
 109

 

 
The ‘independent’ press and the fight for democracy in Zimbabwe: A 

critical analysis of  the banned Daily News 
 

Dumisani Moyo  
Department of Media and Communication 
University of Oslo 
 

Keywords: Zimbabwean media, newspaper economics, African press, 
media policy/funding, media democracy, ‘independent’ press 

 
 
Abstract 
The closure of The Daily News, Zimbabwe’s only ‘independent’ newspaper in 2003 attracted both 
local and worldwide condemnation as the height of the Zimbabwe government’s intolerance of 
diverse viewpoints. This paper critically analyses the circumstances surrounding the closure of The 
Daily News and argues that to a great degree, and in various ways, the paper contributed to its own 
closure, not least because of the hidden motives and ineptitude of its management. Despite 
immense contribution to opening up the democratic space in Zimbabwe, The Daily News had, 
right from the beginning, inherent problems that conspired with the political environment leading 
to its closure in 2003. The paper also argues that foreign ownership and foreign funding of media 
in developing countries can lead to the erosion of the necessary legitimacy that these media need 
to compete on the local market. It argues that while the independent press has undoubtedly 
played a crucial role in the democratisation process, they have failed to temper their newfound 
freedom with responsibility. 
 
 
Introduction 
On 12 September 2003, police in Harare stormed the offices of The Daily News and 
shut the newspaper down, acting on a Supreme Court ruling issued the previous 
day declaring that The Daily News was operating ‘outside the law’. The paper had 
refused to register with the government appointed Media Information Committee 
(MIC) as required under the new Access to Information and Protection of Privacy 
Act, whose constitutionality it was challenging in the courts. However, the 
Supreme Court threw out the paper’s challenge on the basis that the paper had 
approached it with ‘dirty hands.’ As such, the paper was ordered to first register 
with the MIC before its case could be heard. The MIC in turn refused to register 
 
 
_______________________ 
Westminster Papers in Communication and Culture © 2005 (University of Westminster, London), Special 
Issue, November 2005: 109-128.  ISSN 1744-6708 (Print); 1744-6716 (Online) 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 110

The Daily News, citing among other things the expiry of the deadline and that the 
paper had operated illegally for eight months. This event sparked both local and 
worldwide condemnation as the height of the Zimbabwe government’s intolerance 
of diverse viewpoints. Both local and international media made extensive coverage 
of the closure, with local and global civil society adding voice to the denunciation. 
Notable in most of these reports, however, was a tendency to ignore both the 
complexity of the issue and the context of the closure.  
 
Predictably, most international media as well as global civil society framed the issue 
in such a way that the full blame was laid squarely on the shoulders of the Mugabe 
Government. For those calling for intervention in the Zimbabwe crisis, this was 
yet another opportunity to be maximised. This paper looks at the closure of The 
Daily News as not just a matter of a repressive regime suppressing press freedom. 
Rather, it is important to draw links between the closure of the paper and other 
related events, including the paper’s shaky financial base, its ‘foreign funding’ and 
general tone – within the larger context of the changing political climate triggered 
by the controversial land reform and the resultant international campaign against 
the country’s leadership. I suggest that there is need to move away from the 
tendency of looking at these as separate cumulative acts of repression but as 
related events. 
 
The paper argues that while both global media and global civil society have played 
a major role in adding pressure on the ZANU PF government, they tended to 
make some significant omissions in their treatment of the closure of The Daily 
News, in the interest of magnifying the crisis to the world. By so doing, they have 
played into the hands of the ZANU PF government, which deliberately conflated 
their role with that of the imperialist Western governments that it says seek to re-
colonise Zimbabwe. 
 
This paper is based on literature review, analysis of newspaper articles, as well as 
the author’s personal experience as sub-editor at The Daily News from January to 
September in 1999. 
 
 
Theoretical Questions 
It has become widely accepted that the media are central to modern democracy as 
primary sources of information. This is because democracy as a political system 
requires an informed citizenry that is capable of participating effectively in public 
debate and in the overall political process where they have to make informed 
decisions. Consequently, the exchange and free flow of information and the ability 
of citizens to have equal access to sources of information as well as equal 
opportunities to participate in political debates have been considered key elements 



Moyo, The ‘independent’ press and the fight for democracy … 
 

 111

of democracy (Keane 1991; Lichtenberg 1995). The subject of the closure of The 
Daily News raises important theoretical questions regarding press freedom and the 
role of the ‘independent’ media in the democratisation process in Zimbabwe. It 
also raises questions about foreign ownership and foreign funding of the media as 
well as responsible and accountable journalism which have wider implications for 
the rest of the African continent. The dilemma, as Nerone (2002, 188 ) puts it, is 
that responsibility must mean accountability; yet accountability requires state 
intervention; and state intervention, history shows, comes at the expense of liberty 
as defined by libertarians. How then can we ensure that the media act in a 
responsible manner? Who should hold the media accountable in cases where they 
misuse press power and freedom? Should it be a government commission or a 
self-regulatory body set up by the press themselves? Social responsibility proposes 
that the media take it upon themselves to elevate their standards, providing the 
citizens with the sort of raw material and disinterested guidance they need to 
govern themselves (Nerone 2002, 184).  
 
The closure of The Daily News, coming a few years after the collapse of another 
attempt to set up a daily newspaper in Zimbabwe, also brings up the question 
about the economics of establishing a viable daily newspaper to compete with the 
state-controlled dailies in the country. Is Zimbabwe’s daily newspaper market 
already saturated as it currently is? Economic imperatives notwithstanding, the 
arrival of The Daily News proved beyond doubt that there was a voracious appetite 
for alternative information in a sector dominated by the government-controlled 
media. 
 
 
Background 
Until the arrival of the Daily Gazette in October 1992, Zimbabwe’s daily newspaper 
market had, since independence, been dominated by the two state-controlled 
papers, The Herald, published in the capital Harare, and its sister paper, The 
Chronicle, published in the second largest city, Bulawayo. Both papers fall under the 
Zimbabwe Newspapers, known as Zimpapers, which in turn falls under the 
Zimbabwe Mass media Trust (ZMMT). The ZMMT also owns a number of 
community newspapers through the Community Newspapers Group (CNG). In 
principle, the Trust was a unique experiment on the continent in the sense that it 
was supposed to act as a buffer between the state and the public media under its 
ambit. But in practice this ‘independence’ never materialised, as the state began 
interfering with both the Trust and its newspapers soon after its inception (see 
Saunders 1991).  
 
This situation had led to the prevalence of a peculiar type of journalism that 
avoided confronting those in power.1 These newspapers, though supposedly 
independent, were co-opted into the state’s ‘nation-building’ project, which 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 112

necessitated ‘developmental journalism’. To government officials, this 
developmental journalism has been interpreted to mean that the press is an ally of 
the state in the nation-building project. As such, the papers were not expected to 
criticise the government but to celebrate the exploits of the head of state and his 
ministers. By so doing, the government narrowed the definition of journalism and 
accorded itself the role of determining what was in the public interest. Over the 
years, these papers have deteriorated into government propaganda mouthpieces, 
loosing their credibility in the process. 
 
This web of government control of the flow of information extended to 
broadcasting, which was inherited as a monopoly from the colonial era. While in 
name a public broadcaster, the Zimbabwe Broadcasting Corporation has served 
essentially as a propaganda mouthpiece for the government of the day since 
colonialism. The effect of state dominance in the media has been the narrowing of 
the public sphere and hence an impoverishment of democracy. 
 
Apart from these government controlled media, the Zimbabwean media scene also 
boasts a couple of ‘independent’ newspapers, which included The Financial Gazette, 
The Zimbabwe Independent, The Standard, The Mirror (which has now mutated into The 
Daily Mirror and The Sunday Mirror) and a number of monthly magazines. Of these, 
The Zimbabwe Independent, The Standard and The Financial Gazette have been the most 
outspoken critics of the Mugabe government, exposing its excesses and providing 
incisive political commentary. Their major limitation, however, is that these are 
elite papers in the sense that their target readership is mainly the urban, and mostly 
middle class people who have disposable income (in a country where the middle 
class is fast disappearing). The Daily News therefore, filled an existing void in terms 
of providing a popular newspaper that was affordable to the majority of the 
working population. In a climate where the mainstream daily newspapers had lost 
credibility, the arrival of an alternative voice was quite welcome. 
 
 
Impact of The Daily News on Zimbabwe’s media scene  
When The Daily News was launched in March 1999, it transformed the media 
landscape in Zimbabwe in a number of ways. First, it became the most well 
resourced media house in the country, with state of the art equipment in its 
newsrooms, complete with the latest Apple computers, digital cameras and mobile 
phones at a time when most media houses in the country were still grappling with 
antiquated technology that had long been forgotten in other parts of the world. 
Second, for the first time in the history of the country, it elevated the respectability 
of the profession of journalism by introducing competitive salaries that brought 
unprecedented rivalry among the media houses over the best journalists.  Third, 
and perhaps most importantly, though it published five days a week, The Daily 



Moyo, The ‘independent’ press and the fight for democracy … 
 

 113

News broke the monopoly of the state-controlled media in the dissemination of 
news. An interesting consequence of the arrival of The Daily News is that it gave the 
state-controlled media a run for their money; competition somehow nudged The 
Herald and its sister papers to become more professional in their reporting.  
 
It has been suggested that in countries where opposition political parties are weak 
or non-existent owing to state repression, the ‘independent’ press can occupy that 
role of opposition (Ungar 1996; Rønning 1998; Hyden and Okigbo 2002). In 
Zimbabwe, the ‘independent’ press have played this role, first by strongly opposing 
the one-party state during the late 80s and early 90s, and secondly, by acting as the 
‘voice of the voiceless’ throughout the 90s. The Daily News came at a time when 
opposition forces were in disarray, despite growing agitation for reform from the 
grassroots. Rising inflation, rampant corruption, among other things created a 
groundswell of a frustrated mass with no centre to coordinate it. Thus it can be 
argued that in many ways The Daily News assumed the role of coordinating those 
disparate voices. This tacit role of an opposition press rather than a mere 
alternative to the state-controlled media became apparent right from the 
beginning. 
 
Within months of its establishment, The Daily News had become a persistent pain 
in the side of the government. It became the most strident critic of the Mugabe 
government, exposing corruption and holding the government accountable to its 
actions. Its fearless criticism of government corruption and political intolerance 
gave hope to many in a country where a culture of silence had become dominant. 
Its print-run shot up from an initial 60,000 to 120,000 within a few months, 
surpassing the dominant state controlled The Herald, whose circulation stood at 
90,000. Market research statistics indicated that by 2000, The Daily News was 
commanding up to 30.6 percent of the total readership (about 2 million), with The 
Herald trailing hard behind with 28.9 percent (about 1.9 million readers).2 The 
Chronicle readership stood at 13.7 percent. It must be pointed out that the company 
that owned The Daily News, Associated Newspapers of Zimbabwe (ANZ) Private 
Limited, started off with a giant project, and perhaps over-ambitious at that. In 
1998 it had launched five provincial newspapers in five urban centres around the 
country (The Dispatch in Bulawayo; The Express in Chitungwiza; The Mercury in 
Gweru; The Tribune in Masvingo, and The Eastern Star in Mutare).3 
 
Initially, the company was supposed to be 60 percent owned by Africa Media 
Investments (Zimbabwe) Ltd (AMI), which was registered in the United Kingdom, 
with the remaining 40 percent coming from Zimbabwean investors. However, 
failure to raise the required Z$26 million from local shareholders resulted in AMI 
controlling 83 percent of the ownership (Chuma 2003), a situation that attracted 
heavy criticism from the government of Zimbabwe.4 This foreign dominance in 
the ANZ shareholding was made possible by an apparent policy vacuum regarding 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 114

investment in the country’s newspaper industry. Practically, anybody who had the 
requisite funds could set up a newspaper in Zimbabwe, the only requirement being 
that a newspaper should be registered with the Postmaster-General. 
 
There is no doubt that The Daily News made immense contribution to the further 
opening up of political space in Zimbabwe by bringing to public attention that 
other side of the story which had, over the years been suppressed by the state-
controlled media. Its launch at a time when there was no meaningful opposition to 
talk about positioned it as the most visible counterpoint to the blatant propaganda 
churned out in the state-controlled media. The paper, it can be argued, also played 
midwife to the birth of the opposition Movement for Democratic Change party, to 
which it provided a mouthpiece. It has even been suggested that without The Daily 
News, the opposition forces in the country could not have made the strides they 
did since 1999. MDC Secretary-General, Welshman Ncube, for example, has 
argued that the closure of The Daily News was direct attack on the MDC and the 
opposition forces in general: 

 
The attack on The Daily News is not an attack on the owners of the paper to 
prevent them from becoming rich and making money… It is principally an 
attack on the MDC, for the simple reason that if you remove The Daily 
News as a source of news, you have literally made it impossible for the 
opposition’s voice to be heard by the mass of people.5 

 
Led by veteran journalist, Geoffrey Nyarota, who had earned his name through the 
uncovering in the late 80s of a massive car scam in government, popularly known 
as the Willowgate scandal, The Daily News broke government monopoly in social 
and political commentary. It stimulated nationwide debate on constitutional 
reform, and greatly influenced the defeat of the state-sponsored draft constitution 
in the 2000 referendum. During the 2000 Parliamentary and 2002 Presidential 
elections, it exposed state-sponsored violence and other forms of abuse of power, 
including allegations of electoral fraud. In the process, it made it clear which side it 
supported. As Waldahl (2004, 114-115) writes: 
 

The news coverage of The Daily News left little doubt that the paper was 
strongly in favour of political change in Zimbabwe. This could be seen 
more clearly, however, from its extensive and systematically negative 
presentation of (President) Mugabe and ZANU (PF) than from any 
thorough account of the MDC’s political qualities and activities. 

 
This undisguised support for the opposition led to the paper earning the label of 
‘opposition’ press from government officials as well as government controlled 
media – a label that could have, to some extent, reduced its esteem in the eyes of 
the public.6 



Moyo, The ‘independent’ press and the fight for democracy … 
 

 115

 
Challenges of Daily Newspaper Business in Zimbabwe 
The shutting down of The Daily News by the MIC, while certainly regrettable, 
presents a great opportunity for analysing the challenges of establishing a daily 
newspaper in Zimbabwe. This paper argues that despite its summary closure in 
2003, The Daily News was already facing problems that are indicative of the 
challenges of establishing a viable daily newspaper in Zimbabwe. To begin with, 
the rapid economic decline at the turn of the century had a direct bearing on the 
success or failure of The Daily News as a project. It raises questions as to whether it 
was prudent, business-wise, to start a newspaper under such circumstances, or 
whether this was a paper with a mission and not so much about business and 
profit as conspiracy theorists would like us to believe.7 The worsening economic 
conditions in the country by 1999 meant that one needed to have much more than 
mere profit motives to invest in a newspaper business in Zimbabwe. The rising 
inflation and eroded incomes also meant that the majority of the paper’s readers 
were affected, leading to reduced spending on newspapers and other goods 
considered as luxuries. 
 
 
Economic and Managerial Problems 
At the time of its closure, there were already telltale signs that the future of the 
paper was very much uncertain. Notably, like the Daily Gazette before it, the paper 
failed to make a meaningful breakthrough in the advertising area, where The Herald 
and the Sunday Mail have long established a captive market.8  
 
The Daily News as a project was also beset by its own internal management 
problems which cast doubts on its chances of future survival. These problems 
included an ambitious expansion plan mentioned earlier where the company 
started off by rolling out five provincial papers which necessitated a rapid 
expansion of the staff. As was observed by Rønning (2000), some three years 
before the paper’s demise, the company faced serious problems relating to poor 
distribution, insufficient advertising, and unsatisfactory circulation figures which 
were linked both to the general economic situation in Zimbabwe and internal 
organisational problems. 
 
Another serious problem was that the company started off grossly 
undercapitalised. The effects of this shaky capital base were to continue to dog the 
company until its closure in September 2003. Facing bankruptcy, the company 
borrowed US$526,000 from the Botswana-based Southern African Media 
Development Fund (SAMDEF),9 a debt it failed to fully service, ostensibly due to 
acute shortage of foreign currency in the country. This led SAMDEF to take legal 
action against ANZ in 2000. It was rescued from collapse by the timely 
intervention of South African-based Zimbabwean entrepreneur Strive Masiyiwa 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 116

who took over 60 percent shares in the company, and thus became the majority 
shareholder. 32 percent remained in the hands of the original British investors, and 
the remaining 8 percent was taken up by a few Zimbabwean investors (Chuma 
2003; Rønning 2000). Although Masiyiwa’s investment significantly reduced 
foreign ownership in the paper, the anti-Mugabe tone of the paper remained 
unchanged. 
 
 
Hostile Political Environment 
The political environment was also hostile to the idea of setting up a new private 
newspaper. Initial warning came when then Minister of Information, Chen 
Chimutengwende, threatened to impose limits on foreign investment in the media 
in Zimbabwe, including donor support for media ventures in the country, arguing 
that such ventures posed a threat to national security and national sovereignty 
(Rønning 2000). A few weeks prior to the launch of The Daily News, two Standard 
journalists, Mark Chavunduka and Ray Choto had been arrested and severely 
tortured by state security agents following publication of a story in which they 
alleged that some senior army officers had been arrested in connection with a coup 
attempt. The story cited mismanagement of the economy and the army’s 
involvement in the war in the Democratic Republic of Congo (DRC) as causes of 
the attempted coup.10 In an address to the nation on Zimbabwe Television (ZTV) 
on 6 February 1999, President Mugabe supported the heavy-handed response from 
the army, saying, ‘… They (the Standard journalists) had through their deliberate 
and treasonable act invited that reaction,’ warning that, ‘Any media organisation 
which wilfully suspends truth necessarily forfeits its right to inform and must not 
cry foul when extraordinary reaction visits them.’11 As Nyarota recounted, 

 
This frightened people to death, particularly since the government actually 
justified the torture. The threat to independent journalism was obvious. As 
a result many of our would-be investors evaporated into thin air and we 
had to launch the paper in a severely undercapitalised state. For the first 
nine months that was our overwhelming problem and the paper very 
nearly crashed around New Year 2000.12 

 
It must be stated that changes in the political climate at the turn of the century 
contributed a lot to the government’s intolerance of ‘independent’ viewpoints. 
Notably, the maturation of civil society in the 90s which led to the birth of the 
most serious opposition party since independence (the MDC), the growing civil 
unrest due to economic decline, and the defeat of the government sponsored draft 
constitution in the 2000 referendum, among other things, were seen as posing a 
real threat to the hegemonic position of the ruling ZANU PF. 
 



Moyo, The ‘independent’ press and the fight for democracy … 
 

 117

All these factors combined to create an unfavourable investment climate for The 
Daily News, forcing some would-be investors in the project to withdraw.13 One of 
the most effective weapons used by African governments to punish ‘hostile’ 
private media is starving them of advertising from government-related institutions. 
This can have a huge impact on the viability of newspapers, considering that in 
most of Africa the government and its various departments are the biggest 
advertisers. The Daily News suffered this fate, as the state sought to cripple it. 
 
 
The Dilemma of Foreign Ownership and Funding of the Media 
The question of foreign media ownership is a contentious issue the world over. 
This is mainly to do with the perceived power of the mass media to influence the 
political, social and economic behaviour of individuals. That The Daily News, being 
a largely foreign-funded newspaper, made such tremendous contribution to the 
opening up of political space in Zimbabwe has posed a new dilemma regarding the 
desirability of foreign media ownership/funding and its possible implications. 
Rønning (2004), for example, suggests that foreign funding is both justifiable and 
necessary in particular circumstances. He argues that: 

 
The ANZ initiative suggests that in the interest of media pluralism it is 
necessary to adopt a pragmatic position to what often may be seen as 
fundamental doctrines in relation to restrictions on foreign ownership and 
media concentration. Such principles must be applied in relation to 
historical circumstances and contexts, and it is to a large degree true that in 
Africa it is the market media that are independent (Rønning 2004, 210). 

 
This is a very sound argument, though it has its own problems. To begin with, the 
so-called ‘independent press’ has tended to discredit itself through sensationalism, 
inaccurate and biased reporting and other such excesses which have raised 
questions about their ‘independence’ (see, for example, Kasoma, 1997). Further, 
African governments are increasingly becoming wary of the interests of the foreign 
investors in the media sector, and selective foreign funding of certain sections of 
the media. What guarantees are there that these interests simply end at providing 
information and making profit? With regards to donor funding of media, how can 
you support ‘independent’ media without being accused of foreign interference in 
domestic politics? How can we guarantee that the financial support will not be 
made conditional upon a particular editorial slant? These are serious questions that 
the African governments raise, but which Western governments and donors do 
not appear keen to address. An interesting case is that of a SIDA grant given to 
Horizon in 1991, which led to diplomatic tension between Harare and Stockholm 
(Rønning 2003, 212).14  
 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 118

The case of The Daily News illustrates how the label of ‘foreign funded-’ can erode 
the legitimacy necessary for a newspaper to effectively compete with locally funded 
media. The Daily News was constantly referred to in the state-controlled media as a 
British sponsored opposition mouthpiece that was part of the ‘regime change 
agenda.’ Although the government attacked all independent media, the degree of 
attack differed sharply between those funded by local white capital and The Daily 
News, which was a largely foreign-funded paper. 
 
 
Political Threats and the Declining Fortunes of The Daily News 
The appointment of Jonathan Moyo, a former Political Science Professor, as new 
Minister of Information in 2000 further compounded the misfortunes of The Daily 
News. The new Minister launched a sustained attack on the paper, issuing threats 
and suing the paper from all directions. In his presentation of the Access to 
Information and Protection of Privacy Bill for Second Reading in Parliament, 
Moyo singled out The Daily News as a threat to national security and national 
sovereignty, arguing that the paper served to protect British interests in Zimbabwe: 

 
Clearly the foreign ownership and white patronage arrangements have 
had a direct bearing on the editorial outlook and control of the ANZ. 
For how else can we explain the editorial behaviour of peasant-born 
African playing a willing host to such racial stereotypes, while denying the 
immediate interest of his own people defined by land? (Moyo 2002). 

 
During its lifetime, the newspaper was the target of two bombing attacks, which 
had a crippling effect on its operation.  In April 2000, a bomb explosion shattered 
a shop that was directly below the offices of The Daily News, an incident that was 
widely interpreted as an attempt to intimidate the outspoken paper. No arrests 
were made in connection with this attack, although police claimed to be 
investigating. In January 2001, a massive explosion destroyed the company’s 
printing press, barely 48 hours after Jonathan Moyo, then a ‘Minister of 
Information and Publicity in the Office of the President and Cabinet’, had 
threatened to silence The Daily News, saying that ‘it was only a matter of time 
before Zimbabweans put a stop to the newspaper’s madness’ (BBC Africa News, 
cited in Waldahl 2004, 137). A few days before, a group of war veterans had staged 
a demonstration in front of the paper’s offices protesting what they called its 
‘unpatriotic’ reporting – in particular the paper’s treatment of the death of the 
DRC President, Laurent Kabila.15 The second bomb attack forced the newspaper 
to scale down its print-run to 70,000. The destruction of the printing press also 
forced the ANZ to immediately discontinue some of its titles, starting with The 
Tribune and The Mercury.  
 



Moyo, The ‘independent’ press and the fight for democracy … 
 

 119

At the height of the 2002 Presidential elections, The Daily News also faced serious 
politically-related distribution problems, particularly in ZANU PF rural 
strongholds of Mashonaland and Manicaland, where party supporters declared 
these zones no-go-areas for both the opposition MDC and The Daily News.  
 
One of the early signals of government’s intention to do away with The Daily News 
was the setting up of a Committee to look into the growing polarisation of the 
media in the country. The report by the Media Ethics Committee (MEC) spelt 
doom for the private media. It called for the development of a ‘patriotic media,’ in 
light of the current crisis. It also called for restriction of media ownership to 
nationals, and pointed out that, ‘white-owned and white sponsored media remains 
anti-African, anti-Government and Euro-centric’ (Department of Information, 
2002, 225). It can therefore be argued that the MEC Report laid the groundwork 
for the introduction of the Access to Information and Protection of Privacy Act, 
under which The Daily News was closed down. 
 
 
Legal Niceties and Containment of The Daily News 
One thing that has fascinated both critics and admirers of the Mugabe government 
alike is its penchant for ‘legal niceties’. From land reform, electoral reform, to 
media reform, the government deliberately starts by creating the necessary legal 
instruments that serve its purpose – noble or otherwise – to give legitimacy to its 
actions. The law, in this regard, is seen as carrying moral authority, and hence 
capable of sanitising whatever negative policy the state comes up with. It is, to the 
Mugabe government, the genie in the bottle. It is summoned now and again to 
give the veneer of legitimacy to everything controversial that it seeks to carry out. 
 
The land issue presented a serious challenge to Zimbabwean journalists – both 
those working in the ‘independent’ media and government media alike – in terms 
of how it should be covered. Was it a ‘land reform,’ a ‘revolution,’ a ‘land grab’, 
‘land theft’ or what? It became clear to the government that winning the battle for 
‘the minds and hearts of man’ over the land crisis, to borrow a phrase from Ian 
Smith, required a single voice. The Daily News was undoubtedly the only alternative 
voice that reached a wide section of the population on a daily basis, rivalling the 
state controlled ZBC and The Herald and The Chronicle. It refused to historicise and 
contextualise the land issue, preferring to treat it within the narrow framework of 
‘property rights’ and ‘rule of law.’ As such, it used a language that drew anger from 
the government and war veterans: referring to the process as ‘land grab’ and ‘theft’, 
calling farm occupiers ‘squatters’ and ‘invaders’ and casting doubt on the 
authenticity of the war veterans whom it referred as ‘the so-called war veterans.’ 
The Daily News gave the impression, through its framing of local news, that its main 
audiences were outside the country – the so-called ‘the international community.’ 
The other independent newspapers, though they were equally critical of the new 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 120

land policy, did not really pose much of a threat, given their limited circulation: the 
Zimbabwe Independent, the Standard and the Zimbabwe Mirror only reach 4-7 percent of 
the population, while the Financial Gazette reaches 9 percent (Waldahl 2004, 41).16 
This left The Daily News as the major ‘spoilsport’. Therefore, a way had to be found 
to deal with The Daily News. 
 
The crafting of the Access to Information and protection of Privacy Act (AIPPA) 
should be seen in this light. AIPPA, believed to be the brainchild of then 
Information Minister, Jonathan Moyo, provides for the registration of all media 
houses and accreditation of all journalists with the MIC. This means that the 
government-appointed Commission can exercise its discretion to decide who may 
or may not work as a journalist in Zimbabwe. Under this law, several foreign 
correspondents, including those reporting for CNN and BBC were expelled from 
the country. AIPPA is a legal instrument created in order to control the private 
press in general, and not, as suggested by its misleading name, to provide access to 
information held by public authorities. Another restrictive law, the Broadcasting 
Services Act (BSA) of 2001, had also been passed to deal with broadcasting; hence 
this was a way of completing the tightly knit web of control. The partiality of the 
MIC Board has also been questioned, since the Minister of Information appoints 
it. Its first chairman, Tafataona Mahoso, a former head of the journalism school at 
the Harare Polytechnic, is a known sympathiser of the government, and he had 
also served as chairman of the Media Ethics Committee that produced a harsh 
report on the private media in Zimbabwe. 
 
This new law achieved what other repressive measures had failed to achieve, 
namely to silence The Daily News. It is no wonder that Jonathan Moyo included in 
his CV submitted to ZANU PF for standing as the party’s candidate for 
Tsholotsho the passing of legislation such as AIPPA, BSA and ZBC 
Commercialisation Act as some of his outstanding achievements, stating that, ‘The 
first two (laws) have gone through a series of amendments that have left them as 
much sought after pieces of legislation by jurisdictions in Africa and other 
countries elsewhere facing the sort of regime change challenges our country has 
faced between 2000 and now.’17  
 
 
But what really led to the closure of The Daily News? 

 
‘The Daily News was doomed to perish from the day of its celebrated launch’, 
Geoff Nyarota (The Zimbabwe Independent, 24 October 2003). 

 
The question of what or who really led to the closure of The Daily News may never 
be adequately answered. The most popular view in the media (both local and 



Moyo, The ‘independent’ press and the fight for democracy … 
 

 121

international) is that the paper was closed for defying a law whose constitutionality 
it was challenging in the courts. This view presents the paper as having heroically 
taken a principled stand against a repressive law. As such, it is an innocent victim 
of a repressive government. Nyarota, the founding editor of the paper, cites two 
events as directly responsible for the collapse of The Daily News: the passing of 
AIPPA and the appointment of Sam Sipepa Nkomo as CEO at the ANZ.18 Sipepa 
Nkomo, as a director of the Mining Industry Pension Fund (MIPF) had been 
exposed in a story in The Daily News relating to fraud, and, in Nyarota’s opinion, he 
had scores to settle when he was appointed CEO of the paper that had led to his 
downfall at the MIPF. A brother to ZANU PF Chairman and Special Affairs 
Minister responsible for Land, John Nkomo, there is also a conspiracy theory that 
Sipepa Nkomo was brought in as a man with the mission of destroying The Daily 
News from within. A third factor that Nyarota also presents is the mysterious 
reaction from majority shareholder Strive Masiyiwa, who suggested to him that the 
collapse of The Daily News would be ‘good riddance’ to him.19 
 
What further complicates the question is that while the paper was taking its 
‘principled stand,’ three other papers that had been equally critical of the 
government obliged to register with the MIC and continued publishing. As Trevor 
Ncube, the Publisher of The Zimbabwe Independent remarked, ‘I believe this could 
have been avoided had Nkomo agreed to join (then publisher of The Financial 
Gazette, Elias) Rusike and myself in our decision to register our newspaper and 
then launch a constitutional challenge against this Act.’20 
 
In written responses to Nyarota, Trevor Ncube further said, ‘The Daily News has 
basically given the government a ‘legitimate reason’ to shut the paper down. The 
decision not to register when it was obvious that the government hated The Daily 
News with a passion and wanted to close down the newspaper was tactless and 
played right into the hands of (Jonathan) Moyo and (Tafataona) Mahoso.’21 
 
Nyarota argues that the failure by Nkomo to register the paper ‘was less to do with 
the claimed defiance of an unjust law than it was to do with a genuine failure to 
present MIC with details of the ANZ’s finances, as requested.’ Though some could 
argue that this is coming from a bitter man who had been unceremoniously 
removed from a paper he had founded, it is highly probable that The Daily News 
could not provide a financial statement because this would expose their ‘foreign’ 
sources of funding, when such funding was no longer permissible under the new 
law. Nyarota notes that Nkomo had indicated in an article published in The 
Financial Gazette three days before the original deadline that The Daily News was 
going to register, though it felt that there were some objectionable sections in the 
Act that needed to be looked at. He further argues that: 

 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 122

At the time of the deadline for registration the financial records of ANZ 
were in total shambles. The company’s financial manager had just been 
forced to resign for that reason and his successor was still trying to 
come to terms with the major task of reconciling the books.22 

 
Thus basing on Nyarota’s account, it can be argued that the publishers of the 
paper, through their own ineptitude, were largely to blame for its closure, given 
that they had been sufficiently advised to register and make a joint challenge of the 
constitutionality of the AIPPA along with other private newspapers. All this detail 
is not reflected in the international reports on the closure of The Daily News. 
Rather, the story provided the necessary opportunity to further vilify the Mugabe 
government. Nyarota’s ‘theory’ therefore coincides with the claim by Justice 
Minister Patrick Chinamasa that the government did not close The Daily News, but 
that the paper closed itself by not registering with the MIC as required by law.23 
This has led the government to argue that The Daily News sought martyrdom (and 
perhaps got it) as a way of appealing to ‘the international community.’ 
 
 
Closure of The Daily News and Narrowing of Democratic Space 
The story of the closure of The Daily News presents two important aspects that 
have implications for the theoretical questions raised at the beginning. The first 
one relates to the fact that the Zimbabwe government has remained uneasy about 
the existence of any kind of private media that have the potential of reaching the 
masses on a large scale. This is evidenced by the stifling mechanisms that it has 
used to cripple first The Daily Gazette, and now The Daily News. This is also reflected 
in the government’s reluctance to allow private broadcasting despite the 
nullification of state monopoly broadcasting in 2000. Instead of democratising the 
media, the recently enacted media laws (particularly the AIPPA and the 
Broadcasting Services Act) have further limited the space by putting stringent 
conditions for entry into the two sectors. Yet it is accepted that effective 
democracy requires channels of communication that enable citizens to 
communicate independently of both the state and commercial interests 
(Lichtenberg, 1995). The initial successes of both The Daily Gazette and The Daily 
News point to a market that is hungry for alternative viewpoints in a media 
environment dominated by government newspapers and radio and television 
broadcasting. 
 
The second aspect pertains to responsible reporting, which is a problem common 
to most of the so-called ‘independent’ press in Africa as well as the government-
owned press itself. It is notable that the ‘independent’ press in Africa often get 
carried away in their criticism of hitherto sacred ruling authorities to the point of 
discarding ethical standards. As Kasoma (1997) writes: 



Moyo, The ‘independent’ press and the fight for democracy … 
 

 123

 
The degree of truth reported in African newspapers, particularly those acting as 
political opposition, is extremely low. The opposition newspapers are full of 
exaggerations; base their reports on hearsay; make their headlines ‘cry wolf’; 
quote sources out of context; deny ‘the accused’ a fair hearing; print downright 
biased reporting; publish smear campaign columns based more on the writer’s 
emotions than on reasoned opinion; run illogically written editorials and so 
forth. 
 

In Zimbabwe, the issue of ethical conduct cuts across all publications, both private 
and public, although there is a tendency to put the spotlight on the latter.24 The 
Daily News, to add to its misfortunes, also suffered an ethical deficit that threatened 
its credibility. It published a number of stories that contained gross factual errors, 
leading to successive retractions. Partly, this can be explained by the fact that in a 
society where access to information is hampered by such laws as the Official 
Secrets Act and the misnamed AIPPA, newspapers end up publishing speculative 
stories. Because of its tough criticism of the government, it is also highly probable 
that the paper was deliberately misinformed in order to be discredited. Yet for the 
reason that the paper was critically aware of the environment in which they were 
operating, they should have exercised extra caution in verifying and crosschecking 
their stories before rushing to press. That they could be easily hoodwinked points 
to the degree of laxity in adhering to ethical standards. 
 
The paper’s obsession with negativity and sensational stories can be identified as 
the flaw that led to publication of some of these reports. The most glaring of these 
stories was one in which the paper in April 2002 alleged that a woman from 
Magunje village had been beheaded by ruling ZANU PF supporters while her 
children were forced to watch. The story horrified the nation. It later turned out 
that the whole story was a hoax, and the paper was forced to painfully retract. 
When the paper published in December 2002 another story alleging that President 
Mugabe had gone to South Africa to attend an African National Congress 
conference when he was actually in the country, then Information Minister fumed 
and threatened: 
 

This is just getting out of hand, is this freedom of the press? Is this 
democracy? Are these human rights? Do the British, Americans and 
Australians tolerate this? Is this the kind of journalism that should win 
Geoff Nyarota and his reporters international awards for courage? Does it 
require courage to lie so blatantly and recklessly when you are in the best 
position to know and have the means to verify? Is there anyone out there 
who will raise a finger if action is taken against The Daily News?25 
 

Another problem that the paper suffered from is what The Sunday Mirror columnist, 
‘Behind the Words,’ called ‘an acute persecution complex’ which has led to 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 124

publication of self-serving stories on its front pages.26 This is also supported by 
Charles Rukuni, a media commentator: 
 

Political repression by the government also turned the paper into the voice 
of the ‘voiceless’, but having gone through the burner, The Daily News went 
overboard. It turned more into an activist paper, pandering more to the 
whims of the international community than to its readers. The paper 
started carrying more stories about itself and its staff. It ushered a new era 
of ‘persecuted journalists’, and the more the awards the editor-in-chief 
won, because he too was being ‘persecuted’, the more journalists joined the 
fray.27 

 
I argue that part of the problem regarding responsible journalism not only in 
Zimbabwe but also in other African countries is that of international civil society 
organisations that give ‘bravery’ and some such awards to journalists for 
challenging their governments without fully understanding the situation on the 
ground. 
 
 
Conclusion 
In the final analysis, it can be argued that The Daily News did a lot to contribute 
towards its own closure, not least through the hidden motives and ineptitude of its 
management. It is possible that had the management obliged to register with the 
MIC, the paper could have continued publishing, its own internal problems 
discussed above notwithstanding. Yet it is also undoubted that The Daily News 
made immense contribution towards the opening up of democratic space in 
Zimbabwe. While international media and civil society tended to look at one 
aspect of the paper’s closure, namely the increasing authoritarian nature of the 
Mugabe government – this paper has illustrated that apart from the complexity of 
issues surrounding this closure, other important lessons can be drawn from The 
Daily News as a project. Notably, it has raised important questions about foreign 
media ownership, media regulation, responsible journalism, as well as the 
democratising role of the media. The four-year career of The Daily News has also 
demonstrated that while African governments are often to blame for their over-
reaction to press shortcomings, it must continue to be highlighted that the press in 
Africa, including the donor-favoured ‘independent’ press, also suffer from an 
ethical deficit that makes it vulnerable to attacks from governments. The 
independent press in most African countries, for example, has the mistaken 
tendency of equating press freedom with unrelenting criticism of the government, 
muckraking or promoting political change – or the flip side of it, being servile 
supporters of the ruling party (see, for example Kasoma 1997; Mukasa 2000). 
 



Moyo, The ‘independent’ press and the fight for democracy … 
 

 125

                                                                                                             
Notes 
1 This trend was, however, broken in 1988 when The Chronicle broke the 
Willowgate car scandal where top government officials profiteered from illegal 
buying and selling of cars from the government-owned Willowvale assembly plant. 
A few editors, among them Geoff Nyarota and Willie Musarurwa, have dared to 
transform the state media from propaganda mouthpieces into critical voices, but 
not without paying a price. 
2 The total adult population is estimated to be 6.7 million (ZAMPS 2002). 
3 Of the five regional papers, it was only The Eastern Star and The Dispatch which 
had a promising start. In fact The Eastern Star was a celebrated success, attracting 
enough advertising to sustain itself. The rest of the publications were struggling 
right from the start, perhaps because of poor market research at the beginning. 
4 Various shareholders made up the original AMI group, including the Bank of 
Scotland; Tindle Newspapers, one of Britain’s largest publishers of local and 
regional papers; Cross Graphics, a British supplier of printing and associated 
equipment; Allied Press, New Zealand’s largest private media group; 
Commonwealth Publishing Ltd, which supplies a range of publications in several 
Commonwealth nations, and Michael Stent, who had wide experience in 
journalism and media management in South Africa and internationally (Rønning, 
2000: 7). 
5 The Herald, 13 October 2003 ‘Daily News MDC mouthpiece: Ncube’ 
6 It must be mentioned here that contrary to the European norm of a highly 
partisan press in which newspapers can openly declare their preferences for their 
respective parties, newspaper in Zimbabwe and most other African countries do 
not state their partisan preferences. The motto of The Daily News, for instance, was 
‘Telling it Like it is,’ which implied that its owners meant it to be an ‘objective’ 
paper that does not take sides. 
7 See for example Gregory Elich, 2002, ‘Zimbabwe Under Siege’, available at: 
http://www.swans.com/library/art8/elich004.html, (Last accessed: 31 March 
2005). 
8 For most people, The Herald and The Sunday Mail are particularly indispensable 
when it comes to searching for accommodation, jobs, automobiles and other 
services. 
9 SAMDEF was established in 1998 by the Media Institute of Southern Africa 
(MISA) for the purpose of providing financial, technical and training support to 
the region’s independent media to enable them to become self-sustaining 
enterprises. SAMDEF provides soft loans to such enterprises in conformity with 
the goals of the 1991 Windhoek Declaration on promotion of an independent and 
pluralistic African press. 
10 When the DRC was invaded by Uganda, Rwanda and Burundi, Zimbabwe, 
together with Namibia, Angola sent troops in 1998 to shore up the government of 
Laurent Kabila. President Mugabe’s extra-parliamentary decision to take the 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 126

                                                                                                             
country into this war at a time when Zimbabwe was experiencing serious 
economic problems drew sustained criticism from the independent press. The Daily 
News in particular advocated the complete pull-out of Zimbabwean forces as the 
war continued to be a heavy drain on the economy. 
11 ZTV, 6 November 1999, Broadcast to the Nation. 
12 The Zimbabwe Independent, 24 October 2003, ‘Death of Daily News: Telling it like 
it is.’ 
13 The South African newspaper group, Independent Newspapers, controlled by 
Tony O’Riley is among the prospective investors that withdrew at the last minute 
(Rønning, 2003). 
14 According to Rønning, ‘The SIDA grant of Z$450,000 attracted the ire of the 
party and the government, questions were asked in Parliament, the Swedish 
Ambassador was called to explain the matter to the then Minister of Foreign 
Affairs Nathan Shamuyarira, and the issue may have cost Sweden a place on the 
Security Council because it lost the support of Zimbabwe in its campaign’ 
(Rønning, 2003: 212). 
15 The Daily News had consistently argued against the participation of Zimbabwean 
troops in the DRC, and hence published a sarcastic piece following the death of 
Kabila. 
16 The only other daily newspaper, The Daily Mirror, which was established in 2002 
leans heavily towards the establishment. Though the ownership is shrouded in 
mystery, it is believed that the Southern African Publishing House (SAPHO), 
which, according the newspaper’s website is ‘a company owned by various 
Zimbabwean business people, among them Ibbo Mandaza’ is in fact owned by 
ZANU-PF-related politicians, see source available at: 
http://www.dailymirror.co.zw/index.cfm?name=aboutus) 
17 Financial Gazette, 27 January 2005: ‘Gukurahundi Killed My Father’ 
18 Zimbabwe Independent, 24 October 2003, ‘Death of Daily News: Telling it like it 
is’ 
19 Ibid. 
20 Ibid. 
21 Ibid. 
22 Ibid. 
23 The Herald, 9 October 2003, ‘Government did not ban Daily News: Chinamasa’ 
24 For example when the Media Monitoring Project – Zimbabwe (MMPZ) started 
operating in 1998, its main focus was the public media, giving the impression that 
the ‘independent’ press were above scrutiny. 
25 The Herald, 18 December 2002. 
26 Sunday Mirror, 24 November 2000. 



Moyo, The ‘independent’ press and the fight for democracy … 
 

 127

                                                                                                             
27 Charles Rukuni, 4 January 2003, ‘Will Nyarota’s departure bring sanity to 
journalism?’ in The Insider available at: 
http://www.insiderzim.com/jan03media.html, (last accessed: 31 March 2005). 
 
 
References 
Chuma, W. (unpublished) (2003) ‘The Press, State and Capital in the Age of 

Market Failure and Political Turbulence: Zimbabwe, 1991-2003.’ Paper 
presented at the Conference on the Political Economy of the Media in 
Southern Africa, University of Natal. 

Department of Information and Publicity in the Office of the President and 
Cabinet, (2002) Media Professionalism and Ethics in Zimbabwe Vol. 1. A Report 
based on the inquiry carried out by the Media Ethics Committee. Harare: 
Jongwe Printers. 

Hyden, G. and C. Okigbo (2002) ‘The Media and Two Waves of Democracy’, in 
Hyden, G., Leslie, M. and Ogundimu, F. F. Media and Democracy in Africa, 
Uppsala: Nordiska Afrikainstitutet, pp. 29-54. 

Karikari, K. (1993) ‘Africa: The Press and Democracy’, in Race & Class 34(3): 55-
66.  

Kasoma, F. P. (1997) ‘Zambian Media and the Change to Multiparty Politics: 
Lessons for Africa’, in Zhuwarara, R., Gecau, K., and Drag, M., (eds.) Media, 
Democratisation and Identity, Gweru: Mambo Press, pp.116-126. 

Kayanja, D. R. (2002) ‘The Current State of Media Reform in Uganda’, in Price, M. 
E., Ruzomilowicz, B, and Verhulst, S. G., (eds.) Media Reform: Democratising the 
Media, Democratising the State, London & New York: Routledge, pp. 155-179. 

Lichtenberg, J. (1995) ‘Foundations and Limits of Freedom of the Press’, in 
Lichtenberg, J. (ed.) Democracy and the Mass Media, Cambridge: Cambridge 
University Press, pp. 102-135. 

McGrew, A. (1997) ‘Democracy Beyond Borders?: Globalisation and the 
Reconstruction of Democratic Theory and Politics’ in McGrew, A. (ed.) The 
Transformation of Democracy, Cambridge: Polity Press/The Open University. 

Moyo, J. N. (2002) ‘Address to Parliament on the Occasion of Presenting the 
Access to Information and Protection of Privacy Bill’, Harare: Parliament of 
Zimbabwe. 

Mukasa, S. G. (2000) ‘Press and Politics in Zimbabwe’, in M’Bayo, R. T., 
Onwumecheli, C. and Nwanko, R. N. (eds.) Press and Politics in Africa, 
Lewiston, Queenston and Lampeter: The Edwin Mellen Press. 

Nerone, J. C. (2002) ‘Social Responsibility Theory’, in McQuail, D., (ed.) McQuail’s 
Reader in Mass Communication Theory, London, Thousand Oaks, New Delhi: 
Sage, pp. 185-192. 

Rønning, H. (1998) ‘Democratisation Processes in Southern Africa and the Role of 
the Media’, in Waldahl R., (ed.) Perspectives on Media, Culture and Democracy in 



Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue 
 

 

 128

                                                                                                             
Zimbabwe, Oslo: Report series from Department of Media and 
Communication, Report Series No. 33. 

Rønning, H. (unpublished) (2000) ‘The Economy and Organisation of the So-
Called Independent Press – The Case of Zimbabwe’, Paper presented at the 
Conference on the Political Economy of the Media in Southern Africa, 
University of Natal. 

Rønning, H. (2004) ‘The Media in Zimbabwe: The Struggle Between State and 
Civil Society’, in Darnolf, S. and Laakso, L. (eds.) Twenty Years of Independence in 
Zimbabwe: From Liberation to Authoritarianism, Basingstoke and New York: 
Palgrave, pp. 196-221. 

Sandbrook, R. (1996) ‘Transitions Without Consolidation: Democratisation in Six 
African Cases’, in The Third World Quarterly 17(1): 69-87. 

Saunders, R. (1991) Information in the Interregnum: The Press, State and Civil Society in 
Struggles for Hegemony, Zimbabwe 1980-1990, Unpublished PhD thesis, 
University of Carleton (Canada). 

Ungar, S. J. (1995) ‘The Role of the Press in Strengthening Democracy’, in 
Lichtenberg, J. (ed.) (1995) Democracy and the Mass Media, Cambridge: 
Cambridge University Press, pp. 368-398.  

Waldahl, R. (2004) Politics and Persuasion: Media Coverage of Zimbabwe’s 2000 Election, 
Harare: Weaver Press 

 


