
 96 

 

 
Low Conspiracy? – Government interference in the BBC1 

 

 

Peter Goodwin  
Communication and Media Research Institute 
University of Westminster 
 

Keywords:    BBC, H Bomb, censorship, media history, The War Game, Suez 
 
 
Abstract 
This article provides a detailed account of a largely neglected episode of Government 
intervention in BBC editorial policy – over coverage of the H Bomb in 1954/5.  In the light of 
this it then examines two other better known episodes of government intervention in BBC 
coverage – during the Suez crisis of 1956 and over The War Game.  It argues that such episodes 
of deliberate government intervention tend to have been underplayed by scholars because fears 
of the accusation of ‘conspiracy theory’. It concludes by suggesting some general features of these 
interventions and BBC response. 
 

 
 
The official view is that the British Broadcasting Corporation (BBC) is editorially 
and managerially completely independent of the British Government. The view 
contains an obvious element of truth. With the possible exception of the Second 
World War, public broadcasting in Britain has long displayed a degree of 
independence from the government of the day which public broadcasting (at least 
until relatively recently) in many other major Western European countries did not. 
 
Beyond that, however, the claim for the BBC independence from the government 
becomes contentious. Take, for example, the following version of the claim made 
in the (in many other respects rather open-minded) 1992 Government consultation 
document, The Future of the BBC. ‘Traditionally, Governments have not intervened 
in decisions about programmes nor in the day-to-day management of the BBC’ 
(HMSO 1992, 13).  
 
 
 
_______________________ 
Westminster Papers in Communication and Culture © 2005 (University of Westminster, London), Vol. 2(1): 
96-118.  ISSN 1744-6708 (Print); 1744-6716 (Online) 

 



Goodwin, Low Conspiracy? … 
 

 97 

Most scholars of British media or politics would greet that formulation with 
derision. After all, seven years beforehand, in 1985 the Home Secretary, Leon 
Brittan, very publicly ‘intervened in decisions about programmes’ by writing to the 
Chair of the BBC Governors requesting that they did not transmit a programme 
on Northern Ireland in the Real Lives series – a request with which the Governors 
promptly complied.  And, a decade on, we have had the events surrounding the 
BBC’s reporting of the Iraq War and the Hutton Inquiry. 
 
More historically minded observers will also be aware that prima facie evidence of 
Government intervention in the editorial affairs of the BBC goes back a long way. 
They will, to take one example, recall the strong suspicions of the Government 
interference during the Suez crisis of 1956. But despite the widespread belief that 
the Government has, at least on occasion, intervened in BBC programming 
decisions,  most academic study of British broadcasting - including the  rather rich 
critical tradition – has shied away from investigating quite how great apart 
conscious government  intervention has played in the editorial life of the BBC. 
             
The main reason for this reluctance to investigate the instances and effects of the 
government intervention head on is, I believe, a fear of being dismissed as a 
‘conspiracy theorist’. The argument for that reluctance was put very elegantly by 
Richard Hoggart in the forward to one of classic critical books on British 
broadcasting, the Glasgow University Media Group's original volume of Bad News. 
 
Having commended the book's challenge to the myth of television news 
objectivity and outlined four main filtering processes on news, Hoggart warns that 
those who want to make such a study have to steer clear of two tempting errors. 
He labels them ‘low conspiracy theory’ and ‘high conspiracy theory’. ‘High 
conspiracy theory’ as Hoggart describes it, is the belief that ‘the agenda is very 
tightly framed, not by direct orders but by a number of more hidden forces’— 
recruitment, unspoken but firm transmission of how certain questions should be 
tackled, and so on. ‘High conspiracy theory’ may, Hoggart acknowledges, have 
some value, ‘but it misses the complexity if you hang on to it too long’. Even 
worse, according to Hoggart, is ‘low conspiracy theory. In this type of theory ‘it is 
assumed that orders are given  that this shall be shown and that not, that telephone 
calls from high places decide what stresses there shall be and so on’. Hoggart 
dismisses such low conspiracy theory in two neat sentences. ‘There are sometimes 
pressures of this kind: it would be jejune to deny that they exist at all. But they are 
neither as frequent nor as important as some romantics would like to think’ 
(Glasgow University Media Group 1976, x-xii). 
              
Most media scholars seem to have heeded Hoggart's warning. There may be 
occasional phone calls from high places, but it would be romantic indulgence to 
pay much attention to them. One of the few to have directly confronted Hoggart's 



Westminster Papers in Communication and Culture 2(1) 
 

 

 98 

knowing dismissal of ‘conspiracy’ theory head on was the Marxist political 
scientist, the late Ralph Miliband.  
 
Miliband was concerned to argue the general proposition that most British media 
institutions ‘are in fact, although no doubt to varying degrees, agencies of 
conservative indoctrination’. He happily acknowledged that they have some degree 
of independence and that ‘any degree of independence from the state and 
government in the case of such institutions is to be prized’. But, he continued, 
‘that independence is in practice much less substantial and much more limited than 
is usually claimed’. 
 
In defending that proposition Miliband quotes favourably and at length Hoggart 
on filtering in the selection of news. But, Miliband adds, Hoggart's position 
‘leave(s) out of account the quite conscious pressures which make for conformity’ 
(Miliband 1982, 79-83, Miliband's emphasis). That brings him into direct 
confrontation with Hoggart's comments on ‘high’ and ‘low’ conspiracy theories. 
Miliband's comments on them are instructive. On ‘high’ conspiracy theory, 
Miliband is happy to acknowledge the qualifications on agenda setting that 
Hoggart makes, but, he adds ‘they can hardly be said to demolish the case which 
Professor Hoggart makes, namely that there are powerful and effective pressures 
towards conformity exercised in the presentation of news and current affairs on 
television and radio’ . 
 
On Hoggart's curt dismissal of ‘low’ conspiracy theory Miliband dryly comments, 
‘Professor Hoggart may be right; but one cannot help wondering how he knows 
with what frequency telephone calls are made, or how important they are. Nor in 
any case does it take many telephone calls to create a certain atmosphere’ (Ibid). 
 
Miliband's position seems to me fundamentally correct. We know that in other 
areas of social life conscious political pressure is important. We are happy to 
acknowledge that at least on occasions such pressures have been applied in British 
broadcasting. We also have a considerable volume of quite respectable studies 
questioning the impartiality or objectivity of broadcasting. So why should we be so 
frightened by the taunt of ‘conspiracy theorist’, that we do not investigate to what 
degree and in what manner such conscious political pressures towards conformity 
have  operated within the British media? The matter should be a rich quarry for 
empirical investigation.  
 
Unfortunately – at least so far as the BBC goes – the only general historical survey 
of the question based on primary research is in a number of ways seriously 
inadequate. Asa Briggs' Governing the BBC, published in 1979 is a study of the role 
of the Governors of the BBC based on Briggs' considerable access to BBC 



Goodwin, Low Conspiracy? … 
 

 99 

archives during his writing of the official history of the Corporation. In a lengthy 
chapter entitled ‘A selection of issues’ (Briggs 1979, 187-233), Briggs examined 
nine case studies, from the earliest days of the BBC to the 1970's in which the 
BBC found itself under political pressure. While Briggs makes no claim that the 
nine cases are a fully comprehensive survey, both the selection and the treatment, 
makes them less than adequate as a representative study.  
 
The case which will figure centrally in this article – the H Bomb in 1954/55 – is 
only referred to in Briggs' study in a single passing, and misleading, allusion (Briggs 
1979, 103), despite, as will become apparent, its very clear constitutional 
importance.2  
 
The H Bomb case is also not referred to at all in the fourth volume of Briggs' 
history of the BBC, which covers the relevant period. Several major incidents of 
successful government interference from the pre-war period, which are not 
referred to either in Briggs' history or in his Governing the BBC have since been 
uncovered by Paddy Scannell and David Cardiff in the first volume of their A 
Social History of British Broadcasting (Scannell and Cardiff 1991).3  
 
In at least some of the cases which Briggs does discuss -for example Suez and The 
War Game (not one of his case studies but discussed in the opening chapter of 
Governing the BBC) – the material selected underestimates the success of political 
pressure on the BBC.4 And, lastly, Briggs' reliance on the BBC, but not the 
Government sources, may not only lead to a rather partial presentation of the 
Government pressure on the BBC, but, in at least one case, could lead to the 
neglect of an incident amply documented in currently public Government sources 
but apparently unrecorded in BBC archives.5 
 
It is way beyond the scope of this paper to present an alternative -and better -
general survey of government intervention in BBC programming. What I want to 
do is more modest. First I will outline in some detail one largely neglected, but 
very important, case of government intervention in the BBC – over the H Bomb 
in 1954/55. Then, I want to point to some connections between that case and two 
other cases which have been discussed (but still not wholly adequately) elsewhere, 
Suez 1956 and the banning of the The War Game in 1965. Finally, I want to draw 
some tentative conclusions about the place of conscious political intervention in 
BBC programme policy. Whether those conclusions stand up, will of course be 
determined by future and much wider research.  
 
 
The H Bomb  
In early June 1954, a producer at BBC radio received a scribbled memo from her 
boss –‘Will you read and report on this, please’. The producer, Nesta Pain was 



Westminster Papers in Communication and Culture 2(1) 
 

 

 100 

something of a specialist in science features. Her boss was radio's Head of 
Features, Laurence Gilliam, and attached to his memo was a script he had been 
sent for a proposed symposium on atomic weapons to be broadcast that August 
on the ninth anniversary of Hiroshima (WAC R19/99 Gilliam, 3/6/54).  
 
A week later Pain gave her verdict – ‘very dull indeed. It must be difficult to make 
anything but a very stodgy programme out of a collection of people's views, and I 
don't think it's at all a good way of handling this subject’. But that wasn't the end 
of the matter. Pain offered to draw up her own plan for a programme on the same 
theme of the hydrogen and atomic bombs, and a few weeks later she got the 
formal go-ahead to work up a proposal (WAC R19/99 Pain, 10/6/54 and Gilliam, 
19/7/54) .  
 
On August 31 she submitted her draft –‘Programme suggestion: The Hydrogen 
Bomb: Home Service 60 minutes’. The scope of her proposed programme was 
ambitious:  
1. Los Alamos 1945  
2. The decision to use the bomb in war  
3. The physics of the atomic and hydrogen bombs  
4. Dangers of peacetime explosion of hydrogen bombs  
5. Hydrogen bombs in war  
 
And behind it was a clearly stated passion. ‘Like many people’ she concluded, ‘I 
have simply avoided thinking about these bombs and their implications over the 
last ten years. Now that I have been obliged to do so, I feel very strongly that in 
the face of dangers which might conceivably engulf the whole of the human race 
(even the possibility seems absurdly dramatic) it is the clear duty of all of us to 
know and appreciate the facts, and so have the chance of doing any small thing we 
can to prevent such things from happening’ (WAC R19/99).  
 
The tone obviously worried at least one of Nesta Pain's BBC superiors. 
Nevertheless, on 11 October a decision came. ‘Hydrogen Bomb: Agreed that Mrs 
Pain shall go ahead with a factual scientific survey concentrating on the effects of 
the bomb and not its strategic implications’ (WAC R19/99).  
 
There was nothing particularly path-breaking for the BBC in this. The BBC had 
broadcast programmes about the bomb. As recently as April 1954 a whole edition 
of Panorama had been devoted to it, including contributions from such critics of 
the nuclear weapons build up as the philosopher Bertrand Russell and the nuclear 
physicist Professor Joseph Rotblat (WAC T32/266/8).  
 



Goodwin, Low Conspiracy? … 
 

 101 

In the autumn of 1954 Nesta Pain pursued her project at a leisurely pace. She 
wrote to a number of eminent nuclear scientists to seek their advice, and, 
presumably as a result of Nesta Pain's enquiries, in the autumn of 1954 word got 
to the Government that a programme on the Hydrogen Bomb was in the offing. 
At that time, the issue was a particularly sensitive one to the Government because 
they were busy preparing the Defence White Paper for early 1955 which would 
make public Britain's decision to manufacture the new weapon.  
 
So concerned were the Government that a letter was drafted in Downing Street 
(Cadogan, 6/1/55) for the Postmaster General, Lord De La Warr, to send to the 
BBC. On December 18 De La Warr dispatched the letter to the Chair of the BBC 
Governors, Sir Alexander Cadogan. Cadogan was a former senior civil servant who 
during the war had been Sir Anthony Eden's permanent under secretary at the 
Foreign Office. The letter is worth quoting in full:  
 

Dear Cadogan  
 

I understand that the Corporation are proposing to broadcast in the New 
Year a feature programme on the Hydrogen bomb.   

 
I do not know what the content of this programme is likely to be, and I 
recognise that there has been a good deal of discussion about the 
Hydrogen bomb in the Press, both here and in the United States. But the 
wide dissemination in a broadcast programme of information about 
thermo-nuclear weapons might well raise important issues of public policy. 
Indeed this is a subject on which the public interest might in certain 
circumstances require the issue of guidance or directions to the 
Corporation in pursuance of section 15(4) of the Corporation's Licence.  

 
I am therefore writing to ask you to let me see in advance the script of any 
programme, whether for broadcasting or for television, which contains 
information about atomic or thermo-nuclear weapons, so that the 
Government may have an opportunity to consider whether it is necessary 
in the public interest that such guidance or directions should be issued.  

 
(signed) Yours. ..  

 
De La Warr (WAC R34/997)  

 
 
This was nothing less than a demand by the Government to preview any BBC 
programmes about nuclear weapons and to use the Government's statutory 
powers to axe from them anything it chose.  
 



Westminster Papers in Communication and Culture 2(1) 
 

 

 102 

Cadogan was out of the country when the Postmaster General's letter arrived. In 
his absence a holding letter was rapidly dispatched back to De La Warr saying that 
Cadogan would ‘consider the important questions raised by the PMG's letter’ 
when he returned.  
 
In the meanwhile the BBC letter reassured the Postmaster General, ‘one of our 
producers who is in close touch with the scientific world has been conversing with 
a number of experts with a view to establishing whether an idea which she had 
formed had enough in it to justify the putting forward of a proposal for a 
programme for consideration by the Corporation. From what she has so far learnt, 
it seems unlikely that this will be so but in any case a programme on such a delicate 
subject would have to receive most careful consideration before it took shape and 
arrived in the schedule’ (WAC R34/997, 21/12/54).  
 
Inside the BBC that last message was backed up by Corporation's Sound 
Broadcasting Committee on 4 January 1955:  
 

‘Suggestions for programmes on atomic or hydrogen bombs or on atomic 
energy projects must be referred to Directors at the outset, i.e. before any 
action was taken involving consultation with people outside the BBC. It 
was essential that the Director-General and Board should be adequately 
informed before they were questioned about BBC plans and intentions by 
anyone outside the Corporation’ (WAC R34/997).  

 
Cadogan returned to the country on January 5, and the next day he discussed the 
Postmaster General's letter with Director General, Sir Ian Jacob, a former career 
soldier and deputy military secretary to Churchill's war cabinet. And on January 7 
the two of them discussed the matter with the Postmaster General in person 
(WAC R34/997 Board of Management, 10/1/55). The results of these 
deliberations were threefold.  
 
On January 24 Cadogan sent lengthy formal reply to the Postmaster General. The 
letter carefully questioned what precisely the Postmaster General wanted. ‘It is 
essential for a proper consideration of the matters raised in your letter that we 
should be told with as high of definition as possible what the Government has in 
mind’. Cadogan then warned that Government seemed to desire to exercise a 
measure of control over the BBC which would be unprecedented in peace-time'. 
He continued that ‘the Corporation cannot agree to accept and follow 
Government guidance over particular fields of output except where security is 
concerned. To do so would be to abdicate from responsibilities given to the 
Governors by the Charter... Precedents of this kind have a way of broadening with 
the passage of time and if extended at all widely would put the Government in the 



Goodwin, Low Conspiracy? … 
 

 103 

position of taking over responsibility for our output’.  And on the specific question 
at issue Cadogan asserted,  
 

‘there are few topics in the field of current affairs, science and defence 
which can be dealt with nowadays without reference to thermo-nuclear 
development and its results, We should find it very difficult I think to deal 
with eminent and well-informed contributors who are perfectly free to 
write and speak elsewhere on any aspect of thermo-nuclear development 
which is relevant to their work and is not secret, if they found that some 
limitation is placed upon them at the behest of Government when they 
came to take part in a programme’. Cadogan concluded that the 
Postmaster General's letter was ‘of grave concern to the Governors’ (WAC 
R34/997).  

 
On the face of it this was a firm defence of the BBC's independence. But 
interspersed with that formal defence were some very different signals. It was 
these that were to govern the other two strands of the BBC's response to the 
Postmaster General's broadside.  
 
Cadogan had begun his letter of the 24th by reassuring the Postmaster General 
that ‘the Corporation never had any plan for mounting a feature on the hydrogen 
bomb in the New Year as suggested in your letter’. As we know, this was not 
completely true. Nesta Pain's project was well under way.  
 
Inside the BBC the Board of Management, meeting on the same day as Cadogan 
sent his letter, noted, ‘DG (Director General) said that the Chairman had written 
to the Postmaster-General asking for more information about the Government's 
attitude on the points they had raised. Meanwhile no programmes should be broadcast 
about atomic weapons’ (my emphasis).  
 
And just to ensure that nothing about nuclear weapons sneaked in under another 
guise, the minute added, ‘D Tel B (Director Television Broadcasting) and DSB 
(Director Sound Broadcasting) undertook to let DG have a note of proposed 
programme arrangements in connection with the tenth anniversary of VJ Day’ 
(WAC R34/997 Grisewood, 27/1/55).  
 
So in the short term the Government had got what presumably they were most 
concerned to get when De La Warr's original letter was sent -no BBC programmes 
on the Hydrogen Bomb before the Defence White Paper was published in 
February. On February 20 Churchill was to write in a private letter to Jacob ‘I am 
very glad you are standing up against the idea of anticipating the Parliamentary 
Debate on the H Bomb’ (copy in WAC R34/997). But the Government also got 
something rather longer term. At the end of his January 24th letter Cadogan had 



Westminster Papers in Communication and Culture 2(1) 
 

 

 104 

said that the BBC would ‘welcome enlightenment’ on the thinking behind the 
Postmaster General's letter ‘either through the medium of discussion or in writing’.  
It had probably already been decided in conjunction with De La Warr that the 
medium for further enlightenment on nuclear weapons was to be discussion. A 
meeting on the subject between the Government and the Corporation was fixed 
for February 15. The BBC was represented by Cadogan and Jacob. The 
Government delegation was distinctly heavyweight. In addition to De La Warr and 
his chief civil servant at the Post Office Sir Ben Barnett, the Government team 
had two other members -the secretary to the Cabinet, Sir Norman Brook, and the 
Minister of Defence, Harold Macmillan. The meeting was held at the Ministry of 
Defence and Macmillan appears to have led off for the Government side.  
 
According to Jacob's note of the meeting, Macmillan explained that:  
 

‘The Government had been giving anxious consideration to the extent of 
the information that should be made public about the hydrogen bomb and 
its effects, and to the way in which this information should be presented. 
On the one hand they did not desire to keep he public in entire ignorance; 
on the other hand they did not want to stimulate the feeling so easily accepted by the 
British people because it agreed with their natural laziness in these matters, that because 
of the terrible nature of the hydrogen bomb there was no need for them to take part in 
any home defence measures or similar activities’ (WAC R34/997 Jacob, 16/2/55, 
my emphasis).  

 
So how did the Government now propose to proceed along the path it had started 
with the Postmaster General's letter in December? Jacob reported:  
 

‘the Minister of Defence felt that that these two communications should 
now be put away in the files and that the matter should be handled on a 
more informal basis. He assumed that there would be no difficulty in close touch 
being maintained between the Ministry of Defence or Sir Norman Brook and the 
Corporation in this matter, and this would enable both parties to exchange information 
and views without hampering documents’ (Ibid, my emphasis).  

 
How did the BBC respond to Macmillan? According to Jacob, ‘The Chairman entirely 
agreed with the Ministers proposal and confirmed that the Corporation had no desire to 
embarrass the Government on this very delicate matter’ (Ibid, my emphasis). 
 
To ram home the message Jacob repeated that the BBC had no immediate plans to 
mount programmes about the effects of the H Bomb – ‘there did not seem any 
immediate point in doing so’. Of course the Corporation would have to have 
programmes ‘expounding and discussing the White Paper on Defence’, but Jacob 



Goodwin, Low Conspiracy? … 
 

 105 

added, ‘naturally these would be founded on the information contained in the 
paper’ (Ibid). 
 
Cadogan's January 24 letter may have looked like a firm defence of the BBC's 
independence. The February 15 meeting had been anything but that. Not only had 
Cadogan and Jacob agreed to the substance of the Government's immediate 
demands over nuclear weapons coverage, they had also institutionalised the 
method of informal consultation between the BBC and the Government on 
programme matters. It was, as we shall see, a precedent of which the Government 
took careful note.  
 
For the moment the Government seemed well satisfied with the meeting. A draft 
memo from the De La Warr to Churchill records:  
 
 

‘we went over the whole problem. We finally agreed that the Corporation should 
keep in close touch with the Ministry of Defence on all matters relating to the 
presentation of the hydrogen bomb to the public. We all thought that this was a 
more satisfactory and practical solution than that the Government should 
try and lay down precise rules in writing. I hope that you will agree that this 
arrangement should give us the results we want’ (PRO DEFE 13/71, my 
emphasis). 
 

 
With the publication of the Defence White Paper and the debate on it in the 
House of Commons at the beginning of March immediate pressure from the 
Government on the BBC seems to have eased. However, the effects of the 
pressure already applied were still to work their full course through the 
Corporation. 
  
Jacob convened a meeting for 4 March of senior BBC executives to discuss a 
paper he had drafted entitled Thermo-nuclear Weapons and Broadcasting. As Jacob's 
paper makes clear both this meeting and the paper itself were a direct result of the 
intervention by the Government. Jacob's paper began by outlining the 
Government's concerns. It continued that the Corporation had to act ‘responsibly’ 
and ‘in the national interest, though this does not necessarily coincide with the 
interest of the Government of the day’. To further the national interest on this 
subject meant expounding the facts given in the Defence White Paper, but it also 
meant organising discussions about the conclusions to be derived from them, ‘for 
example, should Britain make hydrogen bombs?’. 
 
 
 
 



Westminster Papers in Communication and Culture 2(1) 
 

 

 106 

Jacob then came to the crunch:  
 
‘The more difficult problem, arises over topics such as the symptoms induced by "fall-
out", the degree of radio-activity in the atmosphere which may prove harmful, and so on. 
In contemplating programmes on such subjects there are two tests to be 
applied. First, is there a worth-while object to be achieved by the 
programme, which would outweigh the horrific impact? Secondly, the 
corporation usually considers that certain subjects of a medical and 
scientific nature are best dealt with by means other than broadcasting. Do 
certain aspects of nuclear matters fall into this category?’ (WAC R34/997 
Jacob, 28/2/55, my emphasis). 

 
The message is inescapable - steer clear of too probing discussions on the effects 
of the H-Bomb. The traditional BBC method of policing the injunction was put 
into force. ‘It will be advisable for Directors and Controllers to keep a careful 
watch on what is proposed, and to bring up for central consideration at a very 
early stage projects that have doubtful features’.  
 
Jacob's paper was to have an effect on at least two proposed programmes in the 
next few months. Over the Spring and Summer of 1955 Nesta Pain continued her 
leisurely researches for her radio feature on the H Bomb. At the same time the 
Panorama team on television had conceived the idea of doing a special edition 
around the tenth anniversary of Hiroshima in August and of reassembling for it 
some of the contributors who had appeared on the previous Panorama on the H 
Bomb in April 1954, including Bertrand Russell and Professor Rotblat (WAC 
T32/1201/1 Barsley, 21/7/55).  
 
Rotblat had also been contacted by Nesta Pain for help on her programme. In late 
July she received a worried letter from him:  
 

‘Dear Mrs Pain, I had just started writing something for your programme 
on the Hydrogen Bomb when an incident occurred which made me 
wonder whether I should continue with it. I have been asked by John 
Furness of Panorama to take part in a programme on the tenth anniversary 
of the Hiroshima bomb. I thought that on such an anniversary one should 
give a review of the development of weapons during the last ten years. I 
left out deliberately all the questionable effects, such as the genetic, and 
various biological after-effects, and kept only to hard facts. After having 
prepared the programme...I was told that I had to change it radically so as 
to avoid talking about fall- out radiation effects altogether. It appears there 
has been a directive from the DG that the bomb should be played down. Naturally I 
did not want to be a partner to such a policy which I considered 
completely hypocritical and consequently I refused to appear on the 
programme’ (WAC R34/997, my emphasis). 



Goodwin, Low Conspiracy? … 
 

 107 

 
Rotblat was, as we have seen, right in believing that such a directive existed. But 
how had its message filtered down to John Furness on Panorama? We cannot be 
certain. But several suggestive details of the process are contained in the 
documents that remain from the programme.  
 
The original idea by Panorama producer Michael Barsley for a special edition on the 
tenth anniversary of Hiroshima was altered by his boss, the Head of Talks, 
Television, Leonard Miall, to a special on VJ Day in which Hiroshima should be 
one element. ‘I am checking up with DSW (Harman Grisewood - the Director of 
the Spoken Word and Jacob's special assistant) the policy questions on Hiroshima 
material in connection with the anniversary’, wrote Miall in mid July (WAC 
T32/l2O1/1, 14/7/55).  A week later Miall wrote to Barsley,  
 

‘I am very disturbed to hear that you have already been in touch with Rotblat 
and that he is coming in for preliminary discussion. I would remind you of 
the directive from the DG that there must be no negotiations for broadcasts 
concerning the atomic bomb without a general outline of the programme and 
speakers being first approved by the DG’ (WAC T32/12O1/1, 21/7/55). 

 
Barsley submitted his outline, and the next day Miall relayed to Barsley the 
modifications the Director General wanted:  
 

‘DG repeated the substance of his conversation with Sir Edwin Plowden 
about professor Rotblat. There is no objection to using Rotblat but:  
a) he is regarded as a rather wild man, and  
b) he is not as fully conversant with the present atomic energy work as 
are some others... In dealing with this subject ...we will get the best 
results from the atomic energy authority if we use as our contact man 
someone who has their full confidence’(WAC T32/12O1/1, 22/7/55). 
 

At some stage during this process the Panorama team got the message. John 
Furness wrote to Barsley:  
 

‘I was summoned to Leonard (Miall)'s office this morning...he reiterated 
strongly his statement about letting the DG and Grisewood have a script 
of what you propose to do in the VJ/Atom programme on the tenth, and 
he also sounded a note of warning of our not being able to use Rotblat's 
talk without DG blessing. I get the impression that there's an anti-H 
bomb" pressure at astronomical levels! If my guess is right we may find 
ourselves embarrassed over our approach to Bertrand Russell’ (WAC 
T32/12O1/1 Furness, n.d.)   

 
Furness was wrong on that last point. Panorama on VJ day and Hiroshima went out 
on August 10 with Russell and with plaudits all round. Jacob's paper on Thermo-



Westminster Papers in Communication and Culture 2(1) 
 

 

 108 

Nuclear Weapons and Broadcasting had, remember, permitted discussions on whether 
Britain should or should not make the H Bomb. What it had found problematic 
was exactly the talk Rotblat had proposed to make -a sober, but nevertheless 
chilling account of the dangers of radiation.  
 
We still have a copy of the talk that Rotblat had originally intended to give. After 
explaining the basic principles of the atomic and the hydrogen bombs, Rotblat 
described the enormous explosive power of the hydrogen bombs that had already 
been tested. He then went on:  
 
 ‘There was, however, much more to this latest bomb than an increase in 

the area of destruction by blast and heat. A new factor came into play 
which made the bomb far worse than originally thought, namely the 
contamination of a huge area with radiation. ...in last year's test explosion 
in Bikini the fall-out covered an area of 7,000 square miles. If the same 
conditions prevailed when a hydrogen bomb was exploded over London 
while a south-west wind was blowing the area of fall-out would reach up to 
Manchester and Liverpool. The inhabitants within this cigar-shaped area 
would not receive a lethal dose immediately; they could be saved if 
evacuated early enough, provided there was place whither to evacuate 
them. If instead of one, a dozen such bombs were exploded at suitably 
chosen centres, then almost all of this island could be blanketed in the 
deadly fall-out...The most frightening aspect of this problem is not what 
has already been achieved but the rate at which things are developing. 
During the last 10 years there has been a thousandfold increase in the 
explosive power of the bomb...You can extrapolate for yourself where this 
is going to lead during the next few years, and then you will realise why 
scientists keep warning you that a future war may result in the destruction 
of all life on earth.’  (WAC T32/1201/1 ‘110 years of Nuclear Weapons’).6  

 
That was what Rotblat was planning to say. It was precisely the sort of approach 
that Harold Macmillan appears to have been so concerned about in his meeting 
with the BBC on February 15. And as a direct or indirect result of that government 
intervention Rotblat's proposed talk was not included in the Panorama of August 10. 
Instead an astronomer from Greenwich observatory gave the latest news about 
spaceships and satellites.  
 
The Rotblat Panorama incident also seems to have put an end to Nesta Pain's 
enthusiasm for her H Bomb project. It was finally dropped in the autumn (WAC 
R19/99 Pain, 21/9/55 and Stewart, 13/10/55).  
 
So, the Government's intervention in December 1954 not only ensured no 
discussion of the H Bomb by the BBC in the run up to the Defence White Paper - 



Goodwin, Low Conspiracy? … 
 

 109 

it also, directly and indirectly, ensured that the BBC downplayed the dangers of the 
Bomb for the rest of 1955.  
Over the H Bomb formal Government threats, followed by less formal but top 
level discussion, had worked. They had produced significant modifications to 
programme content in the area where the Government had applied pressure.  
 
 
Suez  
Viewed in the light of this intervention on the H Bomb in 1954/51 the BBC and 
the Government relations during the Suez crisis of 1956 take on a new interest. 
Suspicions of successful Government pressure on the BBC during Suez were 
sufficient for the Corporation some years later to feel that the Pilkington 
Committee would want to pursue the subject, and the BBC then prepared its own 
account internally in anticipation of Pilkington's interest. An account of 
Government pressure on the BBC during Suez crisis is given by Briggs in Governing 
the BBC (Briggs 1979, 209- 217). I do not want for the moment to challenge 
anything in that account. What I want to do here is focus in rather more detail on 
the early stages of the crisis. Here Brigg's misses one crucial incident and the 
extremely interesting Government papers relating to it were of course unavailable 
to him, while they are available to scholars working now. On 26 July 1956 Egypt's 
President Gamal Abdul Nasser nationalised the Anglo-French owned Suez Canal. 
The BBC immediately recognised that the Suez crisis posed delicate problems for 
the balance of their programming. Was this a party political issue? If the 
Government wanted to exercise its rights to have a ministerial broadcast on Suez 
should the Opposition have the right of reply? Should the BBC as a world 
broadcaster advertise to an often hostile world dissent at home? And then there 
was the minor local difficulty that the chair of the BBC Board of Governors was 
also, among other posts, a director of the Suez Canal Company.  
 
During the Suez Crisis the new Prime Minister, Eden proved as ready as his 
predecessor, Churchill to try to bend the BBC to his will. And on at least two 
occasions during the first few weeks of the crisis, well before the invasion, Eden 
succeeded in his efforts. The method he used was the direct but informal chat that, 
as we have seen, had been institutionalised over nuclear weapons in 1955. Away 
from the public gaze, the Government was very clear that it was that method, 
rather than open confrontation, that brought results.  
 
Less than two weeks after the nationalisation, Eden demanded and got a 
ministerial broadcast to the nation. The Labour Party declined to exercise its right 
to reply. As Eden broadcast, Commonwealth leaders were assembling in London 
for a conference which was to turn into a major diplomatic offensive by the 
former canal owners. One of those leaders was Australian premier, Robert 
Menzies, a vocal supporter of Eden on the canal issue.  



Westminster Papers in Communication and Culture 2(1) 
 

 

 110 

Way before the Suez crisis broke BBC radio had invited Menzies to appear in two 
current affairs programmes during his visit to London. Menzies had declined the 
offer. On Wednesday, August 8, in the new political situation, the offer was 
renewed, this time to be interviewed in the Home Service programme At Home and 
Abroad on August 14 ‘In view of the forthcoming Conference the Suez Canal issue 
is a delicate matter’, said the new invitation, 'but. ..listeners here would appreciate 
very much the opportunity to hear an authoritative Australian view on the 
problem, though naturally we should not expect Mr Menzies to talk about it except 
in general terms’ (WAC R34/1580/1).  
 
No immediate reply was received directly from Menzies, but on 10 August William 
Clark, Eden's press adviser, phoned the Controller of Talks for BBC radio, John 
Green, to say that Eden wanted Menzies to appear on television on August 13 or 
14.   By this time an extra complication had arisen for BBC radio. It seemed likely 
that the Foreign Secretary Selwyn Lloyd would be making a ministerial broadcast 
on radio about Suez at almost exactly the same time on August 14 as Menzies had 
originally been invited for. If the Foreign Secretary did not broadcast, Green told 
Clark, then the Menzies invitation would stand. Early in the afternoon of the same 
day, as it became clearer that the Foreign Secretary would broadcast on radio on 
August 14, Green formally withdrew the request to Menzies. There followed a 
further telephone call, this time from Menzies' secretary asking how Menzies might 
request a television appearance on August 13. ‘I said that a Commonwealth 
Premier could not ask us to break programmes for a quasi-ministerial broadcast as 
could a member of our own Cabinet’, noted Green, ‘and suggested that the 
broadcast of the Foreign Secretary had now affected the whole situation. I 
suggested that we should probably wish to give that priority and advised him to 
consult William Clark at the Prime Minister's office’. 
 
Later on in the afternoon Green joined his boss, the Director of Sound 
Broadcasting and Norman Bottomley, the Director of Administration - who 
served as acting director general when Jacob was away - to discuss what to do 
about the problem. They seemed resolved that Foreign Secretary's radio broadcast 
should cancel Menzies' radio slot, but rather less certain what to do about the 
television request. At ten o'clock that evening William Clark telephoned Green at 
home to warn him that Eden himself would make a personal request for Menzies 
to appear. Clark passed the message on to Bottomley, who in turn said he would 
tell Jacob (WAC R34/1580/1 Green, 13/8/55).  
 
By the time these warnings were being passed on Eden had made his move. He 
had phoned his old right hand man at the foreign office, now the BBC chairman, 
Cadogan. Cadogan's diary for August 10 records: ‘After dinner, an excited 



Goodwin, Low Conspiracy? … 
 

 111 

Anthony on the telephone, saying that Menzies wanted to broadcast on Suez on 
Monday, but had been refused by Norman Bottomley (except on conditions)’.  
Cadogan's response was immediate: ‘This really nonsense, so I rang up Ian (Jacob) 
in Suffolk and said we really must comply with M(enzies)'s request at this time, no 
matter what our traditions and inhibitions might be. He rang me later to say that all 
was arranged’ (Cadogan, 11/8/56). The Prime Minister had succeeded in getting 
his ally on television, by a phone call to the chairman. Less than a week later, Eden 
was to phone Cadogan again.  
 
In the three weeks following the nationalisation of the canal BBC radio had 
mounted a number of current affairs programmes with a variety of speakers 
discussing various aspects of the crisis. On 27 July Sir Thomas Rapp had appeared 
on At Home and Abroad to give an immediate response. Over the next two weeks 
At Home and Abroad returned to the subject several times and on August 9 there 
was a special programme, The Significance of Suez described in a BBC internal 
memorandum as a ‘discussion to demonstrate in practical rather than political 
terms the importance of the Suez Canal to this country and Western Europe. 
Neither pro-Government nor anti-Government point of view’ (WAC R34/1580/1 
'Suez Crisis: Talks Output', 13/8/56).  
 
Continuing this approach, but perhaps conscious of the need to air a wider 
spectrum of views, on August 15 the Light Programme replaced Dancing by the Sea 
with a Special Survey on the Suez Canal Crisis.  Speakers included a Labour and a Tory 
MP, an expert on international law and the diplomatic correspondent of the 
Manchester Guardian. Also included was a pre-recorded contribution from Major 
Salah Salem, editor of a pro-Nasser Egyptian newspaper and Nasser's observer in 
London for the Commonwealth Prime Ministers conference. Salem had already 
achieved a certain notoriety in the British media as ‘the dancing major’ (WAC 
R34/1580/1 JFK, 15/8/56).  
 
Reaction to the broadcast in the Government circles was sharp. The morning after 
the broadcast Eden asked Colonial Secretary Alan Lennox-Boyd to investigate the 
programme. He reported back later in the day. ‘The BBC told the Chief Whip 
(Edward Heath) that they put on the broadcast as a matter of policy because they 
felt that up to now only the Government point of view had been put across’, 
Lennox-Boyd reported. He went on to comment, ‘whatever the merits of this 
argument it seems to me inexcusable that it should be put across in a way which 
virtually monopolised what they claimed to be a balanced survey’.  
 
What particularly incensed Lennox-Boyd was the inclusion of Salah Salem. ‘As to 
Major Salem's recording, I think it an outrage that a body widely believed to be in 
part at least associated with the British Government should broadcast at such a 
moment a speech by a notorious enemy’ (PRO PREM 11/1089A). 



Westminster Papers in Communication and Culture 2(1) 
 

 

 112 

On the Prime Ministers instructions Lennox-Boyd's memo was sent to the 
Postmaster General, then in Wales, in order for him to comment, particularly on 
whether the BBC were behaving in accord with the Charter. The Postmaster 
General, now Charles Hill, replied on August 20. He crisply outlined the legal 
powers the Government had in the BBC's Licence to instruct the Corporation 
what to broadcast or to prevent it broadcasting something. But, Hill continued:  

 
‘While the powers of formal intervention remain so limited, it is only by 
informal contact and discussion that programme contact can be 
influenced. On two major occasions, informal consultation has had some 
success. In 1951 the BBC ... agreed to consultation on the problems of 
home emergencies. In 1955 the then Minister of Defence met the 
Chairman of Governors and Director General on the subject of thermo-
nuclear weapons’. 

 
The BBC, Hill observed was generally reluctant to consult the Government in 
advance. But, ‘when it does so consult, the outcome is generally satisfactory’. The 
course Hill urged on the Prime Minister was therefore, ‘to use the Suez 
programme as a peg on which to hang, in discussion with the BBC the general 
question of informal and prior consultation between Government and the 
Corporation’(PRO PREM 11/1089A).  
 
By the time Hill dispatched this memo some powerful informal representations 
had already been made. On the night of the August 15 broadcast Eden once again 
phoned Cadogan to protest. The next day he followed this up with a letter 
delivered by dispatch rider to Cadogan's home.  
 
‘The programme’, Eden wrote, ‘gave a deplorably misleading picture of British 
opinion as uncertain and hesitant. Of course the Government have no intention of 
interfering with the freedom of the BBC... But I hope that the Governors will bear 
in mind the heavy responsibility which rests on the BBC at this crucial time when 
an international conference is meeting in London. Many people will judge the 
strength and determination of Britain by what they hear on the BBC’. On the 
advice of one of his civil servants Eden's letter was made ‘personal’ so that, as the 
adviser put it ‘Sir A Cadogan can pass the effect of it on without disclosing your 
words’ (PRO PREM 11/1089A). 
 
This time Cadogan seems to have been less sympathetic to Eden's intervention. He 
records in his diary for August 17 ‘... at lunch a motor cycle messenger arrived with 
a letter from Anthony, written more in sorrow than in anger, about the Salah 
Salem broadcast. How he can find the time to worry about such trivialities I can't 
imagine. It is a few people around him who always stir him up about the BBC’ 
(Cadogan, 17/8/56).  



Goodwin, Low Conspiracy? … 
 

 113 

That afternoon Cadogan sent Eden a hand written reply. Cadogan was sorry that 
Eden had been bothered by the broadcast, but he did not agree with Eden's 
friends who had been critical of it. Cadogan concluded, ‘I spoke yesterday to 
Norman Bottomley, who is in charge until Ian Jacob returns. He has warned all his 
people to be specially careful while the conference is sitting, and, apart from 
straight news, they will not stage any programmes of this sort’ (PRO REM 
11/1089A). Cadogan may have thought that Eden was fussing over trivia, but in 
practical terms he gave Eden precisely what he had asked for – no more 'Salems' 
during the conference.  
 
The phone call and letter to Cadogan was not the only avenue of informal pressure 
on the BBC that Eden pursued. At the same time that the Chairman of the BBC 
was penning his reply to Eden, the Director General of the BBC was meeting face 
to face with the Prime Minister. Jacob had been summoned from holiday in 
Suffolk. We have been unable to locate any direct record of what passed between 
Eden and Jacob on the afternoon of August 17. What we do know is how Eden 
was briefed by his civil servants to approach the meeting. Jacob, the brief 
explained would no doubt argue that the BBC had a duty to be impartial and to 
balance out the views of Eden, Menzies and the Foreign Secretary which it had 
already broadcast, ‘by an expression of views, quite commonly held in the country, 
opposed to Government policy over Suez’. The brief continued, ‘I suggest in reply 
you should stress the fact that this is life or death for Britain, and that a nation 
cannot regard life and death as of equal value’ (PRO PREM 11/1089A). 
 
On August 21 a letter went from Downing Street to the Postmaster General 
thanking him for his memo on influencing the BBC. It concluded:  
 

‘As you know the Prime Minister saw Sir Ian Jacob on October (sic -in 
fact August) 17 and had a long talk with him about the Suez canal 
question. The Prime Minister feels that Sir Ian Jacob now more fully 
understands the strength of the Government's feeling that the BBC 
should take account of the national interest, but he agrees that this would 
be further helped by the development of informal and prior consultation 
on the lines you suggest.’(PRO PREM 11/1089A). 

 
In the end the BBC came through the Suez crisis with its reputation for 
independence from the Government if anything enhanced. After initial unanimity 
in Parliament against Nasser, Suez rapidly became a party political question as the 
Labour Party leadership swung to oppose military intervention. In the months that 
followed the nationalisation of the canal and through the military intervention later 
in the year, the BBC was scrupulous in giving the Opposition equal time to the 
Government to air their views. And despite considerable government pressure, 
both political and financial, the BBC appears to have stuck to its belief that dissent 
should also be aired on the External Services.  



Westminster Papers in Communication and Culture 2(1) 
 

 

 114 

But there had, as we have seen, been a significant blot on that record, or to be 
more precise two blots. In the early stages of the crisis, when party political lines 
had seemed less clear cut, the Corporation had on two occasions bent before the 
Government intervention. Just as over the issue of the H-Bomb in the year before, 
when maintaining political independence would have meant something different 
from being neutral between the front benches of the Government and Opposition, 
the BBC had been altogether more compliant. So long as the Government 
interference was along the lines of informal approaches and demands for more 
informal consultation the BBC's top brass were willing to indulge them. It was 
precisely that method of approach which had been institutionalised the year before 
over the H Bomb. 
 
 
The War Game  
The second case which takes on new significance, in the light of the 1954/55 H 
bomb intervention, is the BBC's decision in 1965 not to show Peter Watkin's 
graphic portrayal of Britain after a nuclear holocaust, The War Game. Watkins was 
viewed at the time as a brilliant young producer, whose success with Culloden 
encouraged the BBC to offer him virtually carte blanche to pursue his desire to 
make a drama- documentary on life after a nuclear exchange. Hue Weldon gave 
the go ahead to Watkins' proposal for The War Game in late 1964. Watkins was 
engaged in extensive preparatory work for it from January 1965 with shooting in 
April. In late November, after considerable delay, the BBC finally announced that 
it had decided not to show The War Game.  
 
The story behind that decision has been told in Governing the BBC (Briggs 1979, 
121:3) and in far greater detail, and with a rather more critical emphasis, by 
Michael Tracey (in Aubrey 1982, 38-55). One of the curiosities of research in this 
field is that both Briggs and Tracey had exclusive access to the BBC files on the 
subject -Briggs as official historian of the BBC, while Tracey as sympathetic 
biographer of Hugh Greene was rather unorthodoxly supplied them by this most 
unorthodox of the BBC Director Generals. The files are now, happily fully open.  
They essentially confirm Tracey's account, with a few rather important additions. 
From the start Weldon recognised that the War Game was a political hot potato, 
and interest in it rapidly went to the top - to the BBC's then Director General, 
Hugh Greene and its then Chairman, Lord Normanbrook. Normanbrook, it 
should be noted, has already appeared in our story. Prior to his peerage, he was Sir 
Norman Brook, Cabinet Secretary and participant from the Government side in 
the Feb 15 1955 meeting with the BBC over the H Bomb.  
 
It is with Normanbrook that discussion on The War Game goes out of the BBC 
and, via ‘informal consultation’, to Government (or rather to the Government's 



Goodwin, Low Conspiracy? … 
 

 115 

most senior civil servants). On September 7 1965 Normanbrook wrote to the then 
Secretary of the Cabinet, Sir Burke Trend saying ‘showing of the film on television 
might well have a significant effect on public attitudes towards the policy of the 
nuclear deterrent. In these circumstances I doubt whether the BBC ought alone to take 
the responsibility of deciding whether this film should be shown on television…It seems to me that 
the Government should have an opportunity of expressing a view about this’ (WAC 
T16/679/1 Normanbrook, 27/9/65, my emphasis). 
 
A special showing of The War Game was therefore arranged on September 24 for 
Trend, Sir Charles Cunningham (Permanent Under Sec Home Office), Air Chief 
Marshal, Sir Alfred Earle (Vice Chief of Defence Staff), G Leith (MoD) and A 
Wolstencroft (Post Office) together with Normanbrook, Oliver Whitley (Assistant 
to DG) and John Arkell (Director of Administration) from the BBC (WAC 
T16/679/1). The files contain minutes of their preliminary discussion after seeing 
the film, including the note that they all thought it would increase support for 
CND. They went away to think about it and consult their ministers (Ibid).  
 
On November 5 Normanbrook saw Trend (together with Cunningham and 
Wolstencroft) again. According to Normanbrook they said they did not want to 
intervene and would leave the decision up to the BBC, but a) they made detailed 
suggestions as to how the programme should be altered if it were to be shown, and 
b) Normanbrook noted, ‘it is also clear that Whitehall will be relieved if the BBC decides 
not to show it’ (WAC T16/679/1 Normanbrook, 5/11/65, my emphasis). 
 
The 'decision by the BBC' to ban The War Game then follows. Who precisely made 
that decision, when and why is, as Tracey discusses at length, impossible to be 
definitive about (Aubrey 1982, 52-54). But it is difficult to escape the fact that this 
was at the very least influenced by what Trend has made clear was ‘Whitehall's 
view’. It should also be apparent that what was at stake in the decision not to show 
The War Game  was the influence that wide dissemination of concrete facts about 
the effects of nuclear war was expected (in my view correctly) to have on 
increasing support for unilateralism. It was precisely this concern which had been 
voiced on February 15 1955 by the Government team of which Normanbrook was 
then a member. The BBC had then agreed on prior consultation. So what more 
natural that, with a different -BBC- hat on, Normanbrook should take the initiative 
in consulting the Government ten years later.  
 
Conclusion  
What conclusions can we draw from the 1954/55 H Bomb case and the extra 
information given here about the Government intervention and BBC response 
over Suez and The War Game?  
 



Westminster Papers in Communication and Culture 2(1) 
 

 

 116 

First and most obvious, there was, during this period at least, a bit more ‘low 
conspiracy’ about than the standard works on the BBC document. Or, too put it in 
less loaded terms, a bit more successful conscious intervention by the 
Government. That in itself gives some support to Miliband’s well directed jibe 
about how does Professor Hoggart know just how many telephone calls there are. 
It should be a spur to further digging.  
 
Second, the cases we have discussed point to the crucial role of the Chair of the 
BBC Governors as a key conduit between the Government and the Corporation. 
They also point to the importance of the background of the Chairman prior to 
appointment. That also should be a spur to further investigation.  
 
Third, these cases point to the need to distinguish between form and content, in 
BBC response to the Government pressure. An apparently vigorous general 
defence of independence -as Cadogan exhibited in writing over the H Bomb -can 
go hand in hand with concession over substance -as Cadogan did in the same case.  
 
Fourth, the BBC may display a scrupulous even-handedness in dealing with issues 
on which the Government and Official Opposition are divided (as they were 
during the bulk of the Suez crisis), but it is altogether more susceptible to the 
government pressure where the two front benches are united even if there is 
significant dissent elsewhere. Nuclear weapons both in 1954/5 and in 1965 fall 
into this latter category, so does the first few weeks after the nationalisation of the 
Suez Canal, and so too, in a later period, did Northern Ireland.  
 
Fifthly, the Government pressure worked alongside other factors which made the 
BBC conformist, reinforcing them. So, in our account of the BBC and the H 
Bomb 19954/55 it was not that the case of Nesta Pain got a completely free run to 
make an emotional expose of the effects of the H Bomb. There were internal 
forces in the BBC which, quite independent of the Government pressure, 
modified her proposals. But the Government pressure played a significant part in 
reinforcing them and in defining limits of acceptable practice. Similarly there were 
many other pressures on the BBC over The War Game other than the Whitehall 
view -much of the press, Mary Whitehouse, the Conservative Opposition, and 
some internal BBC ‘professionalism’. But the Whitehall view was significant. I 
would argue that a convincing case exists at least over nuclear weapons and 
Northern Ireland that conscious government intervention has been significant in 
setting the BBC's agenda. It is well worth investigating whether a similar case could 
be made in other and more recent areas.  
 
Sixthly, even in the three cases we have discussed here it must be apparent that 
conscious political intervention can take a number of forms -the official letter with 



Goodwin, Low Conspiracy? … 
 

 117 

the threat of statutory sanctions (De La Warr 1954), the top level meeting where 
informal consultation is agreed on (Macmillan 1955), the late night phone call 
(Eden 1956) and the 'sensible' consultation with senior civil servants (Trend 1965). 
There are no doubt others. What they have in common is precisely that conscious 
intervention by the core of the state in the day-to-day affairs of the BBC, which is 
denied by official myth.  
 
Those are six good historical reasons why, especially after the fall-out from the 
BBC’s reporting of the Iraq war, scholars should turn their attention back to the 
question of conscious Government intervention in affairs of the BBC. And why, 
to reformulate the question in the terms that have unfortunately become standard, 
the very lowest of conspiracy theory should be put firmly back on the agenda of 
media studies.  
 
Notes 
1 This is slightly amended version of an unpublished paper written in 1994. To the 
best of my knowledge the only published account of the events of 1954 and 1955 
concerning the government, the BBC and the H Bomb, which this paper describes 
in detail, is contained in David Miller’s Don’t Mention the War (Miller 1994, 17-21).  
2 Briggs' total reference to the H Bomb issue is as follows ‘Cadogan personally 
refused at a later date to submit scripts for a projected television programme on 
nuclear warfare to the Government on the grounds that it would be both 
impossible and undesirable. ...Intimate though he was with Ministers, he refused to 
compromise the BBC's “independence”’ (Briggs 1979, 103) I leave it to readers of 
the rest of this article to judge whether this is a balanced summary of what went 
on.  
3 For example the drawing of the BBC into a Government Committee on 
Emergencies in 1934 (Scannell and Cardiff 199, 47). 
4 See my accounts later in this article. On Suez, for example, Briggs does not 
mention the Salah Salem incident. On The War Game he does not mention the steer 
given by Trend to the BBC as to Whitehall's view. 
5 In early 1951 there was a meeting between the then Director General of the 
BBC, Sir William Haley and Sir Frank Newsam head of the Government' Home 
Emergencies Committee to discuss a paper from Newsam on ‘broadcasting in a 
civil emergency’. This meeting was cited by the Postmaster General in 1956 as a 
precedent for the efficacy of informal Government representations to the BBC. 
Full minutes of it can be found in the Public Record Office (PRO CAB 137/77 
Gedling, 7/2/51) but I have been unable to locate any reference to it in the BBC's 
archives. 
6 There is an extra and intriguing dimension to the fact that Rotblat appeared on 
the 1954 Panorama programme, but was eventually effectively prevented from 
appearing on the 1955 one. His views on the dangers of thermo-nuclear weapons 
had changed radically in the interval. In early 1954 Rotblat shared the then 



Westminster Papers in Communication and Culture 2(1) 
 

 

 118 

common opinion that the H-Bomb was a ‘clean’bomb: by 1955 he had concluded 
it was in fact a very ‘dirty’ bomb and that the public must be warned about this 
danger (Rotblat, conversation with the author 1994). 
 
 
References 
Aubrey, C. (ed.) (1982) Nukespeak: the Media and the Bomb, London: Comedia.  
Briggs, A. (1979) Governing the BBC, London: BBC. 

Glasgow University Media Group. (1976) Bad News, London: Routledge. 
HMSO. (1992) The Future of the BBC, London: HMSO. 
Miliband , R. (1982) Capitalist Democracy in Britain, Oxford: OUP. 
Miller, D. (1994) Don’t Mention the War: Northern Ireland, Propaganda and the Media, 

London: Pluto Press. 
Scannell, P. and Cardiff, D. (1991) A Social History of British Broadcasting: Volume One 

1922-1939, Oxford:  Basil Blackwell. 
 
Unpublished Sources  
WAC BBC Written Archives Centre.  
PRO Public Record Office.  
Cadogan Diaries of Sir Alexander Cadogan (in Churchill College Archives Centre, 

Cambridge).  
 

                                                 
 
 
 
 
 

 


