Alliance and Tactics among Government, Media Organizations and
Journalists:
A Description of Public Opinion Supervision in China

Wusan Sun
Chinese Academy of Social Sciences

Keywords: China, Central and local government, Media organization,
Public opinion supervision

Abstract

This article analyzes a case of media supervision in China. The case shows that in the context of
economic and bureaucratic decentralization, central and local governments as well as central and
local media have respective interests in what is known as ‘public opinion supervision’. The article
concludes that the development of public opinion supervision (yu/un jiandu) is a result of strategic
alliances among government bodies and the media. However, in a specific media supervision
event, every party involved will evaluate their own potential gains and losses as well as their
relationship to the other parties concerned and make decisions accordingly. The result of such
deliberation between the party-state and the media propels the development of a public sphere in
China. The different interests and goals of central and local government and media institutions,
and the dynamic restructuring of power and interests in a society undergoing dramatic
transformation create significant space for public opinion supervision in contemporary China.

In China, media reports that criticize the government are a special aspect of news
production. During the Mao era, this type of reporting was called ‘criticism report’
(piping baodao). State power over the media was manifested in such reports, which
usually reflected the views of a higher party-state official towards a subordinate,
who then received political or administrative punishment. Since China’s policy of
opening and reform began in the late 1970s, the scope and aims of such reporting
has shifted and expanded. Now called ‘public opinion supervision’ (yulun jiandu) or
‘media supervision’ (wzeijie jiandu), it serves as a means for the media to monitor the
government (or in US parlance, to take on a ‘watchdog’ role), and the targets have
also broadened to include social problems and the market system. The change in
terminology reflects a re-declaration by the party-state media of its own power as
well as its legitimacy in representing the will of the public to hold government
officials accountable and in being a force for social change.

Westminster Papers in Communication and Culture © 2010 (University of Westminster, London), Vol. 7(1):
43-55. ISSN 1744-6708 (Print); 1744-6716 (Online)

43



Westminster Papers in Communication and Culture 7(1)

The significance of the role of public opinion supervision can be seen in the fact
that it has been on the agenda of every meeting of both the National Congress of
the Communist Party and the National People’s Congress since 1986. On 31
December 2003, the Central Commission for Discipline Inspection of the Chinese
Communist Party passed the Regulation on Inner-Party Supervision of the
Communist Party of China, which stated that the news media should play a role in
public opinion supervision. Some provincial and city governments have also
passed similar regulations outlining the media’s role in exposing corrupt officials.
However, public opinion supervision reporting does not mean journalists have free
rein to criticize at will. Instead, such reporting falls ‘under the leadership of the
Communist Party” and is regulated by ‘related rules and processes’. Public opinion
supervision must adhere to ‘a Party spirit’ to guide public opinion in the ‘correct’
manner and it must ‘emphasize practical results’ (Regulation on Inner Party
Supervision, 2003). Such principles reveal the desire of the party-state to strongly
control public opinion supervision as an apparatus of power. Although these
regulations mean that the media’s attempts to check power are also monitored by
the power of the party-state itself, and that the media are prevented from actually
registering a dissident voice, they also represent the Communist Party’s overall
positive attitude toward public opinion supervision.

Both central and local governments have undertaken public opinion supervision.
For example, in 1994, CCTV’s news program Focus (Jiaodian fangtan) was launched
and its critical reporting garnered much praise. Over the course of several years,
three Chinese premiers (Li Peng, Zhu Rongji and Wen Jiabao) were guests on
Focus and wrote inscriptions in calligraphy for the show to encourage its efforts.
The influence of the show can be seen in the fact that eventually ‘all TV stations in
31 provinces and municipalities except Qinghai and Tibet launched 60 programs,
and all 31 provincial party papers inaugurated their special sections. All focused on
critiques’ (Zan, 1999). Each of these programs and special sections were supported
by the central and local governments.

Furthermore, in 1999 a special group dedicated to investigative reporting was
formed by the local party committee, local propaganda department and journalists
in Zhuhai City. A local party official was in charge of the group, whose stated
purpose was to expose and criticize problems while at the same time reporting
positive examples as a way to solve such problems. The official added that the
party hoped to use the media to ‘promote the improvement of the investment
environment and encourage economic development’ (Xu, 2003).

Another case that exemplifies this new era of media supervision occurred in
Changzhi City in Shanxi. In 2000, the city’s new mayor put forward a catch phrase,
the ‘media administer the city’. The purpose of this slogan was to get all media,
including daily and evening newspapers as well as radio and television stations

44



Sun, Alliance and Tactics...

owned by the city government, to launch public opinion supervision columns or
broadcasts. The mayor himself even went to a newsroom and worked there in case
some officials attempted to block the media’s critique of their abuse of power
(Sun, 2004). In addition, some local governments (Pixian in Sichuan province)
asked their officials to make public self-criticisms of their mistakes, which were
broadcast on television. Discipline inspection officials in Ganyu county of Jiangsu
used hidden cameras to film officials’ illegal activities and these videos were also
shown on television (see Southern Weekend [Nanfang Zhonmo|, 26 March 2007: 6).

Despite public proclamations and polices to the contrary, quite often the party-
state interferes in the media’s efforts at public opinion supervision, as a recent case
reveals. In April 2005, the Propaganda Department of the Party Committee of
Chenzhou City issued a formal document to the local media that prohibited the
tollowing: providing any tips to media from other areas, receiving journalists from
outside and jointly conducting interviews with outside journalists (see Southern
Weekend [Nanfang Zhoumol, 9 Feb. 2007). The reason for this injunction was that a
scandal involving a local official was being investigated by journalists from outside
the city. In 2006, however, a counter-supervision event occurred when the Fujian
provincial government rebutted public opinion supervision by the Xinhua News
Agency, which had criticized it for failing to help victims of a deadly flood. The
Fujian government mobilized all provincial government-owned media, including
newspapers, television stations and websites, to publish a series of reports and
editorials accusing Xinhua of undermining the local government’s rescue efforts
(Chen, 2007). It was the first time in party history that a local government publicly
repudiated criticism from the central media. Yet such interference does not only
occur at the local level. Criticism and discussion about institutional reform of the
medical and education systems were halted by the central government in recent
years, and media supervision of any state-monopolized business, such as
telecommunications, railway and power never go very deep.

As an entity with its own interests, the media’s attention to public opinion
supervision comes from audience ratings, circulation and related advertising
income. There are also professional ideals, including intellectuals” and journalists’
sense of mission and their inflexible seeking of truth and facts (Lu and Pan, 2002;
see also Zhang, 2000). The fact that both the party-state and the media need public
opinion supervision guarantees space and time for such reporting in the media.
However, their different goals cause conflicts concerning the objects, scope, depth
and timing of such supervision. The practical process of public opinion
supervision, therefore, has become a game of interference and counter-
interference. Governments at every level constantly issue prohibitions, while
journalists and editors employ the strategies of ‘improvisation’ and ‘breakthrough’
to surmount obstacles imposed by the government and to successfully publish
their critical reports. The former means that journalists determine what tactics they

45



Westminster Papers in Communication and Culture 7(1)

will use in deliberating with the government depending on particular local
circumstances and activities, including a re-explanation of institutional or party-
state principles (Pan, 1997). ‘Breakthrough’ includes publishing a report before an
anticipated ban, using vague words to evade an existing ban, delaying a report until
the end of a time restriction and planning self-criticism in advance for a report
which is expected to be questioned by a government department or a specific
official (Pan, 1997). This is a continuous game where both sides win and lose at
various times. Incisive criticisms can be seen in the media, yet many themes and
stories have to be abandoned in the name of media or journalistic self-discipline or
government interference.

Clearly, the issue of public opinion supervision is complex. The party-state actively
encourages the mass media to conduct public opinion supervision reports while
seeking to confine such reporting only be an internal affair of the party, and
imposing tight and complicated limitations on the content of the mass media while
still allowing some flexibility. Journalists probe the limits of public opinion
supervision as a matter of routine and test tactics to break through limitations.
This complicated picture may be the reason that some have asserted that the party-
state has been successful in keeping the commercialized media within its ‘orbit’
(Zhao, 2000; see also He, 2004). Others believe the media have exceeded the
boundaries set by the party-state (Zhang, 20006).

Such contradictions in the role and function of the Chinese mass media have not
been sufficiently examined. Instead, scholars have:

drawn upon conceptual frameworks derived largely from the western
historical experiences of moving from authoritarian to libertarian press systems,
which typically view mass media reform in terms of an ongoing adversarial
struggle between freedom-seeking dissidents and authoritarian governments, in
the context of which the Chinese Communist party-state is often portrayed as a
monolithic entity intent on promoting market-oriented reform in China’s
economic base, while keeping a tight grip on the country’s mass media system
and political superstructure. (Akhavan-Majid, 2004: 553)

I believe that a description and explanation of Chinese public opinion supervision
must begin with an analysis of the reassignment of power and interests among the
central and local governments as well as the media since the reforms began. Thus,
this article will first provide a case study of public opinion supervision to show
how a particular combination of actors and circumstances led to a specific
outcome. All involved chose different tactics according to their own interests, and
there were varying amounts of control or support from different government
bodies as well as loud and quiet media voices. I will then discuss how the
relationship between the government and the media has changed and how such
change produces their uneasy alliance in public opinion supervision.

46



Sun, Alliance and Tactics...

A Case of Public Opinion Supervision

In 2002, immediately after Spring Festival, a report in the Dabe Daily, a provincial
newspaper in Henan Province, revealed that a rural girl was found to be suffering
from an industrial disease that eventually was diagnosed as benzene toxicosis. The
girl, who had been employed in a workshop in Baigou Town in Hebei Province on
the border of Henan, died the third day after she had returned to celebrate the
lunar new year with her family in her hometown of Xuchang in Henan. In this
area, five other migrant women died of the same disease after they came home
from factories in the same location, Baigou.!

From 14-30 March, 14 news stories, features and commentaries about these
events were published in the Dabe Dazly. The media’s critical stance was supported
by the Xuchang local government, and when the city administration held an
emergency meeting, representatives from all related administrative departments
were in attendance. They accused the owners of the workshops in Baigou in Hebei
Province of poisoning the women and announced that action would be taken. The
local government also planned to appeal to the Baigou Town administration on
behalf of families whose sons and daughters were employed in the workshops to
improve their work environment.

Following the reports in the Dabe Daily, some newspapers in Beijing, such as the
Jingbua Times and the Bezing Youth Daily, also printed stories and commentaries
criticizing the negligence of the workshop owners in Baigou. In response to the
Beijing media’s coverage, on 24 March several central government departments
became involved, and an investigative team led by the Ministry of Labor and Social
Security was immediately assembled and dispatched to Baigou. Five other state
ministries and commissions, including the Ministry of Public Security, the All-
China Federation of Trade Unions, the All-China Women’s Federation, the State
Administration for Industry and Commerce and the State Economic and Trade
Commission, had representatives on the team. The make-up and mission of the
team implied that the media’s exposure of the deadly workshops in Baigou had
been co-opted by the central government to be used to strengthen its control and
influence.

On 27 March, the CCTV program Focus joined in the chorus. After interim
Premier Zhu Rongji happened to watch a Focus segment on the Baigou workshops,
he immediately wrote a memorandum expressing his opinion. The next day, the

T discussed this case in ‘Critical reporting as an administrative technique’ (Sun, 2003). In that article I
underscored the active interaction between the central government, Henan local government and media
in Henan, Beijing and also national media, such as CCTV, but neglected the actions that were taken by
Hebei government that had been criticized, and media in Hebei. When the responses of the Hebei
government and media were added in to the analysis, the deficiency of the prior analysis was clear.

47



Westminster Papers in Communication and Culture 7(1)

State Council formed an investigative team composed of officials from eight state
ministries and commissions and dispatched it to Baigou. Two months later, eight
suspects were arrested and sentenced to prison. Two of Baigou’s top leaders, the
party secretary and town mayor, were dismissed, and other officials in the vicinity
of Baigou were also fired or given disciplinary warnings. More than 1100 illegal
family workshops were closed down, accounting for one-third of the town’s
workshops.

In contrast to Henan and Beijing’s media, from 14-25 March, there were no
stories about the Baigou workshops in Hebei’s media. On 29 March, the day after
the investigative team from the State Council was sent to Baigou, the provincial
government-owned newspaper, the Hebe: Daily, released a story about the meeting
held by the provincial administration to deal with this event. While half of the
space in this 10-paragraph story quoted the leaders, there was no mention of the
girls who had died.

The story of a migrant girl’s death caused by a toxic work environment provided
by a boss who saw nothing but profit has high journalistic value and clearly would
draw a number of readers. However, it was not only the newsworthiness of the
story that generated such a deluge of reports during a two-week period, but also
the central government’s response. The interaction between Henan local and
central governments as well as the media set the tone during this time. For the
Henan local government, the death of the women was not merely news; rather, it
created a public relations opportunity for the government to play the role of
advocate for justice in its criticism of the Baigou bosses.

For the Hebei administration at every level, however, the story was not just news,
not just death. It was a serious political storm. Baigou was a model of small town
economic development in Hebei and the only national model in the entire
province. Prosperous home workshops were one of the most important
achievements of Hebei’s officials. The criticism of Baigou’s home workshops
raised questions about the competence of the local and provincial governments.
Therefore, this was not a scandal confined to the town of Baigou but one that
would potentially reach all levels of Hebei’s political circles and spell disaster for
some and administrative punishment for others. Of course, no official wanted to
see these results in Hebei. Thus, for these officials, allowing the media to make
public the existence of the deadly workshops in Baigou was much too great a
political risk. There is no proof that Hebei’s leaders held the media’s collective
tongue, but the fact that all media kept absolute silence on such a valuable and
widely reported story is evidence of suppression of the media. Such suppression
was too strong to allow any space for ‘improvisation’ or ‘breakthrough’ on the part
of journalists.

48



Sun, Alliance and Tactics...

In discovering an illegal means of production in the town’s workshops, correcting
it, streamlining and reorganizing the local administration, and strengthening its
own authority, the central government turned out to be the biggest winner in this
case. CCTV’s Focus program also garnered a lot of attention from both viewers and
the government through creating similar programs, thereby increasing its status
and broadening its influence (Focus will increase..., 2004). It was thus another
winner. The Baigou case clearly demonstrates that parties involved in public
opinion supervision plan their tactics according to their own interests. Although in
principle the Chinese government encourages the media to criticize wrong or
improper policy or actions, its decision to support such criticism or not depends
on its calculation of political gains and losses. In the same way, the media seeks to
balance business profits and political validity.

Discussion

Who stands to gain or lose — the government or the media — from public opinion
supervision is related to the realignment of power and interests among the
government, media and journalists after 30 years of reform.

A Decentralized Party-state Needs Public Opinion Supervision

With a highly centralized government, where a hierarchy of power exists from the
central government down to the local administrative level, the top ruling bodies of
China’s Communist Party could control all political decisions as well as the
assignment of resources within the national economy (Xie et al., 1998). However,
this situation changed dramatically in the post-Mao era. For the purpose of
‘encouraging the enthusiasm of the state, localities, enterprises, and individuals’, as
Deng Xiaoping put it in his collected works (Deng Xiaoping, 1983[1978], 145 ),
since the late 1970s, the Chinese central government has enacted a series of
policies to streamline government institutions and their administration as well as
decentralize the economy so that local governments could keep a bigger share of
profits. Such policies have profoundly changed the relationship between the
central and local governments. Decentralization made local bureaucrats
responsible for their local economies and allowed them a certain amount of
autonomy in making decisions regarding local development (Jin and Zhao, 2000;
see also Lin, 1998). Local governments are no longer merely agencies affiliated
with the central government but instead are comparatively independent entities
(Zhao, 2000). In the course of building a socialist market economy in the 1990s,
the centrally planned economy began a transformation into a market economy,
which led to decentralization at all levels: from the state to society, the national to
the local, the higher government authority to the lower, from the government to
enterprises and from city governments to sub-district offices to neighborhood
committees. As a result, local interests have gradually gained relative independence.

49



Westminster Papers in Communication and Culture 7(1)

This reassignment of power and resources has also affected the media at multiple
levels. Before the end of the 1970s, local media, just like local governments, strictly
adhered to the unified political and ideological rules of the central party-state. With
decentralization, the media became an important tool for local administrations to
promote their own economic policies, improve public relations and affirm their
own validity. In addition to regulations from the central propaganda department,
local media now have to stay within ‘a circumscribed space with clear and specific
boundaries for news products made by local governments’(Lu, 2002). The case
referred to earlier, in which the Fujian provincial government media rebutted
criticism levied at it by the Xinhua News Agency, exemplifies how local
governments, with their developed financial strength and strong regional
protectionism, stand up to unfair criticism from the central media. Such a situation
would have been unimaginable just a few years ago, when local media was totally
dominated by the central government. This new arrangement of media power was
also seen in the Baigou case.

With the transition to a market economy and decentralization of power, two new
problems appeared. The first was that the newly established market economy led
to an unexpectedly rapid pace of development and reallocation of resources, yet it
did not bring corresponding policies to manage such change. Second,
decentralization brought a sort of ambiguity and even some chaos into the
relationships between governments, localities, markets, enterprises, investors and
managers. In such an environment, government officials often ignored legal
boundaries and regulations for the purpose of rent-seeking (Lin, 2002). With a lack
of political reform and proper legal mechanisms to control these problems, both
the central and local governments needed a way to increase governmental
efficiency, effectively supervise economic development, eliminate corruption
among officials and provide better services to society. Public opinion supervision
thus proved a useful technique (Sun, 2003).

There are some unique advantages to using public opinion supervision as a means
of governmentality. First and foremost of these is the fact that news organizations
in China are part of the government and thus share the same bureaucratic rank as
other departments. This means their supervision of other government bodies is
empowered by the party-state. Such empowerment is fundamental to the media’s
ability to criticize government officials at lower levels. Furthermore, compared to
the government, the media can streamline the process and costs of such
supervision.

Journalistic Professionalism and Public Opinion Supervision

In the mid 1980s, the central government faced increasing financial difficulties as a
result of economic decentralization and a lack of mechanisms for collecting
revenue from provinces. As a result, the national media, which had been supported

50



Sun, Alliance and Tactics...

economically by the central government, gained its economic autonomy from the
government, as did the local media. The media, which had once completely relied
on government funding, had become a self-contained entity with economic
autonomy. Propelled by the market, the media continued to strive for more
autonomy and to pursue its own interests. The resurgence of journalistic
professionalism was an expression of such autonomy (Lu, 2002). The push for
media autonomy was situated within discussions on civil society in politics,
sociology and law that were influenced by the successful casting off of centralized
power in Eastern Europe and the former Soviet Union (Deng, 1995). The growing
awareness of Western discourses of civil society was also inseparable from the
burgeoning market economy in China (Yu, 2002).

Within this context, journalistic professionalism emphasized ‘advocating for the
people’ (weimin gingming) (Lu, 2002). When journalists engaged in public opinion
supervision identified themselves as ‘spokesperson of the people’ (renmin de
dazyanren), they were not invoking the abstract concept of ‘the people’ found in
communist ideology; instead, they meant persons and groups who fight to protect
and facilitate their own interests and values (Yu, 2002). In other words, they are
independent from the state. Being a spokesperson of the people meant
representing such persons and groups by overseeing public power. The slogans
about media formula: ‘no clique, no selfish interests’ (budang busz; Zhang, 2006) and
‘independence from powert’(duli yu quanli; He, 2006) should be understood in this
context.

The fervor for media supervision that began in 1994 with CCTV’s Focus was
encouraged by the party-state, driven by the market and pursued by journalists.
Perhaps the apex of public opinion supervision occurred with the case of Sun
Zhigang — a young man who was beaten to death while in detention in Guangzhou
for not carrying a temporary residence permit. After his death the regulations for
detaining and repatriating migrants and mendicants in cities were abolished.

The efforts made by journalists to ‘advocate for the people’ and the tactics they
employed in the newsroom caused media supervision to progress rapidly, but it is
questionable whether such supervision was autonomous. Even though journalists
did not have to seek formal permission to write their critiques, the media in China
gains its validity from the government not from the law. This fact means that the
media are not able to criticize government departments or officials at will. What
can and cannot be criticized by the media and journalists is determined by central
and local administrations. The media thus must seek a balance between
legitimation and the market, as well as professional and propaganda roles when
publishing a critical report. What is currently accepted is local media supervision of
issues where a non-local government can be blamed. Critiques of local
government, even at the lower administrative level, are forbidden if such criticism

51



Westminster Papers in Communication and Culture 7(1)

could damage its image. Media supervision of the central government has never
been permitted.

Public Opinion Supervision under Control

Over the course of the last several years, Chinese society has become increasingly
polarized with many unresolved contradictions. A lack of legitimate ideology,
cultural tradition of dialogue and proper institutions for negotiating conflict mean
today’s society is highly volatile (Sun, 2004). However, if the government’s
rationality or legitimacy is questioned, the government would feel its validity is also
threatened. For this reason, the government works hard to ensure that public
opinion supervision is controlled in the name of ‘stability” and ‘harmony’ while at
the same time encouraging the media to criticize corruption. For example, when
discussion in the media arose surrounding reform of the medical care and
education systems, the government soon squelched the debate of such sensitive
topics. After the Sun Zhigang case, other institutional challenges in the media were
limited. In the case of Baigou, it is obvious that for both government and the
media, public opinion supervision is a political choice. The government utilizes
public opinion supervision when it expects to gain something, as the central
government did in the Baigou case. On the other hand, the government will
repress such supervision, as the Hebei government did, when political risks may
result. The media always weigh political hazards and business profits in such
decisions.

Strict control of public opinion supervision also protects government officials.
Government is not an abstract entity; it is made up of deputies at the central and
local administrative levels. Negative press affects the political future of officials
even if they are not guilty of wrongdoing. This fact makes officials extremely
cautious when exposing cases of corruption. In China, government at all levels
wants to control any public opinion supervision activity of the media. In the public
opinion supervision cases in Zhuhai and Changzhi mentioned earlier, the
government oversaw the entire process. The conflict described at the beginning of
this article arose when the government’s tactics for controlling public opinion
supervision came up against commercialized media and its professionalized
journalists.

Conclusion

In closing, as this article has sought to demonstrate, public opinion supervision is a
result of an often uneasy alliance between government, commercial media which
are still government-owned, and journalistic professionalism. Though different in
goals, strategies and power, all of them have their own motivating force. This kind
of strategic relationship is the basis for the development of public opinion
supervision in China.

52



Sun, Alliance and Tactics...

Of course, in practice public opinion supervision is a dynamic process of alliances
and tactics. In a specific media supervision event, every party involved will evaluate
their own profit and loss as well as their relationship to the other parties concerned
and will make decisions accordingly. The government will allow a broader space
for a free press when a specific public opinion supervision is not critical of it, yet
media institutions and journalists will always seek to stretch the boundaries of what
is allowable. The media and journalists utilize the legitimacy provided by the party-
state (Lu, 2002) to conduct public opinion supervision and test tactics to broaden
space for it. At the same time, they must reach a compromise with the
government, for example by giving up some principle temporarily or abandoning
some reports, so as to seek business profits and the incremental implementation of
journalistic professionalism. Every party considers its interests while making
decisions. Journalists certainly don’t have complete autonomy, but the existence of
this compromise shows great progress in China, and might be one of the forces

propelling the development of a public sphere in China.

Finally, this new configuration of power after decentralization is both good news
and bad news for public opinion supervision. It definitely means multiple forms of
control from the central and local government. At the same time, the different
interests and development targets between the central and the local, and the
dynamic restructuring of power and interests in a society undergoing dramatic
transformation, create significant space for public opinion supervision.

Note
I would like to thank Cara Wallis at Texas A&M University for giving me valuable advice on
this article and for editing the English translation.

References

Akhavan-Majid, R. (2004) ‘Mass media reform in China: toward a new analytical
tramework’, International Communication Gazette 66: 553—0.

Chen, L.D. (2007) ‘Institutional dilemma of public opinion supervision in China’
(Lun woguo yulun jiandu de kunjing), Academic Journal of Nantong
Unipersity, vol.23(2), 130-134.

Deng Xiaoping, (1978) ‘Working class ought to make great contribution to
accomplish the four modernizations’, Deng Xiaoping Selection, vol. 2., 144-
153, Beijing, Renmin Press, 1983.

Deng, Z.L. (1995) ‘Study on civic society theory’ (Shimin shehui lilun de yanjiu),
China Book Review (Zhonggno shuping) , September 7 overall. Hongkong:
Social Sciences Service Center, 1995.

53



Westminster Papers in Communication and Culture 7(1)

‘FOCUS will increase amount of program on public opinion supervision, also add
advanced equipment for secret inquireies’ (2004), reported by Szar Daily,
Beijing, 23 April.

He, Q.L. (2004) ‘Media control in China’, available at:
http:/ /www.hrichina.org/fs/downloadables/reports/al_MediaControll.
2004.pdfrrevision_id=8992 (accessed 29 April 2007).

He, X.F. (20006) ‘My viewpoints about media autonomy’ (Wo dui meijie zizhi de
wudian renshi), paper presented at 6th Seminar of Watchdog Journalism
in the New Century, Beijing.

Jin, T.J. and H. Zhao (20006) Relation Construction and Being Attunement between Central
and Local Government (Zhongyang yu difagn hengfu guanxi de jiangon yu tiaoxze),
Guangzhou: Guangdong Renmin Press.

Lin, S.. (1998) Relationship between Domestic Governments (Guonei hengfu gnanxi),
Hangzhou: Zhejiang Renmin Press.

Lin, S.L. (2002) ‘Power and institution: practical logic of Chinese political
development’ (Quanli yu tizhi: zhongguo zhengzhi fazhan de xianshi loji),
available at http://lovelyguy.51.net/articles/ccclslgl.htm (accessed 24
Aug. 2005).

Lu, Y. (2002) ‘Pattern of power practice in journalism production’ (Xinwen
shengchan guocheng zhong de quanli shijian xingtai yanjiu), China: paper
presented at the 2002 China Communication Forum.

Lu, Y. and Z.D. Pan (2002) ‘Imagining professional fame: constructing journalistic
professionalism in social transformation’ (Chengming de xiangxiang:
zhongguo shehui zhuanxing guocheng zhong xinwen congyezhe de
zhuanye zhuyi huayu jiangou), Taiwan: Mass Communication Research
(Xinwenxue yanjiu), No.71 overall: 17-59. China Taiwan: Journalism
Department of National Political University.

Pan, Z.D. (1997) ‘Reform of journalism and journalism institution: a sociological
discussion about practice of journalistic reform’ (Xinwen gaige yu xinwen
tizhi de gaizao: woguo xinwen gaige shijian de chuanbo shehuixue zhi
tantao), [ournalism and Communication Research (Xin wen yu chuanbo yanjin) 3:
02-80, Beijing: Journalism and Communication Institute, Chinese
Academy of Social Sciences.

Regulation on Inner-Party Supervision of the Communist Party of China (2003)
available at http://news3.xinhuanet.com/newscenter/2004-
02/17/content_1318358.htm (accessed 17 March 2007).

Sun, L.P. (2004) Transformation of Social Strcture: Trends and Problems in Mid-
and Short-term Transformation and Segmentation (Shehui jiegou
zhuanxing: zhongjigi de qushi yu wenti zhuanxing yu duanlie), Beijing:
Tsinghua University Press.

Sun, W.S. (2002) ‘Critical reporting as an administrative technique’ (Pipingbaodao
zhouwei zhili jishu), Journalism and Communication Review (Xinwen yu chuanbo
pinglun )2002: 123—138.

54



Sun, Alliance and Tactics...

Sun, X.P. (2004) Journalism Reform in Contemporary China (Dangdai zhongguo xinwen
gaige), Beijing: Renmin Press.

Xie, Q.K. et al. (1998) An Introduction to the Institution of Local Government in China
(Zhonggno difang zhengfu tizhi gailun), Beijing: Chinese Broadcasting Press.

Xu, H.P. (2003) Utilizing public opinion supervision efficiently to propel
economic development’ (Shanyong yulun jiandu, tuidong jingji fazhan),
Journalism Front (Xinwen ghanxian), 2: 15-16.

Yu, K.P. (2002) Ewmergence of Chinese Civic Society and Its Significance for Governance
(Zhongguo gongmin shehui de xingqi jigi dut zhili de yiyi), Beijing: Social
Science Literature Press.

Zan, AZ. (1999) The Fourth Power: From Public Opinion Supervision to [ournalism
Governed by Law (Disi zhong quanli: cong yulun jiandu dao xinwen fazhi),
Beijing: Minzu Press.

Zhang, Z.A. (2006) ‘Tension between journalism production and social
manipulation: media sociological analysis of investigative reporting in
Southern Metropolis News” (Xinwen shengchan yu shehui kongzhi de zhangli
chengxian: dui nanfang dushibao diaocha baodao de meijie shehuixue
tenxi), paper presented at the 6th Seminar of Watchdog Journalism in the
New Century, Beijing.

Zhao, C.G. (2000) ‘Central and local in a transition period’ (Zhuanxingqi de
zhongyang yu difang), Stratetgy and Management (Zhanlue yu guanli) , 3: 44-
45.

Zhao, Y.Z. (2000) ‘From commercialization to conglomeration: the transformation
of the Chinese press within the orbit of the party state’, Journal of
Commmnication 50(2): 3-25.

55



