues that we might consider ‘universal’ 
for commercial media production, while the lack of formal flak-producing 
organizations in the PRC will indicate the different way in which that aspect of 
civic society operates. The dominant ideology in the PRC in many ways copies 
that of the USA, with some reservations about the different process of ideology 
formation. 
 
 
Size, Ownership and Profit Motive 

The first filter, drawing largely from the work of Curran and Seaton (e.g. 1985; 
2009) and Bagdikian (2004), presented concerns as to the limitations on ownership 
caused by the ‘large size of investment’ needed to start a new news media 
business, one that ‘was applicable a century or more ago’ (Herman and Chomsky, 
1988, 4). It also deals with the power that large media companies have in 
comparison to smaller, less well-funded ones, as well as the effects that the source 
of funding for the news media outlet (public subscriptions vs. private 
advertisements vs. government or political sponsorship) has on whose interests it 
serves. 
 
Lee points out that in advanced capitalist countries, such as the USA, ‘state control 
of the media is more invisible and benign’ (2000, 134), especially compared to the 
PRC where government censorship is more open. Modern capitalist society’s 
‘absence of direct coercion’, that is, compared to threatened violence by a 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(2) 
 

 122

monarch or autocrat, is needed due to the divorce of ‘the central organizing 
economic structure’ from said ‘means of violence that has always been the 
prerogative of the state’ (Heilbroner, 1985, 90), and is instead replaced by ‘the 
generalized pressure of market forces’ (ibid., 98). In the PRC we find ‘power 
exerted by both the state and the market’ at the same time, which ‘can destabilize 
media practices’ by making ‘media workers deal with intense contradiction by 
improvising’, causing ‘organizational norms [to be] fuzzy’ (Ma, 2000, 23; see also 
Pan, 2000). Delving into those ‘fuzzy’ areas has only led to more tentative 
conclusions, therefore a fuller examination of the more grounded political 
economy of media ownership could provide a stronger theoretical foundation for 
future research, as well as illuminate the directions that PRC media development 
could take in comparison with that of US and UK media. 
 
For this section I will examine the filter concerning how the structure of a media 
company itself can affect news media production. The major point of contention 
in this regard is that the PRC news media system, and indeed all print and 
broadcast media units, are owned and controlled by the government, as they are 
organs of either the national or provincial Propaganda and Education System, 
which is under direct control of the Party Affairs Bureau (Liberthal, 1995, 192–9) 
and are still considered to be political units, not commercial enterprises (Chan, 
2003, 160), despite their lack of financial support by the government. The profit 
motive of PRC media is not paramount, but it is still heavily influential, for if the 
media unit cannot attract an audience to sell to its advertisers it will cease to exist. 
This causes many contradictions, which will be examined after an analysis of the 
ownership structures of PRC news media. 
 
Public vs. Private Ownership 
The ‘Soviet-Communism’ theory of the press takes media to be instrumental in 
maintaining the ‘socialist system’ and ‘the dictatorship of the party’ (Siebert et al., 
1956, 7), and as ‘instruments of unity … propaganda and agitation’ (ibid., 121). 
This may have been the case once in the PRC, and this rationale still forms the 
basis for why media units are part of the government, but the function media 
performs has moved partially towards the ‘Authoritarian’ model on one hand (‘to 
support and advance the policies of the government in power’ [ibid., 7]) and 
‘Libertarian’ on the other (‘to inform, entertain, sell’ [ibid.]). Similarly, if using 
Williams’ (1968, 123–9) concepts of Authoritarian, Paternal and Commercial 
media systems, the PRC would fit into all three to varying degrees: PRC elites use 
the media to legitimate their rule (authoritarian), guide the population (paternal) 
and sell consumer products (commercial), and perform all three functions 
simultaneously. The presence of such mixed media systems has caused these 
previous classification schemes to be of limited usage in the post-USSR era. 
 



Hearns-Branaman, A Political Economy of News Media... 
 

 123

 

 The effects of who exactly owns the news media unit, and what purposes it serves 
for them, is only made more complex and conflicted by looking at the situation in 
the PRC. In theory, news media producers owned by the government, such as 
Voice of America in the USA, or semi-independent, but answerable to and largely 
dependent on the government for its revenue stream, such as BBC News in the 
UK, are differentiated because they have a special function in society and do not 
heed market forces. For instance, in the UK the licence fee sponsored BBC was 
set up to ‘act for the preservation of certain social and cultural standards’ and 
continues to be seen as carrying out that role by many elites (Marwick, 2003, 70). 
While there was no such large-scale public broadcaster in the USA, certain vague 
guidelines were still set up to make sure a certain portion of media content is 
educational, and, occasionally, that news reporting should be ‘fair’. The view in the 
PRC that the audience is ‘child-like, uneducated and in need of careful nurturing, 
protection and guidance’ (Latham, 2001, 90) is similar to the BBC’s paternalistic 
functions, but as PRC media are under control of market forces, discrete 
classification along these lines is difficult. 
 
Another dimension to consider is the ‘political parallelism’ of Hallin and Mancini 
(2004), indicating the partisan affiliation of a news media company. News media in 
the USA were highly partisan until the electoral reforms of the 1890s, when 
journalists began to view the establishment of non-partisan objectivity norms as ‘a 
natural and progressive ideology for an aspiring occupational group at a moment 
when science was god’ (Schudson, 2008, 30–33). While public media, such as the 
BBC, are not viewed in partisan terms, unlike privately owned British newspapers, 
the US news media now prides itself on its secular nature and routinely derides 
PRC news media as ‘state-run media’ or ‘a government mouthpiece’. The other 
difference is that conflicts within the CCP elites, especially since 1989, are often 
resolved internally and out of the spotlight of the public and the media (e.g. Shirk, 
2007), whereas in multi-party democracies such arguments are frequently quite 
public and often performed with the media in mind. The absence or presence of 
partisan political debate in mass media does not necessarily mean more or less 
pluralism of opinion, nor that the elites have actual, fundamental political 
differences. 
 
In both modes of control the majority of people are excluded from media 
production, which is in the hands of the elites, as Williams (1968) pointed out, so 
focusing on that distinction may just be a distraction. One way to resolve this 
would be to view PRC media as commercial (income earned from advertising and 
subscriptions alone), partisan (with only one choice for their partisanship), and 
public (as in government-owned) all at the same time, and hence subject to the 
benefits and drawbacks of each of these. Of course, this makes for a more 
conflicted media atmosphere than in the USA or UK, for more conflicts arise 
when the audience has to be viewed concurrently as ‘customers and consumers 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(2) 
 

 124

whose tastes and demands dictate media production and take priority in the 
competitive market atmosphere’ (Latham, 2001, 90), potential trouble makers who 
need to be reminded why the CCP still holds legitimate power over the state, and 
as citizens needing protection and guidance. These contradictions will be dealt 
with later; first we will look at the ways in which news media and ownership are 
integrated into other economic sectors. 
 
Transnational, Vertical and Horizontal Integration 
In the PRC there is, at the time of writing, no foreign news media ownership and 
no ownership by international corporations that are horizontally and vertically 
integrated in their media ownership and/or potentially own other industries, such 
as energy or military armament production. The PRC is resisting such infiltration 
of their media system, and it was one of the only areas of market liberalization left 
out of the WTO agreements (Weber, 2003, 280), remaining closed ‘to foreign 
ownership or operation under the WTO’s “preferential treatment to developing 
countries” clause’ (Lee, 2003, 13). Foreign investment in the media sector is 
limited to the information and communication technology (ICT) sectors (ibid.). 
There is also one joint-venture station, Phoenix TV, that can broadcast to parts of 
mainland China, operating out of Hong Kong with some capital investment from 
Rupert Murdoch’s News Corp, but its infiltration is quite limited as of now. It is 
viewed as an experiment of sorts (Chan, 2003, 167–8), the results of which have 
yet to be translated into a concrete government policy. 
 
The benefits of this lack of transnational integration are not clear. Sreberny-
Mohammadi et al., among others, point out that mergers between US media 
companies and corporations involved in the military-industrial complex 
‘constrains the structural possibilities for media autonomy and for the diverse, 
even critical, public communications that are necessary for the maintenance and 
development of democratic societies’ (1997: xx). In the PRC, where military 
industries and the media are both owned by the government, the potential for a 
similar conflict of interest is still quite great, however, and research on the 
comparative effects of global media, such as Herman and McChesney (1997), 
would benefit from looking at the PRC as a media system with no transnational 
integration, in order to further clarify this aspect. 
 
The same can be said for vertical and horizontal integration within the PRC 
domestically. No media unit can purchase another media unit from a different 
governmental district, as that would be ‘out their jurisdiction’, as it were, just as 
they are (currently) barred from purchasing non-media companies. This feature 
makes the PRC news media more independent of corporate control that that in 
the USA, where a handful of multinational corporations control the vast majority 
of the media market, with the detrimental effects on media production that follow 
(Bagdikian, 2004, 27–54; McChesney, 2004, 57–97, 138–74). That being said, 



Hearns-Branaman, A Political Economy of News Media... 
 

 125

 

 corporations and other governmental departments still do have a measure of 
passive influence on media units through the interaction of their respective elites, 
but this is not unique to the PRC and is better conceptualized by examining 
parallel interests and ideological congruence than the internal functioning of a for-
profit corporation. The future regarding this situation is unclear, but as long as the 
media units remain profitable there is no reason for the PRC government to 
remove foreign and cross-governmental restriction on media ownership, as this 
would entail a massive reform of the system for minimal benefits. 
 
Centralization 
In contrast to the lack of media cross-ownership, there are aspects concerning the 
tiered nature of the system that have many similarities to the US situation. Herman 
and Chomsky (1988, 3) note how, since the Second World War, elite US media 
such as the New York Times and Washington Post, and national news television 
programmes, have had increasing power to set the agenda as to what makes an 
important news story. Their larger audiences and therefore larger revenue, can 
invest more in the production of news, making it easier for the local and regional 
news channels just to follow their lead. This places these elite media at the top of a 
tiered system, giving them greater credibility than regional or local media 
companies.  
 
A similar tiered system exists in the PRC, as China Central Television, the People’s 
Daily newspaper and the Xinhua news agency, run by the central government’s 
propaganda arm, are unquestionably the agenda setters for political, international 
and domestic news highly influenced by the CCP. At the same time, serious 
political news is not marketable, and to deal with this the government has allowed 
party newspapers to launch ‘affiliated metro newspapers’, which are less directly 
controlled by the Party and can ‘report’ on more popular topics (sports, 
entertainment, fashion, etc.), in an effort to attract more advertisers and help their 
parent company (He, 2003, 206). This situation gives the central government a 
much tighter control on the media agenda than in the US, but the differing extent 
of that control is debatable. 
 
Contradictions in Ownership and Profit Orientation 
The three limits on news media imposed by ownership structure mentioned above 
(they must serve the Party, the consumer’s needs and the public’s ‘moral’ needs) 
have created several contradictions unique to the PRC, and the study of those 
contradictions can lead to many interesting results, showing that, despite the 
structural differences, there are many similarities to media development in the US.  
 
One effort to help media profitability has been the creation of media 
conglomerates since the mid 1990s: ‘state policy is moving unmistakably toward 
further media consolidation’ and is considered ‘a hallmark of China’s bureaucratic-



Westminster Papers in Communication and Culture 6(2) 
 

 126

authoritarian state capitalism at work’ (Lee et al., 2006, 585). Press conglomerate 
‘managers rushed abroad to learn how Western conglomerates operate’ because 
‘only by making their own press groups “bigger and stronger”’ with ‘sufficient 
economies of scale … could they compete successfully with the Western media’, 
an inevitability implied in the WTO agreements (ibid.). Many large newspapers 
have also established cooperative or otherwise jointly run websites to stake a claim 
on the internet and pool resources (Xin, 2002, 194). Media conglomerates and 
groups also help the government by ‘serv[ing] as the means to control chaotic free 
competition and limit the proliferation of minor papers’, thereby helping the Party 
maintain control but, at the same time, ‘their economic independence can weaken 
political control and enhance editorial autonomy’, thereby threatening the Party’s 
control (Ma, 2000, 22). However, as mentioned above, the conglomerates are 
limited to their area of jurisdiction; while the Shenzhen Press Group can compete 
with nearby Hong Kong news media for audience and advertisers, for example, 
they are not permitted to purchase a Hong Kong newspaper, or vice versa.  
 
Efforts at a secularization2 of the media, of a kind, have also taken place. He 
(2003) reports that ‘most of the Party-run national and provincial newspapers’ are 
now separating ‘overtly propagandist content from the rest and confining it to 
designated areas, mostly the front page or “yao wen” (important news) sections’, 
which can be compared to the ‘practice of separating opinion from facts in the 
Western media’ (2003, 205). Also, the CCP is allowing the administrative boundary 
system to slowly break apart for the benefit of the non-Party press, allowing the 
non-Party press to be ‘the first to … enter the markets at the same and higher 
levels’, thus helping to increase national competition (Chan, 2003, 163). 
Additionally, internet policy-making strategy is a comparatively open, for example 
the committee in charge of new media regulation is made up of scholars as well as 
officers, unlike most other committees which are just extensions of the Party 
(Zhang, 2006, 280–81). 
 
Also, the professionalization of PRC media employees has been increasing in 
recent years. Along with introducing a new standardized accreditation system to 
obtain press cards (Zhao, 2008, 28–30), the old ‘iron rice bowl’ system of 
guaranteed employment, at least in the media sectors, has largely come to an end. 
Since the previous system suffered from great inefficiency and inflexibility, and 
‘market forces were gradually pulling the system toward a profit orientation’ a new 
system for ‘the hiring and firing of employees and the internal incentive system’ 
was manifested (Lee et al., 2006, 588), thereby increasing productivity and the 
quality of work. This is accompanied by the introduction of venture capital, which 
is ‘the hottest topic of discussion on professional publications and websites’ (Pan 
and Lu, 2003, 229).  
                                                 
2 By secular, I mean independent of direct partisan control. 



Hearns-Branaman, A Political Economy of News Media... 
 

 127

 

  
Redl and Simons (2002) believe that, as the WTO reforms continue to be 
implemented, TV producers, and potentially other news media units, will 
increasingly use stock listings and privatization measures to raise revenue, causing 
them to be legally responsible to their shareholders and ‘duty bound to maximize 
commercial returns’; they posit the eventual necessity of removing media 
companies from the government’s propaganda system and bureaucracy (ibid., 26). 
This concern for profit has also stimulated ‘the relatively new phenomenon of 
accountable audience measuring tools’ due to the advertising industry’s increased 
demands for accurate statistics (ibid., 22). This, again, would bring the PRC system 
more in line with Western systems, where, ‘for a television network, an audience 
gain or loss of one percentage point in the Nielsen ratings translates into a change 
in advertising revenue from $80 to $100 million a year, with some variation 
depending on measures of audience “quality”’ (Herman and Chomsky, 1988, 8), 
and could further complicate the CCP’s political control over the press. 
 
Another interesting aspect, which shares great similarities to developments in the 
US and UK, is the situation of news media dedicated to ‘marginal’ or ‘working-
class’ groups. Herman (1992, 74–6) believes that in the USA, business interests 
have become ‘national interests’ – the marginalized interests are those of women, 
farmers and labour, who constitute the majority of the population. Similarly, in the 
PRC newspapers such as the China Farmers’ Daily, Workers’ Daily and China 
Women’s News can no longer help ‘the social groups in their name’s sake’ because 
they need to attract a larger audience (Zhao, 2003, 51–2). The parallels with the 
weakening of working-class press in the 19th-century UK (e.g. Conboy, 2004; 
Curran and Seaton, 2009, 3–36) could point to a general tendency in capitalist 
development: in an advertising revenue-based system, groups without a high 
disposable income are not serviced by a media of their own, nor are their opinions 
taken as mainstream. 
 
 
Sourcing Filter 

The sourcing filter shows a great similarity in the USA and the PRC, and 
potentially in any capitalist-based media system. The dominance of government 
and other official sources in news media appears to be a journalism universal, for 
any media outlet would prefer the free and trustworthy information dispensed by 
an ‘official’ office over the other ‘sources that are not prima facie credible’ and are 
expensive to verify and corroborate (Herman and Chomsky, 1988, 19). This, in 
turn, spreads like a virus, for NGOs and businesses further copy and spread those 
governmentally generated ‘facts’ and figures into the private sector until they 
become ‘common sense’ and what largely constitutes ‘the truth’ (ibid.). In the PM 
framework this also includes news generated by businesses and corporate-funded 
think-tanks (see Herman, 1992, 12) as well as governmental reports. Also 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(2) 
 

 128

important are time and budgetary constraints that journalists face, physical barriers 
preventing access to sources, as well as the influence of the dominant ideology in 
the framing of the news stories when they are written. 
 
A similar situation exists in the PRC at many levels. Xin shows that while ‘market 
competition has succeeded in promoting diversity of content’, it has yet to offer ‘a 
challenge to official ideology’, therefore the government is confident that ‘the 
influence of the market can limit the potential for public debate and reinforce 
dominant ideologies’ (2002, 193), forcing their sourcing techniques to follow the 
most cost-effective path. There is also an increasing relative openness of 
information in the PRC, such as evidenced by the coverage of recent events, such 
as the 2008 Wenchang earthquake in Sichuan Province and ethnic riots in 2008 
and 2009. For instance, as Peter (2009) reports, the central government was 
logistically unable to limit news media’s access to the earthquake zones, and thus 
rescinded its order barring coverage. Instead, only certain stories were banned 
from being covered (e.g. the shoddily constructed schools), and the inherent 
tragedy of the situation was relied on to frame the rest of the coverage (ibid.).  
 
This shows a new media strategy for the CCP, moving away from direct 
censorship of potentially embarrassing situations, which gives a monopoly to 
rumours and foreign news coverage. For the recent Tibetan (2008) and Uyghur 
(2009) ethnic protests, the central government has been quick to put out its own 
spin on the events, including releasing selective footage of the destruction, 
featuring violence against the Han Chinese ethnic majority, and painting it as the 
work of internal ‘splittists’ being led by external sources. Instead of censoring such 
sensitive events completely, this strategy allows the PRC’s spin to dominate within 
the PRC itself, as well as to compete with different interpretations in foreign 
media. 
 
The potential liberating effects of internet and news media on sourcing 
opportunities has been limited by the PRC government as well. For example, the 
internet helped expose two major scandals in 2001, showing that the government 
was losing control over information management, for websites were ‘not only the 
first to break the news’ but then went on to undermine the official position (Chan, 
2003, 170). The effect was not more opening up, but a change in law, stating that 
only websites ‘who are licensed to report news are allowed to do so’ (ibid.), 
effectively reining in the web. To explore this area more thoroughly I will examine 
two studies on PRC sourcing patterns and conduct a brief case study of my own. 
 
Sourcing Patterns in the PRC 
Horvit (2006) found that in the coverage of the beginning of the 2003 war in Iraq 
most international news agencies did not have a nationalistic bias in their use of 
sources, most preferring sources from US officials. The PRC’s official news 



Hearns-Branaman, A Political Economy of News Media... 
 

 129

 

 agency, Xinhua, was in fact the most ‘balanced’ (46 percent Western, 52 percent 
non-Western), while the average for the Western news agencies was 60 percent vs 
36 percent (ibid., 438). Despite the PRC government’s anti-war stance, Xinhua’s 
reporting was far more neutral, for example quoting equally both Iraqi assertions 
that they had no weapons of mass destruction as well as US Secretary of State 
Colin Powell’s counterclaims. The other news agencies only reported Powell’s side 
and coded his statement with varying degrees of reliability, but not in any specific 
pattern (ibid., 426–37). 
 
Additionally, in a study on China’s entry into the WTO, Zhao (2003) found a shift 
in sourcing patterns. While government officials from around the world were 
indeed the main sources, their remarks were quite general, so a noticeably 
increased participation by ‘domestic business leaders’ and ‘pro-market economists 
in elite universities and research institutions’, who could give the specifics, occurred 
(ibid., 41). This represents ‘a significant new development in Chinese journalism’, 
where traditionally the ‘experts’ would be Party-officials and bureaucrats (ibid., 
42), and shows that experts and the PRC government frequently have what 
Herman calls ‘parallel biases’ (1992, 115). These experts even toed the party line, 
calling for an end to ‘unnecessary’ discussion of the ‘positive and negative 
impacts’, while the press became ‘loyal propagandists’ for the representatives of 
transnational corporations, the representatives of which were given very 
favourable treatment, indicating a switch from printing communist propaganda to 
‘transnational corporate propaganda’ (Zhao, 2003, 43). However, this is ‘not 
surprising,’ as it simply involves a ‘switch of the masters the papers serve’ (ibid., 
44).  
 
Case Study, Hu Jintao in Africa  
In order to further illustrate the effects sourcing can have on news media 
production a brief example of comparative sourcing will take place. Between 31 
January and 8 February 2007, PRC President Hu Jintao made a visit to several 
African countries in a show of the PRC and Africa’s close relations. This was a 
quite controversial event, for the PRC deals with many ‘rogue’ governments that 
Western countries avoid, which has attracted a lot of criticism of the PRC’s 
foreign policy. It is ideal for our sample here due to its basis in both global politics 
and trade.  
 
All the news stories published during his visit and found when searching for ‘Hu 
Jintao Africa’ in the websites of Xinhua News Agency (ChinaView.cn) and Reuters 
News Agency (Reuters.com) were collected, giving a total of 54 and 17 stories 
respectively. The sources used in each story were then counted and sorted by 
category (see Table 1). It should also be taken into consideration that the results 
may be imbalanced due to the low number of Reuters stories; however, the 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(2) 
 

 130

Xinhua stories were quite similar in content, and examining the results percentages 
helps alleviate this deficiency. 
 
Table 1: Origin and number of sources, Xinhua and Reuters, 31 Jan. to 8 Feb. 2007 
 

 
Xinhua (N = 79) Reuters (N = 41) 

 Source # of times 
sourced 

% of 
sources 

# of times 
sourced 

% of sources 

Hu Jintao 40 50.6% 10 24.4% 

Other PRC gov’t official 5 6.3% 5 12.2% 

African President or Prime 
Minister 

22 27.8% 4 9.8% 

Other African gov’t official 11 13.9% 6 14.6% 

Total from PRC and non-oppositional 
gov’t sources 

54 98.7% 25 61.0% 

African opposition party official 0 0.0% 3 7.3% 

US gov’t official 0 0.0% 1 2.4% 

Total from other gov’t sources  0 0.0% 4 9.7% 

Non-expert (citizen) 0 0.0% 2 4.9% 

Non-gov’t expert 1 1.3% 10 24.4% 

Total from non-governmental sources 1 1.3% 12 29.3% 

 
Every news article published by either agency used at least one governmental 
source, with Xinhua using almost entirely only PRC government or non-
opposition party African governmental sources (98.7 percent). Reuters used a 
more diverse range of sources, with 70.7 percent being from governmental 
sources, including 7.3 percent (three sources) from oppositional government 
officials and critical NGOs, sources not utilized at all by Xinhua, likely due to their 
questioning of the dominant ‘win-win’ discourse. This supports the PM’s findings 
that that most sources come from the official sphere. However the complete 
omission of dissenting opinions in the PRC coverage shows that, for this subject 
at least, it is far less ‘balanced’ than Reuters when it comes to issues important to 
the CCP. 
 
 
Advertising Filter 
In the PRC, the influence of advertising on media production is closely connected 
with the creation of the pro-development ideology discussed below. This is not 



Hearns-Branaman, A Political Economy of News Media... 
 

 131

 

 without precedent: Herman and Chomsky (1988, 9) note that: ‘[a]dvertisers will 
want … to avoid programs … that interfere with the “buying mood”’, instead 
wanting ‘programs that will lightly entertain and thus fit in with the spirit of the 
primary purpose of program purchases – the dissemination of a selling message’. 
The rise in advertising and commercial influence in the PRC media, even at the 
cost of challenging the CCP’s control (e.g. Latham, 2001, 99–102; Zhao, 2008, 77–
80), shows support for this abstract process of maintaining a good buying mood. 
 
Additionally, we can examine more concrete interaction between the advertising 
and editorial departments, such as Tuchman’s revelations about how the business 
offices of many TV stations ‘routinely’ intervene ‘to obtain newspaper coverage or 
stories that involved its advertisers’ (Tuchman, 2002, 86; see also Tuchman, 1978). 
This tendency exists in the PRC as well, and has been exacerbated by the recent 
increase in ‘infomercials and advertorials’, as well as ‘sponsorship and even the 
selling of editorial rights to businesses’ (de Burgh, 2003a, 35). However, the wall 
between the editorial and advertising departments is much thinner in the PRC, 
with most media companies not having and not needing such clearly defined 
divisions. 
 
There is some resistance to these tendencies, however. One major focus of study 
is on the economic magazine Caijing, and on its highly respected editor Hu Shuli. 
This magazine is unique due to its national distribution, ‘fringe’ status, and ability 
to report on business corruption at national, provincial and local levels (Li, 2009). 
Before accepting the job, she made sure there was a very thick wall between the 
editorial and advertising departments to ensure that business couldn’t buy 
influence and harm the reputation of the periodical (McGregor, 2005, 215). When 
businesses would call to protest about an unfavourable story, the management 
could reply that they had no control over the content of the magazine, quite a 
difference from the other economic journals, where advertisers exert a strong 
influence (ibid.).  
 
What kept Hu out of trouble with the government and business is their ideological 
congruence, that they both share the goal of reforming and modernizing the 
PRC’s economy (ibid., 217), and it would certainly be a different story if she was a 
political reformer or democracy activist. Similarly, this follows the pattern of many 
successful financial publications around the world, which depend on having 
trustworthy, accurate, neutral financial and business information in order keep the 
trust of their audience. If it was a fashion, entertainment or sports magazine, 
separation of the editorial and advertising departments would not be on the 
management’s agenda. Thus Caijing can serve as a good example of a publication 
successfully navigating between party and market influence. It is, however, only an 
exceptional case for media in general, while still providing a good example of the 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(2) 
 

 132

range of activity permitted in the PRC when reporters, business and the 
government have parallel interests.  
 
 
Flak Filter 

Herman and Chomsky (1988) note that many activist NGOs in the USA have 
duty to create flak to influence the production of news. These pressure and 
interest groups have big budgets, a large staff, connections at the highest levels of 
the government and media, and a mission to control the way that civil society 
discourse is conducted. Many closely monitor what the major news media say and 
can, if needed, induce people to participate in letter-writing campaigns or pressure 
the channel’s advertisers to withdraw their support from an offending channel. 
Such activity is conducted by both the ‘left’ and the ‘right’ for a variety of reasons 
and on a wide range of issues, and is analytically separate from internal corporate- 
or government-generated backlashes to media messages, which take a different 
form. 
 
Such a civil society structure does not exist in the PRC, which clearly 
problematizes this filter. There is little concerted domestic interest in creating flak 
in the way defined in the PM. PRC press rarely covers a wide range of 
‘controversial’ topics due to governmental edicts, and if they do step out of line it 
is often the government itself who creates flak, usually internally and away from 
the public’s gaze. Additionally, as Shirk (2007, 100–2) notes, the policy makers in 
the PRC government routinely monitor the internet to gauge public opinion about 
certain topics, and are then able to use that knowledge to create publicity 
campaigns to reduce potential unrest. She attributes this to the difference between 
authoritarian and democratic countries, that ‘[p]oliticians in democracies rely on 
public opinion polls with scientifically selected representative samples … in order 
to win elections’, while in the PRC government policy is a reaction to appease 
people who post on the internet who are also ‘most likely to take the greater risk 
of participating in, or even organizing, mass protests’ (Shirk, 2007, 103). This view 
perhaps privileges political communication in democracies, but her point is valid. 
At the same time, the range of issues about which the PRC population feels most 
strongly, such as the political status of Taiwan, Xinjiang and Tibet, and the 
conflicted history with Japan, are often issues inflated by the CCP and 
manipulated in the media for domestic and international political gain, so it seems 
the government is constantly battling with a beast it created itself.  
 
The heavy reliance on the internet for PRC citizens’ flak-generation means there is 
less reliance on interest and pressure groups, and more on collective efforts of 
those who are most internet-savvy. One example from spring 2008 shows how the 
internet was used by the people to create a great amount of flak over comments 
CNN’s Jack Cafferty made, calling the PRC government ‘basically the same bunch 



Hearns-Branaman, A Political Economy of News Media... 
 

 133

 

 of goons and thugs they’ve been for the last 50 years’ (quoted in Xinhua, 2008). 
This was also bolstered by protests against CNN in the USA by PRC expatriates, 
but the element of internet organization within the PRC, tacitly allowed and 
potentially instigated by the PRC government, shows that the potential for flak 
creation is there, but is limited by boundaries set by public opinion in general. As 
the interaction between online public opinion and the media is a two-way process 
(Zhou and Moy, 2007), this could be considered a form of flak that affects news 
production. However, counter to this is the view that most online ‘citizens and 
journalists conform to the hegemonic position and line of the Communist Party 
when called for’ (Lagerkvist, 2008, 137), therefore further research on the room 
for expression in the PRC blogosphere is needed before these flak-producing 
effects can be more clearly defined. 
 
Additionally, it should be noted that flak generated by foreign NGOs, especially 
about ‘human rights’ or ‘freedom’ issues, are largely ignored within the PRC 
mediascape, for foreign NGOs have little chance of creating civic unrest in the 
PRC due to the intense monitoring of the internet mentioned above. 
 
Dominant Ideology Filter 
As Herman and Chomsky’s (1988) study was of Cold War-era news media, the 
dominant ideology in the USA at that time was labelled ‘anti-communism’. While 
this ideology could be seen as a reaction by the news media to the threat of a Big 
Other constructed by governments to help unify public opinion,3 Herman (2000) 
notes that the ideological base underpinning anti-communism remains. He 
characterizes it as ‘an almost religious faith in the market, at least amongst the 
elite, so that regardless of evidence markets are assumed to be benevolent and 
non-market mechanisms are suspect’ (ibid., 65). Since the volume of literature 
examining ideological bias in the US news media is extensive4 no room can be 
given for a review in this study; instead we consider the relationship of ideology to 
news media in general. 
 
Ideology and News Media 
The conception of ‘ideology’ in the PM could be considered very similar to the 
Marxist conception (although Marxist studies in that regard5 are not cited directly), 
and not just because the subtitle’s reference to ‘political economy’ would seem to 
hearken to a Marxist tradition. While the PM it is not framed in Marxist 
terminology or modes of analysis, it still implies that the economic base of news 
                                                 
3 Examples include the Soviet Union, after 1989 briefly the PRC (see Stone and Xiao, 2007), and after 
9/11 by general Islamophobic ‘anti-terrorism’ and the ‘Axis of Evil’ (Iran, Iraq and North Korea). 
4 See Z.G. Pan (2003), Wang (1992) and Kim (2000) for instances involving US reporting on the PRC. 
5 Such as Althusser (1970), who considered media as one of the ‘ideological state apparatuses’ used to 
maintain elite rule, Gramsci’s influential concept of hegemony, or Žižek (1989), for whom ideological 
forms are psychologically created to help us deal with the contradictions inherent modern capitalism. 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(2) 
 

 134

media determines news production, and hence the ideological content of news, to 
such an extent that any activity by the journalists, editors or other actors cannot 
compare with the influence of capital’s institutions. 
 
Separately, Chomsky says that the Liberal-Democratic (from Walter Lippmann) 
and Marxist-Leninist theories ‘are very close in their ideological assumptions’ 
(2002, 15), but this is apparently due to the influence on Chomsky of the mythical 
Lippmann–Dewey ‘debates’ (Schudson, 2008) and mischaracterizes Lippmann, at 
least in his later work. A close reading does not show that Lippmann thought that 
‘only a small elite, the intellectual community … can understand the common 
interests’ (Chomsky, 2002, 15), but instead that was Lippmann’s observation of 
tendencies in early twentieth-century USA. He in fact warns that ‘the opportunities 
for manipulation open to anyone who understands the [news media system] are 
plain enough. The creation of consent is … a very old [art] which was supposed to 
have died out with the appearance of democracy’, but instead it has ‘improved 
enormously’ due to scientific and technological advances (Lippmann, 1997 [1921], 
158).  
 
It is clear that the theoretical rationalizations behind the respective media systems 
are quite different, but what about their actualizations? As Herman says, there is a 
‘huge gap between western pretensions and nominal values, on the one hand, and 
western interests and policies, on the other’ (1992, 46), and it could be that most 
pretensions and nominal values said to be held by the majority of governmental 
regimes are, in the end, subservient to their respective pragmatic political and 
corporate interests. In a similar vein, Gerbner (1964, 495) notes that: 

 
ideological perspectives … will be expressed and cultivated … in the 
commercial press as well as in the ‘party press’ [because] the basic ideological 
and political choices are inherent … in the total operation of ‘news values’ and 
of standards in reporting. 
 

This is reflected in many studies, such as Wang (1992), Akhavan-Majid and 
Ramaprasad (2000), Reta (2000), Yang (2003), Herman (1992) and the PM itself, 
which show the importance of national ideological perspectives in news framing 
practices. He (2003, 202) believes that ‘societies where the dominant ideology is 
well-established … making a profit and tacitly, or even overtly, propagating the 
official ideology through media products are not inherently contradictory and 
incompatible … a steadfast ideological stance may help to garner profits.’  
 
The PM’s conception follows this, focusing on the effects of corporate 
professionalization on journalists, rejecting the round pegs who won’t fit into 
journalism’s square hole, as well as the workplace constraints and routines, such as 
limitations of time and money on finding many sources, the privileging of 



Hearns-Branaman, A Political Economy of News Media... 
 

 135

 

 government sources (discussed later), which have been discussed extensively in the 
literature. However, we first need to examine the nature of the dominant ideology 
in the PRC before the analysis can proceed to the ways in which that ideology is 
transmitted. 
 
Dominant Ideology in the PRC 
Kang believes that one of Mao Zedong’s great failings was in the lack of ‘laying 
the necessary cultural and ideological foundations for social reconstruction and 
modernization’, in large part due to the anti-ideological nature of the Cultural 
Revolution, which deeply harmed traditional Chinese culture (1998, 170). This, 
coupled with the sublimation of ‘socialist ideals and Marxism … to economic 
reforms’, has created a cultural black hole, leaving only ‘the ideas of modernization 
and modernity … of the capitalist West, and lately of global capitalism’ to fill its 
place (ibid., 171). Communist ideology is now a ‘ritualized rhetoric that is vague, 
abstract, ambiguous and convenient for pragmatic political manipulation’ (He, 
2003, 199), and the 1980s ‘Market-Leninism’ ideology (Kristof and WuDunn, 
1995) has made way for ‘a globally based ideology of developmentalism, 
emphasizing growth to promote social stability and national unity’ (Lee et al., 
2006, 583) and maintain Communist Party control (Shirk, 2007).  
 
Some have gone so far as to even label the PRC as having a ‘[n]eoliberal capitalist 
ideology’ (Shi, 2008, 1199), or at least a tendency to switch between ‘neoliberalism 
as exception’ and ‘exceptions to neoliberalism’, based on what and who the 
government wants to manipulate (Zhao, 2008, 6). Additionally, many observers of 
the PRC can see a highly developed sense of Chinese nationalism (e.g. He, 2003, 
199–201), and the support of nationalism is enforced on news media through the 
marketplace by audience demand in conjunction with government censors 
(Lagerkvist, 2008, 135–9; Shirk, 2007, 85).  
 
In this sense, we can see great similarities in the dominant ideologies of the USA 
and PRC, that is pro-capitalism. The major difference is the existence of dissenting 
opinions, of varying force and of a certain range, in the USA, while in the PRC 
any ‘growing space for expression’ created by new technology and better 
education have been strictly confined to ‘cyberspace and niche publications’, 
which minimizes their reach and limits their impact (Zhao, 2008, 36). The 
tendency in capitalist societies only to ‘accept potentially subversive influences 
once they are denatured by becoming commodities’ (Heilbroner, 1985, 138), 
giving the appearance of diversity of opinion while limiting its effects, has 
apparently yet to emerge in the PRC. 
 
Co-option of Intellectuals 
One major point in the PM is about how intellectuals, largely in control of the 
production and construction of information, in the USA are reined in and 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(2) 
 

 136

controlled. This is done by ‘putting them on the payroll as consultants, funding 
their research, and organizing think-tanks that will hire them directly and help 
disseminate their messages’, all in a way to structure the biases in favour of the 
dominant ideology (Herman and Chomsky, 1988, 13). Intellectuals in the PRC are 
in a similar situation, although to a different extent. While the distrust of Chinese 
intellectuals that led to their ‘isolation from the population as a whole’ by the CCP 
(Goldman, 1987, 258) ended when it was realized that Western-trained expertise 
was needed if a successful transition to capitalism was to be achieved, it is hard to 
say that there is any measure of intellectual freedom in the PRC similar to that in 
Western countries. Similar monetary and funding control methods are used as in 
the USA, but the dominance of vigilant CCP members in educational institutions, 
research bodies and student organizations remains as an additional safeguard. 
 
The effects of this can be seen in statements by PRC intellectuals such as 
environmental scholar Jing Wenyong, who says that academics ‘can’t even talk 
about economic sacrifices’ to protect the environment because ‘[a]bove all, we 
must have economic development’ (quoted in Kristof and WuDunn, 1995, 390). 
However, this is similar to actions by the US government in the early twenty-first 
century, such as rejections of global measures to reduce pollution, citing the need 
to protect industry (see Corn, 2001), suggesting again that the PRC intelligentsia’s 
ideological stance has many similarities with contemporary ideological currents in 
the USA (Barné, 1999; Chen, 1997; de Burgh, 2003b). 
 
Co-option of Journalists 
While co-opted intellectuals and think-tanks produce information, it is the 
journalists who interpret, select and then distribute it. In many fast-developing 
areas in China, for instance Shenzhen, increasing economic stability for journalists 
caused them to become ‘increasingly apolitical and contented with the status quo’ 
(Lee et al., 2006, 600). It is indeed not surprising that journalists would support an 
ideology that outwardly benefits not only themselves but their families, employers 
and the rest of the country as well, especially considering that PRC journalists are 
predominantly middle or upper class and well educated. This support for opening 
up to the outside world and accepting global capitalism is exemplified by activities 
such as joining the WTO, because that ‘embodie[s] the norm and stands for 
civilized global community’ (Zhao, 2003, 38), and that line is increasingly hard to 
argue against.  
 
The internalization of ‘proper’ news values and ‘professional intuition’ common in 
the USA (Chomsky, 2002, 114; see also Breed, 1955; Gitlin, 1980) is also prevalent 
in the PRC (de Burgh, 2003a; 2003b; Pan and Lu, 2003), especially at higher levels. 
Standardized professional norms are becoming compulsory in the PRC, with many 
journalists required to ‘take a training program in official ideology, media policies 
and regulations, journalism ethics, communication theory, and related topics’ in 



Hearns-Branaman, A Political Economy of News Media... 
 

 137

 

 order to get their press credentials (Zhao, 2008, 29). In the USA the debate about 
journalists as professionals, craftsmen or artists has never been resolved (Deuze, 
2005; Hallin, 2000; Tumbler and Prentoulis, 2005), while the PRC has gone 
further, introducing a professional regulation system closer to ‘the self-regulation 
of the legal, medical and accounting professions in the West’ (Zhao, 2008, 29) 
than any journalism organizations in the USA would dare to go. At the same time, 
it is not simply through the ideological apparatuses of education and professional 
organizations that PRC journalists are constrained; the state still relies heavily on 
repressive apparatuses, such as physical threats and violence by local police against 
news media professionals (e.g. Zhao, 2008, 43), and long prison terms for 
activities ‘against’ the government, activities rarely practised in the USA. 
 
Effects and Limits of Dominant Ideology 
The effects of this on news media discourse in the PRC is readily apparent, even 
more so than in the USA. For instance, a study of PRC press discourse about 
China’s entry into the WTO reveals a purely pro-development, pro-globalization 
stance; ‘All newspapers hailed the deal as a ‘win-win’ situation’ (Zhao, 2003, 34), 
while details of the specific contents of the WTO agreements were consistently 
hidden or buried in inconspicuous parts of the papers (ibid., 35). This repression 
of factual content ‘goes hand in hand with its active role in rallying moralistic 
support for the deal and serving as a collective agitator and mobilizer, in the 
Leninist sense, to get China ready for the post-WTO shakeup’ (ibid., 36). In 
addition, the history of the PRC’s tumultuous relationship with the WTO’s 
predecessor, GATT (General Agreement on Tariffs and Trade), is also glossed 
over to make it appear as if it was ‘something China had deserved for a long time’ 
(ibid., 34) and that ‘there were never ideological differences between China and the 
global capitalistic economic order’ and certainly never a third way (ibid., 38). Zhao 
concludes that the dominant discourse in the PRC news media is ‘the de-
politicization, naturalization and normalization of the WTO, and … the 
acceptance of the logic of neo-liberal globalization’ (ibid., 37).  
 
However, it must be noted that the pro-development, pro-capitalism ideology is 
not the only ideological current affecting PRC news media production. In a study 
of press discourse during the NATO bombings of Kosovo and Serbia in 1999, 
Yang found that the PRC’s media ‘upheld the principle of sovereignty’ of Serbia 
over splittist Kosovo, while the American media focused more on ‘Europe’s 
security’ (2003, 235). The reactions in Chinese media after Kosovo’s declaration of 
independence in 2008 were quite similar, quoting PRC leaders who were ‘deeply 
worried about its severe and negative impact’, not only for the ‘peace and stability 
of the Balkan region’ but also ‘the fundamental norms governing international 
relations’ (Liu, 2008). While the issue of sovereignty is not directly connected to 
developmentalism or modernization, it is certainly an important theme in the more 
closely related nationalist rhetoric, especially in regards to the status of Taiwan, 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(2) 
 

 138

Xinjiang and Tibet. While this shows a weakness in the PM’s conception of the 
filter being only the ‘dominant’ ideology present in that country, and a more fluid 
and dynamic conception of ideology is perhaps needed, it still brings to light the 
capitalist base of that ideology, reflected in the other four filters covered above. 
 
 
Conclusion 

My first goal, to analyse the current political economy of the PRC’s news media 
system using the PM’s dimensions, showed that, despite the differences (mainly in 
the ownership structures), the underpinning of both systems by capitalism allows 
for many commonalities. Areas of greatest similarity, such as a shared pro-
capitalist ideology and its influence on production, the cooption of intellectuals 
and journalists, the advertising-dependent profit structure, the influence of a small 
group of elite media agenda setters, and the structural and organizational filters 
that affect sourcing, show the effects that having a capitalism-based economy 
could have on any news media system, no matter what its governmental structure. 
However, the major differences in the systems are also illuminated, such as the 
intimidation and violence against dissenting journalists and a civil society led by 
anonymous internet users and a vigilant, reactionary government and mass media, 
show the unique nature of the media in the PRC. This could also indicate that flak, 
the only socio-cultural filter in the PM, is based more on culture and historical 
differences, thus the evolution of these political communication tools in the PRC 
still deserves greater attention in the future.  
 
It is in the middle, however, that we find a far more interesting area for future 
research to focus on. The PRC has an ownership structure that, while currently 
putting limits on the growth of its media units, is going through a transformation 
in many ways similar to that of the US and UK during the nineteenth and early 
twentieth centuries, that is, professionalization of journalists, a kind of 
secularization by apparent de-partisanship, a de-politicization through greater 
focus on entertainment media, and increasing corporatization of the media units 
that could eventually force a massive change in the system. Despite these changes, 
it is clear the CCP is in control and will not let the system expand beyond its grasp 
for a long time. 
 
My second goal, to test the PM to see it could be used for further research into the 
political economy of transitioning media systems, showed that such political-
economic terms of analysis can be used productively for any capitalist-based news 
system. Looking at the differences and similarities of the two systems provides a 
glimpse into the reasons for such divergences and, as discussed above, the 
potential trajectories on which modern news media systems may be sent under the 
influence of capitalism. Further comparative research taking the political economic 
base of a news media system, especially its influence as a hegemonic agent for 



Hearns-Branaman, A Political Economy of News Media... 
 

 139

 

 capitalist ideology, is, in fact, necessary if we are fully to ascertain the impact 
globalization will have on our world’s developing and transitioning countries and 
their news media systems. 
 
Acknowledgements 

The author would like to thank Prof. Greg Philo, Prof. Roger Woods, Dr Rena 
Bivens, Dr Katrin Voltmer and Dr Chris Paterson for comments on this study, as 
well as Prof. Zhang Xiaoke and Dr Andrew Mullen for opportunities to give 
presentations on aspects of this research. 
 
 
References 
Akhavan-Majid, R. and J. Ramaprasad (2000) ‘Framing Beijing: dominant 

ideological influences on the American press coverage of the Fourth UN 
Conference on Women and the NGO Forum’, International Communication 
Gazette 62(1): 45–59. 

Althusser, L. (1970 [2001]) ‘Ideology and ideological state apparatuses: notes 
towards an investigation’, in Lenin and Philosophy and Other Essays, trans. and 
ed. B. Brewster, New York: Monthly Review. 

Bagdikian, B.H. (2004) The New Media Monopoly, 2nd edn, Boston, MA: Beacon 
Press. 

Barné, G. (1999) In the Red: On Contemporary Chinese Culture, New York: Columbia 
University Press. 

Breed, W. (1955) ‘Social control in the newsroom: a functional analysis’, Social 
Forces 33: 326–55. 

Chan, J.M. (2003) ‘Administrative boundaries and media marketization: a 
comparative analysis of the newspaper, TV and Internet markets in China’, 
in C.-C. Lee (ed.) Chinese Media, Global Contexts, London: Routledge 
Curzon. 

Chen, F. (1997) ‘Order and stability in social transition’, China Quarterly 51. 
Chomsky, N. (2002) Understanding Power, edited by P.R. Mitchell and J. Schoeffel, 

New York: New Press. 
Conboy, M.D. (2004) Journalism: A Critical History, London: SAGE. 
Corn, D. (2001) ‘George W. Bush: the un-science guy’, 19 June, available at 

http://www.alternet.org/story/11054/ (accessed 12 August 2007). 
Curran, J. (2002) Media and Power, London: Routledge. 
Curran, J. and J. Seaton (1985) Power without Responsibility, 2nd edn, London: 

Methuen. 
Curran, J. and J. Seaton (2009) Power without Responsibility, 7th edn, London: 

Routledge. 
de Burgh, H. (2003a) The Chinese Journalist, London: Routledge Curzon. 
de Burgh, H. (2003b) ‘Kings without crowns? The re-emergence of investigative 

journalism in China’, Media, Culture & Society 25: 801–20. 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(2) 
 

 140

Deuze, M. (2005) ‘What is journalism? Professional identity and ideology of 
journalists reconsidered’, Journalism 6(4): 442–64. 

Gerbner, G. (1964) ‘Ideological perspectives and political tendencies in news 
reporting’, Journalism Quarterly 41(3): 495–508. 

Gitlin, T. (1980) The Whole World is Watching, Berkeley: University of California 
Press. 

Goldman, M. (1987) ‘The Party and intellectuals’, in R. MacFarquhar and J.K. 
Fairbank (eds.) The Cambridge History of China, vol. 14, Cambridge: 
Cambridge University Press. 

Hallin, D.C. (2000) ‘Commercialism and professionalism in the American news 
media’, in J. Curran and M. Gurevitch (eds.) Mass Media and Society, 3rd 
edn, London: Arnold. 

Hallin, D.C. and P. Mancini (2004) Comparing Media Systems, Cambridge: 
Cambridge University Press. 

He, Z. (2003) ‘How do the Chinese media reduce organizational incongruence? 
Bureaucratic capitalism in the name of Communism’, in C.-C. Lee (ed.) 
Chinese Media, Global Contexts, London: Routledge Curzon. 

Heilbroner, R.L. (1985) The Nature and Logic of Capitalism, New York: Norton. 
Herman, E.S. (1992) Beyond Hypocrisy, Boston, MA: South End Press. 
Herman, E.S. (2000) ‘The Propaganda Model: a retrospective’, Journalism Studies 

1(1): 101–11. 
Herman, E.S. and N. Chomsky (1988) Manufacturing Consent, New York: Pantheon 

Books. 
Herman, E.S. and R.W. McChesney (1997) The Global Media: The New Missionaries of 

Corporate Capitalism, London: Cassell. 
Horvit, B. (2006) ‘International news agencies and the war debate of 2003’, 

International Communication Gazette, 68: 427–47. 
Kang, L. (1998) ‘Is there an alternative to (capitalist) globalization? The debate 

about modernity in China’, in F. Jameson and M. Miyoshi (eds.) Cultures of 
Globalization, Durham, NC: Duke University Press. 

Kim, S.T. (2000) ‘Making a difference: US press coverage of the Kwangju and 
Tiananmen pro-democracy movements’, Journalism and Mass Communication 
Quarterly 77(1): 22–36. 

Kristof, N.D. and S. WuDunn (1995) China Wakes, New York: Vintage. 
Lagerkvist, J. (2008) ‘Online journalism in China: constrained by politics, spirited 

by public nationalism’, in C. Patterson and D. Domingo (eds.) Making 
Online News, Oxford: Peter Lang. 

Latham, K. (2001) ‘Between markets and mandarins: journalists and the rhetorics 
of transition in Southern China’, in B. Moeran (ed.) Asian Media Productions, 
Richmond: Curzon. 

Lee, C.-C. (2000) ‘State, capital and media: the case of Taiwan’, in J. Curran and 
M.-J. Park (eds.) De-Westernizing Media Studies, London: Routledge. 



Hearns-Branaman, A Political Economy of News Media... 
 

 141

 

 Lee, C.-C. (2003) ‘The global and the national of the Chinese media: discourses, 
market, technologies and ideology’, in C.-C. Lee (ed.) Chinese Media, Global 
Contexts, London: Routledge. 

Lee, C.-C., Z. He and Y. Huang (2006) ‘“Chinese Party Publicity Inc.” 
conglomerated: the case of the Shenzhen Press Group’, Media, Culture & 
Society 28(4): 581–602. 

Li, Y. (2009) ‘Exploring the journalism frontier in China: a case study of Caijing 
magazine’, paper presented at the Creativity and Innovation in Chinese 
Media conference, University of Westminster, London, UK, 22–3 June. 

Liberthal, K. (1995) Governing China, New York: Norton. 
Lippmann, W. (1997 [1921]) Public Opinion, New York: Free Press. 
Liu, J. (2008) ‘Foreign Ministry spokesperson Liu Jianchao’s remarks on Kosovo’s 

unilateral declaration of independence’, from Ministry of Foreign Affairs 
of the People’s Republic of China, 18 February, available at 
http://www.chinese-embassy.org.uk/eng/zt/fyrth/t408032.htm (accessed 
30 September 2009). 

Lynch, D. (1999) After the Propaganda State, Stanford, CA: Stanford University 
Press. 

Ma, E.K.-W. (2000) ‘Rethinking media studies: the case of China’, in J. Curran and 
M.-J. Park (eds.) De-Westernizing Media Studies, London: Routledge. 

Marwick, A. (2003) British Society since 1945, London: Penguin. 
McChesney, R.W. (2004) The Problem of the Media, New York: Monthly Review 

Press. 
McGregor, J. (2005) One Billion Customers, London: Nicholas Brealey. 
Pan, Z. (2000) ‘Improvising reform activities: the changing reality of journalistic 

practice in China’, in C.-C. Lee (ed.) Power, Money and Media, Evanston, IL: 
Northwestern University Press. 

Pan, Z. and Y. Lu (2003) ‘Localizing professionalism: discursive practices in 
China’s media reforms’, in C.-C. Lee (ed.) Chinese Media, Global Contexts, 
London: Routledge Curzon. 

Pan, Z.G. (2003) China’s Image in the New York Times: Political, Historical and Cultural 
Factors, Henan: Henan University Press. 

Pei, M. (1994) From Reform to Revolution: The Demise of Communism in China and the 
Soviet Union, Cambridge, MA: Harvard University Presss. 

Peter, A. (2009) ‘Reporting hot news: how the Shanghai Dongfang Zaobao covered 
the Sichuan Earthquake’, paper presented at the Creativity and Innovation 
in Chinese Media conference, University of Westminster, London, UK, 
22–3 June. 

Redl, A. and R. Simons (2002) ‘Chinese media – one channel, two systems’, in 
S.H. Donald, M. Keane and Y. Hong (eds.) Media in China, Richmond: 
Curzon. 

Reta, M.C. (2000) ‘US media coverage of the 1994 elections in South Africa’, 
International Communication Gazette 62(6): 523–36. 



Westminster Papers in Communication and Culture 6(2) 
 

 142

Schudson, M. (2008) ‘The “Lippmann–Dewey Debate” and the invention of 
Walter Lippmann as an anti-democrat 1986–1996’, International Journal of 
Communication 2: 1031–42. 

Shi, Y. (2008) ‘The rise of China’s media supermarket: an appraisal of cultural 
imperialism’s relevance to the Chinese TV industry’, International Journal of 
Communication 2: 1199–225. 

Shirk, S. (2007) China: Fragile Superpower, Oxford: Oxford University Press. 
Siebert, F.S., T. Peterson and W. Schramm (1956 [2000]) Four Theories of the Press, 

Stratford, NH: Ayer Company. 
Sparks, C. (2008) ‘Media systems in transition: Poland, Russia, China’, Chinese 

Journal of Communication 1(1): 7–24. 
Sreberny-Mohammadi, A., D. Winseck, J. McKenna and O. Boyd-Barrett (1997) 

‘Introduction: media in a global context’, in A. Sreberny-Mohammadi, D. 
Winseck, J. McKenna and O. Boyd-Barrett (eds.) Media in Global Context, 
London: Arnold. 

Stone, G.C. and Z. Xiao (2007) ‘Anointing a new enemy: the rise of anti-China 
coverage after the USSR’s demise’, International Communication Gazette 69(1): 
91–108. 

Tuchman, G. (1978) Making News, New York: Free Press. 
Tuchman, G. (2002) ‘The production of news’, in K.B. Jensen (ed.) A Handbook of 

Media and Communications Research, London: Routledge. 
Tumbler, H. and M. Prentoulis (2005) ‘Journalism and the making of a 

profession’, in H. de Burgh (ed.), Making Journalists, London: Routledge. 
Wang, S. (1992) ‘Factors influencing cross-national news treatment of a critical 

national event: a comparative study of six countries’ media coverage of the 
1989 Chinese student demonstrations’, International Communication Gazette 
49: 193–214. 

Weber, I. (2003) ‘Localizing the global: successful strategies for selling television 
programs to China’, International Communication Gazette 65(3): 273–90. 

Williams, R. (1968) Communications, 2nd edn, Harmondsworth: Penguin. 
Xin, H. (2002) ‘The Surfer-in-Chief and the would-be kings of content: a short 

study of sina.com and netease.com’, trans. M. Keane, in S.H. Donald, M. 
Keane and Y. Hong (eds.) Media in China, Richmond: Curzon. 

Xinhua News Agency (2008) ‘CNN president apologizes for Jack Cafferty’s 
remarks on China’, 15 May 2008, available at 
http://news.xinhuanet.com/english/2008-05/15/content_8178239.htm 
(accessed 17 May 2008). 

Yang, J. (2003) ‘Framing the NATO air strikes on Kosovo across countries: 
comparison of Chinese and US newspaper coverage’, Gazette 65(3): 231–
49. 

Zhang, L.L. (2006) ‘Behind the “Great Firewall”: Decoding China’s internet media 
policies from the inside’, Convergence 12(3): 271–91. 



Hearns-Branaman, A Political Economy of News Media... 
 

 143

 

 Zhao, Y. (1998) Media, Market and Democracy in China, Urbana: University of Illinois 
Press. 

Zhao, Y. (2003) ‘“Enter the world”: Neo-liberal globalization, the dream for a 
strong nation, and Chinese press discourses on the WTO’, in C.-C. Lee 
(ed.) Chinese Media, Global Contexts, London: Routledge. 

Zhao, Y. (2008) Communication in China, Lanham, MD: Rowman and Littlefield 
Zhou, Y. and P. Moy (2007) ‘Parsing framing processes: the interplay between 

online public opinion and media coverage’, Journal of Communication 57(1): 
79–98. 

Žižek, S. (1989 [2008]) Sublime Object of Ideology, London: Verso. 


