
Westminster Papers in Communication and Culture © 2011 (University of Westminster, 
London), Vol. 8(2): 154‐177. ISSN 1744‐6708 (Print); 1744‐6716 (Online) 

 

Media and Transition in Latin America 

 

Colin Sparks   

School of Communication, Hong Kong Baptist University 

 

Abstract 

This article reviews the authoritarian regimes, and the subsequent transitions to 
democracy, that existed in Latin America in the last third of the 20th Century.  It is argued 
that, unlike in other cases, the political science account of such changes, usually self‐
described as “transitology”, does indeed fit the evidence fairly well.  On the other hand, such 
an account demonstrably fails to illuminate very important features of the experience, 
notably the relative lack of change in the ownership, structure and practices of the mass 
media, which is very strongly marked in television.  The same large companies that 
collaborated with, and benefited from, the authoritarian regimes, are still in a dominant 
position.  At the same time, many of the extreme social inequalities that characterise the 
continent have either hardly been addressed or have actually been exacerbated.  It is 
therefore concluded that these examples are equally well or better explained by a theory 
that stresses the degree of social continuity between the different political orders.  
 

Keywords: Media, democracy, Latin America, Brazil, Mexico  

 

Latin America1 represents the strongest evidence for the argument that the world 

has been experiencing a steady progress towards democratic government, 

accompanied by market economics and supported by free media. These claims lie at 

the heart of the ‘transitological’ case developed by political scientists since the end 

of Iberian fascism in the 1970s. In its crudest form transitology claimed that, with 

the fall of European communism, humanity had overcome ‘history’ and was now 

confronted with a future in which democracy and capitalism would represent the 

unchallengeable norms by which all societies would be obliged to live (Fukuyama, 



Sparks, Media & Transition in Latin America 

 4 

1992, 42). Twenty years after the fall of the Berlin Wall, such views may seem 

somewhat naive, but in a more sophisticated form, for example in the works of Larry 

Diamond, they continue to enjoy considerable influence and patronage (Diamond, 

2008). 

  In previous studies, this author has been highly critical of transitological 

thinking, arguing that it is wrong both in its theoretical conceptions and in the 

empirical evidence adduced to support it (Sparks, 2008, 2009). There seems, 

however, to be little room for such criticism in this case. The simplest contrast 

between the political life of the region in the 1970s and the situation today 

demonstrates beyond question that there has indeed been a wave of 

democratization that has embraced almost every country. In the 1970s, the 

overwhelming majority of countries were ruled by military dictatorships of a more 

or less murderous stripe. Today, the norm is one of democratic government. True, 

there is still the decaying Stalinist hold‐out in Havana, and there was recently a 

rightist military coup in Honduras, but these are exceptions; or at least, so one 

hopes. True, also, that many of these democracies have only limited claims to such a 

status, but the transitological tradition has always taken its inspiration from 

Schumpeter’s minimalist definition of democracy (O’Donnell, 2000, 6–11). At the 

same time, market economics dominate almost everywhere – even Cuba displays 

more and more of the characteristic symptoms. The days of ambitious programmes 

of import substitution, state ownership and national plans for economic 

development, sponsored variously by politicians and generals of a populist or leftist 

inclination, are long in the past. The ‘left turn’ evident in the last few years has 

challenged economic orthodoxy, but even the most serious and extensive attempt to 

raise the living standards of the mass of the population, in Venezuela, is financed 

almost entirely by the export of a primary commodity, oil, rather than the 

development of industrial capacity or any other form of national development.  

  Many of the leading theorists of transitology have written extensively on 

Latin America, but in this article, I want to put to one side the general argument over 

the adequacy of transitology as a theoretical framework and consider rather the 



Westminster Papers in Communication and Culture 8(2) 

  5 

nature of the democracies that have emerged in Latin America. The focus here is on 

the mass media, both as necessary constituents of any theory of democracy, 

however minimal, and also as particularly sensitive indicators of the nature of the 

regime changes that have taken place. Just as the political changes of the last three 

decades are indisputable, so too changes in important aspects of the mass media are 

beyond question. The political science tradition of analysis has usually been more or 

less silent on the role of mass media: there is seldom anything more than a simple 

statement affirming that free and independent media are essential to the 

functioning of democracy (O’Neil, 1996). As it happens, however, transitology, in 

one form or another, has influenced many of those who have written directly on the 

mass media. In some cases, indeed, there is a direct and conscious attempt to fill out 

the abstract assertions of the main theorists with more substantial discussions of 

the social realities of the mass media (Lawson, 2002). In examining both what the 

transitological tradition has to say about the mass media and what it tends to ignore 

or downplay, we can get a better, albeit indirect, sense of the strengths and 

weaknesses of that approach as a whole. 

  Any attempt to deal with such a vast geographic area – a whole continent 

plus a significant part of another continent – is bound to be superficial and any 

author who wishes to produce a work of manageable length is forced to be 

ruthlessly selective. A range of countries are referenced in this discussion, but the 

main focus here is on Brazil and Mexico. While these are by a good measure the 

largest of the Portuguese‐ and Spanish‐speaking states respectively, no claim is 

made that they are typical or representative of the region as a whole. The reason for 

selecting these two examples is that they represent contrasting trajectories. While 

Brazil was, for two decades, a classical military dictatorship – less bloody than its 

neighbours in Argentina or Chile but nevertheless ruthless in its repression, indeed 

elimination, of oppositional groups – Mexico, by contrast, was for 70 years a civilian 

regime in which one party, variously named but finally and gloriously titled the 

Institutional Revolutionary Party (Revolucionario Institucional ‐ PRI), monopolized 

power through a mixture of fraud, bribery and intimidation while maintaining the 



Sparks, Media & Transition in Latin America 

 6 

pretence of an electoral system. The ending of dictatorial rule in the two countries is 

widely separated: the military regime lasted until 1985 in Brazil, but the PRI held 

the Mexican presidency up to 2000. Although neither the first nor the last of the 

countries to exit from undemocratic rule, Brazil was one of the earlier instances and 

Mexico one of the later ones. What they have in common, however, is that in both 

the transformation has been an entirely political matter: both during and after 

dictatorial rule these societies were unequivocally private capitalist in their 

economic life. This they share with the vast majority of Latin American societies – 

Cuba excepted – and they are thus clear tests of the value and limitations of the 

transition to democracy. 

  The article begins with a discussion of the situation in Latin America, in 

terms of both the general social and political structure, during the high period of 

military rule and its decomposition. It then discusses in more detail the trajectories 

of Brazil and Mexico towards democratization, in particular with reference to the 

place of the mass media. Finally, it surveys the resulting situation of a continent 

dominated by democratic governments and considers what the implications are for 

our understanding of the general nature of political transition.  

 

The Gorillas in Power 

In the longer view, military intervention in politics in Latin America is one of the 

leading themes of the region’s history. Even those countries that could, in the 1960s, 

boast of a long tradition of parliamentary democracy mostly, like Chile, had a history 

of intermittent military interventions well into the 20th century. The more or less 

complete destruction even of these less than venerable civilian orders by military 

coups was, however, a distinctive feature of period after the Second World War. The 

background to this wave of coups was popular unrest, which found its origins in the 

extreme social inequality that marked the entire region. Poverty, racial 

discrimination and the arbitrary exercise of power in all its forms was endemic in 

the region, whether formally democratic or not (Skidmore and Smith, 2005). This 



Westminster Papers in Communication and Culture 8(2) 

  7 

unrest had a variety of expressions and a variety of leaderships. In Argentina, for 

example, the Peronist movement had established itself as the main force in the 

labour unions, whereas elsewhere it was political parties that stood in the tradition 

of orthodox, pro‐Moscow communism which claimed that role. Irrespective of the 

precise character of those leading urban workers and the rural poor, however, their 

activities were perceived, in both South and North America, through the lens of Cold 

War anti‐communism (Farrell, 2006a, 204–5). The people leading these expressions 

of popular discontent were seen, at worst, as the conscious agents of Moscow, and at 

the very best as misguided dupes who would inadvertently open the way for the 

establishment of a totalitarian system. The military response, or rather the response 

of the officer corps, who were drawn from the lower ranks of the privileged classes, 

was thus to stage ‘middle‐class coups’ in order to protect private property, religion 

and the family from the ravages of the reds (Nun, 1967). In what they often termed a 

‘crusade’ they enjoyed ‘at least the tacit support of the upper and middle classes’ 

(Skidmore, 1993, 4). 

The 1973 coup which overthrew the Popular Unity government in Chile, and 

which marked the political perspectives of this author’s generation so strongly, was 

a case in point. An elected leftist government, which had inadvertently ignited 

working‐class demands for a new and more equitable social order, faced persistent 

opposition from the middle classes and the officer corps, aided and abetted by the 

US government. This struggle took place as much in the mass media as anywhere 

else (E. Fox, 1997, 120–5). Television, which in Chile was, unusually, owned and run 

by universities, became one of the key sites of struggle between supporters of the 

government and its opponents. Channel 9, owned by the University of Chile, was run 

by pro‐government forces, which were opposed by the university authorities. The 

latter eventually set up another channel of their own and used the courts to force 

the leftist director and staff out of the university (Catalán, 1988, 54). Channel 6, run 

by the Catholic University, had a split board of directors and the Church resolved 

this by appointing a new channel director who moved coverage to the right (Catalán, 

1988, 53). 



Sparks, Media & Transition in Latin America 

 8 

The majority of the press, partly subsidized by the US government, was 

hostile to the Popular Unity government, which tried to support publications with a 

grassroots orientation as an alternative. The government, however, lost these 

battles and ‘by the 1973 coup … most newspapers, radio stations and television 

channels were under the control of the right‐wing and Christian Democrat 

opposition’ (Fox, 1988a, 22). The eventual overthrow of the Popular Unity 

government and the murder of its leader President Salvador Allende was ‘the most 

violent military coup in twentieth‐century South American history’ (Skidmore and 

Smith, 2005, 132). 

  The ensuing military regimes across the continent engaged in murder, 

torture and arbitrary imprisonment, and they everywhere tried to ensure that the 

mass media portrayed their version of events without reserve. North American 

observers noted the universal reality of a tightly controlled media (Alisky, 1981). In 

Chile, for example, all the leftist papers were immediately banned and the only 

papers that were permitted to circulate in Santiago were the property of families 

who supported the military government (Buckman, 1996, 9). Censorship was 

endemic, dissenting journalists were often arrested and sometimes murdered, and 

the military retained tight control over all broadcasting outlets (Fox, 1988a, 56). 

  Apart from exercising tight political control over the media, the policies of 

the military governments varied from country to country: there was no single policy 

of nationalization or privatization common to all the dictatorships. The origins of 

broadcasting in Latin America had almost everywhere been strongly influenced by 

the US model, with private organizations supported by advertising revenues the 

dominant form (Waisbrod, 1998, 254). In a number of cases, there had been quite 

close links between the local broadcasters and US companies, at the levels of 

technology and training, and everywhere the US provided a large proportion of the 

entertainment programming that aired on Latin American channels (Rogoff, 1981; 

Wells, 1972). The influence of the US should not be overstated, however, since the 

immediate ownership of many radio, and later television, stations lay in the hands of 

the local elite, notably the political elite (Schwoch, 1993, 40–5; Sinclair, 1999, 13). 



Westminster Papers in Communication and Culture 8(2) 

  9 

Despite occasional differences of opinion, in none of these cases did the military 

governments find that there was any contradiction between their desire to exercise 

extensive control over the symbolic landscape and the form of ownership of 

broadcasting. They exercised what was often rather vigorous censorship but did not 

seek to nationalize the stations. In some cases, however, broadcasters operated 

under a different, less commercial, model. As we have seen, in Chile the main 

television stations were owned by universities, and were supposed to follow a 

cultural as much as a commercial strategy. The Pinochet regime swiftly privatized 

these stations into the hands of close supporters (Waisbrod, 1998, 259). In 

Argentina, a number of radio and television channels were under the ownership of 

state bodies following their nationalization in 1973 by the Peronist government. In 

this case, the instincts of the military rulers were also to privatize the stations as 

quickly as possible, but this they found it difficult to complete (Galperin, 2002, 27). 

The heavy‐handed nature of military control had led to substantial popular 

discontent with broadcasting and the attempted privatization was a protracted 

business (Fox, 1988b, 43). Although they privatized 24 radio and television stations 

between 1981 and 1993, these moves were contested and only finally completed 

after the restoration of civilian government (Zuleta‐Puceiro, 1993, 59–61). Even 

then, the process was a protracted one since the existing commercial companies that 

supplied programming to the state‐owned channels were hostile to any 

privatization that might worsen their business situation or disadvantage the 

political parties with whom they were allied (E. Fox, 1997, 105). 

The newspaper press presented a different picture. Although the main 

commercial newspapers were, again, controlled by sections of the local elite, there 

were also oppositional, even leftist, papers as well. Again, there was extensive 

censorship of all the press but most leftist papers were simply closed down and 

many of their journalists faced arrest, torture and death. While some publishers and 

journalists from commercial papers also suffered persecution, notably Jacobo 

Timerman, who was imprisoned, tortured and exiled by the Argentinian military, 

there is no record of any systematic expropriation of the printed press in order to 



Sparks, Media & Transition in Latin America 

 10 

subordinate it to the perceived information needs of the military dictatorships. 

Overall, these newspapers, speaking mainly to middle‐class elites, were able to 

coexist relatively peacefully with the dictatorships even in those cases where they 

did not openly support them. Indeed, the titles were often used by this or that 

section of the military elite to conduct internal struggles against other factions in the 

government. Their journalists, on the other hand, frequently found the pressure of 

censorship and self‐censorship in these newspapers so great that they participated 

in the widespread alternative press projects that flourished whenever direct 

repression made it possible.  

The other distinctive factor of these military dictatorships is that none of 

them was directly overthrown by a popular rising: in all cases their ends were, as 

the transitologists demonstrated, negotiated. That is not to say there was not 

substantial opposition to the regimes. None of the regimes were able to sustain the 

level of terror reached during the first period after the Chilean coup, or the 

murderous Argentinean ‘dirty war,’ and their opponents were both courageous and 

inventive in finding mechanisms to exploit the opportunities for protest that 

emerged. In the Argentinean case, most famously, the ‘Madres de Plaza de Mayo’ 

staged public demonstrations against the disappearance of their children from April 

1977 right up until 2006. There were large‐scale popular mobilizations elsewhere in 

the region as well, with a range of issues from democratization through indigenous 

rights, ageing, the environment and many others. Given that the neoliberal economic 

policies increasingly adopted by the military regimes bore most heavily on the 

poorest in society, with 46 percent of the population of Latin America officially 

defined as living in poverty by the early 1990s, a measure of popular opposition was 

only to be expected (Vilas, 1997, 21). Nowhere, however, did these mobilizations 

bring down the military regimes: ‘The military dictatorships of Argentina, Brazil, 

Uruguay, or Chile were not overthrown by popular mobilizations or uprisings, but 

such mobilizations, from massive and persistent street protests to plebiscites, were 

important ingredients in the eventual withdrawal of the military’ (Vilas, 1997, 8). 

The oppositional papers, videos, radio stations and other alternative media that 



Westminster Papers in Communication and Culture 8(2) 

  11 

flourished throughout this period were an integral part of those oppositional 

movements (Fox, 1988c, 182). Journalists and broadcasters who were unable to 

resist the military censorship in their professional employment worked for these 

alternative outlets that provided them with a much greater degree of freedom to 

report and write about society.  

The overall picture of the Latin American case during the years of military 

terror thus contains two important indications of ways in which conventional 

accounts of the media and democracy are mistaken, which deserve closer attention 

in subsequent sections. First, there is little evidence for either of the two familiar 

claims about relations between the state and the media. It is often said that media 

owned by the government will inevitably be little more than propaganda tools and 

that privately owned media will necessarily be independent of the government and 

will act as a force for democracy. In this case, extremely repressive governments 

with a strong desire to control the mass media, far from nationalizing media or 

retaining ownership of outlets already in the hands of the state, took no action to 

gain ownership of the private media and often actively privatized broadcasting 

outlets that they already owned. The other side of this coin is that the largest and 

most successful commercial media outlets were very far from being active 

opponents of the regimes: on the contrary, they were at best mild critics, sometimes 

willing dupes, and too often outright enthusiasts for the generals. Contrary to 

frequently repeated assertions to the contrary, it appears that the evidence from 

this period of Latin American history is that governments seeking to control the 

media are not primarily concerned with issues of ownership, and privately owned 

media are not the inevitable and indispensable allies of democracy.  

Second, and closely related to this, while the conventional account of a 

privately owned media necessarily representing an oppositional and democratic 

media is clearly wrong, there is strong evidence that journalists’ self‐perceptions as 

‘professionals’ very often leads them into conflict with the demands of their 

proprietors. While the latter were generally very willing to accommodate to the 

demands of the military, perhaps in order to preserve their property or maybe more 



Sparks, Media & Transition in Latin America 

 12 

‘altruistically’ because they saw the generals as the sole guarantors of what they 

perceived to be civilization against the red menace, there was a widespread 

practical rejection of these demands by journalists. Certainly, some journalists 

accepted the restrictions placed upon them for ideological reasons, others simply 

tolerated the inconveniences for the sake of their jobs, some took heroic and defiant 

stands for which they often paid a heavy price, but very many made their own 

compromise of staying in employment with a collaborationist newspaper or 

broadcaster while moonlighting for a more radical and oppositional outlet. 

 

Brazil 

A more detailed study of the trajectory of the media and society in Brazil provides a 

clearer picture of these overall trends. By the time of the military coup in 1964, 

Brazil had experienced nearly 20 years of more or less democratic government, 

although the franchise was extremely restricted – the large number of illiterates 

(and thus poor and black people) were unable to vote. Like other countries in the 

region, Brazil was, despite some economic development, marked by considerable 

inequality, which none of the governing parties were willing seriously to address 

(Lamounier, 1989, 125–6). The media reflected these historical realities. There was 

a history of censorship and government interference with the media from long 

before the coup (Farrell, 2006b). Newspaper readership was, and still is today, very 

low by both regional and international comparisons, and broadcast media are the 

ones which find a mass audience (Power and Roberts, 2000, 258). The media in 

general, and broadcasting in particular, had from the beginning been closely related 

to the state and the political elite, in terms of audience, orientation and ownership 

(Guedes‐Bailey and Barbosa, 2008). 

  Against this background, the relationship between the media and the military 

conspirators is relatively straightforward to understand. The government of 

President Goulart found itself confronted by increasing social polarization. On the 

one hand there was substantial popular discontent among workers and peasants. On 



Westminster Papers in Communication and Culture 8(2) 

  13 

the other hand, there was an increasingly militant upper and middle class, which 

believed that the government was in alliance with communists bent on 

expropriating them and creating ‘another Cuba’. They were joined by large sections 

of the officer corps, who were alarmed by a naval mutiny, and the president’s 

subsequent pardoning of the participants. On 30 March, the military began an 

assault on the government, which by 4 April had driven Goulart from the country 

(Skidmore, 2007, 280–320). The coup was welcomed by the leading media 

organizations; according to some sources their proprietors, and notably Roberto 

Marinho, then the owner of the newspaper and radio company Globo, had actively 

participated in its planning (De Lima, 1988, 123; Smith, 1997, 38–44). 

  Politically, the military instituted a rigorous system of censorship over the 

press. Writing after a decade of military rule, one well‐known Brazilian author and 

journalist claimed that the situation was the worst in Latin America, ‘with the 

possible exception of Chile’ (Callado, 1974, 1). He went on to note, however, that the 

main mechanism of censorship in the press was now ‘tacit’ and his judgement has 

been supported by subsequent scholarly analysis. Although there was some direct 

violence against journalists, it was relatively rare and ‘the Brazilian military treated 

the press less harshly than other groups in Brazilian society and was less coercive 

than other bureaucratic‐authoritarian regimes in Latin America’ (Smith, 1997, 182). 

Open censorship was rare, with very few newspapers, Smith says perhaps 10 or so, 

being subjected to direct intervention (ibid., 82–3). The high level of conformity 

achieved was rather the result, first, of the extent to which the owners and editors of 

the major newspapers were in agreement with the aims of the military regime and, 

second, the extent to which they were pursuing purely economic ends (Skidmore, 

1999, 171). Their political and business interests meant that there was no collective 

negative response by the press to the instructions issued by the regime as to the 

nature and content of coverage. The main factor that ensured the compliance of the 

press was thus its willingness to engage in self‐censorship and follow the lead of the 

dictatorship in the subject and character of its reporting (Smith, 1997, 117–19).  



Sparks, Media & Transition in Latin America 

 14 

  This collusion at senior levels between the military and the owners and 

editors of the press was not shared by all of the journalists employed even by the 

official press (Skidmore, 1999, 172). Indeed, it was widely believed that many 

journalists were leftist opponents of the regime: one leading pro‐military politician, 

José Bonifácio, is quoted as expressing the view that: ‘almost all the journalists [who 

cover the House of Representatives] are cryptocommunists, especially those with 

mustaches’ (Smith, 1997, 62). Whatever the truth of such an assertion, there were 

indeed many oppositional publications, including some that were highly 

professional critics of the regime, and many journalists submitted articles to these 

outlets that they were unable to publish in the papers that employed them. Such 

actions demonstrate that acceptance of the censorship regime was primarily 

determined by the politics of the owners and editors rather than because of the 

reluctance of journalists to risk the consequences of independent reporting (Smith, 

1997, 164). 

  Television under the Brazilian dictatorship is a well‐known story. All sources 

agree that the well‐established newspaper and radio company Globo, owned by the 

Marinho family, gave strong support to the military regime and that it was rewarded 

by being granted a privileged entrance into the burgeoning television industry in the 

years following the coup. Subsequently, it enjoyed considerable assistance in 

building its position as the dominant national network (da Silvera e Silva, 2005, 187; 

Lins da Silva, 2008, 30–2; Skidmore, 1999, 171; Straubhaar, 1996; Vink, 1988, 42). 

One recent commentator can serve as a summary of the general consensus about 

Globo’s owner, Roberto Marinho, and the military regime: ‘Marinho very quickly 

moved to work with the military and provide ideological support for and 

justification of the coup, branding the Goulart regime and the politicians associated 

with it such as future presidential candidate Lionel Brizola as communists in 

disguise …’ (Wilkin, 2008, 101). 

  The years of the military dictatorship saw Globo emerge as overwhelmingly 

the dominant player in the Brazilian television industry, indeed for a period in the 

late 1970s and early 1980s it was effectively a monopoly. Its alliance with the 



Westminster Papers in Communication and Culture 8(2) 

  15 

military was sufficiently close that even though it was forced to end its illegal 

relationship with Time‐Life, and repaid the loan that had helped it establish itself in 

television broadcasting, it suffered no sanctions as a result of flouting the law (ibid., 

102). 

  Despite these close alliances between the press and the broadcasters on the 

one hand and the military on the other, it would be wrong to see them as fused into 

a single united grouping. For one thing, the military itself was divided between those 

who wished to prolong a very repressive regime and those who looked forward to 

eventual democratization. At the same time, the dominance of a small number of 

large media organizations meant that their actions were increasingly driven by 

commercial rather political criteria. The media were not a united group, and 

competed with each other to a certain extent for readers and advertisers. They 

could, and did, have different assessments of the situation and of what was best for 

themselves and for Brazil. If the media supported the generals against the civilian 

government in 1964, it was quite possible for them also to oppose the military in 

other circumstances.  

The reality that there were different interests at stake within the general 

alliance between the military and the official media is well illustrated both by the 

ways in which struggles within the military spilled over into the press and by the 

occasions on which the media distanced itself from the policies of the generals. The 

clearest example of generals using the media to pursue internal conflicts was when 

the more ‘liberal’ wing of the military, led by General Geisel, aimed to move towards 

the gradual restoration of civilian rule, and slowly relaxed censorship between 1974 

and 1978 as part of the ‘political project aiming at steady but safe decompression’. 

From his point of view, one of the advantages of the limited freedom granted to the 

press was that it allowed him to isolate the more intransigent members of the officer 

corps (Duarte, 1987, 157–9). 

Similarly, the alliance with Globo was subject to tensions on both sides. As 

one wing of the military moved towards a more liberal regime, the sheer dominance 



Sparks, Media & Transition in Latin America 

 16 

of Globo, which had often been associated with the more reactionary figures in the 

officer corps, began to be perceived as threatening, and backing was given to the 

establishment of competing networks (Sinclair, 1999, 65–70). For its part, Globo 

remained loyal to the military almost to the end. It bitterly opposed the strike wave 

in the late 1970s and, at first, ignored the mass protests demanding a direct popular 

vote in the 1984 presidential elections. Eventually, however, Globo, driven in part by 

a revolt of its journalists, moved to reporting, if not supporting, the movement. It 

aligned itself with those in the military and its puppet Congress who wanted to 

continue the process of liberalization, and, together with the other media, it 

reported the later demonstrations very fully. Once the mass movement was 

defeated, however, it swung behind the campaign of Tancredo Neves, who was the 

(indirect) candidate for democratic change (Guimarães and Amaral, 1988, 128–31). 

Its reward was that ‘Tancredo then named to the Ministry of Communications a 

longtime Bahia governor, the indescribable Antônio Carlos Magalhães … owner of 

Globo affiliates in his home state and a close friend of Globo magnate Roberto 

Marinho’ (Power and Roberts, 2000, 258). 

Globo was not the only broadcaster to benefit from its alliance with the 

military and their political supporters. The award the franchises of local stations 

that carry networks like Globo across the country was in the hands of the 

presidents, who used them to reward political loyalists. According to an 

investigation by Marques de Melo, reported by Vink, by the end of the 1970s all of 

the local stations were in the hands of politicians allied with the pro‐military Arena 

party. Even up until the last day of military rule, President Figueiredo was handing 

out franchises to his political allies: ‘In the last weeks of his government, the last 

military president, issued ninety‐one broadcasting concession decrees’ (Vink, 1988, 

40). The beneficiaries included existing broadcasters, politicians and close friends of 

the president. 

It is important to note that, despite the mass mobilizations for direct 

elections and the high level of working‐class militancy, the military dictatorship was 

not overthrown by mass action. The democratization of Brazil was protracted, slow 



Westminster Papers in Communication and Culture 8(2) 

  17 

and highly controlled. The first civilian president in 20 years was elected by a 

Congress stuffed full of the military’s political associates, and when he died soon 

after election he was replaced by Sarney, who had a long record of loyal support for 

the generals (Skidmore, 1999, 190). If Geisel had started to move towards a more 

liberal regime in 1974, it was not until ten years later that the first civilian became 

president, and he was a loyal friend of the military, elected under the constitutional 

arrangements that they had imposed after their seizure of power. The first 

genuinely democratic popular election for president was not until 1989, and then 

the victor was another close ally of the soldiers: ‘The three presidents after 1989 – 

Fernando Collor de Mello, who was impeached; Itamar Franco, the vice president 

who succeeded him; and Fernando Henrique Cardoso, who was elected in 1994 – 

represented much the same interest bloc that directed the transition’ (Barnhurst et 

al., 2006, 168). It was not until the election of Luis Ignácio Lula da Silva (Lula) in 

2002 that a presidential team untainted by association with the old elite entered 

power.  

The role played by the mass media, Globo in particular, in the new 

democratic order, did change somewhat, with reporting of political issues displaying 

less bias (Lins da Silva, 1993). More detailed analysis, however, finds that Globo had 

not been allied with a particular party but rather is partisan towards those 

candidates that represented the elite. There was no marked change in the 

broadcasting set up. ‘In spite of the political changes, the influence of the state on the 

media, especially television, remained strong. All of the control mechanisms 

remained intact, including censorship. Even in the New Republic, censorship 

determines what can be broadcasted and when’ (Vink, 1988, 43). One observer 

wrote that:  

 

What is made clear by all these examples [from 1982 to the time of writing] 

is that Globo’s newscasts are, at least during crucial moments, directed 

conscious political decisions as an instrument for intervention that seeks to 



Sparks, Media & Transition in Latin America 

 18 

avert scenarios contrary to what the company determines as being in its own 

interest (or that of Brazil). (Miguel, 2000, 71–2) 

 

This partiality is strongly in evidence in Globo’s coverage of the various candidacies 

of Lula, the representative of the Workers’ Party and a man who had made his name 

as a strike leader in the metal workers’ union. From 1989 until his victory in 2002, 

he provided the main alternative pole of attraction to the elite candidates. The 

broadcasters, led by Globo, were predictably opposed to his candidacy. In the 1989 

election, for example, Globo gave a clear preponderance of coverage to Collor, who, 

despite his populist rhetoric was the rightist alternative to Lula (Boas, 2005, 34; 

Straubhaar et al., 1993, 134). Cardoso, who had been a strong opponent of the 

military, and who was elected president in 1994, had as his running mate a 

politician who was a long‐term friend of the military: 

 

Symbolically, the inauguration of the Cardoso administration represented a 

reconciliation of the forces that had opposed one another during the years or 

repression: Cardoso’s vice president, Marco Maciel, had his start in politics in 

the 1964 coup and had remained a staunch supporter of the military regime 

until its end. (Pereira, 2000, 227) 

 

Globo continued to support Cardoso in his 1998 campaign for re‐election, 

minimizing the problems facing the country and failing to give substantial coverage 

to critics and opposing politicians, including Lula (da Silvera e Silva, 2005; Miguel, 

2000, 72–82).  

The political transition from military rule was therefore extremely 

protracted and the main centres of power, including the broadcasters, remained 

more or less untouched. Neither did the transition result in any sharp social 



Westminster Papers in Communication and Culture 8(2) 

  19 

changes. Although there was now effectively universal suffrage in Brazil, social 

inequality continued to be a central feature of the life of the country, with the Gini 

coefficient, even in 2008, remaining one of the highest in the world. State violence 

against the population, and in particular its poorer sections, had been a marked 

feature of the military regime, although it was never as murderous as that of its 

Argentinean or Chilean colleagues, and opposition to these horrors has been one of 

the key drivers of the democratic opposition (Vilas, 1997, 4–5). After the end of the 

dictatorship, however, such violence, still concentrated against the poor, remains a 

central element of life and, according to some commentators, has even increased in 

the years following military rule, becoming the worst in the region (Pereira, 2000, 

217; Pinheiro, 1997, 263–4; Rose, 2006). Globo, although now challenged by one or 

two other networks, remained the largest broadcaster, and the award of local 

franchises continued to be a political gift extended to friends of the current 

president (Power and Roberts, 2000, 258–9).  

  The extent to which broadcasting is the prerogative of the Brazilian political 

elite is remarkable. Roughly one quarter of television stations have a politician 

either as owner or as a relative of the owners and more than one‐third of the Senate 

owns a radio or television station. Globo is very closely implicated in this 

politicization of media ownership, with: ‘at least 40 of its affiliated stations belong to 

regional political leaders’ (Lins da Silva, 2008, 34). This ownership is often divided 

amongst family members as a means of circumventing the legal provision that bans 

any one individual from owning more than ten TV stations. The families of senior 

politicians, like former presidents Sarney and Collor, own broadcasting stations, as 

do many others (Pinheiro, 1997, 265). On the other hand, the independent media, 

which had been such a prominent outlet for dissident views, tended to decline after 

the end of the dictatorship, for example both in video production and in the 

alternative press (Sarti, 1988; Skidmore, 1999, 172). 

Brazil has thus gone through a genuine process of democratization, but it was 

one in which the pace and character of change ensured that the bulk of the old elite 



Sparks, Media & Transition in Latin America 

 20 

retained their wealth and power. There was political change, but very strong social 

continuity. As one commentator put it:  

 

The Brazilian transition to democracy was more gradual, evolutionary, and 

continuous than any other in Latin America. The formally democratic regime that 

was more or less in place by 1985 had many links, not only to its military 

predecessor of 1964–85, but with the populist Second Republic of 1946–64. 

(Pereira, 1997, 95) 

 

Violence, corruption and human rights violations display continuities with the 

former military regime (Pinheiro, 1997, 267) 

 Nowhere is this more marked than in the continuities that are evident in the 

broadcasting system and press. The same companies, the same families, the same 

senior editors ran the media before, during and after the military dictatorship. 

‘Although significant changes occurred in the Brazilian media and political system 

over the last decades, these changes in truth helped preserve rather than alter the 

larger media and political system’ (Amaral, 2002, 38). Even the election of a former 

determined opponent for two terms in government has not substantially altered the 

distribution of wealth and power in Brazil, or in the Brazilian media.  

 

Mexico  

Mexico differs from Brazil in many fundamental respects. In the first place, it did not 

experience the same dynamic of civilian government, military coup and dictatorship, 

followed by a gradual restoration of a democratic order. On the contrary, it 

sustained a very long‐term civilian government that was, formally at least, subject to 

a process of periodic election. On the other hand, the PRI elite used bribery, force 

and limited reforms to maintain itself in power without any real contests for several 



Westminster Papers in Communication and Culture 8(2) 

  21 

decades before finally losing the presidential election in 2000 (Skidmore and Smith, 

2005, 273–4). The transition under consideration is not, therefore, the classic one of 

a shift from military to civilian rule. Rather, it was a case of a shift from one kind of 

civilian rule, which was effectively a party dictatorship, albeit not a particularly 

brutal dictatorship by continental standards, to a democratic form of political rule.  

  Successive PRI presidents had developed a range of measures for controlling 

the media, most of which did not involve direct repression. The PRI preferred to 

incorporate its opponents wherever possible, by granting them, or at least their 

leaders, significant concessions, while retaining the option of penalties should they 

prove recalcitrant (Skidmore and Smith, 2005, 273). The mechanisms were 

successfully used on political organizations, peasant groups, workers’ unions and 

the mass media. Few papers were banned: even the Communist Party was, from 

time to time, permitted to publish a legal newspaper, although at other times its 

publications were driven underground (Lawson, 2002, 25, 43–4). Similarly, there 

were few formal bans on interviewing or reporting oppositional figures: the 

broadcasters were perfectly prepared to carry out this task for themselves (Lawson, 

2002, 50–1). 

In the case of broadcasting, the most effective mechanism for tying channels 

to the PRI was through direct ownership. The early broadcasting licences, for both 

radio and television, were firmly in the hands of political allies of the PRI (Hughes, 

2008, 132). The first television licence was awarded in 1949 by the then‐president 

Miguel Alemán Valdés to the Azcárraga family, PRI supporters who had long been 

active in radio broadcasting. Their channel merged in 1955 with two others to form 

Telesistema Mexico (TSM) in which the Alemán family had a significant holding 

(Straubhaar, 2007, 68). This entity again merged in 1972 to form Televisa, which 

remains the dominant force in Mexican television, and is still effectively under the 

control of members of the Azcárraga family (Sinclair, 1999, 35–9).  

  The political alliance between the PRI and Televisa was always clearly and 

openly acknowledged. If the links between the older generation of politicians and 



Sparks, Media & Transition in Latin America 

 22 

media owners had been cemented by family relations, the successors were open in 

their declarations of continuing the family traditions of fidelity. Emilio Azcárrag Jr, 

the son of the founder, stated ‘We are the soldiers of the PRI’ and that ‘Televisa 

considers itself part of the governmental system’ (Lawson, 2002, 30). One US 

journalist, detailing the ways in which Mexican broadcasting was closely aligned 

with the PRI and its consequences for reporting, wrote: ‘Televisa’s iron‐willed 

owner proudly describes himself as a PRI loyalist; as a result, the evening news is 

dominated by fawning coverage of the daily doings of the president and his 

ministers’ (Orme, 1993, 137). In a manner very similar to the rise of TV Globo in 

Brazil, Televisa in Mexico illustrates clearly Waisbrod’s contention that there is no 

necessary conflict between even the most authoritarian state and private media 

companies: on the contrary, they can easily form mutually supportive alliances 

(Waisbrod, 1998, 259). 

  A further, and extremely important, similarity with Brazil should be noted in 

this context, however. The fact that Televisa was very closely allied with the PRI did 

not mean that it experienced no conflicts with the state. On the contrary, it came into 

being as a response to an initiative by the state to establish its own broadcasting 

system. If the Brazilian regime, with the advantages of military discipline, was itself 

divided into different factions, the same was even more true of the civilian rule of 

the PRI: just because a country is a dictatorship does not mean that the rulers all 

speak with one voice. In the Mexican case, the PRI had, at least, a ‘left’ and a ‘right’ 

faction and Televisa was historically allied with the ‘right’ faction (Lawson, 2002, 

29). The very foundation of the unified company was a response to consequences of 

the factional struggles inside the PRI. Mexico entered a major crisis in 1968, when 

government troops shot down large numbers of protesting students in Tlatelolco 

Square in Mexico City. Many accounts mark this as the start of the general decline of 

the PRI domination, and certainly the ‘leftist’ Echeverria government considered 

that it needed to respond to a major social crisis (Bruhn, 1997). One of its responses 

was attempt to exert more direct control over broadcasting, and it moved to 

establish its own television network (E. Fox, 1997, 42). The merger between the 



Westminster Papers in Communication and Culture 8(2) 

  23 

existing private broadcasters that led to the birth of Televisa can be understood as a 

response to the threat to market domination potentially posed by the new 

competitor (Kaplan, 1988, 70–2). 

  A later and slightly different example of the ways in which the PRI elite was 

divided in its attempts to appropriate the spoils was the foundation of what became 

the main rival to Televisa. As part of the more general privatization of state assets 

that marked the ‘neoliberal’ response to the economic crises that increasingly 

plagued Mexico from the 1980s onwards, the Salinas government sold off two 

government‐owned channels to a private corporation, Grupo Elektra (Sinclair, 2002, 

128–30). Although the controller of this corporation, which set up TV Azteca, the 

first major rival to Televisa, was also called Salinas, he was in fact completely 

unrelated to the then president, so this was not an obvious example of direct 

corruption. It later emerged, however, that the president’s brother was in fact a 

secret investor in the successful company (Darling, 2008, 50; Fromson, 1996, 126–

7).  

  The situation in the press was rather different, in that there have always 

been many newspapers, spanning a broad political spectrum, but, until the 

emergence of tabloid papers in the 1990s, these had a very small and mostly elite 

audience. As in Brazil, television is by far the most important medium among the 

mass of the population (Hughes, 2008, 133–7). The low circulations and consequent 

financial difficulties had the consequence of making the newspaper press 

particularly dependent upon the state for various forms of direct and indirect 

subsidies. The owners of many newspapers were, and are, closely aligned with this 

or that section of the PRI, either nationally or in the provinces, and this facilitated 

access to government advertising, some of which masqueraded as news copy 

(Benavides, 2000). Other financial aid included reduced tax burdens, cut‐price 

newsprint, soft loans and many other forms of support. As a result, according to one 

writer: ‘even in the 1990s, only about a dozen of Mexico’s 250‐odd newspapers 

could have survived without direct or indirect government assistance’ (Lawson, 

2002, 32). These subsidies had a positive effect of sustaining pro‐government (or 



Sparks, Media & Transition in Latin America 

 24 

pro‐governmental faction) titles, and the negative effect posed by the threat of their 

possible withdraw also acted as a powerful disincentive to criticism. 

  The incorporation of the owners of most newspapers into the PRI system 

was paralleled by the acceptance, willing or reluctant, of the existing order on the 

part of many journalists. Again, financial reasons were important: journalists often 

found it tempting to supplement their low pay with bribes, direct or indirect, from 

influential political and business figures (Fromson, 1996, 135). Negative factors 

limiting the independent spirit of journalists included both the career risks involved, 

since sacking of critical journalists was quite a frequent occurrence in both press 

and broadcasting, and there was the real danger of politically motivated murder 

initiated by government officials (Lawson, 2002, 45–6).  

While media owners, both in the press and broadcasting, mostly 

collaborated, or at least coexisted, with the dictatorial government, just as in Brazil, 

there is less evidence in Mexico of resistance by journalists in the form of 

moonlighting for independent publications. This is difficult to explain in terms of 

repression, since the Mexican government was less brutal than the Brazilian 

generals. Unlike them, however, the PRI enjoyed a degree of legitimacy as the heirs 

of a genuine revolution and the bearers of an enduring form of government that 

satisfied the aspirations of at least some social groups. As a consequence, the system 

also commanded a degree of support among journalists. As one writer puts it: ‘most 

reporters considered themselves part of a valid system, rather than autonomous 

outsiders, and so affirmatively endorsed the political status quo, sought to legitimize 

it, and attacked its detractors’ (Hughes, 2006, 51–2).  

This apparently stable and well‐organized system began to break down with 

the loss of legitimacy entailed in the 1968 massacre, but it proved capable of 

sustaining itself for another 30 years, albeit with gradual change and adaptation. 

One of the reasons for the relative success of the PRI had been that it had delivered 

some elements of economic development, but by the 1980s this had stalled and the 

regime was obliged in 1982 to devalue, renege on its debts and accept strict IMF 



Westminster Papers in Communication and Culture 8(2) 

  25 

conditions as part of a rescue plan. Among other conditions, a steady process of 

privatization was imposed, which included the above‐mentioned selling‐off of 

government channels to form TV Azteca and the ending of the government 

monopoly on news print importation (Darling, 2008, 50–1). One consequence of this 

programme, however, was to reduce the amount of direct government patronage in 

terms of advertising revenues: a state‐owned industry can be obliged to advertise 

wherever the state wishes, while a private industry, even one owned by a 

government crony, is obliged to consider the market implications of such decisions 

(Hughes, 2003, 101). These changes, and other fiscally driven reforms instituted by 

Salinas necessarily reduced the ability of the government to bribe the press 

(Lawson, 2002, 76–7). It also meant that economic success came to depend upon 

political connections less and less – in other words, being in good standing with the 

PRI was no longer an almost indispensable condition for a businessman. The effect 

of these changes was thus to widen the gaps that had always been present between 

factions in the PRI, some of whom looked outside of the traditional patronage 

structures to solidify their base of support (J. Fox, 1997, 398). It also gave greater 

room for manoeuvre to those who, for one reason or another (for example, the PRI 

tradition of anti‐clericalism) had remained outside of its embrace. Similarly, the 

development of much closer ties with the USA, and the implementation of the North 

American Free Trade Agreement in 1994 opened Mexico to much more direct 

influence, particularly in the media. Some owners, and many journalists, began to 

enjoy direct experience of the US and Canadian media and were influenced by the 

assertive claims to independence and professionalism that are such a marked 

feature of that system (Hughes, 2006, 114; Lawson, 2002, 87). 

The overall effect of these developments was to weaken the hold of the PRI 

over the society as a whole and the mass media in particular. Although it continued 

to win elections right up to 2000, it depended more and more on apparent fraud, for 

example in Salinas’s 1988 election victory over Cuauhtémoc Cárdenas, which de‐

legitimised its victories. Cardenas was not only a former stalwart of the PRI who had 

been expelled and forced to form his own party but he could also claim to be the 



Sparks, Media & Transition in Latin America 

 26 

inheritor of the traditions of the movement as the son of the man who as president 

had perfected the PRI’s hold on power in the 1930s. The combination of social, 

political and economic changes generated pressures on the established control 

mechanisms that the PRI had deployed over decades. It struggled to adapt to these 

changes, sometimes changing the nature of its relationship to different sections of 

society and sometimes being forced to relax its grip more or less completely. 

In broadcasting, the creation of TV Azteca, although clearly influenced by the 

family considerations of the president, led to a new competition for audiences that 

resulted in a more aggressive news styles both on Azteca and on Televisa itself as it 

attempted to maintain its dominant position (Darling, 2008, 52). Much of this news 

was ‘tabloid’ in character, although there were also important changes to the type 

and amount of political coverage as well, which included more adversarial attitudes 

towards officials on the part of journalists (Hallin, 2000). The television news was 

no longer dominated by uncritical coverage of the latest trivial doings of the 

president. Although such coverage certainly remained, it was now forced to cede at 

least part of the bulletin to more entertaining kinds of comment that would attract a 

larger audience in a competitive market. 

The changes in the printed press were, however, more rapid and extensive. A 

number of existing titles were transformed and were joined by some new papers. 

What emerged was a new model for Mexican journalism which bore many marks of 

the influence of North American journalism. The new papers were more 

commercially oriented than the older titles and therefore needed to provide 

material that attracted readers rather than pleased their political paymasters. In 

pursuit of this objective, they broadened the range of journalism to include lifestyle 

journalism and other audience‐oriented material. Initially, and perhaps not 

coincidentally, they also tended to be located in the north of the country. They were 

at the same time much more politically independent than the existing press and, to 

the extent that they were aligned, tended to side with the Party of National Action 

(PAN, from the Spanish name Partido Acción Nacional, which is the heir to the 

Catholic resistance to PRI anti‐clericalism) rather than the PRI (Lawson, 2002, 61–



Westminster Papers in Communication and Culture 8(2) 

  27 

92). The press which began to emerge in the declining years of the PRI monopoly of 

power thus came to reflect a greater diversity of viewpoints than had been possible 

in earlier years. 

Whether this weakening of control over the media was the cause of the 

gradual erosion of the PRI’s power or a consequence is a question we do not need to 

address here. Whatever the causality, we can observe that, by the 2000 presidential 

election, which was won by PAN candidate Vicente Fox, there was also a much 

greater diversity of information and commentary available in the Mexican media. 

Although it had been punctuated by crises – the massacre of 1968, the economic 

catastrophe of 1982, the disputed election of 1988, the Zapatista rising in Chiapas 

and the devaluation of peso in 1994 – none of these had been sufficiently 

pronounced as to produce a sharp disjuncture in political life. Fox, the eventual 

victor, was certainly from outside the PRI apparatus, but was nevertheless a 

representative of an important section of the broader Mexican elite. Indeed, as one 

major commentator puts it, the members of this broader grouping ‘were crucial 

actors in transforming Mexico politically and economically’ (Ai Camp, 2002, 255–6). 

In fact, the new distribution of power represented a shift away from the corporatist 

structures of intertwined political and economic power that had evolved during the 

years of attempted self‐development towards a much more obviously business‐

oriented grouping: ‘the most dramatic changes from Zedillo’s to Fox’s cabinet are 

that nearly half of Fox’s collaborators are the product of private schools, and two 

thirds are businessmen contrasted to none under Zedillo, a radical shift from six 

years earlier’ (Ai Camp, 2007, 131). Mexico remained a highly unequal society with 

large numbers of people living in extreme poverty and wealth and power 

concentrated in very few hands. 

The election of Fox inspired some commentators to anticipate radical 

changes, particularly in the mass media (Rockwell, 2002). In the event, there have 

been no such dramas. The ownership of television assets remains concentrated in 

very few hands: in 2002 Televisa had more than 70 percent of the audience and, 

together with Azteca, controlled 97 percent, making this the most concentrated of 



Sparks, Media & Transition in Latin America 

 28 

markets in Latin America (Lawson and Hughes, 2005, 175). The result is, 

predictably, that news has become much more tabloid in form and content as a 

consequence of oligopolistic competition of a kind familiar elsewhere in the world. 

While there is less obvious support of the government of the day, there is seldom 

any substantial criticism of the wider power structure, particularly businesses, and 

although Azteca leans towards the PAN, Televisa continues its close relationship 

with the PRI (Hughes and Lawson, 2005, 14). So, too, with the printed press. The 

‘civic journalism’ that began to develop in the last years of the PRI domination has 

experienced a decline and here, too, one can observe deference towards corporate 

interests. The hotly contested elections of 2006, where the ‘leftist’ candidate of the 

party founded by Cuauhtémoc Cárdenas, the PRD (Partido de la Revolución 

Democrática), came very close to defeating (some would say actually did defeat) 

PAN was marked by the emergence of highly partisan reporting and commentary 

(Hughes, 2003, 145–7).  

Overall, Mexico has moved from the effective ‘soft’ dictatorship of the PRI 

that found many ways to dominate the media landscape to a much more plural 

political and media system that ‘can fairly be labelled a democracy, if democracy is 

narrowly defined as a competitive political system, in which two or more parties 

compete in an open and fair electoral process’ (Ai Camp, 2007, 10). Despite the 

obvious differences in their starting points, Mexico and Brazil display many features 

in common, particularly with regard to their mass media. Both have moved towards 

systems in which the political elite no longer exerts direct control over the content 

and direction of the mass. There is much less censorship and much more room for 

criticisms of the political elite. At the same time, the ownership and control of the 

media, particularly the crucial mass medium of television, remains in more or less 

the same hands as it always has been, and continues to enjoy comfortable relations 

with the power elite. 

 

Conclusions 



Westminster Papers in Communication and Culture 8(2) 

  29 

Both the general trajectory of Latin American societies and the specific examples we 

have examined offer confirmation of the general thesis advanced by the 

transitologists. These were indeed societies that evolved, through a process of 

negotiation and compromise, from dictatorship to democracy. The key actors were 

different sections of the national elites, although outside forces did play some role 

both in the establishment and continuation of the dictatorships and in their eventual 

ending. While there were certainly large scale popular political protests, for example 

the 1984 mass demonstrations for direct elections in Brazil and the 1994 Chiapas 

rising in Mexico, none were substantial enough to force the elite into significant 

concessions, let alone challenge its power. In media terms, these processes entailed 

the removal of direct censorship and the loosening of forms of indirect censorship, 

although they did not always make the job of journalist any more secure or 

physically safer. Although very far from representing the range of opinions available 

in society, and certainly not impartial in their coverage of politics, the media were 

now much more open to at least the major forces in society. Ownership, particularly 

of the dominant medium of television, remained highly concentrated and firmly in 

the hands of the same companies that had profited under the dictatorships. There 

were some new entrants into the media scene, religious broadcasters in Brazil for 

example, and commercial newspapers mostly associated with PAN in Mexico, but 

these entries represented at most a limited renewal and redefinition of the elite. The 

forms of oppositional media, for example the alternative media in Brazil and the 

civic journalists in Mexico, tended to decline after the establishment of democracy. 

The new media of the democratic age, notably large numbers of community radio 

stations, often on the borders of legality, do indeed address a plebeian audience, but 

the mobilizations that it enables are mostly local ones (Hughes and Lawson, 2005, 

14–15). The internet does indeed provide an alternative platform for dissident 

groups, as it most notably did in Chiapas (Knudson, 1998). This medium, however, 

remains relatively restricted in terms of its audience’s size and social composition: 

by 2009 only 32 percent of the population were classified as ‘Internet users,’ and 

these were disproportionately male (World Internet Project, 2010). This source is 

not apparently interested in things like social class, which one might have thought 



Sparks, Media & Transition in Latin America 

 30 

would be important in developing countries if not in the USA, so we cannot say to 

what extent peasants participate in this activity. 

  While the Latin American experience does indeed fit rather well with the 

claims of the transitological perspective, it also provides clear evidence of the 

limitations of this approach: 

1) The limits of purely political democracy. The transitological tradition has 

always been quite clear that it was concerned exclusively with political matters. 

These transitions have been ‘purely political’ and have had singularly little impact 

upon the overall distribution of wealth and power. The social and economic 

arrangements that facilitated dictatorship have survived into the democratic era. 

While Schumpeter himself was sensitive to the social realities within which any 

democracy operated, the political science adaptation of his approach without the 

existence of the conditions he specified in the Latin American context produces ‘a 

mockery of the democratic regime’ (Nun, 2003, 22). The overwhelming body of 

evidence from Latin America is that social inequality grew alongside the transition 

to democracy (Ai Camp, 2007, 5; Vilas, 1997, 23–5). The result has been a 

democracy that delivers little or nothing for the mass of the population except for 

periodic elections (Vilas, 1997, 8). In most cases, for example in Central America, the 

state machine over which successive dictatorial and democratic regimes ruled 

remained dominated by the same social forces and represents a major obstacle to 

the kinds of social changes that might alter this situation (Rockwell and Janus, 2003, 

217). 

2) The demobilization of popular opposition. One of the main motivations for 

support for the military regimes, and for dictatorship more generally, was that the 

upper and middle classes feared a ‘communist’ takeover and the subsequent 

destruction of their extremely privileged positions. One of the ‘achievements’ of the 

dictatorships was to weaken or destroy the classical oppositional movements that 

might have led such social movements. The result was that, apart from sporadic and 

localized protests, the only groups able to formulate overall strategies were ‘the 

wealth holders of real estate, of businesses, and of liquid assets’ and the technocrats 



Westminster Papers in Communication and Culture 8(2) 

  31 

whose policies have ‘have normally benefitted the status quo, meaning the wealth 

holders’ (Skidmore and Smith, 2005, 442).  

3) Internal divisions are a characteristic of the ruling group. While it is a 

commonplace to recognize that one of the characteristics of a democratic political 

order is that it provides for the public articulation of differences between elite 

groups, the absence of democracy does not imply that such differences vanish. The 

evidence from Brazil and Mexico demonstrates that, during the dictatorial period of 

both countries, there were powerful differences in strategy among those who held 

power. The transition to democracy has not removed the clash of interests but it has 

made the manner in which it is resolved very different. 

These more general features are obviously in the analysis of the mass media 

conducted above. The general continuity of the media elite, both proprietors and 

senior employees, is one aspect of the general elite continuity. The continuing 

powerlessness of journalists in the face of their employers, not to mention their 

exposure to violence motivated by their professional activities in a number of 

countries, is characteristic of the relative impotence of subordinate groups. The 

limited, but real, willingness to represent different points of view is an indication of 

the continuing divisions with the elite. There are, however, several media‐specific 

features of this general process that require comment: 

1) Pluralism is intra­elite pluralism. Just as politics is dominated by sections of 

the elite, so too are the debates in the media, and the extent to which the media are 

prepared to act independently of the political elite is relatively limited. The media in 

the democratic era have certainly been much more prepared to investigate scandals 

and corruption, which was difficult if not impossible in the mainstream press under 

the dictatorships. Corruption, which has been rife in most if not all Latin American 

countries, has provided an obvious target for exposure. While newspapers have a 

relatively strong record in this regard, television tends to be less committed to 

‘watchdog’ journalism since, as we have seen, access to broadcasting remains a 

highly political question. The targets of these journalistic exposures tend to be elite 

political scandals rather than the egregious social and economic problems of the 



Sparks, Media & Transition in Latin America 

 32 

region. One explanation for this is that the marketized press is concerned to attract 

middle‐class readers who will be attractive to advertisers, and this audience is not 

interested in the problems facing the lower orders (Waisbrod, 2000, 96). Perhaps 

more important, however, is that the exposure of elite wrongdoing usually depends 

on the leaking of information that was previously confidential, and the source for 

this kind of material is overwhelmingly from within the political elite itself. 

Providing material for investigative journalism is thus an aspect of intra‐elite 

disputes (Waisbrod, 2000, 97–115). 

2) Media ownership is not the decisive question. There seems to be no necessary 

relationship between particular political forms and media independence. The post‐

1989 version of transitology places great emphasis upon the twin processes of 

democratization and marketization, and this model has been applied to Mexico, with 

some success, by Lawson (2002) and, to a lesser extent, Hughes (2006). These 

writers make out a strong case for the ways in which market‐oriented journalism in 

some sections of the press played an important role in broadening the range of 

political debate. A more inclusive account, however, would be forced to question 

whether these two processes are inevitably linked in such a way. As was noted 

above, the dictatorships found little need to interfere with the ownership patterns of 

the media, and to the extent they did they tended to transfer public and state 

broadcasters into private hands. The mechanisms for control of the mass media 

worked relatively independently of ownership and proved as effective, and 

eventually as ineffective, in both sectors. Second, as both Hughes and Lawson note, 

the longer‐term impact of commercialization has been to shift journalistic effort 

away from ‘Fourth Estate’ functions towards the more commercially attractive 

forms of entertainment journalism (Hughes, 2006, 145, 2008, 210; Lawson and 

Hughes, 2005, 186). 

3) Political power and economic power are not in opposition. The assumption 

underlying much of the transitological literature is that political power acts as a 

restriction on economic power. The evidence from the media in Latin America, and 

in particular the evidence relating to television, is much more Foucauldian. Political 

power has certainly been exercised over the broadcasting field, but its effect has 



Westminster Papers in Communication and Culture 8(2) 

  33 

been to produce powerful oligopolies rather than to restrict their growth. We might 

call this relationship between political and economic power ‘poltical capitalism’, in 

that there is a mutual dependency between the wielders of these distinct kinds of 

social power. Political power provides the legal basis for the activity, and economic 

power provides the legitimizing ideology. These relationships hold under both 

dictatorial and democratic forms of government, although in the democratic form 

there is, perhaps, more equal bargaining between the two elites. This equal 

bargaining helps to explain why it is that political alignment remains so central to 

media practices in the democratic era: media owners are allied with different 

factions of the elite, and they try to use their outlets to improve and protect the 

position of the media allies. 

Overall, the transitological approach provides an adequate account of the 

processes involved the Latin American case. It also, however, illustrates the limiting 

conditions under which this kind of transition can take place successfully. The facts 

presented here also fit very well with the alternative approach of elite continuity 

advocated by the current author as an explanation of transitions, some to 

democracy and some not, in other cases.  

 

Notes 
 
1 I use the term ‘Latin America’ in its obvious linguistic sense to denote those 
countries officially speaking Spanish and Portuguese, in North, Central and South 
America, and in the Caribbean. I should make it clear that I do not claim to be an 
expert on these countries or their media system, being unable usefully to speak 
either Spanish or Portuguese. This inability to engage with the primary sources is an 
unfortunate obstacle to many comparative researchers and I am acutely conscious 
of the limitations that it imposes upon my analysis.  

 

References 

Ai Camp, Roderic (2002) Mexico’s Mandarins: Crafting a Power Elite for the Twenty­

first Century, Berkeley: University of California Press. 



Sparks, Media & Transition in Latin America 

 34 

Ai Camp, Roderic (2007) Politics in Mexico: The Democratic Consolidation, Oxford: 

Oxford University Press. 

Alisky, Marvin (1981) Latin American Media: Guidance and Censorship, Ames: Iowa 

State University Press. 

Amaral, Roberto (2002) ‘Mass media in Brazil: modernization to prevent change’, in 

Elizabeth Fox and Silvio Waisbrod (eds.) Latin Politics, Global Media, Austin: 

University of Texas Press, pp. 38–46. 

Barnhurst, Kevin, Victor Sampedro and Tânia Cordeiro (2006) ‘ “The press 

motivated me”: life histories with the media in Brazil’, The Communication Review 

9(3): 163–87. 

Benavides, José Luis (2000) ‘Gacetilla: a keyword for a revisionist approcah to the 

political economy of Mexico’s print news media’, Media, Culture & Society 22(1): 85–

104. 

Boas, Taylor (2005) ‘Television and neopopulism in Latin America’, Latin American 

Research Review 40(2): 27–49. 

Bruhn, Kathleen (1997) ‘The seven‐month itch? Neoliberal politics, popular 

movements and the left in Mexico’, in Douglas Chlamers, Carlos Vilas, Katherine 

Hite, Scott Martin, Kerianne Piester and Monique Segarra (eds.) The New Politics of 

Inequality in Latin America, Oxford: Oxford University Press, pp. 144–69. 

Buckman, Robert (1996) ‘Current status of the mass media in Latin America’, in 

Richard Cole (ed.) Communication in Latin America: Journalism, Mass Media and 

Society, Wilmington, DE: Scholarly Resources Inc., pp. 3–35. 

Callado, Antonio (1974) Censorship and Other Problems of Latin­American Writers, 

Working Papers No. 14. Cambridge: University of Cambridge Centre of Latin 

American Studies. 



Westminster Papers in Communication and Culture 8(2) 

  35 

Catalán, Carlos (1988) ‘Mass media and the collapse of a democratic tradition in 

Chile’, in Elizabeth Fox (ed.) Media and Politics in Latin America: The Struggle for 

Democracy, London: SAGE, pp. 45–55. 

da Silvera e Silva, Regina Coeli (2005) ‘Brazil’, in Anne Coooper‐Chen (ed.) Global 

Entertainment Media: Content, Audiences, Issues, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum 

Associates, pp. 183–202. 

Darling, Juanita (2008) Latin America, Media, and Revolution: Communication in 

Modern Mesoamerica, Basingstoke: Palgrave Macmillan. 

De Lima, Vencio (1988) ‘The state, television and political power in Brazil’, Critical 

Studies in Mass Communication 5(2): 108–28. 

Diamond, Larry (2008) The Spirit of Democracy: The Struggle to Build Free Societies 

Throughout the World, New York: Henry Holt and Co. 

Duarte, Celina (1987) ‘The press and redemocratization in Brazil’, in David Paletz 

(ed.) Political Communication Research: Approaches, Studies, Assessments, Norwood, 

NJ: Ablex, pp. 148–63. 

Farrell, John (2006a) ‘Censorship – Spanish America’, in J. Michael Francis (ed.) 

Iberia and the Americas: Culture, Politics, History. A Multidisciplinary Encyclopaedia, 

Santa Barbara, CA: ABC Clio, pp. 202–6. 

Farrell, John (2006b) ‘Censorship – Brazil’, in J. Michael Francis (ed.) Iberia and the 

Americas: Culture, Politics, History. A Multidisciplinary Encyclopaedia, Santa Barbara, 

CA: ABC Clio, pp. 197–201. 

Fox, Elizabeth (1988a) ‘Media policies in Latin America: an overview’, in Elizabeth 

Fox (ed.) Media and Politics in Latin America: The Struggle for Democracy, London: 

SAGE, pp. 6–35. 



Sparks, Media & Transition in Latin America 

 36 

Fox, Elizabeth (1988b) ‘Nationalism, censorship and transnational control’, in 

Elizabeth Fox (ed.) Media and Politics in Latin America: The Struggle for Democracy, 

London: SAGE, pp. 36–44. 

Fox, Elizabeth (1988c) ‘Conclusions’, in Elizabeth Fox (ed.) Media and Politics in 

Latin America: The Struggle for Democracy, London: SAGE, pp. 171–88. 

Fox, Elizabeth (1997) Latin American Broadcasting: From Tango to Telenovela, 

Luton: University of Luton Press. 

Fox, Jonathan (1997) ‘The difficult transition from clientelism to citizenship: lessons 

from Mexico’, in Douglas Chalmers, Carlos Vilas, Katharine Hite, Scott Martin, 

Kerianne Piester and Monique Segarra (eds.) The New Politics of Inequality in Latin 

America, Oxford: Oxford University Press, pp. 393–420. 

Fromson, Murray (1996) ‘Mexico’s struggle for a free press’, in Richard Cole (ed.) 

Communication in Latin America: Journalism, Mass Media and Society, Wilmington, 

DE: Scholarly Resources Inc., pp. 115–37. 

Fukuyama, Francis (1992) The End of History and the Last Man, London: Penguin. 

Galperin, Hernan (2002) ‘Transforming television in Argentina: market 

development and policy reform in the 1990s’, in Elizabeth Fox and Silvio Waisbrod 

(eds.) Latin Politics, Global Media, Austin: University of Texas Press, pp. 22–37. 

Guedes‐Bailey, Olga and Othon F. Jambeiro Barbosa (2008) ‘The media in Brazil: an 

historical overview of Brazilian broadcasting policies’, in Jairo Lugo‐Ocando (ed.) 

The Media in Latin America, Maidenhead: Open University Press/McGraw‐Hill, pp. 

46–60. 

Guimarães, Cesar and Roberto Amaral (1988) ‘Braxilian television: a rapid 

conversion to the new order’, in Elizabeth Fox (ed.) Media and Politics in Latin 

America: The Struggle for Democracy, London: SAGE, pp. 125–37. 



Westminster Papers in Communication and Culture 8(2) 

  37 

Hallin, Daniel (2000) ‘La Nota Roja: popular journalism and the transition to 

democracy in Mexico’, in Colin Sparks and John Tulloch (eds.) Tabloid Tales: Global 

Debates over Media Standards, Lanham, MD: Rowman and Littlefield, pp. 267–84. 

Hughes, Sallie (2003) ‘From the inside out: how institutional entrepreneurs 

transformed Mexican journalism’, Harvard International Journal of Press/Politics 

8(3): 87–117. 

Hughes, Sallie (2006) Newsrooms in Conflict: Journalism and the Democratization of 

Mexico, Pittsburgh, PA: University of Pittsburgh Press. 

Hughes, Sallie (2008) ‘The media in Mexico: from authoritarian institution to hybrid 

system’, in Jairo Lugo‐Ocadno (ed.) The Media in Latin America, Maidenhead: Open 

University, pp. 131–49. 

Hughes, Sallie and Chappell Lawson (2005) ‘The barriers to media opening in Latin 

America’, Political Communication 22(1): 9–25. 

Kaplan, Rubén Caletti (1988) ‘Communication policies in Mexico: an historical 

paradox of words and actions’, in Elizabeth Fox (ed.) Media and Politics in Latin 

America: The Struggle for Democracy, London: SAGE, pp. 67–81. 

Knudson, Jerry (1998) ‘Rebellion in Chiapas’, Media, Culture & Society 20(3): 507–

18. 

Lamounier, Bolivar (1989) ‘Brazil: inequality against democracy’, in Larry Diamond, 

Juan Linz and Seymour Martin Lipset (eds.) Democracy in Developing Countries, 

Boulder, CO: Lynne Rienner, pp. 111–57. 

Lawson, Chappell (2002) Building the Fourth Estate: Democratization and the Rise of 

a Free Press in Mexico, Berkeley: University of California Press. 

Lawson, Chappell and Sallie Hughes (2005) ‘Latin America’s postauthoritarian 

media’, in Rachel May and Andrew Milton (eds.) Human Rights and Democratic 



Sparks, Media & Transition in Latin America 

 38 

Transitions in Eastern Europe and Latin America, Lanham, MD: Lexington Books, pp. 

163–96. 

Lins da Silva, Carlos (2008) ‘Television in Brazil’, in David Ward (ed.) Television and 

Public Policy: Change and Continuity in an era of Global Liberalization, New York: 

Lawrence Erlbaum Associates, pp. 27–44. 

Lins da Silva, Carlos (1993) ‘The Brazilian case: manipulation by the media?’, in 

Thomas Skidmore (ed.) Television,Politics and the Transition to Democracy in Latin 

America, Baltimore, MD: The Johns Hopkins University Press, pp. 137–44. 

Miguel, Luis Felipe (2000) ‘The Globo television network and the election of 1998’, 

Latin American Perspectives 27(6): 65–84. 

Nun, José (2003) Democracy: Government of the People or Government of the 

Politicians, Lanham, MD: Rowman and Littlefield. 

Nun, José (1967) ‘The middle‐class military coup’, in Claudio Veliz (ed.) The Politics 

of Conformity in Latin America, Oxford: Oxford University Press, pp. 66–118. 

O’Donnell, Guillermo (2000) Democracy, Law and Comparative Politics, Working 

Papers No. 118. Brighton, Sussex: Institute of Development Studies. 

O’Neil, Patrick (1996) ‘Introduction: media reform and democratization in Eastern 

Europe’, Journal of Communist Studies and Transition Politics 12(4): 1–6. 

Orme, William (1993) Continental Shift: FreeTrade and the New North America, 

Washington, DC: Washington Post Company. 

Pereira, Anthony (2000) ‘And ugly democracy? State violence and the rule of law in 

postauthoritarian Brazil’, in Peter Kingstone and Timothy Power (eds.) Democratic 

Brazil: Actors, Institutions and Processes, Pittsburgh, PA: University of Pittsburgh 

Press, pp. 217–35. 

Pereira, Anthony (1997) ‘The crisis of developmentalism and the rural labour 

movement in North East Brazil’, in Douglas Chalmers, Carlos Vilas, Katherine Hite, 



Westminster Papers in Communication and Culture 8(2) 

  39 

Scott Martin, Kerianne Piester and Monique Segarra (eds.) The New Politics of 

Inequality in Latin America, Oxford: Oxford University Press, pp. 95–114. 

Pinheiro, Paulo (1997) ‘Popular responses to state‐sponsored violence in Brazil’, in 

Douglas Chlamers, Carlos Vilas, Katharine Hite, Scott Martin, Kerianne Piester and 

Monique Segarra (eds.) The New Politics of Inequality in Latin America, Oxford: 

Oxford University Press, pp. 261–80. 

Power, Timothy and J. Timmons Roberts (2000) ‘A new Brazil? The changing 

sociodemographic context of Brazilian democracy’, in Peter Kingstone and Timothy 

Power (eds.) Democratic Brazil: Actors, Institutions and Processes, Pittsburgh, PA: 

University of Pittsburgh Press, pp. 236–62. 

Rockwell, Rick (2002) ‘Mexico: the Fox factor’, in Elizabeth Fox and Silvio Waisbrod 

(eds.) Latin Politcs, Global Media, Austin: University of Texas Press, pp. 107–22. 

Rockwell, Rick and Noreene Janus (2003) Media Power in Central America, Urbana, 

IL: University of Illinois Press. 

Rogoff, Edmond (1981) Latin American Television: An Overview of Past Experiences 

and Future Perspectives, LARU Working Paper No. 30. Toronto: Your University Latin 

American Research Unit. 

Rose, R.S. (2006) The Unpast: Elite Violence and Social Control in Brazil 1954–2000, 

Athens: Ohio University Press. 

Sarti, Ingrid (1988) ‘Between memory and illusion: independent video in Brazil’, in 

Elizabeth Fox (ed.) Media and Politics in Latin America: The Struggle for Democracy, 

London: SAGE, pp. 157–68. 

Schwoch, James (1993) ‘Broadcast media and Latin American politics: the historical 

context’, in Thomas Skidmore (ed.) Television, Politics and the Transition to 

Democracy in Latin America, Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press, pp. 38–

54. 



Sparks, Media & Transition in Latin America 

 40 

Sinclair, John (1999) Latin American Teleivison: A Global View, Oxford: Oxford 

University Press. 

Sinclair, John (2002) ‘Mexico and Brazil: the ageing dynasties’, in Elizabeth Fox and 

Silvio Waisbrod (eds.) Latin Politics, Global Media, Austin: University of Texas Press, 

pp. 123–36. 

Skidmore, Thomas (1993) ‘Politics and the media in a democratizing Latin America’, 

in Thomas Skidmore (ed.) Television, Politics and the Transition to Democracy in 

Latin America, Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press, pp. 1–22. 

Skidmore, Thomas (1999) Brazil: Five Centuries of Change, Oxford: Oxford 

University Press. 

Skidmore, Thomas (2007) Politics in Brazil 1930–1964: An Experiment in Democracy, 

Oxford: Oxford University Press. 

Skidmore, Thomas, and Peter Smith (2005) Modern Latin America, 6th edn. Oxford: 

Oxford University Press. 

Smith, Anne‐Marie (1997) A Forced Agreement: Press Acquiesence to Censorship in 

Brazil, Pittsburgh, PA: University of Pittsburgh Press. 

Sparks, Colin (2008) Media Systems in Transition: Poland, Russia, China, Chinese 

Journal of Communication, vol.1, no.1, 7‐24. 

Sparks, Colin (2009) South African Media in Transition, Journal of African Media 

Studies, vol.1, no. 195‐220.    

Straubhaar, Joseph (1996) ‘The electronic media in Brazil’, in Richard Cole (ed.) 

Communication in Latin America: Journalism, Mass Media and Society, Wilmington, 

DE: Scholarly Resources Inc., pp. 217–43. 

Straubhaar, Joseph (2007) World Television: From Global to Local, London: SAGE. 



Westminster Papers in Communication and Culture 8(2) 

  41 

Straubhaar, Joseph, Orgen Olsen and Maria Cavaliari Nunes (1993) ‘The Brazilian 

case: influencing the voter’, in Thomas Skidmore (ed.) Television, Politics and the 

Transition to Democracy in Latin America, Baltimore, MD: Johns Hopkins University 

Press, pp. 118–36. 

Vilas, Carlos (1997) ‘Participation, inequality and the whereabout of democracy’, in 

Douglas Chalmers, Carlos Vilas, Katharine Hite, Scott Martin, Kerianne Piester and 

Monique Segarra (eds.) The New Poltiics of Inequality in Latin America, Oxford: 

Oxford University Press, pp. 3–42. 

Vink, Nico (1988) The Telenovela and Emancipation. A Study on TV and Social Change 

in Brazil, Amsterdam: Royal Tropical Institute. 

Waisbrod, Silvio (1998) ‘Latin America’, in Anthony Smith and Richard Patterson 

(eds.) Television: An International History, Oxford: Oxford University Press, pp. 254–

63. 

Waisbrod, Silvio (2000) Watchdog Journalism in South America, New York: Columbia 

University Press. 

Wells, Alan (1972) Picture Tube Imperialism? The Impact of US Television on Latin 

America, Maryknoll, NY: Orbis Books. 

Wilkin, Peter (2008) ‘Global communication and political culture in the semi‐

periphery: the rise of the Globo corporation’, Review of International Studies 34 

(Special Issue): 93–113. 

World Internet Project (2010) ‘World internet project finds large percentages of 

non‐users, and significant gender disparities in going online’, World Internet Project 

26 February, available at: http://www.worldinternetproject.net (accessed 29 April 

2010). 

Zuleta‐Puceiro, Enrique (1993) ‘The Argentine case: television in 1989 presidential 

election’, in Thomas Skidmore (ed.) Television, Politics and the Transition to 

Democracy, Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press, pp. 55–81. 



Sparks, Media & Transition in Latin America 

 42 

                                                                                                                                                                                            

 


