
George Dawei Guo 
University of W es tmins ter 

Editorial 

It has been four years since our last WPCC Chinese media issue was published. In 
that time, the People's Republic had gone through a dramatic period, mixed with 
joy and hope as well as devastation. The year 2008 marked the 30th anniversary of 
the Deng Xiaoping-Ied Economic Reform. At the same time, it witnessed China's 
successful Beijing Olympic Games, despite much controversy over the 'typically 
Chinese' manipulation that characterized the opening ceremony. Last year, the 
Chinese Communist Party celebrated the 60th anniversary of the founding of the 
People's Republic; although the most intriguing picture of the celebration was still 
a magnificent display of military weapons alongside with a massive but highly 
ordered dancing party held in Tiananmen Square, it seemingly received much 
more positive coverage within international press than previous celebrations of 
this kind. In March 2008, a series of riots and demonstrations took place in the 
Tibetan Autonomous Region and adjacent Tibetan-inhabited areas of the country. 
The demonstrations not only turned into intensely violent situations in Tibet, but 
also triggered a global-scale anti-Beijing Olympics row, mainly organized by the 
Tibetans in exile. Two months after the Tibet incident, on 12 May, in Sichuan 
province of southwest China, a deadly earthquake that measured at 7.9 on the 
Richter scale took place, leaving at least 87,000 people dead. This great earthquake 
immediately made headline news in the global media system; as it had been heavily 
criticized for preventing the foreign press from freely reporting on the Tibet 
unrest, the Chinese government provided foreign journalists with much more 
freedom to cover the earthquake. On 5 July 2009, a series of violent riots over 
several days took place in Drumqi, the capital of the Xinjiang Uyghur 
Autonomous Region. The riots started as a protest involving at least 1000 
Uyghurs, but later escalated into violent attacks which mainly targeted Han (ethnic 
Chinese) people. Armed police were deployed to put down the violence and, two 
days later, hundreds of Han people clashed with both the police and Uyghurs. 
According to the Chinese government, 197 people died, with 1721 others injured 
and many vehicles and buildings destroyed in the riots. Uyghur groups, on the 
other hand, say the death toll was far higher. 

These 'big Chinese stories' repeatedly remind us that, while its economy is 

Westminster Papers in Communication and Culture © 2010 (University of Westminster, London), Vol. 7(1): 
1-6. ISSN 1744-6708 (print); 1744-6716 (Online) 

1 



Westminster Papers in Communication and Culture 7(1) 

growing rapidly, China is also facing tremendous social and political challenges. 
The term 'risk society' (flngxian shehuz) has become more and more popular for 
Chinese academics to use in response to all sorts of social or environmental crisis. 
Although the theory of risk society, which was first introduced by Ulrich Beck in 
1986, is widely referenced within Chinese academia, the Chinese intelligentsia 
seem to have a lack of critical engagement with the theory itself. 

As far as the Chinese situations are concerned, to use this Western-originated 
concept uncritically can be quite problematic. In contemporary Chinese society, 
any kind of social and economic reform is illegitimate unless it is ultimately 
approved or led by the Communist Party, even though there may exist 
disagreement and conflict about it among the senior Party officials; the 'party­
state' plays a dominant role in controlling and mobilizing political, social and 
economic resources. Therefore, in the West, especially in the Anglo-Saxon world, 
the term 'risk society': 'is an important societal conceptualization - risk being a key 
concept of economics - that also found a political resonance in environmental 
circles' (Therborn, 2007, 77), whereas in China, it should be primarily associated 
with the authoritarian state. In other words, whatever sphere a certain risk 
occupies in China, be it social or environmental, it always poses a fundamental 
challenge to the legitimacy of Chinese government. 

Pervasive as it is, party-state intervention is becoming increasingly complex and 
tactical in China. This is well reflected in the mass communication sphere. After 
the Tibet unrest, for example, the Chinese government decided to introduce a new 
rule for dealing with breaking events (ttija shijian). That is, immediately after a 
particular breaking event occurs, the main body involved in the event should hold 
a press conference; more importantly, news media should 'report the fact quickly, 
but be cautious on the causes behind the fact' (kuaijiang shishi) shet!Jiangyuaf!Jin). For 
some, this 'new' rule can be considered as a step forward, made by the 
government itself to improve the free flow of information. For others, it is still an 
old version of news control in a new guise. From this, it can be seen that Chinese 
media continues to be subjected to a refiguration of party-state power, coexisting 
with a strong tendency to embrace and sometimes negotiate with an international 
information order. 

In the past couple of years, a new corpus of academic work has built up, 
addressing the latest developments in the Chinese media, with much emphasis on 
party-state intervention (e.g. Berry, 2009; Sun and Zhao, 2009; Zhao, 2008). 
Yuezhi Zhao (2008), in her substantial book Communication in China, not only 
attempts to 'describe the making of authoritarian formations in the Chinese 
communication system and the role of communication in the constitution of 
"China's new order" but also [to] analyze the unfolding dynamics of 
communication politics and the uneven terrains over which various social forces 

2 



Guo) Editorial 

struggle for their respective stakes during China's epochal transformation' (p. 10). 
The book covers a full range of prominent topics mainly concerning the political 
economy of Chinese media and society, from Chinese media's integration with 
global capital to the Chinese domestic entertainment TV industry, from civil rights 
and legal justice to the rise of Chinese neoliberalism. Chris Berry (2009), in his 
work on Shanghai Television's Documentary Channel, interrogates the 
Documentary Channel as a specific kind of public space in the culture of Shanghai 
and China. He argues that Chinese televisual public space exists under the 
conditions of the party-state apparatus and global marketization. On the one hand, 
there has been much effort made by the journalists of the Documentary Channel 
to make the channel a public space using their programming, but the party-state 
apparatus still 'has ultimate control over what gets aired' and 'the collaboration 
between the journalists and viewers must fit in with its values' (ibid.: 85). On the 
other hand, as in the United States and the United Kingdom, as Berry comments, 
'the reconfigurations pursuant upon the new multi-channel environment and the 
increased emphasis on market dynamics and the trading in audience-as-product' 
have become important factors 'in shaping the ways in which both journalists and 
viewers can participate in televisual public space as the state' (ibid.: 89). Sun and 
Zhao (2009), in their provocative article 'Television Culture with "Chinese 
Characteristics"', take China Central Television's (CCTV) 'emotionally powerful 
and morally lifting' coverage of the Sichuan earthquake as their starting point 
(ibid.: 96); they view that kind of 'television storytelling and subject making' as 
something that 'articulates with the broad political economy of China's ongoing 
social transformation during the era of a worldwide "neoliberal revolution'" (ibid.: 
97). It is the production of the neoliberal subject in the current Chinese socio­
political climate that they find deeply problematic here. They point out that 
Chinese television always treats 'human tragedies as either incidental or inevitable', 
and avoids touching upon 'the social and political causes of individual's suffering' 
or the flaws of China's social welfare system (ibid.: 104). What they try to argue 
here to a large extent echoes my argument against an uncritical use of the theory 
of risk society within Chinese academia; it takes a great deal of empirical effort and 
in-depth analysis to study the ambiguities and paradoxes of Chinese media in 
relation to the Chinese state, which is sustained by both socialist legacies and 
neoliberal strategies. In my opinion, that is also an important goal for a critical 
Chinese media studies. This special issue of WPCC on media and China wishes to 
make some contribution to the achievement of that goal. 

This issue comprises six original articles and one book review. These six articles 
fall into three categories of topics on media and China. The first two articles deal 
with two interesting cases of China's communication policy, Digital Rights 
Management (DRM) on the one hand and the digital television switch over on the 
other. 

3 



Westminster Papers in Communication and Culture 7(1) 

Benjamin Bates and Tao Liu's article considers how China could implement DRM 
approaches within the international copyright structure that could maximize social 
value and acceptance. Between the Confucian emphasis on sharing cultural 
materials and a more politically motivated treatment in both Imperial and Maoist 
periods, there has been little basis for the intellectual property rights approach 
favoured by the West and pushed in international trade agreements. Some scholars 
have questioned whether Western property rights approaches are appropriate for 
all cultures, and have suggested that DRM systems can offer an alternative 
approach. Delays in the implementation of copyright procedures and processes in 
China, particularly in the electronic media, provide an opportunity to develop new 
approaches. In the article, they argue that China has an opportunity to consider 
how DRM systems and approaches could be developed to enable an alternative 
approach to intellectual property rights consistent with traditional cultural values. 

Michael Starks's article on digital television switchover in China is based on 
interviews he conducted in the country in 2008, together with good literature 
research. His article tries to explore why the Chinese route to switchover is 
different from that of most other countries. He identifies that, elsewhere, the 
priority has been to switch off analogue terrestrial transmissions to make more 
efficient use of spectrum, often against a background of satellite and cable growing 
in importance and a diminishing role for terrestrial reception, but in China, except 
for Hong Kong, converting analogue cable systems to digital has been the primary 
switchover activity. He finds that economic and political factors make a market­
led policy difficult to design or apply. Moreover, China's motivation is different: 
rather than pushing to re-use analogue terrestrial spectrum, the government aims 
to support the interests of the TV-receiver manufacturing industry and, especially, 
to improve the managed communication of information to the Chinese people. 

The next three articles bring to the fore the issues of 'autonomy' or 'independence' 
in China's media practice. Wusan Sun presents a nice case study of media 
supervision (meiti jiandu) in China. Following up on her article published in the last 
WPCC Chinese media special issue, Sun continues to critically examine a power 
struggle between the local and central levels of Chinese political structure through 
a journalistic event. Her article shows that, in the context of economic and 
bureaucratic decentralization, central and local governments, as well as central and 
local media, have respective interests in what is known as 'public opinion 
supervision' (yulun jiandu). In the specific media supervision event her article 
studies, every party involved will evaluate their own potential gains and losses, as 
well as their relationship to the other parties concerned, and make decisions 
accordingly. The result of such deliberation between the party-state and the media, 
according to Sun, propels the development of a public sphere in China. She 
concludes her article by arguing that the development of public Op1nlOn 

4 



Guo) Editorial 

superv1slOn 1S a result of strategic alliances among government bodies and the 
media. 

Haiyan Wang's article looks at the problem of local press autonomy in China. As 
Wang states, it is often mentioned that reform of the Chinese media since the 
1980s, characterized by the withdrawal of state subsidies, has led to the tension of 
the media having to serve 'two masters', the ruling party and the market. Yet there 
has been little examination as to how journalists in local newsrooms operate in this 
milieu, and how they feel about and deal with various pressures. This article 
attempts to fill the gap by providing an insider's perspective. It casts some light on 
autonomy in China's local press, as well as bringing fresh insights to the dynamic 
between politics, marketplace and media. The article concludes that it is with 
tactics and guile that journalism at the local level in China struggles, surV1ves, 
develops and thrives. 

Moving away from journalistic practices, Rui Liu's article is about the development 
of independent TV production companies in China. Her article focuses on the 
evolution of independents and the changing face of the television market. It 
discusses the ecology of independent television companies in China, and how 
government regulations are impacting on the TV production market. It argues that 
independent TV is providing a new face for China's TV market, one often 
suspected of being imitative, propagandistic and lacking diversity. 

The last fascinating piece is contributed by Greg Philo, an active figure at the 
Glasgow Media Group. Different from the rest of the articles within this issue, 
which generally talk about China on its own, Philo's article focuses on cross­
cultural perceptions and the processes by which ideas and values move between 
societies. It is based on focus groups, responses to questionnaires and interviews 
with 140 Chinese students, cultural workers and teachers. It shows how the 
experience of living in the UK can both alter prior expectations of the country as 
well as generating processes of critical reflection about the nature of both China 
and Western societies. The participants focused on the evaluation of educational 
systems, the understanding of rights, law and social obligations, and how these 
affect the current status of women. Social change does not result simply from 
exposure to new ideas; cross-cultural contacts and experience can also be factors 
in the movement away from traditional structures, in that they highlight alternative 
ways of understanding the self in relation to others and new possibilities for social 
life. 

This issue's book review is written by Philip Lin, a second-year doctoral student 
here at CAMRI. As a native of Taiwan, Lin provides a well-grounded 
understanding of Hsiao-Hung Chang's book Fake Globalization (2007) in the 
review. From a literature and cultural studies perspective, using a series of 

5 



Westminster Papers in Communication and Culture 7(1) 

examples drawn from contemporary audiovisual culture, Chang analyses 
globalization in four key dimensions - the global visual-image media, the flow of 
global commodities, the global empire's control, and global popular culture within 
the Taiwanese context as well as a wider East Asian context. 

Finally, just to say a few words on the launch of this special issue. The idea for this 
issue came from the success of our China Media Centre's 2009 conference on the 
theme of 'Creativity and Innovation in Chinese Media', held on 22-3 June in 
London. Over 50 scholars and researchers from Europe, the US, Australia, 
mainland China, Hong Kong and Taiwan attended the conference. Although only 
two of the conference papers (Bates and Liu; Liu) are included in this issue, I 
would like to express my sincere gratitude towards all the conference participants 
who submitted their work. 

References 
Beck, U. (1992) Risk Socie!J: Towards a New Moderni!J, originally published in 

Germany as Risikogesellschaft: At! dem Weg in eine andere Moderne (1986), 
London: SAGE. 

Berry, C. (2009) 'Shanghai Television's Documentary Channel: Chinese television 
as public space', in Y. Zhu and C. Berry (eds.) TV China, Bloomington and 
Indianapolis: Indiana University Press, pp. 71-89. 

Sun, W.N. and Y.Z. Zhao (2009) 'Television culture with "Chinese 
characteristics": the politics of compassion and education', in G. Turner 
and J. Tay (eds) Television Studies after TV: Understanding Television in the Post­
Broadcast Era, London: Routledge, pp. 96-104. 

Therborn, G. (2007) 'After dialectics: radical social theory in a post-communist 
world', New Lift Review 430an.-Feb.): 63-114. 

Zhao, Y. Z. (2008) Communication in China: Political Economy) Power and Cmiflict, 
Lanham, MD: Rowman and Littlefield. 

6 


	001WPCC-Vol7-No1-George_Dawei_Guo_Page_1
	001WPCC-Vol7-No1-George_Dawei_Guo_Page_2
	001WPCC-Vol7-No1-George_Dawei_Guo_Page_3
	001WPCC-Vol7-No1-George_Dawei_Guo_Page_4
	001WPCC-Vol7-No1-George_Dawei_Guo_Page_5
	001WPCC-Vol7-No1-George_Dawei_Guo_Page_6

