
 71

 

 
The African Paradigm:  The Coverage of the Zimbabwean Crisis in the 

Norwegian Media 
 

 

Nkosi Ndlela  
University College of Hedmark, Norway 
 

Keywords:   Representation, stereotypes, African news, Zimbabwe crisis,    
Norwegian media, international news 

 
 
Abstract 
This article examines the problematic associated with the coverage of the Zimbabwean crisis in 
the Norwegian mainstream media. It examines the underlying messages and assesses whether the 
Norwegian media have an unconscious social, cultural or political bias, as manifested through the 
selection of sources, angling and in the narrative devices of frames used in the stories. The 
conclusions from the analysis are that the Norwegian media reduced the complex Zimbabwean 
issue into a ‘typical’ African story of tragedy and despair. This conclusion is microcosmic of the 
‘stereotyped frames’ associated with the Western media and their tendency to portray the African 
continent as an unrelenting series of disasters. 
 

 
Introduction 
African countries are generally given scanty coverage in the daily news of the 
mainstream Western media, except when there is a big event going on, a pending 
catastrophe, or disaster. Since 2000 major international media networks have 
devoted more time and space to the coverage of the political and economic crisis 
in Zimbabwe. The constitutional referendum in February 2000, the controversial 
seizure of white-owned farms and the disputed parliamentary and presidential 
elections are events that have placed Zimbabwe into the international media 
limelight.  
 
This paper analyses the problematic associated with the coverage of the 
Zimbabwean crisis in the Norwegian mainstream media between 2000 and 2004. 
The analysis is limited to representations of the controversial land reforms and the 
disputed elections in three major newspapers, Aftenposten, VG and Dagbladet. These 
newspapers represent the mainstream news flow in the country reaching thousands 
 
_______________________ 
Westminster Papers in Communication and Culture © 2005 (University of Westminster, London), Special 
Issue, November 2005: 71-90.  ISSN 1744-6708 (Print); 1744-6716 (Online) 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 72

of readers daily. In order to examine the articles in these newspapers, I used a 
critical discourse analysis approach, a particular type of qualitative methodology 
that tries to understand the processes whereby reality comes into being (Phillips 
and Hardy 2002). Discourse analysis has proven to have a particular relevance for 
media studies as it offers insights into the way in which newspaper articles become 
meaningful to their readers by examining the textual patterns that serve as the 
vehicle for communication (Jensen 1987). While discourse analysis may be 
concerned with various aspects of language use, such as syntax or semantics, this 
paper is concerned with language use in social contexts, whereby discourses are 
assumed to be functional with respect to various aspects of the social context. This 
approach assumes that language does not reveal or reflect a pre-existing reality, but 
rather, constitutes it. The production and meanings of media texts are understood 
as reflections on the characteristics and orientation of the writer (Dijk 1983). 
Several works in media studies have shown that news production is part of 
complex professional routines for the management of possible sources, the 
interaction among journalists, and the possible ‘formulations’ of reality (ibid.). 
News text should thus be seen as manifestations of this journalistic process. 
Through discourse analysis of articles, I sought to examine how the Zimbabwean 
crisis is represented and interpreted, who are the main sources used or referred to, 
what is the orientation of these sources, are they primary or secondary sources.  
For a critique of sources within Zimbabwe I relied on my previous research 
(Ndlela 2004), studies by other researchers notably Waldahl (2004) as well as 
reports by the Media Monitoring Project Zimbabwe. One fundamental element in 
which all these studies agree to is the polarised nature of the media in Zimbabwe. 
Like in any other conflict situation, there are many players trying to influence the 
outcome and it makes an important issue to take note of the characteristics of the 
these sources of information and their inherent biases. A critique of the local 
sources is used as the background of my analysis of the representation of 
Zimbabwean crisis in the Norwegian media.  
 
At the end, the paper assesses whether the Norwegian media have an unconscious 
social, cultural, or political biases, as manifested in the narrative devices or frames 
used in stories. It asks whether the coverage provided any meaningful insights into 
the political and historical forces in Zimbabwe and their geopolitical consequences.  
 
 
Representations and the reflection of reality 
Analysing media coverage of Africa in the Western media, involves many of the 
same issues –the concepts of framing and representation. Framing is the manner in 
which an issue is presented and this influences the way in which issues or 
problems can be understood. The media do not merely reflect the reality in Africa, 
they also recreate and reshape it through signifying practices and representation. 



Ndlela, The African Paradigm… 
 

 73

As Hall has argued, representation does not entail a straightforward presentation 
of the world and the relationships in it. For Hall (1997) ‘Representation is a very 
different notion from that of reflection. It implies the active work of selecting, and 
presenting, of structuring and shaping: not merely the transmitting of already 
existing meaning, but the more active labour of making things mean’ (in Briggs & 
Cobley 2002, 307). One way of making things mean is through stereotyping: a 
process of selection, magnification and reduction. Media representations reduce, 
shrink, condense, and select/ reject aspects of intricate social relations in order to 
represent them as fixed, natural, obvious and ready to consume. What the media 
do therefore is to choose one aspect (selection), inflates it into the defining 
characteristics (magnification), then establish it as the most easily recognizable 
image (reduction).  
 
The prime device through which representations of Africa have been circulated 
through the Western media is through stereotyping. Stereotyping functions as 
shorthand through which the media simplifies issues. As Medhurst has noted, 
‘since there is never enough time or space to describe people in all the rich 
complexity that their individuality deserves, short-cuts have to be taken, 
comparisons made, generalisation risked, labels attached (Medhurst 2002, 315). 
 
The very process of selection serves not only to stereotype but also to exclude 
many features and ways of understanding the issues in Africa. It has been mainly 
through this selection and condensation that negative images of Africa are too 
often packed in the Western media. Negativity is one of the main features or 
dimensions of events which are likely to be reported in news media. Negative 
events in Africa increase the chances of those events being reported while positive 
events rarely attract the attention of the Western media. There has thus been a 
tendency in the Western media to represent Africa as a continent ravaged by 
diseases, tribal conflicts, despair and depression. Negative developments or events 
in Africa easily fit into these stereotyped categories.  
 
A number of studies have questioned these representations and prevalent 
misconceptions about the continent as a whole. Questioning the media images of 
Africa raises the related issue of global media structures and imbalances in the 
news flow. The United Nations Education and Scientific Organisation (UNESCO) 
sponsored studies in 1953 and 1980, for example, produced evidence to support 
the charge that international flow of information has been dominated by a handful 
of Western global media monopolies, whose financial and technological wealth has 
created a situation whereby Africans and non-Africans learn about African realities 
through the filtered lens of news agencies based outside Africa, mainly Reuters and 
AFP which control 93 percent of the news flows into Africa. As Boyd-Barret 
(2002, 57) has argued, these agencies, while they operate globally, gathering news 
independently from most countries of the world, and selling it to clients in most 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 74

countries, they have a strong European identity. These agencies disseminate news 
scripts that have been subjected to rewriting by the editors who control the 
channels through which the news are disseminated.  
 
While the new technologies have opened up opportunities for anyone in Africa to 
be a producer of news and information circulated worldwide via the Internet, there 
is still the major question of credibility of the new news sources or the reluctance 
of Western editors to use them. The audiences of Western media also typically 
prefer to access news on Africa through secondary sources rather than direct from 
the African media. It is only those individuals strongly interested in the African 
affairs who will go direct to the websites of African newspapers and broadcasting 
stations. The majority thus still receive edited versions through their national 
newspapers. These edited versions do not necessarily reflect the full story due to 
selection processes. News agencies driven primarily by the desire to retail their 
stories are only keen to disseminate that which can easily be bought. On the issue 
of Zimbabwe, the dominance of the Western media such as Reuters, BBC and 
CNN in the global arena far much overshadow the small Internet sites and media 
outlets providing alternative viewpoints. The dominant images of the crisis in 
Zimbabwe entered through the mainstream Western media, mostly through these 
organisations. The analysis of the Norwegian media should be done in the 
background of dominant images of Africa in the mainstream Western media. 
 
 
Contextual Background 
Since 2000, Zimbabwe has been reeling under the escalation of politically 
motivated violence, food shortages, economic stagnation, and a general breakdown 
in law and order. While several factors have contributed to the Zimbabwean crisis, 
two most central factors appear to be the controversial land reforms and the 
disputed elections. These two factors border on the problematic associated with 
the country’s constitutional framework. A major area of discontent in Zimbabwe 
has been the structure and applicability of the constitution. The constitution that 
paved way to Zimbabwe’s independence in 1980, and the subsequent changes 
made to it in the course of the first decade, has been viewed as a great impediment 
to a pluralistic democracy. Questions surrounding the entrenchment of civil 
liberties, the division of powers, the regulation of elections and freedom of the 
press have been subjects of extensive discussions. Attempts to institute democratic 
constitutional reforms have not been fruitful. Another contentious constitutional 
issue has been the provisions pertaining to land ownership and land reform. 
 
Since independence, the question of land ownership has been a contentious issue, 
as it touches on the racial imbalances in land ownership. The agricultural land has 
since the colonial times been dominated by large commercial farms owned mainly 



Ndlela, The African Paradigm… 
 

 75

by white people whilst black communal farmers lived in crowded and non-
productive land. Thus there have been demands for land redistribution and also 
disagreements on the manner in which the land reform process could be carried 
out. The question of land has many elements and complexities in that it touches on 
the constitutional rights to private ownership and draws in the former colonial 
power, Britain, as well as other international donors. The international donors had 
maintained that there were willing to finance the land reforms in Zimbabwe 
provided that they were done within certain parameters and principles such as 
transparency, respect of law and general poverty reduction in consistency with the 
country’s economic interests. The land reform could not be done without 
triggering a reaction from key domestic and international stakeholders. Thus when 
the government decided to compulsorily acquire commercial farms in the late 
1990s and early 2000 it sent shockwaves throughout the farming community and 
brought international spotlight on Zimbabwe. The violent nature in which the 
farms were taken from their owners attracted bad publicity as the international 
media showed images of destruction of property, torture, injury and dead bodies 
of white farmers.  
 
Also linked to the land reforms are the Parliamentary elections in 2000 and 
Presidential elections in 2002. Different stakeholders had a strong interest in the 
outcomes of both elections as these were likely to influence the land reforms. 
Propaganda and counter propaganda prevailed throughout the election periods, as 
opposing parties tried to canvass for international support. With the opposition 
party MDC seemingly enjoying international support, the ruling party ZANU-PF 
went on a defensive position, claiming that the British wanted to effect regime 
change in the country, in order to reverse its land reform programme. This claim 
brought in the security organs in the country on the side of the ruling party. The 
army and police publicly expressed their unwillingness to accept the opposition 
party should it win the elections. The war veterans also unequivocally stated that 
they would not allow ZANU (PF) to lose power to opposition parties ‘sponsored 
by Britain’ and white Zimbabweans (The Daily News, August 8, 2000). These 
statements echoed President Mugabe’s claims that the British were conspiring with 
the white farmers and the opposition to topple the government.  
 
Predictably, both elections were marred by violence, intimidation of opposition 
supporters, human rights violations, torture, and displacement of the electorate. 
The government also created legal obstacles by passing new amendments to 
electoral laws and restricting freedom of the press. Security legislation severely 
curtailed political activities. Both elections were thus flawed from the onset and 
hence their fairness and legitimacy was questioned. Given that the international 
community remained divided on its views on the land crisis in Zimbabwe, there 
were also different conclusions on whether these elections could be deemed free 
or not. The western nations vehemently denounced both elections as unfair, whilst 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 76

some African countries argued that the elections were free and fair. The 
Zimbabwean crisis has thus been very much polarised, cutting across racial and 
regional boundaries. 
 
Polarisation of the media and the question of credibility 
The complexity of the crisis and the intertwining of problematic issues such as 
democracy, free and fair elections, human rights and property rights imply that 
objective coverage becomes difficult, not just for the media within Zimbabwe but 
also for the international media due to polarisation of interpretations. Within the 
Zimbabwean media polarisation of interpretations of the crisis is clearly evident as 
pointed out in my previous research on press freedom and in Waldahl’s analysis of 
the media coverage of 2000 parliamentary elections, as well as in the Media 
Monitoring Project reports.  
 
On the one hand, there are the government controlled media outlets such as the 
Zimbabwe Newspapers Group, and the country’s only broadcaster, Zimbabwe 
Broadcasting Holdings. On the other hand, are the independent media such as The 
Zimbabwe Independent, The Zimbabwe Standard, The Daily News and The Financial 
Gazette. The polarisation of the media led to a justifiable and in some instances, 
unjustifiable classification of information outlets as anti-government or pro-
government. This left little room for neutrality and objectivity. Systematic reading 
of those newspapers which claimed to be neutral, such as The Zimbabwe Mirror, 
shows that they were in fact not. The biggest challenges with these sources as 
shown in my previous research are the fundamental differences between the anti-
government information sources and the pro-government information sources, 
with respect to their views on land reforms and elections.  
 
As Waldahl (2004, 48) points out, in the eyes of the pro-government media, the 
farm occupations were a completely understandable reaction to an intolerable 
situation for the people. According to this view it was the poor conditions in the 
rural areas which made the farm occupations possible in such a large scale. The 
media viewed the farm invasions as a struggle between the landless blacks and the 
white commercial farmers. They regarded the struggle as a third liberation war, ‘the 
Third Chimurenga’. In so doing the pro-government media paid little attention to the 
legal, economic, and social consequences of the chaotic land reform. They 
classified all white farmers as beneficiaries of an unjust colonial system.  
 
The pro-government media, echoing the government’s line of thinking thus 
presents the land issue in historic terms, whereby the injustices of the colonial era 
and Britain’s obligations are highlighted. In the government’s view, the British 
reneged on their obligations to finance the land reforms in line with the 1979 
constitutional negotiations. In these negotiations, the British conservative 



Ndlela, The African Paradigm… 
 

 77

government had insisted on the guarantees for property rights in return for 
introducing majority rule. These negotiations resulted in an agreement on a ten-
year guarantee for property rights, which to some stakeholders translated to 
guaranteed privileges for white people. The Constitution thus hindered the 
government from carrying out comprehensive land reforms. The result of this 
delay is evidenced by the inequalities in access to arable land, growing 
overpopulation, landlessness, land deterioration in overpopulated areas and the 
increasing levels of poverty. According to the government’s view, it did not have 
any alternative other than to proceed with the compulsory appropriation of the 
white owned farms.  
 
With regard to elections, the state owned media expectedly pushes forward the 
government’s propaganda claims that the main opposition party MDC is a British 
creation, seeking to perpetuate imperialism. Thus elections are projected as a 
determination by an African country to defend its sovereignty, which is being 
threatened by the white imperialist. The ruling party are also projected as patriotic, 
nationalist citizens while the opposition leaders and their supporters are portrayed 
as sell-outs. Violence meted against the opposition is condoned. The government 
has, through its media, unleashed propaganda about the crisis. It has relentlessly 
claimed that the economic stagnation, food shortages are a result of sanctions by 
the Western nations, not happy with the government’s policy of taking land from 
the white farmers and distributing it to homeless blacks. This race card has helped 
the government in gaining support from sections of the electorate, some African 
countries, the Middle East and Asia and the Caribbean. Through the government 
media, the land reforms are a resounding success, likely to be emulated by other 
African countries in similar situations. The government media have portrayed the 
Zimbabwean leader as a champion for African people, deeply concerned with their 
welfare.  
 
The state media are, however, silent on a number of issues. They do not tell us 
why the government resorted to violence in taking the farms when it had the legal 
means to do so, given that the government is predominantly black. They do not 
give reasons why the government’s first resettlement programmes failed to achieve 
their purpose, nor do they explain why senior government officials have allocated 
themselves the best commercial farms. 
 
The media also do not explain the excessive use of violence in both the 
parliamentary and presidential elections. The state media are silent on identifying 
the real perpetrators of violence, the ruling party’s contribution to the destruction 
of the economy through corruption, bad economic planning and creation of a 
hostile environment for foreign investment. Also missing in the state owned media 
is the proliferation of laws that curtail fundamental rights of the Zimbabwean 
citizens. We do not get a criticism of draconian laws which curtail political 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 78

freedoms of opposition parties and restrict political participation to ruling party 
supporters. According to the government anyone who criticises the state 
sponsored violence and torture is seen as an anti-African campaigner. Attempts by 
the Western nations to help solve the situation have been interpreted as an attempt 
to prescribe Western sponsored solutions to an African problem. 
 
The state owned media thus could not be regarded as reliable, credible, and 
objective sources of information. Instead, they stood clearly as government 
propaganda mouthpieces. There is wide belief, both in and outside Zimbabwe, that 
the pro-government media were biased in their coverage of the land reforms and 
the elections. In the absence of truth, propaganda reigns and at the end becomes 
the truth. 
 
On the other extreme, the independent media tended to focus too much on the 
extremes to an extent that they didn’t even acknowledge any positive achievements 
by the government. In normal circumstances the media should criticise where it is 
appropriate and give credit where it is due. The independent media seem to have 
taken a permanent position as adversaries of the government. Every event is 
capitalised on and politicised in order to gain political mileage. With regard to the 
controversial land reforms, the independent media viewed the land invasions as 
unlawful acts that threatened to do irreparable harm to an important fundament of 
Zimbabwean society (Waldahl 2004, 48). They viewed the whole land reform 
exercise as a political exercise used by the ruling party to regain support in the 
parliamentary and presidential elections, rather than a genuine need to redistribute 
land. They questioned the lawfulness of the invasion, sighting that some of the 
farmers losing their land had actually bought it after independence.   
 
The independent media have down played the historical forces leading to the final 
compulsory acquisition of farms. The independent media have repeatedly pointed 
out the shortcomings of this controversial land reform, how the reforms have 
benefited Mugabe’s closest allies at the expense of the needy peasants. They 
further highlighted the peasants’ lack of financial and technical resources and 
therefore doubting their competence to engage in farming activities. There is 
seemingly a wholesome presentation of black people as incapable of managing 
farms and producing food. This reinforces stereotypes that Africans in general 
cannot produce their own food, without help from the white farmers. The white 
farmers who resettled in Zambia are further portrayed as having contributed to 
Zambia’s excess food production, to such an extent that Zimbabwe is even 
importing food from Zambia. The two-year drought that struck Zimbabwe also 
presented the independent media an opportunity to blame the government and the 
black farmers’ lack of farming skills for food shortages. With their focus on the 
extremes, the independent media overlooked the importance of objectivity.  



Ndlela, The African Paradigm… 
 

 79

The same pattern extends to the coverage of elections, both the parliamentary and 
presidential elections. The independent media displayed bias towards the 
opposition party. There is therefore less critical analysis of the party’s strategies, 
policies and the qualities of its leadership. 
 
While the independent media worked tirelessly in exposing human rights violations 
by government under very difficult working conditions, they cannot securely be 
referred to as credible, fair and objective sources of information. Besides their 
being biased, there is the question of sources. One indicator of the credibility of 
media outlets is the credibility of their identifiable sources. The independent media 
relied too much on anonymous sources of information, to an extent that it is 
almost impossible to verify the authenticity of the statements or information 
(Ndlela 2003). They did not make efforts to identify and describe the position or 
credibility of these ‘anonymous sources.’ In such instances fictitious stories have 
made it into the international media, only to be retracted back home. However, the 
independent media have a valid excuse that given the repressive legal framework 
and violence, there was a genuine need to protect their sources. Protection of 
sources is indeed a basic principle of journalism, but the dangers of relying too 
much on anonymous sources should be pointed out (ibid.) 
 
On the basis of the background of the crisis given above and the polarisation of 
potential media sources of information, this paper sought to examine how the 
Norwegian media represented and interpreted the crisis. What discourses prevail 
and what do they tell us? 
 
 
Zimbabwe in the Norwegian media  
The major distributor of foreign news in the Norwegian media is the Norsk 
Telegrambyrå (NTB), an independent national news agency owned by the 
Norwegian media. NTB serves more than 40 newspapers, as well as all the major 
radio and TV stations and Internet sites. NTB also has close cooperation with 
other Scandinavian news agencies through which they exchange information and 
news from foreign correspondences. A quick search in the archives of the studied 
newspapers and the Norwegian news agency (NTB) reveals how much Zimbabwe 
in general features in the Norwegian media. In the NTB there are 1489 articles (in 
which the name Zimbabwe is mentioned), registered between January 2000 and 
December 2004, Aftenposten 409 and Dagbladet 263. Statistics from VG were not 
easily available, as the newspaper does not appear in the Atekst database. However 
a quick search in the VG website shows that Zimbabwe was widely covered. The 
majority of the articles in the newspapers are accredited to NTB. The NTB articles 
are in turn credited to Reuters and AFP, thus reflecting a news chain through 
which the Zimbabwean crisis filtered into the Norwegian media.  



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 80

It was not easy to ascertain how many Norwegian journalists actually operated 
inside the country during this period. What is clear though is that the expulsion of 
foreign reporters from Zimbabwe, refusal of accreditations, and hostility towards 
foreign media, made it difficult for the few remaining foreign journalists to 
interview primary sources in government. Consequently, news of the Zimbabwean 
crisis filtered into the Norwegian mainstream media mainly through secondary 
sources, such as few remaining international news correspondents, freelancers, 
non-governmental organisations and the independent media. 
 
The expulsion of the majority of foreign correspondents, and denial of working 
permits, left a gap that was soon filled by local journalists, especially those working 
for the independent media. Independent journalists found an incentive for earning 
extra cash through submitting their articles or doubling as correspondents for the 
international media. The voices of the local journalists also gave credibility to the 
international media, which are often accused of bias and negative reporting. This 
time negative reporting came from the local stringers and not just from foreign 
correspondents. Local journalists were kept busy on the look out for the negative, 
for it is the negative that the Western media were interested in. They thus had to 
find something which illustrates the depth of crisis in Zimbabwe. Submitting local 
stories to the international media has its own problems, the strong appetite for the 
negative, distortion and the manipulation of statements.  
 
 
Representations of the crisis  
The background to the crisis outlined above show that they are many 
interpretations to the crisis in Zimbabwe. Analysing the representations of the 
controversial land reforms and the disputed elections in the Norwegian media 
inevitable involves the very process of selecting sources of information, selecting 
events to report or ignore, angling and editing of the stories. All events reported in 
the media have to go through some kind of gate keeping process, whereby editors 
and journalists decide whether a story is reported and followed up against other 
competing stories. Also linked to this is the flow of news through global media 
houses and national news agencies. 
 
It is much easier to ascertain why the Norwegian media had a strong interest in the 
Zimbabwean crisis, than other competing conflicts in Africa. Zimbabwe has been 
a priority recipient of Norwegian development assistance since independence. 
From a development aid perspectives the Norwegians had every reason to be 
concerned given the extensiveness of the government-to-government agreements 
and education and research co-operation. Therefore the media reports in 2000 and 
2001 reveal this concern about the situation in Zimbabwe and calls for cancellation 
of aid to the regime. In an article, ‘Norske krav til Mugabe’ (‘Norwegian demands 



Ndlela, The African Paradigm… 
 

 81

to Mugabe’, in Aftenposten, 19 April 2000), the writer points out that Norway has 
been contributing a lot of money to Zimbabwe, but recent developments mean 
that the Norwegian authorities should work together with other donor countries 
with a view of taking strong actions against Zimbabwe. In the first place there 
should be a strong warning to Mugabe and a clear demand that he does not misuse 
the land reform in the election campaign. The writer further says that in the long 
run Norway should consider stopping all development aid and introduce sanctions 
against Zimbabwe. The writer also quoting a senior civil servant in the 
development ministry, asks why donor countries should give hundreds of millions 
to a dictatorial regime. This question is dominant in the media discourses from 
2000 until 2002 when Norway terminated all government-to-government 
agreements due the political situation in the country.  
  
From the journalistic perspective, the crisis fits into the theory developed by 
Galtung and Ruge (1965), on factors which determine news coverage. Besides the 
element of negativity, the crisis has a high threshold in that it affected the entire 
white-dominated commercial farming sector, thousands of farm workers and 
consequently threatened the food security of the entire country whose economy is 
based on agriculture. The Norwegian audience could also easily relate to other 
Norwegian or other European nationals caught up in the controversial land 
seizures. Articles like ‘Svensk familie rammet av volden i Zimbabwe’ (‘Swedish 
family hit by violence in Zimbabwe’, (VG April 17, 2002) and ‘Norsk 
farmerfamilie vurderer å rømme Zimbabwe’ (‘Norwegian farmer consider leaving 
Zimbabwe’, in VG, April 19, 2000), illustrate the closeness of the white farmers in 
Zimbabwe to the Norwegian audience. The coverage of the Zimbabwean crisis is 
therefore not entirely unbiased and apolitical. There are sympathises extended 
towards kinsmen affected by the violence. 
 
 
Representations of land reforms 
While there are many sides to the story of land reforms in Zimbabwe, there has 
been consensus that the land question needs to be addressed. However, there have 
been deep divisions on the method as already noted above. A recurrent question 
dominant in the discourses is on where the blame should lie for the land crisis in 
Zimbabwe and how the Norwegian media could reconcile the polarised views. On 
one hand there are those who would like to blame the former colonial power, 
Britain for not fulfilling its mandate to finance the first phase of the land reforms 
from 1980-1997. This group argues that Britain reneged on its promises made 
during the Lancaster House negotiation to finance the land reform program. On 
the other hand, there are those who would like to blame the government of 
Zimbabwe for failing to adequately carry out reforms in a transparent manner. In 
this view, even though the skewed nature of land ownership is sometimes alluded 
to, attention is directed mainly to how the post-independence leaders failed to 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 82

carry out land reforms in a sustainable manner due to corruption and poor 
governance. The blame for the current crisis lies squarely on Zimbabwe’s post 
independence leaders, who misappropriated the finances provided by Britain and 
other donor nations in the first decade. Britain has argued that after independence 
it spent £44 million on land resettlement in Zimbabwe through grants and 
budgetary support (DFID, March 2000). The land reforms in Zimbabwe therefore 
have many complexities, and the challenge to the Norwegian media was how to 
represent these. 
 
Reporting on the land issue, the Norwegian media clearly stated that the land 
reform was necessary in Zimbabwe but definitely not in the manner in which the 
government was carrying it. The article, ‘Et lands forfall’ (‘A country’s downfall’ in 
Aftenposten, August 10, 2002), captures this discourse of accepting the need for land 
reform in Zimbabwe but criticising the manner in which it is done. The reporter 
notes that like other African countries, Zimbabwe bears a colonial injustice in 
landownership, but unlike other countries it has chosen a destructive manner. 
However, through selective reporting, the Norwegian media in general does not 
reconcile the different arguments for and against violent seizures, choosing instead 
to put more emphasis on criticising the ‘war-like method’ adopted by the 
government in the appropriation of farms. A general picture one gets through 
reading these newspapers is the apportionment of blame on President Mugabe and 
less attention on the British government’s role and other domestic stakeholders 
such as the Commercial Farmers Union. This representation of the crisis ignores 
the historical context and there is much focus on the present manifestations 
(representations) of the problems rather than on the causes of the Zimbabwean 
crisis. 
 
While VG and Dagbladet, reported these events extensively, the articles are very 
brief and ignore the root causes of the crisis, preferring instead to focus on isolated 
events. This is due to the fact that these two newspapers have strong focus on 
news stories with strong headlines, rather than elaborate feature stories. News 
reports are made out of context thus obscuring important details and arguments. 
An example of these event-centred articles are; ‘Enda en landeier skutt i Zimbabwe 
(‘One more landowner shot in Zimbabwe’, in VG, April 18, 2000); ‘Zimbabwe: -
Hvite fiender’ (‘Zimbabwe: - White enemies’, in VG  19 April 2000), ‘De hvite er 
våre fiender’ (‘Whites are our enemies’, in Dagbladet, 19 April 2000), ‘Norsk 
farmerfamilie vurderer å rømme Zimbabwe’ (VG, April 19 2000). In the article 
‘Ikke reise til Zimbabwe’ (‘Don’t travel to Zimbabwe’, in VG, 21 April 2000) the 
Norwegian ambassador in Harare advices Norwegians not to travel to Zimbabwe 
unless it is really necessary. At the same time the ambassador says that the situation 
for Norwegians in Zimbabwe is ‘acceptable’. These articles in VG and Dagbladet on 
the April 19, 2000, sighted above give a strong impression that it was dangerous to 



Ndlela, The African Paradigm… 
 

 83

be white in Zimbabwe, whereas the real speech they refer to was when Mugabe 
said white farmers were the real enemies of Zimbabwe. Whites in urban centres 
were not directly affected by the violence. 
 
In Aftenposten the angling of reports and emphasis is similar to VG and Dagbladet. 
However, Aftenposten also includes in-depth commentaries on the land issue, not 
just short pieces of stories. In general, the articles in Aftenposten, have more focus 
on the faults of government and the negative consequences of its land reform, 
than any other stakeholders such as the Commercial Farmers Union, Britain, the 
World Bank and IMF. This approach is illustrated by the article entitled, 
‘Arbeidløs, blakk, og uten stort håp’ (‘Unemployed, broke and without hope’), 
where the writer illustrates the grave status of the economy and the poverty that 
has resulted from farm occupations. The article also implies that the opposition 
party is the only hope out of the crisis (Aftenposten, 23 June 2000). This article 
ignores other causes of poverty in Zimbabwe, such as the effects of the IMF 
structural adjustment programmes. 
 
In general the Norwegian media continuously highlighted the plight of the white 
farmers, their black workers, who had lost their homes and source of livelihood. 
Certain elements are emphasized while others are downplayed. For example, while 
the conflict in Zimbabwe claimed more black lives than white farmers, the 
Norwegian media gave considerable coverage to the plight of white farmers, often 
identified by names. This empathic framing of the land crisis is probably because 
Norwegian citizens as well as other Scandinavians were also caught up in the crisis. 
The coverage of the murder of David Stevens is framed in such a manner in which 
it evokes strong emotions and resentment. In an article in Dagbladet (26 April 2000) 
‘Gråter for Zimbabwe’ (‘Crying for Zimbabwe’), the writer describes the brutal 
murder of David Stevens and how a small family has lost its father and husband. It 
describes the emotional reactions during a memorial service by David’s surviving 
children especially the two-year old twins, and his Swedish widow, Maria Stevens. 
The white victims and their survivors are identified by names. In the same article 
there is awareness by the writer that the international media have focused mainly 
on the plight of white farmers whilst many blacks supporters of the opposition 
party MDC, face the same dangerous situation as the white commercial farmers. 
Nevertheless the Norwegian media downplays the black victims and go on to 
present the conflict in racial terms. In an Aftenposten (26 April 2000) article on 
David’s memorial service, ‘Gripende sørgestund  for David Stevens’ (‘Emotional 
memorial service for David Stevens’), the writer mentions that there were around 
1000 mourners, mostly whites and just a handful blacks attended, even though 
David Stevens had 250 black labourers in his farm and had a ‘good relationship’ 
with them. The first impression one gets is that the blacks are unsympathetic to a 
family that had been good to them. Contrary to this negative connotation created 
by the first section of the article, the writer mentions further down that most of 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 84

Stevens’ workers were in hiding and would not dare come out following the 
incident in the farm, to the extent that they could not even be present in the burial 
of the farm workers’ foreman who was also killed. What the writer conscious or 
unconsciously does is to prioritise the Stevens family, who are identified by names 
whilst the workers’ foreman’s name is not mentioned at all. The writer is eager to 
tell the readers how many whites attended Stevens’ burial ceremony but does not 
tell how many whites attended the burial of the black workers’ foreman. 
 
The killing of white commercial farmers and the occupation of commercial farms 
owned by war veterans, is presented as a classical race conflict as evidenced in the 
headline ‘Zimbabwe: - Hvite fiender’ in VG (19 April 2000); ‘De hvite er våre 
fiender’ (Dagbladet, 19 April 2000). The crisis is presented in the newspaper as a 
race conflict even though there is evidence to the contrary. In the NTB text 
published in VG the same day, there is a clear comment from Eduardt Mordt, a 
Norwegian farmer in Zimbabwe, that the conflict ‘is not a race conflict, but rather 
pure politics carried by the government in connection with the forthcoming 
elections’ (VG, April 19, 2000). No attempts are made to reconcile these 
fundamental differences and the fact that there were more black than white 
victims. 
 
 As one commentator asked, in an article ‘<<Negeren>> slik vi elsker å se ham’ 
(‘The Nigger- we like to see him like this’), that in the Norwegian media you only 
see white faces, hear their names, hear them speak and hear their sorrows, whilst 
we just see the black victims or perpetrators but we don’t know their names and 
we don’t hear them speak. The writer asks how many blacks should die such that 
they would be of interest to the Norwegian media (Aftenposten, 16 May 2000).  
 
Another issue noted in the newspapers is the economic dimension side of the land 
reform. The media portray commercial farmers as an indispensable part of the 
economy and warn that the economy would be grossly affected if farmers left the 
country. A general picture one gets in all the newspapers studied is the immense 
contributions of the white farmers to the food security in Southern Africa in 
general and the Zimbabwean economy specifically. White farmers are portrayed as 
benevolent, hard workers and the source of food and foreign currency for 
Zimbabwe. Zimbabwe has been Africa’s food basket primarily because of them. 
The farmers are portrayed as the backbone of the Zimbabwean economy. These 
assertions are only partially true. It cannot be denied that white farmers 
contributed immensely towards the economy through the production of cash 
crops, such as tobacco, but the role of the communal black farmers should not be 
undervalued, as they have been producing around 70 per cent of Zimbabwe’s 
staple, maize. 
 



Ndlela, The African Paradigm… 
 

 85

What is missing in the Norwegian media is a description of the favourable 
conditions which enabled the white commercial farmers to attain such importance. 
Since the colonial era the commercial farmers have enjoyed such benefits as state 
subsidies, easy access to capital, markets, and unregulated labour. They had 
comparative advantages over their black counterparts, the communal farmers. It is 
also known that before the invasions began farm workers in Zimbabwe had 
generally been living under semi-slavery conditions. There was little, if any, 
mechanism which protected the welfare of the farm workers. For years, the white 
farmers benefited from the criminally oppressive and exploitative labour. This 
negative side is absent in the Norwegian media. Thus when the Norwegian media 
emphasizes the rule of law and democracy, it does not examine who the real 
beneficiaries of such rule of law were. As Malusi Gigaba, a member of the ANC 
National Executive Committee, comments:  
 

‘… in Zimbabwe, the rule of law and democracy means the unfettered right 
of the propertied classes that are almost wholly white to property ownership 
and economic domination. If the ZANU (PF) or even the MDC could 
threaten this, then they would have transformed themselves into eternal 
enemies of the propertied classes, which, because they have lost domestic 
power in Zimbabwe, would call upon their governments in Britain and the 
United States to fight their battles for them’ (Gigaba 2004, online article).  

 
A human rights dimension is prominent in the media coverage during the early 
phases of the farm invasions. Therefore between 30 May 2001 and 27 May 2002, 
there are 17 articles altogether grouped under the category human rights. 13 of 
these articles are credited to Reuters and AFP. Only three articles are written 
specifically by the reporters of the Norwegian news agency, NTB. This indicates 
that the discourse of human rights in the Norwegian media, builds up from the 
discourse in the main international news agencies. The human rights discourses 
also reflect a divide between the western countries and the non-western countries. 
In an article ‘Afrikanere slår ring om Zimbabwe’ (‘Africans build a protective 
barrier around Zimbabwe’) (VG/NTB April 19, 2000) the reporter describes how 
African nations blocked a bid by Western nations, Britain, Australia and Canada, to 
expel Zimbabwe from the Commonwealth. He/she attributes this to a general 
attitude in the region to defend fellow Africans from criticism.  
 
In another article ‘Ikke flertal for Zimbabwe-gransking’ (‘No majority for 
investigation of Zimbabwe’)  (NTB, April 19, 2002) this division is made evident in 
that majority of African countries together with Cuba and China blocked an EU 
proposal to have Zimbabwe investigated for possible human rights abuses by the 
UN Human Rights Commission. The human rights discourses are quite striking 
because they tend to limit the violations to property rights to the current farms 
invasions, and ignore evictions of black people from their lands in the 1950s. 
These discourses seem to be selective especially regarding Mugabe’s human rights 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 86

records. The media seem to question what has gone wrong with President Mugabe 
who had started very well in the first and second decades after independence, but 
now is becoming more dictatorial. This selection down plays the atrocities 
committed by the army in the south western regime of Zimbabwe where it is 
documented that more than 20000 civilians lost their lives or disappeared. It does 
not say why the world kept quite when these atrocities were committed. 
 
Also linked to the land issue is the consequential economic collapse in Zimbabwe. 
The Norwegian media have argued that Mugabe’s Zimbabwe is a classic example 
of how a man can destroy an economy, resulting in 60% of the population facing 
starvation, hyper inflation, 70% unemployment and general high cost of living. To 
a great extent, the government’s economic policies have not been sustainable; 
rampant corruption, nepotism and mismanagement has slowed down, if not 
reversed, economic growth. The type of framing one encounters in the Norwegian 
media seem to attribute responsibility for the problem in Zimbabwe to President 
Mugabe. In turn the Norwegian media is silent on the role of Western nations and 
their policies towards African countries in general. As noted in the United Nations 
Index of growth, Africa is the only continent which registered negative growth in 
the year 2004. Therefore what happened in Zimbabwe is microcosmic of the trend 
in the region and the general trade imbalances which favour the Western nations. 
What is left out in the Norwegian media are the general policies of the 
international financial institutions like the World Bank and IMF who have been 
prescribing unworkable economic policies on African countries. International trade 
imbalances make development unsustainable and have wrecked the economies of a 
majority of African countries. Also it cannot be denied that there have been 
sustained attempts by some Western interests to sabotage the Zimbabwean 
economy and thereby trigger social unrests and consequently regime change. 
Zimbabwe’s economic problems therefore go beyond Mugabe’s controversial land 
reforms. 
 
Another issue which emerges in the coverage of the land crisis, is the use of 
comparisons. Since Mandela took over as South Africa’s first democratically 
elected president, the international media has consistently used him as a measure 
of what a good president should be like. Even Thabo Mbeki has had his 
performance measured through the Mandela scale. One of the biggest concerns 
raised in the Norwegian media has been the possible effects of the Zimbabwe’s 
land reforms on South Africa. The chaos that is developing in Zimbabwe has a 
contagion effect on neighbouring countries, especially South Africa (VG, April 19, 
2000; Aftenposten, September 27, 2004). The media thus also express 
disappointment over the South African president’s quiet diplomacy on Zimbabwe. 
They question why the neighbouring countries are not putting pressure on 
Mugabe, given that his policies are also affecting them. 



Ndlela, The African Paradigm… 
 

 87

Representations of elections 
Since the end of the cold war, democracy has emerged as the best political system 
regardless of political and social circumstances. Elections have become the most 
central element from which governments derive their legitimacy. Modern elections 
are governed by international norms and standards. There is a growing global 
consensus on the need for election observers. However the problem has been on 
who can serve as a monitor and observer. While NGOs have enough financial and 
human resources and often claim to be neutral, they are not detached from 
regional or national politics. Observers are also not entirely independent, as they 
often have ties to those entities that sent them, be they foreign governments or 
organisations that finance their operations. Another problem with election 
observers is that some often lack the local knowledge, language, politics, and social 
dynamics. These shortcomings impede their evaluation process. In the Sub-
Saharan Africa conducting elections is a mammoth task given the high levels of 
political intolerance, infrastructural weaknesses and the skewed legal frameworks. 
 
The parliamentary elections of 2000 and the presidential elections in 2002 were 
held within the context of violent land seizures, the deteriorating human rights 
situation, economic decline and international displeasure on the conduct of the 
Zimbabwean government. These two elections attracted the biggest coverage from 
the European press in general, partly because they presented a major hope for a 
change of government in Zimbabwe.  
 
Since the government lost the 1999 constitutional referendum, predictions in the 
Norwegian media, and European media in general, were that the ruling party was 
going to lose the forthcoming parliamentary elections. With regard to the elections 
coverage, the Norwegian media openly sympathised with the opposition 
Movement for Democratic Change (MDC). This is not surprising given MDC’s 
popular endorsement by the EU, USA, Canada, Australia, and New Zealand. Thus 
through the choice of sources and main perspectives in the Norwegian media one 
notes a consistent pattern of bias against the ruling party. This translates to that if 
the preferred political party does not win the elections it would be a result of 
rigging, hence those elections would not be free and fair. Indeed there were many 
factors that made conducting free and fair elections difficult. 
 
In an article ‘Nordmenn overvåker viktig valg i Zimbabwe’ (‘Norwegian monitor 
important elections in Zimbabwe’, Aftenposten, June 7, 2000), the writer argues that 
elections are very important and the manner in which these are conducted would 
determine Zimbabwe’s future relationship with the EU. In another article 
published on the first day of the parliamentary elections, entitled, ‘Farlig å være 
imot Mugabe’ (‘Dangerous to oppose Mugabe’, Aftenposten, June 24, 2000), the 
writer says that ‘when the election centres open today, it is the opposition leader, 
Morgan Tsvangirai who is in a position to stop Robert Mugabe’s 20-year long iron-



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 88

grip on Zimbabwe’. These articles preceding the parliamentary elections were thus 
expressing hope that the electorate would remove the government of Mugabe. 
 
The popular sentiments expressed in the Norwegian media are that Zimbabwe’s 
political and economic woes can be solved through regime change. Political 
freedom is presented as meaning that ZANU (PF) must be removed and the 
opposition party must govern. The eagerness to have a regime change with MDC 
as the ruling party gives little evaluation of the calibre of MDC’s leadership, 
policies and programs. The ZANU (PF) leadership is collectively branded as 
villains while the MDC leadership is collectively embraced. This type of reporting 
does not show the inherent weaknesses and strengths of the two parties. The 
reporting ignored all the other opposition parties in Zimbabwe. These were 
rendered insignificant in the democratic process even before the race started, yet 
democracy goes beyond the two main political parties. The media presented 
Robert Mugabe as a loser whatever the outcome of the elections was. In an article, 
‘Mugabes valg’ (‘Mugabe’s election’, Aftenposten, June 24, 2000) the writer argues 
that even before the parliamentary election have began, Mugabe stands to lose 
even if his party wins the elections. In another article in Dagbladet just after the 
elections, ‘Vinneren som tapte’ (‘The winner as a loser’, June 28, 2000) the article 
describes how seldom it is for a winner to be a loser as Robert Mugabe of 
Zimbabwe, because the USA, EU, IMF and World Bank had frozen all loans, aid 
or contributions to the country. 
 
When it came to Presidential elections, the pattern was the same. The Norwegian 
media sympathised with the opposition candidate Morgan Tsvangirai. Thus 
Tsvangirai is elevated as the only candidate who could take Zimbabwe out of the 
stalemate while Mugabe is projected as a villain, comparable to the likes of 
Uganda’s former dictator, Idi Amin. Comparisons are made in articles such as, 
‘Like ille som Idi Amin’ (‘As awful as Idi Amin’, VG, May 19, 2000) and ‘Afrikas 
Mao-Kopi’ (‘Africa’s copy of Mao’, VG, April 19, 2000).  Mugabe’s mental stability 
has also been questioned. When Tsvangirai failed to win a majority in the 
Presidential elections, the conclusions were that the elections were rigged. 
Consequently, there is a dictatorship and a human rights crisis.  
 
While the Norwegian media gave extensive coverage of the pre-election and post-
election violence, they were too much leaned in favour of the opposition party, to 
the extent that no critical work was done to unearth the real qualities of the 
personalities in MDC. The media were bent on change of government because the 
opposition party represented ‘democratic values’. However, change should not be 
for change’s sake. It has happened before in other African countries where people 
blindly voted for the opposition parties in anger against the ruling parties without 
necessarily examining the calibre of the opposition candidates. Ideally, objective 



Ndlela, The African Paradigm… 
 

 89

coverage should try to expose the strengths and weaknesses of all the contesting 
parties. 
 
 
Conclusion 
The land reforms and elections are presented within the general context of human 
rights, struggles for democracy, the rule of law, freedom of the press and economic 
development. The nexus of these issues is complex as it involves many elements 
and relationships. The observations from the coverage of the Zimbabwean crisis 
lead to the conclusion that the representations of the land reforms and elections in 
the Norwegian media are profoundly asymmetrical. Representations have resolved 
around the usual framing associated with Western media. Representations of 
victimized farmers, dead white farmers and victimised black labourers reinforce 
deeply entrenched imageries of ‘disaster’ generally associated with Africa. Images, 
sometimes accompanied by alarming photographs reinforce the discourse of 
disasters. It can be argued that the Norwegian media reduced the complex 
Zimbabwean issue into a ‘typical’ African story of tragedy and despair. This 
conclusion is microcosmic of ‘stereotyped frames’ associated with Western media 
and their tendency to portray the African continent as an unrelenting series of 
disasters. Systematic reading of the Norwegian media leaves no doubt that the 
selection of the events, the angles taken and the comments are influenced by the 
interpretations and stance of the international community in relation to the 
conditions in the country. The presentation and interpretation of the events in 
Zimbabwe cast a pale shadow on the neutrality and objectivity of the Norwegian 
media. The media do not present a comprehensive and balanced account of the 
crisis, but rather fits into the dominant paradigms associated with the 
representations of Africa in the Western media.  
 
The Norwegian media failed to reconcile the polarised interpretations given to the 
elections and land reforms, thereby missing opportunities for more informed and 
subtle coverage of the Zimbabwean crisis. The selection of sources does not 
reflect the different positions on key issues such as land and elections. 
 
 
References 
Boyd-Barret, O. and Rantanen, T. (2002), ‘News Agencies’ in: Briggs, A. and 

Cobley, P. (eds.) The Media: An Introduction, London: Pearson, pp. 57-69. 
Briggs, A. and Cobley, P. (2002) ‘Introduction’ in Briggs, A. and Cobley, P. (ed.) 

The Media: An Introduction, London: Pearson, pp. 305-312. 
Dijk, T.A. (1983) ‘Discourse Analysis: Its Development and Application to the 

Structure of News’, in Journal of Communication 33(2): 20-43. 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 90

Eide, E., (2003) ‘The Long Distance Runner and the Discourses on Europe’s 
Others’ in  Tufte T. (ed.) Medierne, Minoriteterne og det multikulturelle samfund. 
Skandinaviske perspektiver, Goteborg: NORDICOM, pp. 77-113. 

Galtung, J. and Ruge, M. H. (1965) ‘The Structure of Foreign News. The 
Presentation of the Congo, Cuba and Cyprus Crises in Four Norwegian 
Newspapers’, in Journal of Peace Research 2: 64-91. 

Gigaba, M. (2004) ‘Common Liberals Avoid the Roots of the Problem’, in ANC 
Today, 4(47) available at: 
http://www.anc.org.za/ancdocs/anctoday/2004/at47.htm (Last accessed in 
January 2005). 

Hall, S. (1997) ‘The Work of Representation’, in Hall, S. (ed.) Representation: Cultural 
representations and signifying practices, London: Sage, pp. 16-30. 

Jensen, K. B. (1987) ‘News as ideology: Economic Statistics and Political Ritual, in 
Television Network News’ in Journal of Communication 37(1): 8-27. 

Medhurst, A. (2002) ‘Tracing Desires: Sexuality in Media Texts’, in Briggs, A. and 
Cobley, P. The Media: An Introduction, London: Pearson, pp. 313-326. 

MMPZ, (2000a) Question of Balance, Harare: Media Monitoring Project Zimbabwe. 
MMPZ, (2000b) Election 2000: The Media War, Harare: Media Monitoring Project 

Zimbabwe. 
Ndlela, N., (2003) Challenges and Prospects for Press Freedom: Comparative Perspectives on 

Media Laws in Zimbabwe and South Africa, Oslo: Unipub, Acta Humaniora no. 
180. 

Palmer, J. (2002) ‘News Values’, in Briggs, A. and Cobley, P. (ed.) The Media: An 
Introduction, London: Pearson, pp. 427-444.  

Phillips, N. And Hardy, C. (2002) Understanding Discourse Analysis: Investigating 
Processes of Social Construction, Thousands Oaks, CA: Sage. 

Stiff, P. (2000) Cry Zimbabwe. Independence-Twenty years on, Alberton, South Africa: 
Galago Publishing. 

Waldahl, R. (2004) Politics and Persuasion: Media Coverage of Zimbabwe’s 2000 Election, 
Harare: Weaver Press. 

 
 
Other sources 
Norwegian Embassy in Zimbabwe: Department for International Development, 

UK (2000) Background Briefing, Land resettlement in Zimbabwe, March 2000 
http://www.norway.org.zw/developmentcooperation/Development+Cooperatio

n.htm (last accessed January 2005). 
http://www.VG.no (Last accessed January 2005). 
http://www.Dagbladet.no (Last accessed January 2005). 
http://www.Aftenposten.no (Last accessed January 2005). 
 
 


