
 91

 

 
Remnants of Empire?  British media reporting on Zimbabwe 

 

 
Wendy Willems  
Media and Film Studies Programme 
School of Oriental and African Studies 
University of London 
 

Keywords:  Zimbabwe; British media; foreign news; media coverage; 
discourse, representation; post-colonial studies  

 
 
Abstract 
This article explores the various ways in which the British media, and the broadsheets The 
Guardian and The Daily Telegraph in particular, have framed and represented events in Zimbabwe 
since 2000. It argues that representations of the situation in Zimbabwe have been largely struggles 
over meanings and definitions of the ‘crisis’ in the country. The extensive media coverage of 
Zimbabwe in the British media generated a significant amount of debate and this article 
demonstrates how the Zimbabwean government drew upon international media representations 
in order to define the situation in Zimbabwe as a struggle against imperialism.  
 
 
Introduction 
Mudimbe (1988) examines how in earlier days navigators, traders, travellers, 
philosophers and anthropologists played an important role in shaping the modern 
meaning of Africa and of being African. Whereas Mudimbe stresses the crucial 
role of anthropology in representing Africa and Africans in the nineteenth century, 
Askew (2002, 1) argues that in the current age it is essentially the media who is 
doing the job formerly belonging to anthropologists. News accounts shape in 
decisive ways people’s perceptions of the world.  
 
Since early 2000, Zimbabwe has occupied an important place in both broadcast 
and print media in Britain. Foreign representations of Zimbabwe and British media 
coverage in particular, have been sharply criticised by the Zimbabwean 
government. Public debates, both at home and abroad, on the situation in 
Zimbabwe often were about representations of the crisis.  
 
 
 
_______________________ 
Westminster Papers in Communication and Culture © 2005 (University of Westminster, London), Special 
Issue, November 2005: 91-108.  ISSN 1744-6708 (Print); 1744-6716 (Online) 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 92

This paper discusses how Zimbabwe was represented in the British media, why it 
attracted so much attention and what responses British media coverage provoked 
from the Zimbabwean government. The analysis will emphasise the way in which 
Zimbabwe was reported in two British newspapers, namely The Guardian and The 
Daily Telegraph.1 It aims to give an impression of the nature of media reporting on 
Zimbabwe in Britain rather than to offer an exhaustive account, and will hence 
serve as a starting point for further investigations.2 In order to gain insights into 
the practices of news-making and journalism, I also conducted semi-structured 
interviews with foreign correspondents from various British newspapers and 
foreign news agencies. Although news is often portrayed as a reflection of reality, 
for example through the metaphor of a ‘mirror’, this paper will depart from the 
notion that news is always socially constructed, shaped by the particular context in 
which it is produced. It is, therefore, crucial to analyse the socio-political 
environment in which news stories are made. 
 
Finally then, this paper will argue that the international media -and in particular the 
British media- have helped to create the conditions that allowed the Zimbabwean 
government to define the situation in Zimbabwe as a struggle against imperialism.  
 
 
Long-term correspondents 
One of the reasons for the large amount of media coverage on Zimbabwe in the 
British press was the presence of long-term Harare-based correspondents. 
Whereas other countries in Africa are generally covered by short-term so-called 
‘parachute journalists’ flying over from London-based newsrooms or regional 
offices in Johannesburg, most British newspapers already had correspondents on 
the ground in Zimbabwe. Newspapers such as The Times, The Guardian, The 
Financial Times, The Daily Telegraph and news agencies such as Associated Press, Reuters 
and AFP all had permanent correspondents in 2000. Several of these were 
Zimbabweans citizens who had worked in the country’s media for a long time, 
some had even written for The Rhodesia Herald before Independence. Others like 
the American-born correspondent for The Guardian, Andrew Meldrum, came to 
Zimbabwe briefly after Independence and never left. The fact that the majority of 
British newspapers had correspondents based in Zimbabwe implies that they felt 
the country was already important irrespective of the events taking place since 
2000.  
 
                                                 
 
 



Williams, Remnants of Empire?… 
 

 93

During a seminar on Western media reporting of Congo in London in 2001, Liz 
McGregor, who was The Guardian’s Deputy Comment Editor at the time, noted 
that:  

With countries with a large white population like Zimbabwe and South 
Africa there is a lot more interest and I think this is largely because the 
[British] newspapers are white-run and owned and they are trying to 
identify with people who look like them. A lot of their view is skewed by 
the fact that they’re white-owned newspapers and a lot of those follow 
British commercial interests. And I think that one of the reasons why there 
is not a lot of interest in the DRC is that there is not a big white party 
involved.3 
 

Therefore, well before the events in 2000, the British media had already decided 
that Zimbabwe was a ‘story’ important enough to ‘deserve’ a permanent 
correspondent. Whereas neighbouring countries were mostly covered by a 
Johannesburg-based correspondent, Zimbabwe could count on their own 
correspondents. In addition to the Harare-based reporters, most British papers 
would also send extra reporters during important events such as the 2000 
Parliamentary Elections and the 2002 presidential Elections. The presence of 
Harare-based reporters greatly facilitated a steady flow of reports in the British 
media on Zimbabwe.  
 
However, with the appointment of Jonathan Moyo as Minister of State for 
Information and Publicity in the President’s Office in 2000, new regulations were 
introduced that sought to restrict the flow of foreign correspondents. More and 
more short-term parachute journalists were not able to enter the country and 
permits of long-term correspondents were not renewed. In February 2001, the first 
two journalists were expelled from Zimbabwe: Mercedes Sayagues (South African 
Mail and Guardian) and Joe Winter (BBC World Service). In June 2001, they were 
followed by The Daily Telegraph correspondent David Blair. In September 2002, the 
AFP correspondent Griffin Shea had to leave and in May 2003 – under a large 
amount of media attention, Andrew Meldrum of The Guardian was deported. 
Whereas The Daily Telegraph managed to continue its reporting from Harare by 
hiring a Zimbabwean journalist, The Guardian chose to carry on from Pretoria. In 
February 2005, three more foreign correspondents from Associated Press, The Times 
and Bloomberg decided to leave Zimbabwe after having been harassed by the police.  
 
In July 2001, Minister Moyo announced that his Ministry had suspended all 
accreditation of BBC correspondents in Zimbabwe. This announcement came after 
a report by BBC correspondent Rageh Omaar on a speech that President Mugabe  
                                                 
 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 94

had given at the opening of a new session of parliament.4 Moyo complained that 
Omaar had misrepresented the language used by President Mugabe in the speech. 
In a letter to the BBC, he argued that contrary to reporting by the BBC, President 
Mugabe had never stated that he ‘vowed to continue with the forcible [land] 
acquisition’. Instead, Moyo argued that ‘the President made it clear that land would 
be acquired as it has been, in terms of the laws of Zimbabwe’. According to Moyo, 
it was ‘apparent that, as it has happened many times before, the BBC approached 
the President’s speech with a preconceived view to distorting it to give a false 
impression that there is no rule of law in Zimbabwe’. Moyo argued that there was 
a world of difference between forcible acquisition and lawful acquisition. 
 
Despite the government’s refusal to accredit BBC correspondents, the broadcaster 
still managed to produce at least seven documentaries on the country, apart from 
regular feature stories on the news.5 According to a report published by a BBC 
watchdog, out of 48 documentaries shown on the BBC from November 2000 to 
January 2004, Zimbabwe received most attention with seven documentaries. 
Zimbabwe came after the Israel/Palestine conflict which was covered in 16 
documentaries.6 Apart from regular news features, programmes like Correspondent, 
Panorama, Hard Talk and Breakfast with Frost carried several editions on Zimbabwe. 
Most documentaries were made by reporters not officially accredited by the 
Zimbabwean authorities. Both John Sweeney and Fergal Keane came to 
Zimbabwe on tourist visas which further seemed to dramatise the content of 
programmes. When John Sweeney wanted to interview Morgan Tsvangirai, the 
leader of the opposition party Movement for Democratic Change (MDC), he went 
to hide in the boot of the car when entering Tsvangirai’s premises.7 Inclusion of 
footage on Sweeney’s acrobatic exercise sought to strengthen the image of the 
foreign correspondent as a courageous hero willing to sacrifice his life for ‘the 
truth’. Equally dramatic footage of Meldrum’s expulsion from Zimbabwe and the 
subsequent publication of his memoirs sought to reinforce the same image. 
 
 
Simplification 
Whereas the existing infrastructure of foreign correspondents in Harare clearly 
played a crucial role in the steady flow of news coverage from Zimbabwe, there is 
no doubt that another important reason was the presence of a white minority in 
Zimbabwe. In a report that was published in 1997, the Zimbabwean human rights 
organisation the Catholic Commission for Justice and Peace (CCJP) estimated that 
                                                 
 
 
 
 



Williams, Remnants of Empire?… 
 

 95

20,000 people were killed in the 1980s during the Gukurahundi in the Midlands and 
Matabeleland provinces.8 However, at the time, the media paid considerably less 
attention to the country as compared to the events in 2000. Within the space of a 
few weeks, Zimbabwe came to dominate the headlines of major newspapers and 
agencies, BBC, CNN, and even Hello! magazine9 devoted a five-page special to 
Zimbabwe, mainly reporting the death of the farmer David Stevens.  
 
Foreign correspondents would generally blame their editors or newspapers for the 
large amount of coverage devoted to white farmers. One correspondent argued 
that the extent of attention was inherent in the news business: 

 
In general, in the international media, if one white farmer was killed, that 
created far more news input than if thirty blacks were killed, in general. 
And I think that’s wrong. I am not happy with that. But I saw it happen 
and I couldn’t change it. In [the newspaper I write for], if white farmers had 
been killed, it would often be a front page story. I didn’t affect that. (…). 
And so, I don’t like to think that the death of one person is more than the 
death of another person but you know, that is one of the things in the 
news business that does happen.10 

 
Another correspondent felt it was a very important story that British newspaper 
readers with often strong ties with Zimbabwe wanted to read about:  

 
I am really pleased that the white farmer story was there. Because 
everywhere in the world, if you are working for an Austrian newspaper and 
you are in Bangkok and an Austrian gets hijacked, that story of that 
Austrian will do better in Austria than it will do in Sydney or in 
Bangladesh. And people like to read about themselves. And that’s what I 
am part of. I am not trying to change the world. I am not a politician. I 
don’t want to influence people at all. I simply want to say what’s going 
on.11 
 

This particular correspondent felt that ‘journalists were simply responding to what 
is going on; we suck it up and we move on’.   
 
The incidence of the farm occupations also enabled journalists to greatly simplify 
the situation in Zimbabwe. In their classic study on news values, Galtung and Ruge 
(1965, 65) argue that ‘the more clear and unambiguous the signal (the less noise 
there is), the more probably that it will be recorded as worth listening to’. In other 
words, the significance of an event should be relatively unambiguous so that the 
                                                 
 
 
 
 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 96

diversity of potential interpretations may be kept to a minimum. News events do 
not have to be necessarily simple but the range of possible meanings must be 
limited. In the case of Zimbabwe, the occurrence of the farm occupations enabled 
the media to explain the situation in terms of a conflict between black and white. 
Because of the British media’s primary interest in the well-being of -as often 
mocked by Mugabe- ‘its kith and kin’, the situation came to be seen as a racial one. 
Although the land occupations were part of a much more complex situation, it was 
a tale that could easily be made understandable to foreign audiences without 
having to provide much context. The story spoke for itself, or as another foreign 
correspondent put it:  

 
Look, it [the farm occupations] was a big story that you couldn’t ignore. I 
mean it was a big story. (…). What I had a problem with, the prominence 
that was given to white farmers. And one of my editors said to me ‘look, 
put white and black in your lead paper, and you know, you are on the 
wire’. White farmer killed by black militant. And that’s on the wire, you 
know.12 

 
A picture made by Associated Press photographer Rob Cooper also captures this 
simplification on the part of the media very well.13 In March 2000 it was published 
in newspapers all over the world and Peter Stiff later also used it for the cover of 
his book Cry Zimbabwe: Independence – twenty years on. The picture displays the wife of 
a white farmer protecting her two little daughters, all dressed up in immaculate 
pastel colours, against the danger of approaching ‘black squatters’ behind a fence. 
The photographer is choosing the side of the white farmer by showing the 
‘squatters’ from his perspective, or his side of the fence. ‘White’ here represents 
innocence and vulnerability whereas ‘black’ represents danger and threat. This 
dichotomy between good and evil would easily do well in a soap opera or drama, 
and Fiske and Hartley (1989, 268) have argued that the difference between 
fictional and news narratives are not always that different as may initially seem:  

 
 
Conflict is as important in making a good news story as it is in making a 
good fiction, and its relationship to the social system is similar. News 
values and fictional values stem from the same society, they both bear the 
same need to be popular, and it is not surprising that they are 
fundamentally similar. 

 
 
 
                                                 
 
 



Williams, Remnants of Empire?… 
 

 97

 
Ethnicisation 
Some newspapers have also further supported the idea of racial conflict by 
suggesting the incidence of ‘ethnic cleansing’. On August 10, 2001, The Daily 
Telegraph put it as following:  

 
When a mob laid siege to Two Trees farm yesterday, sealing off the 
property with roadblocks, a carefully planned operation swung into action 
to sow terror among the white landowners around Chinhoyi. […]. It was 
the latest escalation of President Robert Mugabe’s offensive against white 
farmers, and amounted to the ethnic cleansing of a swathe of Zimbabwe’s 
most fertile region.14 

 
Or in another article one year later on August 7, 2002:  

 
Horseshoe, Mutorashanga, Raffingora, Umboe Valley, Ruzawi River, 
Mvurwi - these are the names of some of the farming districts from where 
heavy hearted farmers and their families are leaving in one of the last 
chapters of Mr Mugabe’s ethnic cleansing of the countryside.15 

 
This seemed to echo discourses used by some Conservative MPs like Lord Elton 
who asked his colleagues the following in the House of Lords:  

 
My Lords, the Government of Zimbabwe made clear their objective of 
removing white people who own property in Zimbabwe. Is that not a form 
of ethnic cleansing? When will it be treated as such? 16 

 
It was part of the Conservatives’ general criticism of the government’s ‘lack of 
action’ on Zimbabwe. Often, comparisons were made with the situation in 
Kosovo and Mugabe was equated with Milosevic, as the Shadow Foreign 
Secretary, Michael Ancram put it in an opinion piece in The Guardian:  

 
Yet the fact that Mugabe is getting away with murder has not bestirred our 
government. Its inaction is a damning indictment of its foreign policy. 
What is the difference between ethnic cleansing, or state murder and 
torture, in Kosovo and in Zimbabwe? Why was the government so keen to 
act in Kosovo and yet is so inactive on Zimbabwe? Mugabe is every bit as 
evil as Milosevic. So why is our government afraid to stand up to this 
despot? Zimbabwe is not some distant country of which we know little. 
We know it very well and we owe it our support.17 

                                                 
 
 
 
 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 98

 
In an earlier debate in the House of Commons in April 2000, Foreign Office 
Minister Peter Hain dismissed the term ‘ethnic cleansing’ as ‘Tory rhetoric’. Asked 
by Conservative MP David Wilshire whether he agreed that ‘what we are now 
seeing is the beginnings of ethnic cleansing’, Peter Hain responded:  

 
I do not want to use that phrase. This phrase has been used in an 
inflammatory way by the Opposition. I think we should take this 
opportunity, if I may say so, to adopt a measured response. To compare 
what is happening in Zimbabwe with what happened in Kosovo I would 
have thought was ludicrous. It does not make it any more acceptable to 
find the lawlessness and violence and now deaths of all sorts of people. I 
do not think the targeting of the predominantly black (though multi-racial) 
Opposition, with the whole succession of killings, with up to 100 people 
violently attacked, I do not think you can describe that as ethnic cleansing 
because it is often black on black, but it is equally serious.18 

 
By portraying the situation in Zimbabwe as one of ethnic conflict, both 
newspapers and politicians seem to have reiterated media coverage of other parts 
of Africa. In recent academic studies, anthropologists and media studies scholars 
have pointed to the failure of journalists to provide nuanced accounts of crises in 
Africa. They have particularly criticised media coverage of Somalia and Rwanda for 
using tribalism to explain the events unfolding in those countries without paying 
attention to the West’s own role in the roots of the problems. Although these 
scholars do not deny that ethnicity can be used to manipulate people, they have 
stressed the social constructedness of identities and the invented character of 
ethnicities. Or as Jan Nederveen Pieterse, quoted in Carruthers (2004, 165), argues:  
‘Ethnicity, although generally considered a cause of conflict, is not an explanation 
but rather that which is to be explained. The terminology of ethnicity is part of the 
conflict and cannot serve as the language of analysis’. To some extent, media 
coverage of Zimbabwe seems to have fallen into the same trap. 
 
 
Marginalisation 
British media’s framing of the situation in Zimbabwe as a black versus white 
conflict ultimately made the much larger number of black victims invisible. 
According to statistics of human rights organisations, ten white farmers have been 
killed between 2000 and 2004 compared to more than 190 blacks, mainly 
supporters of the opposition party Movement for Democratic Change.19 While I 
was waiting to interview the Secretary-General of GAPWUZ, the General 
                                                 
 
 



Williams, Remnants of Empire?… 
 

 99

Agricultural Plantation Workers Union of Zimbabwe, I started chatting with 
another staff member. She told me how she had attended a seminar in South 
Africa and felt disappointed that people did not seem to know that a large number 
of farm workers had become displaced as a result of the farm occupations. She felt 
there was more attention for the dog of a white farmer than for farm workers. And 
she referred hereby to a photograph that appeared in March 2002 in both local 
Zimbabwean and international newspapers of the dead body of a white farmer 
named Terry Ford covered by a blanket with his dog guarding over it.20 
 
The marginalisation of the farm workers’ voices can also be blamed on their more 
general lack of power in Zimbabwean society. Organisations representing white 
farmers such as the Commercial Farmers’ Union (CFU) or Justice for Agriculture 
(JAG) attributed very important roles to the media and followed conscious 
strategies to influence the media. They acknowledged having been hospitable to 
journalists and to have frequently hosted foreign correspondents, particular short-
term parachute journalists. One representative told me that it has been a lot easier 
to show foreign journalists around on the farms than Harare-based 
correspondents. As he said: ‘They can come and we can get them out onto the 
ground to see for themselves exactly what is going on. And they don’t live here. 
They aren’t as vulnerable as other people’.21 Further elaborating on the arrival of 
foreign correspondents, the representative continued:  

 
We usually get contacted before they arrive in the country and the first 
stop is here. At the same time, there are still quite a lot of journalists who 
might be here for two weeks and it’s only the last couple of days that they 
hear about us and get in contact with us. Very sad and they end up doing a 
lot more work in those two days than they have done in the previous 
twelve days. So yah, my advice to those journalists out there is that we’re 
here, make contact with us. If you are not prepared to come into the 
country, we do have this database with statistics and a lot of footage, a lot 
of the camera work has been done and is ready.22  

 
Both organisations also felt they had a role in correcting the misinformation 
carried in government propaganda. The CFU frequently advertised in the media in 
Zimbabwe to ‘present the facts about land reform’, and at the height of the farm 
occupations, they released almost daily ‘farm invasion updates’ which were 
circulated through e-mail internationally and were also published in local private 
newspapers such as The Daily News. They have a well-structured website and a 
Communication Officer who focuses on issuing press releases. JAG uses a similar 
                                                 
 
 
 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 100

strategy and circulates email newsletters up to this time. At the launch of the 
organisation, they also employed a Public Relations Officer who used to work as a  
Press Officer for the CFU. Compared to CFU and JAG, the farm workers’ union 
GAPWUZ has a much weaker media strategy. The organisation does not employ a 
Communication Officer nor does it have a website or access to e-mail. Although 
they had reasonable contacts with local journalists, they did not have a network of 
foreign correspondents.  
 
Whereas I demonstrated in the previous section that the Zimbabwean story in 
itself was attractive to journalists, this section aimed to show how various farmer 
organisations have actively sought to highlight their plight and been hospitable to 
foreign journalists.  
 
 
Personalisation 
Another reason for the significant amount of media coverage on Zimbabwe has 
been the fact that the story could be personalised. Galtung and Ruge (1965, 65) 
argue that ‘the more the event can be seen in personal terms, as due to the action 
of specific individuals, the more probable that it will become a news item’. For 
Galtung and Ruge, this applies in particular to Western media coverage of 
‘geographically and culturally distant’ nations. It is more likely that the affairs of 
these nations will be portrayed in the Western media as the activities of one of two 
senior political figures or even only the head of state.  
 
In the case of Zimbabwe, Mugabe provided journalists with the ‘same old’ story of 
a promising African leader that had still gone corrupt, despite high hopes with 
some at Independence in 1980. Journalists often used the metaphor of ‘The Jewel 
of Africa’ to describe how wonderful Zimbabwe had been before Mugabe had 
turned it into a nightmare. The narrative of the transition from ‘food basket to 
basket case’ was often invoked in order to stress that Zimbabwe was the tale of a 
success gone bad. The sudden degeneration of a country as a result of the actions 
of one individual provided a particularly powerful story for British newspaper 
audiences. Obviously, Mugabe should indeed to a large extent be blamed for the 
current situation. However, by presenting Robert Mugabe as the ‘bad guy’ solely 
responsible for the crisis in Zimbabwe, the media failed to contextualise the 
situation and to take into account other more externally related factors which have 
also contributed to the catastrophic economic situation in Zimbabwe such as for 
example the implementation of neo-liberal structural adjustment policies in the 
1990s and related to that the limited amount of interest of Britain and the 
international community in financially supporting land reform.  
 
 



Williams, Remnants of Empire?… 
 

 101

 
Re-appropriation 
In the previous section, I have highlighted how the situation in Zimbabwe has 
been represented in the British media and for which reasons. In the next section, I 
will argue that the dominance of the white farmer story in the British media 
assisted the Zimbabwean government in fixing the meaning of the crisis in 
Zimbabwe as a bilateral problem between Zimbabwe and Britain over land. It 
allowed President Mugabe to construct Britain as its former colonial power who 
was using the media in order to discredit and derail Zimbabwe’s land reform 
programme. In this respect, Ranger (2004, 221) has argued that ‘during the 
presidential campaign in 2002 it often seemed that Robert Mugabe was 
campaigning against the man he called ‘Tony B-Liar’ rather than against 
Tsvangirai’. This opposition between Zimbabwe vs. Blair became even more 
apparent in ZANU PF’s 2005 parliamentary election campaign. 
 
The dichotomy that the British media used in order to frame the situation in 
Zimbabwe in terms of black and white was quickly appropriated by the 
Zimbabwean government to confirm their suspicion that Britain’s main interest 
was to protect its colonial interests in the country. The Zimbabwean government-
funded daily newspaper The Herald reported that ZANU PF Minister Olivia 
Muchena said what was worrying was the intensity with which CNN and BBC 
were trying to drum up opinion against the democratisation of the country’s 
economy in a bid to protect their imperialist interests. And the newspaper quoted 
her as follows:  

 
‘They [CNN and BBC] are against us for having gotten to the root of 
economic empowerment and democratisation on the economic front so 
they have to vilify President Robert Mugabe and Zanu-PF, and glorify 
whites as the chief producers of food,’ she said.23 

 
Britain in particular was also seen as an active supporter of the opposition party 
MDC. The fact that the MDC was generally supported by the international 
community and that some of its members were white was considered by the ruling 
party ZANU PF as proof that Zimbabwe would be a colony again if the MDC 
would get into power. MDC was presented as an inauthentic, non-Zimbabwean 
party, full of Rhodesian interests, its members having no legitimacy to rule 
Zimbabwe because they had not participated in the liberation struggle. On 
numerous occasions, ZANU PF has tried to prove this point. In their efforts to 
legitimise their exclusive right to govern Zimbabwe, they have interestingly often 
drawn upon examples from the foreign media. Footage shot in 2000 by CNN 
showing white farmers signing cheques to the MDC has been regularly shown on 
                                                 
 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 102

Zimbabwean television and frequently appeared in ZANU PF election campaign 
advertisements. During an edition of Zimbabwe Broadcasting Corporation’s 
programme NewsHour in June 2004, the CNN clip was used together with an 
excerpt from a debate in the House of Commons between Michael Howard and 
Tony Blair. In this particular debate, Blair inelegantly remarked that the British 
government was working with the MDC: 

 
Michael Howard: Is that not an excellent illustration of the need for Britain 
to demonstrate clear and firm leadership, in the G8 and elsewhere, in 
working with the international community to help to achieve the objectives 
of peace and stability to which we are all committed?  
 
The Prime Minister: On the latter two points, we work closely with the MDC 
on the measures that we should take in respect of Zimbabwe, although I 
am afraid that these measures and sanctions, although we have them in 
place, are of limited effect on the Mugabe regime.24 

 
I would agree with Phimister and Raftopoulos (2004) that the international 
character of the crisis in Zimbabwe has been very important, and often ignored in 
academic analysis. In a recent article, Phimister and Raftopoulos argue that 
Mugabe’s rhetoric of anti-imperialism has been very successful in gaining the 
support and solidarity of other African leaders in the region and Pan-African groups 
in the Diaspora such as the December 12 Movement in the United States, the Black 
United Front in the United Kingdom and the Aboriginal Nations and People of 
Australia.25 It has provided an effective cover-up of the injustices committed by the 
Zimbabwean government against its own people. Phimister and Raftopolous (2004, 
386) also point out that in his efforts to define the crisis in Zimbabwe in terms of a 
rectification of colonial injustices, Mugabe ‘has been helped at every stage by clumsy 
Western, particularly, British intervention. The initial damage done in 1997 by ‘new’ 
Labour’s arrogant denial of any responsibility for past colonial injustices in 
Zimbabwe’. Phimister and Raftopolous here refer to a now famous and widely 
publicised letter written by the previous Secretary for International Development 
Clare Short to the Zimbabwe Minister for Agriculture, Kumbirai Kangai in which 
she stated the following:  

 
I should make it clear that we do not accept that Britain has a special 
responsibility to meet the costs of land purchase in Zimbabwe. We are a 
new Government from diverse backgrounds without links to former 

                                                 
 
 



Williams, Remnants of Empire?… 
 

 103

colonial interests. My own origins are Irish and as you know we were 
colonised not colonisers.26 

Britain’s previous Minister for African Affairs in the Foreign and Commonwealth 
Office, Baroness Amos, also sought to break away from Zimbabwe’s definition of 
Britain as former colonial power. In an address in South Africa, she stated that:  

 
At the heart of our foreign policy, therefore, is co-operation, not 
colonialism. We do not seek to recolonise Africa, or Iraq. Colonialism is 
about the imposition of values by force, the exploitation of resources by 
force, the domination of one race by another. Those days are gone. The 
fact that it is me standing here as a British Minister – a descendant of those 
colonised – is surely demonstration of this. […]. The operative dynamic 
nowadays is ‘sharing’, not ‘dominating’ or ‘imposing’.27  

 
These examples serve to show how Britain has been at pains trying to 
communicate with Zimbabwe. It demonstrates how it does not want to be 
reminded of its identity as former coloniser of Zimbabwe. Perhaps this failure to 
deal with the past resembles what Paul Gilroy has recently named Britain’s 
‘postcolonial melancholia’. Gilroy (2004, 96-97) writes that:  

 
[…] the totemic power of the great anti-Nazi war seems to have increased 
even as its veterans have died out. The evacuation of Britain’s postcolonial 
conflicts from national consciousness has become a significant cultural and 
historical event in its own right. Those forgotten wars have left significant 
marks on the body politic but the memory of them appears to have been 
collapsed into the overarching figuration of Britain at war against the 
Nazis, under attack, yet stalwart and ultimately triumphant. 

 
Drawing upon psychoanalytic perspectives, he argues that Britain’s firm stance 
against Nazism has resulted in making itself feel righteous and innocent, thereby 
enabling itself to forget about its many wars of decolonisation in Africa. As Gilroy 
notes: ‘Being forced to reckon with the ongoing consequences of imperial crimes 
makes them uncomfortable in equal measure’.28 
 
 
Conclusion 
In this paper, I have shown how the British media, and specifically The Guardian 
and The Daily Telegraph, through strategies of simplification, ethnicisation and 
marginalisation have sought to frame and represent recent events in Zimbabwe in 
terms of a racial conflict between black and white, and more importantly, how the 
                                                 
 
 
 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 104

Zimbabwean government has successfully managed to exploit these discourses on 
what they termed as ‘Britain’s kith and kin’. This has enabled them to present and 
frame the crisis in Zimbabwe as a bilateral disagreement over land with imperial 
power Britain which resulted in a significant amount of solidarity and support 
from neighbouring countries and black movements in the Diaspora. The 
continuing struggle against Empire also made it possible for the government to 
cover up its human rights violations against mainly black opposition supporters. 
  
This clearly demonstrates how recent events in Zimbabwe have been struggles 
over meanings and definitions of the crisis. The media was a crucial arena in which 
these battles took place. In order to gain a thorough understanding of the ‘crisis’ in 
Zimbabwe, it is therefore essential to closely analyse these representations and 
their re-appropriation by the Zimbabwean government. 
 
 
Notes 
1 The electronic news database Lexis Nexis was used in order to select the relevant 
articles in The Daily Telegraphy and The Guardian. A search on ‘Zimbabwe’ and 
‘Zimbabwean’ was carried out for the period between January 2000 and June 2004. 
Subsequently, articles that discussed the issue of Zimbabwe as the main topic were 
identified and copied manually into an Endnote database. 1,200 articles were 
selected for The Guardian and 1,370 for The Daily Telegraph. All articles were coded 
with a particular keyword such as media, land, cricket, food, 2000 parliamentary 
elections, 2002 presidential elections. This allowed me to classify articles according 
to author, date, title, newspaper and topic. It also enabled me to conduct a full-text 
search in the entire database.  
2 For a more in-depth analysis of media representations of Zimbabwe in the 
British media, please refer to my forthcoming PhD thesis Media, politics and land in 
Zimbabwe (working title) in the Media and Film Studies Programme, Department of 
Anthropology and Sociology, School of Oriental and African Studies. 
3 See: Reporting the World, 2001, Is coverage of Africa racist? And why are we ignoring the 
DRC crisis? 
4 See: BBC News online, 26 July 2001, Zimbabwe acts against BBC.  
5 BBC1 had three Panorama editions devoted to Zimbabwe: Panorama: Mugabe: the 
price of silence (March 10 2002, reporter: Fergal Keane); Five Days in May (15 June 
2003, reporter: Fergal Keane); The Secret of the Camps (29 February 2004, reporter: 
Hilary Anderson). BBC1 also had Sean Langan reporting from Zimbabwe: Sean 
Langan in Zimbabwe (14 and 15 January 2002). BBC2 had three Correspondent 
programmes on Zimbabwe: Zimbabwe: The promised land (19 August 2000, reporter: 
Mufadzi Nkomo); Zimbabwe Burning (3 March 2002, reporter: John Sweeney) and 
Zimbabwe: Hounded out (16 February 2003, reporter: Iain and Kerry Kay). BBC2 also 
had a This World edition devoted to Zimbabwe: The Food Fix (16 November 2004, 



Williams, Remnants of Empire?… 
 

 105

reporter: Farai Sevenzo). 
6 See: Asserson and Williams, 2004, The BBC and the Middle East. Analysis of 
documentaries. Fourth report, March 2004, p. 6.   
7 John Sweeney’s programme Zimbabwe burning was broadcast on BBC1 on 3 March 
2002. Footage viewable on the BBC website: 
http://news.bbc.co.uk/olmedia/1850000/video/_1852133_carbootedit_vi.ram 
(last accessed: 20 February 2005).  
8 Catholic Commission for Justice and Peace, 1997, Breaking the Silence: Building True 
Peace: a Report on the Disturbances in Matabeleland and the Midlands, 1980 to 1988. 
9 Zielenbach, 2000, The widow of murdered Zimbabwean farmer David, Maria 
Stevens, tells how she’s finding the strength to cope with the loss of her husband 
and her feelings towards her troubled country. In: Hello!, Nr. 612, 23 May 2000, pp. 
98-102. 
10 Interview with foreign correspondent, 15 September 2003.  
11 Interview with foreign correspondent, 15 August 2003.  
12 Interview, 15 August 2003.  
13 See front page of Dutch newspaper NRC Handelsblad on 30 March 2000 or: BBC 
News Online, Zimbabwe farmers plan legal battle, 6 September 2000. 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/913414.stm (last accessed: 20 February 2005).  
14 Blair and Thornycroft, Chinhoyi, White farms ‘cleansed’ by Mugabe mobs, The 
Daily Telegraph, 10 August 2001.  
15 Zimbabwe’s white farmers manage one last smile before they leave for good, The 
Daily Telegraph, 7 August 2002. 
16 House of Lords, Hansard Debates text, 8 May 2001. 
17 Ancram, Comment & Analysis: Blair must take a stand on Mugabe: Next week’s 
earth summit will have to call Zimbabwe to account, The Guardian, 23 August 
2002.  
18 House of Commons, Minutes taken before the Foreign Affairs Committee, 18 April 
2000. 
19 For statistics on 2000, see: Zimbabwe Human Rights NGO Forum, 2001, 
Human Rights and Zimbabwe’s June 2000 Election, p. 40-41. For statistics on 2001, see: 
Zimbabwe Human Rights NGO Forum, 2002, Political Violence Report December 
2001, p. 12-13. For statistics on 2002, see: Zimbabwe Human Rights NGO 
Forum, 2003, Political Violence Report December 2002, p. 17-19. For statistics on 2003, 
see: Zimbabwe Human Rights NGO Forum, 2004, Political Violence Report December 
2003, p. 12. For statistics on 2004, see: Zimbabwe Human Rights NGO Forum, 
2004, Political Violence Report November 2004, p. 13. All reports are available on the 
website of the Zimbabwe Human Rights NGO Forum: 
http://www.hrforumzim.com 
20 See for example, BBC News Online, Arrest in Zimbabwe farmer’s murder, 19 March 
2002. 
21 Interview with representative farmer’s organisation, 22 August 2003.  
22 Interview with representative farmer’s organisation, 22 August 2003.  



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 106

23 The Herald, ‘Blacks urged to establish own media bodies’, 15 August 2002. 
24 House of Commons, Hansard Debates text, 14 June 2003. 
25 See also: Raftopoulos, B. (2004) Nation, Race and history in Zimbabwean Politics. 
26 The letter was reprinted in the Pan-African magazine New African. Also see Short 
(2002) How it all started. 
27 Speech by Baroness Amos, Setting the record straight, addressed to the National 
Press Club in Pretoria, 31 March 2003.  
28 Gilroy, P. ‘Why Harry’s disoriented about empire. The chronic pain of loss feeds 
our melancholic attachment’, in The Guardian, 19 January 2005. 
 
 
References 
Askew, K. (2002) ‘Introduction’ in K. Askew and R. Wilk (eds.), The Anthropology of 

Media: a Reader, Malden, Mass.: Blackwell Publishers, pp. 1-13 
Asserson, T. and Cassie W. (2004). The BBC and the Middle East. Analysis of 

Documentaries. Fourth Report, March 2004, p. 6.  
http://www.bbccharterreview.org.uk/Responses/A/Asserson_Trevor.rtf  
(last accessed: 20 February 2005). 

Carruthers, S. L. (2004) ‘Tribalism and tribulation. Media constructions of ‘African 
savagery’ and ‘Western humanitarianism’ in the 1990s’ in S. Allan and B. 
Zelizer (eds.), Reporting war: journalism in wartime, London: Routledge, pp. 
155-73. 

Catholic Commission for Justice and Peace (1997) Breaking the Silence: Building True 
Peace: a Report on the Disturbances in Matabeleland and the Midlands, 1980 to 
1988, Harare: Legal Resources Foundation. 

Fiske, J. and John H. (1989) Reading Television, London: Routledge. 
Galtung, J. and Mari H. Ruge (1965) ‘The Structure of Foreign News. The 

Presentation of Congo, Cuba and Cyprus Crises in Four Norwegian 
Newspapers’, in Journal of Peace Research 2(1): 64-91. 

Gilroy, P. (2004) After Empire: Melancholia or Convivial Culture? London: Routledge 
Mudimbe, V. Y. (1988) The Invention of Africa: Gnosis, Philosophy, and the Order of 

Knowledge, London: James Currey. 
Phimister, I. and B. Raftopoulos (2004) ‘Mugabe, Mbeki and the Politics of Anti-

imperialism’, in Review of African Political Economy 31(101): 385-400. 
Raftopoulos, B. (2004) ‘Nation, Race and History in Zimbabwean Politics’ in B.  

Raftopoulos and T. Savage (eds.), Zimbabwe: Injustice and Political 
Reconciliation, Cape Town: Institute for Justice and Reconciliation, pp.160-
175. 

Ranger, T. (2004) ‘Nationalist historiography, patriotic history and the history of 
the nation: the struggle over the past in Zimbabwe’ in Journal of Southern 
African Studies, 30(2): 215-34. 



Williams, Remnants of Empire?… 
 

 107

Reporting the World, Is coverage of Africa Racist? and Why are we Ignoring the DRC 
Crisis? Freedom Forum European Centre, 16 May 2001, p. 9. Full transcript 
available at: http://www.reportingtheworld.org.uk/index_1.html (last 
accessed: 20 February 2005).  

Stiff, P. (2000) Cry Zimbabwe: Independence - Twenty Years On, Alberton: Galago. 
Zimbabwe Human Rights NGO Forum (2001), Human Rights and Zimbabwe’s June 

2000 Election, available at: 
http://www.hrforumzim.com (last accessed: 20 February 2005). 

Zimbabwe Human Rights NGO Forum (2002), Political Violence Report December 
2001, available at: 
 http://www.hrforumzim.com (last accessed: 20 February 2005). 

Zimbabwe Human Rights NGO Forum (2003), Political Violence Report December 
2002, available at: 
 http://www.hrforumzim.com (last accessed: 20 February 2005). 

Zimbabwe Human Rights NGO Forum (2004). Political Violence Report December 
2003, available at: 
 http://www.hrforumzim.com (last accessed: 20 February 2005). 

Zimbabwe Human Rights NGO Forum (2004), Political Violence Report November, 
available at: 
 http://www.hrforumzim.com (last accessed: 20 February 2005). 

 
 
Official documents 
House of Commons, Minutes taken before the Foreign Affairs Committee, 18 April 2000, 

Question 60, available at: 
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm199900/cmselect/cmfaff/4
47/0041806.htm (last accessed: 20 February 2005).  

House of Commons, Hansard Debates text, 14 June 2003, Column 523, available at: 
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200304/cmhansrd/vo04061
4/debtext/40614-06.htm (last accessed: 20 February 2005).  

House of Lords, Hansard Debates text, 8 May 2001, Column 893, available at: 
http://www.publications.parliament.uk/pa/ld200001/ldhansrd/vo010508
/text/10508-01.htm (last accessed: 20 February 2005).  

Speech by Baroness Amos, Setting the Record Straight, National Press Club in 
Pretoria, 31 March 2003, available at: 
 http://www.britain-in-libya.org/news-CooperationNotColonialism-Mar-
03.htm (last accessed: 20 February 2005).  

 
 
Media sources 
Ancram, Michael, Comment & Analysis: Blair must take a stand on Mugabe: Next 

week’s earth summit will have to call Zimbabwe to account, The Guardian, 
23 August 2002.  



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 108

BBC News Online, Zimbabwe farmers plan legal battle, 6 September 2000. 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/913414.stm (last accessed: 20 February 
12005).  

BBC News online, 26 July 2001, Zimbabwe acts against BBC. 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/1458399.stm (last accessed: 20 
February 2005).  

BBC News Online, Arrest in Zimbabwe farmer’s murder, 19 March 2002, 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/1880941.stm (last accessed: 20 
February 2005).  

Blacks urged to establish own media bodies, The Herald, 15 August 2002. 
Blair, D. and Peta T., Chinhoyi, W. ‘Farms ‘cleansed’ by Mugabe mobs’, The Daily 

Telegraph, 10 August 2001.  
Gilroy, P. ‘Why Harry’s disoriented about empire. The chronic pain of loss feeds 

our melancholic attachment’, The Guardian, 19 January 2005. 
The Daily Telegraph, ‘Zimbabwe’s white farmers manage one last smile before they 

leave for good’, 7 August 2002 
Short, C. (2002) ‘How it all started’, New African 40 (5): 10. 
Zielenbach, T. (2000). ‘The widow of murdered Zimbabwean farmer David, Maria 

Stevens, tells how she’s finding the strength to cope with the loss of her 
husband and her feelings towards her troubled country’, in Hello! 612 (23): 
98-102.  

 
                                                 
 


