
 58

 

 
Guiding Hand:  

The Role of the CCP Central Propaganda Department in the Current Era 
 

 

Anne-Marie Brady 
Department of Political Science 
University of Canterbury, 
Christchurch, New Zealand 
 

Keywords:  Propaganda, China, media, mass persuasion 

 
 
Abstract 
The Central Propaganda Department of the Chinese Communist Party (CCP) has a central, 
guiding, role over the whole of Chinese society in the current era. The Central Propaganda 
Department oversees the Propaganda and Education System (xuanjiao xitong) which monitors, 
instructs and censors all of China’s newspapers and magazines, film, television and radio 
broadcasting, the Internet, the publishing industry, and all aspects of cultural and information 
production from the highest to the lowest levels of society. In this paper I outline the structure 
and role of the Central Propaganda Department and the system of thought control it oversees. I 
consider some recent innovations in the system in the last fifteen years; which combine with 
traditional methods for a more strengthened approach to control. I examine ongoing 
preoccupations in the thought work of China’s propaganda high priests. And finally, I argue that 
contrary to assumptions made by earlier researchers, the Central Propaganda Department and 
China’s propaganda system have experienced a rebirth, not a decline, in the period since 1989. 
 
 
Introduction 
The Central Propaganda Department of the Chinese Communist Party (CCP) has 
a central, guiding role over the whole of Chinese society in the current era. The 
Central Propaganda Department oversees the Propaganda and Education System 
(xuanjiao xitong) which consists of three connected parts: the state-run culture, 
education, sport, science and technology, health, and media sectors in China; all 
mass organisations in China ranging from trade unions, artists’ associations to 
neighbourhood committees; and the network of propaganda cadres and offices 
installed in party branches at all levels of organisations in both the state 
bureaucracy, as well as Chinese and foreign-run private enterprises with CCP  
branches (Brady 2005a). China’s cultural economy alone (which includes 
education, culture, entertainment, art, radio, film, television) is now the third 
___________ 
Westminster Papers in Communication and Culture © 2006 (University of Westminster, London), Vol. 3(1):  
58-77.  ISSN 1744-6708 (Print); 1744-6716 (Online) 



Brady, Guiding Hand… 
 

 59

fastest growing sector of the economy.1 Through its officers in place at every level 
of the bureaucracy who oversee the successful implementation of current ideology 
in China, the propaganda system touches on virtually every aspect of life in the PRC.  
 
The role of the propaganda system in the current era in China is akin to that of the 
church in medieval Europe. According to one mid-ranking propaganda official, 
‘Propaganda work is spiritual work’, and China’s propagandists are like priests 
guiding their flock. Harold Lasswell, one of the leading scholars on the role of 
propaganda in politics who in recent years has become as influential in Chinese 
propaganda work as he is in Western mass communication studies, similarly 
described propaganda as within the sphere of guiding minds, calling it ‘the control 
of opinion by significant symbols, or to speak more accurately by stories, rumours, 
reports, pictures and other forms of social communication’ (Lasswell 1927). In 
China in the current period, even more so than in the past, the CCP places 
enormous emphasis on this task. Indeed, following the crackdown of the student 
democracy movement in China in 1989 the newly-formed government under Jiang 
Zemin set a new line on propaganda work, a line which has been followed to the 
present day: ‘seize with both hands, both hands must be strong’, (liang shou zhua, 
liang shou dou yao ying), meaning that the Party would focus its energy (and base its 
legitimacy) on both economic growth and a renewed emphasis on propaganda and 
political thought work.   
 
Propaganda and thought work in China since the events in Tiananmen Square in 
1989 has been much underestimated and downplayed by many Western 
researchers (Bi 2001; Bishop 1989; Fan 2001; Gao 2002; Hachigian 2002; Harwit 
and Clark 2001; Hemelryk Donald, Keane and Hong 2000; Jirik 2003; Kalathil and 
Boas 2001; Latham 2000; Lee 1990, 2000; Li 2001; 2002; Lieberthal 1995; Liu 
1996; Lynch 1999; Mengin 2004; Wang 2002; Zhao 1998). Yet since 1989, as I 
have detailed in a number of earlier papers (Brady, 2002; 2005a; 2005b), with the 
strong encouragement of senior leaders Deng Xiaoping, Jiang Zemin and Hu 
Jintao, propaganda work has become the very life blood of the party, the main 
means for guaranteeing the party’s ongoing legitimacy and hold on power. Many 
scholars have argued that either technology or commercialisation, or the two 
combined, would overcome the grip of the Central Propaganda Department over 
China’s public sphere, as well as, eventually, the CCP’s hold on political power. Yet 
I do not see any contradiction between a market economy as practised in China 
and the continuance of the one-party state. Indeed there is clearly a comfortable 
and functioning relationship between monopoly politics and monopoly markets in 
the PRC today. The commercialisation of the cultural economy in China has been 
a deliberate process engineered by the CCP as part of China’s economic reform, 
and as with other economic reforms it has been accompanied by corresponding 
restraints aimed at maintaining CCP control through a range of means. And unlike 
the other remaining socialist states Cuba, North Korea, Laos and Vietnam, which 



Westminster Papers in Communication and Culture 3(1) 
 

 60

have sought to limit the impact of the Internet on their societies, the government 
in China has embraced the new technology, regarding it as an extremely effective 
tool for propaganda work in the modern age. 
 
This article utilises previously unexplored classified sources, particularly the journal 
Neibu tongxun (Internal Report), to present a brief overview of the propaganda 
system in the 1990s and 2000s. I do not have the space to detail every aspect of the 
system, but I will concentrate on recent innovations and preoccupations within 
that system. 
 
 
The Structure and Role of the Propaganda System 
The CCP has historically divided propaganda work into two categories: internal 
(duinei) and external (duiwai), meaning that which is directed towards Chinese 
people and that which is directed towards foreigners and the outside world; as well 
as four types: political, economic, cultural and social propaganda. The Central 
Propaganda Department oversees internal propaganda, while its brother 
organisation the Office of Foreign Propaganda oversees matters relating to 
external propaganda. The two bureaucracies are very closely linked and 
coordinated.  
 
The Central Propaganda Department is supervised by the Propaganda Leading 
Small Group, made up of the most senior officials of leading Party and State 
institutions in the propaganda sphere. The Office of Foreign Propaganda is 
supervised by the Foreign Propaganda Leading Small Group, similarly consisting 
of a handful of senior CCP leaders, some of whom are members of both groups. 
The senior leader currently responsible for the propaganda and ideological sphere 
is Politburo Standing Committee member Li Changchun. The head of the Central 
Propaganda Department is Liu Yunshan, while the head of the Foreign 
Propaganda Office is Cai Wu, simultaneously also head of the State Council 
Information Office.  
 
The Central Propaganda Department is a highly secret organisation; its street 
address and main phone numbers are classified and it is only indirectly represented 
online. Neither it, nor the propaganda system appears in published diagrams of the 
Chinese bureaucratic system, whether in Chinese or other languages.  
 



Brady, Guiding Hand… 
 

 61

 
 

The Office of Foreign Propaganda is similarly secret but has a more public front 
under its other name, the Information Office of the State Council of the People’s 
Republic of China.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Office of Foreign Propaganda/  
State Council Information Office

First Office: Liaison with Foreign Media and Public diplomacy activities 

Second Office: Managing China’s international news, researching international public opinion 

Third Office: Publishing, Film, and Cultural Exchanges

Fourth Office: Foreign Propaganda Planning and Research

Fifth Office: Internet Propaganda policies, regulations, activities

Sixth Office: Manages Foreign Journalists’ Activities in China

Seventh Office: Promotes China’s Human Rights Activities

Personnel office

Secretariat: Coordinates policy between central and local level; admin work 



Westminster Papers in Communication and Culture 3(1) 
 

 62

The rapidly expanding nature of China’s media and cultural sphere in the last 
fifteen years has necessitated a need for an expansion in the numbers of 
propaganda personnel. Due to the highly-sensitive, political, and theory-related 
nature of the work, new staff are required to have at least a Masters degree, and in 
some cases the requirement is for a PhD. Depending on the section they are 
assigned to, in recent years graduates have been sought with a disciplinary 
background in mass communication, political science, international relations, 
Chinese language, information sciences, and less often Party history/Marxist-
Leninism Thought.2 Naturally all staff in the propaganda system are required to be 
party members as well. Existing staff are also constantly being retrained to meet 
the new demands of the information era. Reflecting the near inseparable bond 
between Party/State in China, many provincial and local level leaders are in charge 
of propaganda work (a Party matter) within their area in addition to their 
government titles (State-oriented activities). 
 
A further means which the Central Propaganda Department has utilised to cope 
with the expansion of its work in the current era is the creation of ‘news reviewer 
groups’ (xinwen yueping xiaozu). Since 1996 the Central Propaganda Department and 
its provincial branches have employed the talents of retired party members who 
formerly held positions in the propaganda, media, cultural or publishing sphere to 
be responsible for surveying the content of all new materials which fall within the 
propaganda sector. Each cadre is assigned to take charge of a particular television 
station, newspaper or other information source. The news reviewer groups make 
regular reports to the Central Propaganda Department on overall media trends and 
make recommendations on whether brickbats or bouquets are required. This is an 
inspired use of the talents of elderly ideological workers who could potentially be a 
source of criticism for the party and its current right wing deviation in economic 
policy, as well as being an economical means to cope with the ever increasing 
demand for censors.  
 
 
The Powers of the Central Propaganda Department 

 

The Central Propaganda Department is the only dead spot in China that does not 
operate by rules and regulations; it is a dark empire in which the rays of law do not 
shine. (Jiao 2004) 

In April 2004 a controversial article by Beijing academic Jiao Guobiao circulated 
inside and outside China questioning the influence of the Central Propaganda 
Department over Chinese society, and decrying its actions as unlawful. However, 
according to the terms of the current Chinese political system, which assigns the 
CCP and its organs to the leading role in all matters in China, the Central 
Propaganda Department and the Office for Foreign Propaganda are well within 
their powers to act as they do. Under the limited political reforms of the post-Mao 



Brady, Guiding Hand… 
 

 63

era there has been an effort to separate the activities of the Party and the State, at 
least on paper. Hence the Central Propaganda Department is meant to have only a 
guiding, not implementing, role in the task of policing and censoring the public 
sphere in China. The Central Propaganda Department’s ‘guidance’ on various 
topics is issued in the form of written or verbal instructions. The actual task of 
implementing the policy advice given by the Central Propaganda Department is 
undertaken by State-run organisations such as the State Bureau of Publishing, the 
Public Security Bureau, the Ministry of Culture, Party and non-Party newspapers, 
television stations and so on.  
 
The policy implementation process for the foreign propaganda system is slightly 
different from that of the Central Propaganda Department in that guiding and 
implementing are conducted by the same body, but with two different name plates, 
one secret, and one non-secret. The Office of Foreign Propaganda /State Council 
Information Office both researches and develops China’s foreign publicity 
activities as well as monitoring, policing and censoring all activities within China 
which fit within the foreign propaganda ambit, including the activities of foreign 
journalists, monitoring foreign social science research on China, and controlling 
the Internet.  
 
Many of the powers of the Central Propaganda Department are expressed 
indirectly. In addition to its ‘guiding’ role in propaganda and ideological work the 
Central Propaganda Department and its provincial branches have the power to 
authorise the hiring and firing of senior managers in the media and other 
propaganda related sectors. Through this system they are also able to have indirect 
influence on those who are hired and fired at a lower level. Those who reach the 
position of senior editor are ‘encouraged’ to become party members, thus putting 
them under two disciplinary systems, both that of the State and the CCP. Any 
political mistake will be borne by the senior editors, which tends to make them 
extremely conservative in their editorial decisions. A further means by which the 
Central Propaganda Department exercises its powers is its representation on the 
various professional associations which govern the activities of the various sectors 
of the cultural economy such as the Journalists Association, the Publishers 
Association, the Internet Association and so on. Propaganda Department cadres 
make up at least half of the representatives on such bodies.  
 
Sometimes more direct forms of control are utilised, such as oral instructions via 
meetings or phone calls to editors. Reflecting the central role of television in post-
1989 propaganda work, the Central Propaganda Department actually has a direct 
telephone line with a special red telephone which dials in to the senior editorial 
chambers of China Central Television (CCTV) in Beijing. In the Mao years 
newspapers had a more dominant role. Television now reaches a much wider 
public than newspapers ever could. Only the literate can read newspapers and 



Westminster Papers in Communication and Culture 3(1) 
 

 64

China still has a major problem with illiteracy. Television is an effective means of 
transmitting ideas through symbols and associations. Almost everyone owns a 
television in China today and coverage now reaches into even the most remote 
parts of China. 
 
Another important means of reinforcing the web of control are through the 
regular meetings propaganda department officials hold with editors and journalists 
to directly inform them of current propaganda policy. These are called ‘update 
meetings’ (tongqihui). In addition to these meetings, since 2003 the Central 
Propaganda Department has arranged an intensive series of political study classes 
for journalists and editors.3 Media personnel have to pay 300 Renminbi (about US 
$30) to attend,4 so it is both a lucrative way for the propaganda system to make 
money for itself and a direct means of doing thought work on China’s media 
workers. Similarly, under the principle of ‘user pays’, media personnel now have to 
pay for the regular bulletin the Central Propaganda Department issues on what can 
and cannot be printed in the media.5 Through this channel journalists are informed 
which topics must not be openly reported and the correct words to use to discuss 
politically sensitive topics.  
 
Since 1997 all profit-making organisations within the propaganda sector have had 
to pay a tax of 3% to the propaganda department as an administration fee - paying 
for the cost of their supervision. This is in addition to existing taxes paid and 
affects businesses ranging from indoor bowling, karaoke bars, golf courses (all part 
of the broadly defined entertainment sector), to bookshops, cinemas, art galleries 
(cultural sphere), television and radio stations (the media), and film, DVD and CD-
rom producers (multi-media).  
 
An important channel for guiding and policing media-related propaganda activities 
in China that has evolved since 1989 is the classified journal Neibu tongxun (Internal 
Report), published by the News Bureau of the Central Propaganda Department. In 
the following section, based on my critical analysis of Neibu tongxun from 1990-
2003 and supplemented by other relevant material, I will outline the broad themes 
of propaganda work in the years 1989-present. 
 
 
Innovations 
Monopoly Politics and Monopoly Markets: Synergy not Conflict 
The powers of the Central Propaganda Department and Office of Foreign 
Propaganda are not simply political or legal. In fact, in the current era, probably 
their most effective means of force is the power to allocate lucrative contracts to 
suitably obedient State and commercial organisations, or take them away if they do 
not comply. The financial backing of the popular tabloid Jinghua Ribao (Capital 
Daily) which is licensed by People’s Daily, is a case in point. The paper’s financial 



Brady, Guiding Hand… 
 

 65

backers and main recipients of its profits are a number of State-owned enterprises 
(SOEs). This is technically illegal but tolerated, because of whom the paper is 
registered to and their close connections with the Central Propaganda 
Department.6 Similarly, China Daily is permitted to translate and sell on to other 
Chinese papers foreign language stories from the Internet, although legally only 
Xinhua News Service should be doing this.7 This is because demand is so great for 
such stories and China Daily’s connections with the Office of Foreign Propaganda 
are good enough to allow it to make money from this activity. 
 
Similarly, in 1999 there was intense competition for the right to be one of the 
Internet sites in China to be allowed to display news content: 250 websites applied, 
only 136 were accepted.8 News sites attract more viewers and hence more 
advertisers than most other sites. The Office of Foreign Propaganda controls the 
licensing of all websites in China. Naturally it approves those that steer away from 
controversial content and closes down those which break the boundaries. 
 
By setting up economic monopolies the CCP’s propaganda system both enriches 
its favoured clients and keeps them loyal to it in the hope of gaining more favours, 
as well, in some cases, as enriching its own personnel, through kick-backs. Under 
the current system, the commercialising public sphere is well-rewarded by staying 
within the limits set by the Central Propaganda Department. First, cultural 
industries are allowed to continue to operate in a controlled market while gaining 
new sources of income such as increased advertising and external investment. 
Second, they are encouraged to focus on popular, consumer-oriented topics which 
were forbidden or restricted in the Mao and Deng era but have been actively 
encouraged in the time of Jiang Zemin and Hu Jintao. In the last fifteen years the 
media in China has undergone a revolution in the content it provides to 
consumers. Though Chinese media organisations are still required to give 
prominent coverage to two types of political news: 1) high profile events such as 
party conferences, and the activities of China’s leaders, 2) ongoing information 
promoting the government’s policies and ideological line, the media is now free to 
fill up the rest of its space with less overtly political material much more attractive 
to public audiences. The focus on consumer culture is both extremely lucrative and 
as popular with mainstream audiences as it is all around the world. In contrast, 
there are very few rewards and many risks in breaking the boundaries imposed by 
the CCP’s thought police.  
 
More Lapdogs than Watchdogs: Investigative Journalism in China since 1989 
In recent years many commentators have written enthusiastically about 
developments in the media in China which have permitted the creation of a limited 
watchdog role for journalists. Some see this as an indication of an evolving civil 
society, with the media taking its place as a Fourth Estate, rather than as a bugle 
(haojiao), or mouthpiece (houshe), as CCP leaders have traditionally described it.  



Westminster Papers in Communication and Culture 3(1) 
 

 66

The Central Propaganda Department has expressly forbidden the use of the terms 
‘Fourth Estate’ or the ‘theory of the Media as a Tool of the Public’ (meiti gongqi lun) 
to describe the media in China.9 Yet at the same time since the early 1990s the 
CCP has encouraged the development of a limited watchdog role for the media. 
Rather than a Fourth Estate (in Chinese di sige quanli, or sometimes disi dengji), with 
implications of the media having powers independent of the government to 
critique government policy and issues, propaganda theorists prefer the term the 
Fourth Governmental Branch (di sige bumen). This means that the media is 
connected to the Party/State system of policing and controlling society, not apart 
from it (Hu 2001).  
 
Investigative, exposé-style journalism is not new to the PRC. During the Mao and 
Deng era journalistic exposés of corruption and abuses of power were an effective 
tool in leadership power struggles. In the current period such exposés often have a 
similar role – the furore over the arrest for corruption of former Beijing mayor 
Chen Xitong being a notable example. Exposés help the central government deal 
with abuses of power at the local level which it does not condone, but is frequently 
powerless to control. They also are good PR, making it look as if the central 
government is seriously concerned about dealing with the problem of corruption. 
However the amount of coverage journalists are allowed to give to such topics is 
severely restricted and only on authorised targets.  
 
Journalists involved in such activities are well aware that their powers of 
investigation are limited. They can only target low level officials and solvable 
problems. They must not critique the system itself or expose the corruption or 
power abuses of senior officials (unless formally instructed to). Hence under the 
current political system, the investigative journalism activities of papers such as 
Southern Weekend, Beijing Youth Daily or the television programmes Focuspoint or 
Oriental Horizon are more in the realm of lapdogs of the Party/State than they are 
watchdogs for civil society.  
 
In a speech in 2003 Liu Yunshan, the current head of the Central Propaganda 
Department, stated that ‘one of the primary tasks of journalists is to make the 
people loyal to the party.’10 From the point of view of the Central Propaganda 
Department (and in line with Marxist-Leninist thinking on propaganda), the role of 
Chinese journalists and the media is still that of mouthpiece of the CCP. This 
message is constantly emphasised in Chinese journalism textbooks. And, in 
accordance with that thinking, the Chinese media is still hyper-managed by the 
Central Propaganda Department.  
 
Nonetheless a small number of Chinese journalists continue to challenge the 
mouthpiece/lapdog role, ‘playing line balls’ (cha bianqiu) by pushing the boundaries 
of what is politically acceptable to publish. Investigative journalism attracts 



Brady, Guiding Hand… 
 

 67

readers/viewers and in a commercialised cultural economy all newspapers and 
television stations are competing for advertising dollars and 
subscriptions/audiences to pay for the cost of production and maintain well-
qualified staff. The costs of breaking the rules can be high: demotion, fines, 
physical and verbal harassment, journalists and editors being fired and put under 
arrest, whole newspapers have even been closed down. In contrast, the rewards for 
breaking the rules are relatively slight – mostly moral, certainly not financial.  
 
Hence under the current political system the majority of Chinese media 
organisations accept the constraints imposed by the propaganda system. Apart 
from the pro-CCP information the media is required to publish, the content of the 
Chinese visual and print media is increasingly similar to that found in most other 
countries in the world, with a focus on mass consumerism and entertainment. 
Some commentators have described this as an indication that the cultural economy 
is breaking away from the constraints of the propaganda system. On the contrary, 
encouraging Chinese people to make money and spend it in large quantities has 
been one of the key propaganda messages coming from the central government in 
the post-1989 period. 
 
Unlike the Mao era when frugality and egalitarianism were promoted, under Deng, 
and even more so under the rule of Jiang and now Hu, the central government has 
a high tolerance for social inequity in China in the short-term period, in the belief 
that in the long run the standard of living for all will improve. CCP leaders in the 
current era want China to become ‘rich and strong’ (fuqiang). They want Chinese 
consumers to spend their savings to help to stimulate the economy, they want to 
motivate them through consumerism to earn more and produce more, thereby 
creating more jobs to soak up the massive numbers of unemployed. In the post-89 
period Chinese economic propaganda targeted at Chinese consumers has created a 
‘Chinese dream’ similar to the ‘American dream’, promoting the myth that 
anybody can become wealthy if they try hard enough. 
 
China’s E-government: The Internet and Propaganda Work 
The Chinese government has embraced the Internet as an efficient and effective 
tool for propaganda work. Propaganda theorists take a positive but combative 
attitude to the role of the Internet in modern society, describing it as a ‘new battle 
front for public opinion’.11 The Fifth Office of the Office of Foreign Propaganda 
/State Council Information Office is in charge of policy-making and has issued a 
long list of regulations on the Internet in China.12 China is alleged to be the most 
regulated country in the world for Internet usage. Moreover it is estimated that at 
least 30, 000 online censors are employed full-time by the Ministry of Public 
Security to monitor the Internet. Personal emails, China-based websites and 
China’s Internet cafes are all closely monitored by means of a combination of 
software and human censors. The censors utilise the latest in firewall and Internet 



Westminster Papers in Communication and Culture 3(1) 
 

 68

surveillance software to block access to sites outside China deemed unsuitable for 
Chinese netizens to view, remove offensive content from both Chinese based and 
international sites, filter all Chinese email messages for sensitive content and police 
China’s Internet bars where the majority of Internet users log on. 
 
In addition to these forces a number of efficient and relatively inexpensive means 
have also been introduced to deal with the task of monitoring and censoring the 
Internet. In 2004 a website was set up to encourage Chinese citizens to report any 
illegal Internet content on Chinese sites.13 All editor/managers of Chinese Internet 
sites are now required by law to police content, ‘guide’ discussion in Internet 
forums, report back to propaganda officials at the relevant levels on general trends 
within the discussions, and remove any politically sensitive content found on their 
sites. Failure to do so will result in the closure of the Internet site they manage 
along with the possibility of being arrested if they are found to have deliberately 
placed sensitive material on their website.  
 
Internet/BBS managers on government-based sites are also encouraged to 
construct ‘thought education websites’ which will attract Chinese Internet users, 
especially students. The goal is rather than attempt to control other sites, to create 
pro-government sites. Through these sites managers can guide BBS discussions 
and attempt to unite public opinion on given topics.14 The People’s Daily online 
forum Qiang guo luntan (Strong Country Forum) is one of the most successful 
examples of this policy. The forum was founded in 1999, to direct online public 
opinion in the wake of the US bombing of the Chinese embassy in Belgrade during 
the war in Kosovo. The forum has become a highly effective means to monitor 
and manage popular views on Chinese foreign policy as well as acting as an 
alternative outlet to express government views to the international community. In 
accordance with People’s Daily’s leading role in the propaganda and ideological 
sphere, though the forum makes no profit, a major investment in its maintenance 
and upkeep has been made. At any one time the forum is run with at least six 
online censors and a manager to monitor, censor and guide discussions online. 
 
All websites in China must be registered with the national bureau, net.china.cn. 
Registered sites must keep to the boundaries of their permitted area of interest or 
risk censure. News organisations in China are forbidden from taking material 
directly off the Internet and publishing it in China.15 In 2003 a controversy arose 
over the Beijing based paper Beijing Xinbao which published a story from a 
‘reactionary overseas Chinese language site’ on ‘the seven evils of China’. The 
paper was closed down and the editors fired as a result.16 Previously the story had 
been blocked and wiped by China’s Internet police, despite it appearing on an 
overseas site.17  
 
 



Brady, Guiding Hand… 
 

 69

Guidelines for Thoughtworkers 
One of the main tasks of the journal Neibu tongxun is to provide guidelines for 
media personnel of current themes they should focus on or avoid. In the following 
section I have summarised some of the main points of these themes, which have 
remained remarkably consistent in the period under consideration. 
  
Think Positive 
‘Focus on positive propaganda’ has been a phrase repeated like a mantra by 
successive leaders in propaganda work since 1989. This is in line with Deng 
Xiaoping’s dictum ‘stress stability above all else’ adopted in the same 
period. The goal of the emphasis on positive propaganda - positive accounts 
of the triumphs of Chinese-style socialism - has been to help Chinese 
citizens regain confidence in the political system after the crisis of 1989.  
A limited number of negative news stories may be reported, but not too many, as 
over-reporting of such stories risks giving ‘the wrong impression about China’.18 
 
No Bad News during Holiday Periods / Sensitive Dates 
The guidelines encouraging a focus on positive reporting are particularly strict 
during holiday periods such as the lead up to the Chinese New Year and sensitive 
political dates such as the month in between 4 May (anniversary of the influential 
1919 May 4th Movement) and June 4 (anniversary of the crackdown in 1989). This 
was why early reports of the mysterious new disease Sudden Acute Respiratory 
Syndrome (SARS), which appeared in Guangdong in November 2002, were 
suppressed until April 2003. During the period from November 2002, when the 
16th Party Congress was held that established Hu Jintao as the new leader of the 
CCP, to mid-February when the National People’s Congress met and elected Hu 
as State President, editors had been strictly instructed to report only positive 
stories in order to maintain political stability during the leadership transition.19  
 
When the signal was finally given in April 2003 that SARS could be discussed in the 
Chinese media, the propaganda system went into full swing, advising the population 
on how to avoid the disease and the means which the government was employing to 
bring the situation under control. Editors were instructed to ‘guide public opinion’ 
(meaning focus on positive stories) on the topic.20 They were told to pay attention to 
SARS-related stories of interest to international public opinion as well as the 
concerns of people in China. Great effort was put into targeted foreign propaganda 
on the topic of SARS, to eradicate the impact of negative reporting on this topic by 
the foreign media. SARS was described as a ‘highly political, policy-related and 
sensitive’ matter and all reports were required to follow the central line.21 Editors 
were instructed to strictly control coverage of SARS online, as well as in local papers 
and magazines, which are frequently sites of deviant news coverage in China. The 
May issues of Neibu tongxun (2003/9 and 10) were totally devoted to the topic of 
SARS and the management of information on the topic. 



Westminster Papers in Communication and Culture 3(1) 
 

 70

The SARS crisis was a striking indication of the need for reform in China’s 
propaganda sector, but to date it has only resulted in small, but not systemic 
change. After the policy on reporting SARS was reversed a number of senior and 
middle level officials in the propaganda and health sector were demoted. Due to 
the massive international censure China faced in the wake of SARS, China now 
reports somewhat more openly on the outbreak of infectious diseases and other 
health problems than in the past. The 2005 outbreak of swine fever in Sichuan was 
a case in point, as were nationwide cases of avian flu in 2005 and new outbreaks of 
SARS in 2004. Yet as before, reporting on many critical topics is still strictly 
controlled for political reasons. 
 
Don’t Mention Problems that Can’t Be Easily Solved 
Though the causes of SARS can be addressed, and reported on, the origins of why 
the outbreak became a worldwide epidemic are a taboo topic. This is a symptom 
of the limits of press freedom in the post-1989 period; while journalists can report 
on more topics than ever before, they are not free to debate systemic problems or 
discuss problems that can not be easily solved. The Central Propaganda 
Department strictly instructs editors to control or suppress any stories which 
might cause instability in China.22 Below I have collated some of the ‘unsolvable’ 
issues journalists are forbidden to report on in China. 
 
One such problem is the growing income gap between the minority wealthy 
middle and upper classes in China and the majority struggling masses. Rather than 
reducing, as promised, this has become wider in recent years. This is an issue of 
great symbolic importance in China, as it negates the fantasy of the Chinese get-
rich dream, that all can prosper under the policies of reform and opening up.23 A 
related issue is the political influence of the wealthy classes in China; this is also a 
sensitive topic which must not to be reported on.24 Journalists are also warned off 
reporting on the capital outflow from China and the stability of Chinese banks, 
except in classified internal publications.25 Journalists may only report on import 
tax fraud cases which the State Council Leading Small Group investigating this 
topic approves for publicity.26 They are forbidden from publishing figures on 
China’s existing grain stores or the amount of subsidies paid to farmers. This is a 
State secret.27 Discussion of party corruption has long been a sensitive topic, as 
early as 1991 editors were warned not to give too much coverage to such stories as 
this ‘creates a negative impression.’28 Inflation and price rises are also sensitive 
topics and the media is told to follow the central authorities’ line on this –meaning 
that they should publish the People’s Daily line on this topic. On any such sensitive 
matters the People’s Daily sets the line which all other papers are to follow. 
 
 
 
 



Brady, Guiding Hand… 
 

 71

Talk Up the Economy 
Many economic topics are politically sensitive because the Chinese government 
has based much of its legitimacy after 1989 on its economic performance. Yet on 
the whole, it is much safer for journalists to cover economic affairs than it is 
political matters. Chinese editors’ followed this mantra after 1989: ‘Political topics 
are sensitive, economic topics are relaxed’ (zhengzhi jin, jingji song). Throughout the 
1990s positive propaganda about the growing Chinese economy was a dominant 
theme in the news media. Even when there were economic troubles Neibu tongxun 
instructed editors to report from a positive angle. In 1997-1998, when there were 
massive nationwide lay-offs as a result of the closing down of unprofitable State-
owned Enterprises (SOEs), editors were instructed to report on the successful 
‘reform’ of the SOEs and the ‘successful’ redeployment of laid-off staff. In 
response, in this period CCTV created a series of public advertisements depicting 
the positive stories of various laid-off workers and their new lives since becoming 
unemployed. 
 
Demonise the US 
Emphasising a hostile Other in order to unite the population has long been a tactic 
used by authoritarian governments both Communist and non-Communist. In 
China, since 1989, anti-US rhetoric has been a constant theme; a tendency strongly 
encouraged by the Central Propaganda Department through its publication Neibu 
tongxun. A 1991 article in the journal claimed that the US feared a strong China, 
that talk of freedom and human rights are aimed at keeping China weak, that US 
elections are not free, money buys votes and the press is also not free.29 A 1992 
article argued that Western countries’ aim was to get rid of the CCP and turn 
China into a ‘subsidiary’ (fushu).30 Articles in a similar vein appeared regularly in the 
journal from 1990-2003. Scepticism about the limits of freedom of the press in the 
West were mainstream in post-1989 writings on the media in China, the common 
view arguing that ‘the US and other Western countries possess or control almost 
all the world’s media and, [moreover] they mostly show the negative side of China 
to Western audiences.’31 
 
Don’t Promote the Views of the Enemy 
The impact of the West on China since the policies of reform and opening up began 
is a topic of great concern to conservative forces within the Party leadership. 
Throughout the 1990s the Central Propaganda Department sounded frequent 
warnings on this topic. Editors were told to ‘be very careful in selecting international 
news stories for publication in China-wide publications, don’t unwittingly promote 
the incorrect viewpoints of the West...don’t use our media to promote the views of 
the West.’32 Editors were told to distinguish between materials aimed at wider 
audiences in China and those for official audiences, with the need to keep in mind 
the risk of ‘sensitive materials causing chaos’ among the general public.33  
 



Westminster Papers in Communication and Culture 3(1) 
 

 72

Television station editors were also advised to be extremely cautious about the sort 
of guests invited on Chinese programmes; what topics could be raised and 
questions asked.  
 
Use international News to Mould Public Opinion on Issues Relating to China  
Selective reporting on international news has proven to be a very effective means 
of moulding public opinion on issues relating to China. Hence throughout the 
1990s the Chinese media gave detailed coverage of the problems of post-
communist societies, while ignoring success stories. Such stories helped to mould 
public opinion on the likely outcome if China was to become a multi-party state. 
Similarly China reported factually, but without comment on the difficulties North 
Korea faced throughout the 1990s and early 2000s. This served as a caution to 
those on the left who were critical of China’s market-oriented reforms.  
 
During the lead up to the Iraq War the Chinese media was instructed by the 
Central Propaganda Department to bring the thinking of the Chinese people in 
line with that of the party centre,34 which held the view of opposition to the US 
invasion. Coverage of the war was used as a means to attack the US government’s 
position on human rights and other sensitive topics. Reporting on the war was 
strictly controlled, only officially designated Chinese journalists were permitted to 
travel to Iraq to report the war. Papers which sent journalists without official 
permission were punished.35 The fact that some papers did send their own 
journalists demonstrates the tension between market pressures for papers to attract 
readers and the needs of political control. 
 
New Wine in Old Bottles: Recycling Propaganda 
Lastly, in a method familiar to advertisers in the Western world thought work in 
the current era has borrowed from the sounds and symbolism of past eras to guide 
the thinking of the current period. Revolutionary music and film are frequently 
used in current television programmes to draw a link between the goals and 
concerns of the present with those of the past and evoke feelings of nostalgia. In a 
year-long series beginning in April 2004, CCTV 1’s top-rating current affairs 
program Oriental Horizon featured a series nostalgically revisiting famous 
propaganda films from the Mao era which promoted China’s revolutionary past. 
The films were re-shot with a well-known journalist acting as interpreter of the 
films’ importance and meaning, interspersed by sections from the original and 
interviews with the films’ directors and actors. Such programmes aimed to evoke 
the positive idealistic feelings of the Mao era and rework them for the purposes of 
the current period. All throughout the 1990s propaganda figures from the Mao era 
have been resurrected to remind the Chinese people of the values of self-sacrifice 
and serving the Party. In the early 1990s Lei Feng, and Jiao Yulu reappeared, in the 
mid-1990s Kong Fansen was promoted, while in 2005, the 60th anniversary of the 



Brady, Guiding Hand… 
 

 73

end of the war against Japan, a host of CCP war heroes were dusted off, 
promoting a vision of the CCP single-handedly forcing the Japanese out of China. 
 
 
Conclusion: the Rebirth of the Propaganda State 
To conclude, let us return to the thoughts of Harold Lasswell (Lasswell 1927) and 
examine his prediction of how modern societies should be controlled:  

 
The bonds of personal loyalty and affection which bound a man to his chief 
have long since dissolved. Monarchy and class privilege have gone the way 
of all flesh, and the idolatry of the individual passes for the official religion 
of democracy. It is an atomised world, in which individual whims have wider 
play than ever before, and it requires more strenuous exertions to co-
ordinate and unify than formerly. The new antidote to wilfulness is 
propaganda. If the mass will be free of chains of iron, it must accept its 
chains of silver. If it will not love, honour and obey, it must not expect to 
escape seduction. 

 
Lasswell, echoing the thoughts of other thinkers of his time such as Edward 
Bernays and Walter Lippman, is arguing that in modern societies there is a need 
for more propaganda, not less, as one of the most fundamental means of social 
control. Lasswell’s ideas have found a ready audience in China among propaganda 
specialists, trained to reject the notion of real freedom of speech or free media in 
the West as a deliberate lie. In China since the end of the Mao era, as with the 
Western world of the 1920s when Lasswell was writing, notwithstanding the hiatus 
of 1989, personal though not political freedoms have increased dramatically. In 
almost every way except a few key political freedoms – such as the right to choose 
the central government - the life of the average Chinese citizen is increasingly 
similar to that of people living in Western societies. Modern China is ruled by a 
government which now explicitly bases its legitimacy to rule on popular approval, 
rather than the moral right of revolutionary power (Brady 2005a). As Lasswell 
points out, under such conditions, the old means of social control, such as brute 
force or blind obedience to one ruler have become defunct. The means to control 
of such a society is persuasion.  
 
As I have shown in this essay, contrary to the predictions of authors such as Lynch 
(1999) who foresaw the death of the propaganda state in China, since 1989 and 
throughout the 1990s and early 2000s, we have seen the re-birth of the Chinese 
propaganda state. As Lasswell’s theories accurately predict, the methods and goals 
of this propaganda are different from those of the totalitarian past, aiming to 
convince and persuade, rather than demanding blind devotion as in the Mao years. 
This new approach to propaganda has made an important contribution to the 
renewed legitimacy of the CCP’s grip on power since the watershed of 1989. 



Westminster Papers in Communication and Culture 3(1) 
 

 74

 
Since the events of June 4, 1989, the failure of force and the decline in ‘idolatry’ - 
faith in Maoism/Marxist/Leninism – has led the CCP to a conscious adoption of 
Western methods of social control and persuasion. Ever since China became a 
communist state in 1949, Western observers have speculated about when China 
would throw off communism and become a Western-style democracy. What my 
research indicates is that China has been consciously modelling itself on aspects of 
the West, especially in the post-1989 period, but not the aspects that Western 
liberal intellectuals like to boast of. Since the late 1980s and early 1990s, as part of 
a planned programme of reform of the propaganda system, China has been 
adopting the methods of mass persuasion, mass communication theories, political 
communication, political and commercial PR, advertising theory and user pays, 
and incorporating them into the contemporary propaganda system. And as a 
consequence, rather than declining as some predicted, the activities and power of 
the Central Propaganda Department have actually increased in recent years and 
look set to continue that way. 
 
 
Notes 
1 Lingdao cankao (Leadership Reference), 2004/9, pp. 15-18 
2 See for example the job ads for positions in the Central Propaganda Department 
and Office for Foreign Propaganda at: 
http://qual.netbig.com/official/news/2422/200011113/2002zydqigzkz.xls 
(accessed 20 May 2004).  
3 Neibu tongxun (Internal Report) hereafter NBTX, 22/2003, p. 13. After Jiao 
Guobiao’s article was published, senior journalism educators also had to 
participate in similar study classes in 2004 and 2005. 
4 Interview with senior newspaper editor, May 2004. 
5 Interview with senior newspaper editor, May 2004. 
6 Interview with Beijing-based spin doctor, December 2002. 
7 Interview with China Daily manager, Beijing, December 2002. 
8 Dui wai xuanchuan (Foreign Propaganda), 2002/4, p. 5. 
9 NBTX, 2003/13, p. 13. 
10NBTX, 2003/15, p. 4. 
11NBTX, 2001/22, p. 8. 
12 See http://net.china.cn/chinese/ic/408319.htm (accessed 20 May 2004). 
13 The website is http://net.china.cn/chinese/inndex.htm 
14 Interview with propaganda theorist, Beijing, November 2002. 
15 NBTX, 2002/5, p. 7. 
16 NBTX, 2003/12, p. 1. 
17 NBTX, 2003/12, p. 1. 
18 NBTX, 2003/4, pp. 4-5. 
19 Interview with senior editor, December 2002.  



Brady, Guiding Hand… 
 

 75

20 NBTX, 2003/7, p. 4. 
21 NBTX, 2003/7, p. 5. 
22 NBTX, 2003/5, p. 13. 
23 NBTX, 2003/4, p. 13. 
24 NBTX, 2003/7, p. 11-13. 
25 NBTX, 2003/6, p. 17. 
26 NBTX, 2001/3, p. 14. 
27 NBTX, 1999/16, p. 5. 
28 NBTX, 2/1991, p. 11. 
29 NBTX, 4/1991, p. 3. 
30 NBTX 1992/5, p. 4. 
31 Duiwai xuanchuan cankao (Foreign Propaganda Reference), 2004/4, p. 12. 
32 NBTX, 2002/17, p. 12. 
33 NBTX, 2003/3, p. 7. 
34 NBTX, 2003/6, p. 1-2. 
35 NBTX, 2003/7, p. 8. 
 
 
References 
Bi, J. (2001), ‘The Internet Revolution in China: What is the Significance of the 

Development of the Internet for Traditional Forms of Communist 
Control’, International Journal 56(3): 421-441. 

Bishop, R. (1989) Qi Lai! Mobilizing One Billion Chinese: The Chinese Communication 
System, Ames: Iowa State University Press. 

Brady, A. (2002) ‘Regimenting the Public Mind: The Modernisation of Propaganda 
in the PRC’, International Journal, 57(4): 563-578. 

_______ (2005a) ‘Regimenting the Public Mind: The Modernisation of 
Propaganda in the PRC (Revised Version)’, in E. Palmer (ed.), Asian 
Futures Asian Traditions, Pool, UK: Global Oriental Publishers. 

_______ (2005b) ‘From Opening Minds to Regimenting Minds: A Comparison of 
Propaganda Policy in the Soviet Union and China’, in Revolutions in the 
20th Century, Moscow International Commission on the History of the 
Russian Revolution, International Committee of Historical Sciences. 

Fan, X. (2001) Communications and Information in China: Regulatory Issues, Strategic 
Implications, Lanham, Maryland: University Press of America. 

Gao, Z. (2002) ‘Advertising with Chinese Characteristics: The Development of 
Advertising in China, 1979-1999’, in W. Jia, X. Lu, and R. Heisey (eds), 
Chinese Communication Theory and Research: Reflections, New Frontiers, and 
New Directions, Westport, Connecticut: Ablex Publishing. 

Hachigian, N. (2002) ‘The Internet and Power in One-Party East Asian States’, The 
Washington Quarterly, 25(3): 41-58. 

Harwit, E. and D. Clark (2001) ‘Shaping the Internet in China: Evolution of 
Political Control Over Network Infrastructure and Content’, Asian 



Westminster Papers in Communication and Culture 3(1) 
 

 76

Survey, XLL(3): 377-408. 
Hemelryk, D.S., M. Keane and Y. Hong (eds) (2002) Media in China: Consumption, 

Content and Crisis, London: RoutledgeCurzon. 
Hu, Y. (2001) Xinwen yu Yulun (News and Public Opinion), Beijing: Zhongguo 

dianshi chubanshe. 
Jiao, G. (2004) ‘Declaration of the Campaign Against the Central Propaganda 

Department’, available at: 
http://www.guancha.org/Big5/da.asp?ID=29953&ad=4/9/2004 
(accessed 9 April 2004). 

Jirik, J. (2004) ‘China’s News Media and the Case of CCTV-9’, in C. Paterson and 
A. Sreberny (eds), International News in the 21st Century, Luton: John 
Libbey Publishing for University of Luton Press, pp. 127-146. 

Kalathil, S. and T.C. Boas (2001) ‘The Internet and State Control in Authoritarian 
Regimes: China, Cuba, and the Counterrevolution’, Information 
Revolution and World Politics Project, Global Policy Program, No. 21, Carnegie 
Endowment for International Peace. 

Lasswell, H.C. (1927) Propaganda Technique in the World War, London: Kegan Paul, 
Trench, Trubner. 

Latham, K. (2000) ‘Nothing but the Truth: News Media, Power, and Hegemony in 
South China’, The China Quarterly 163, pp. 633-654. 

Lee, C.C. (2000) (ed) Power, Money, and Media: Communication Patterns and Bureaucratic 
Control in Cultural China, Illinois: Northwestern University Press. 

_______ (1990) (ed) Voices of China: The Interplay of Politics and Journalism, New York, 
London: Guilford Press. 

Li, X.P. (2001) ‘Significant Changes in the Chinese Television Industry and Their 
Impact in the PRC: An Insider’s Perspective’, Centre for Northeast 
Asian Policy Studies, Brookings Institution. 

______ (2002) ‘Focus (Jiaodian Fangtan) and the Changes in the Chinese 
Television Industry’, Journal of Contemporary China, 11(30): 17-34. 

Lieberthal, K. (1995) Governing China: From Revolution through Reform, New York: 
W.W. Norton. 

Lippman, W. (1922) Public Opinion, London: Allen and Unwin. 
Liu, A. P.L. (1996) Mass Politics in the People’s Republic: State and Society in Contemporary 

China, Boulder, Colorado: Westview. 
Lynch, D.C. (1999) After the Propaganda State: Media, Politics, and ‘Thought Work’ in 

Reformed China, Stanford: Stanford University Press. 
Mengin, F. (2004) China in the Age of Information, London: Palgrave Macmillan. 
Neibu tongxun (Internal Report) (1990-2003), News Bureau, CCP Central 

Propaganda Department. 
Wang, H.D. (2002) ‘More Commercial, More Popular: A General Description of 

China Local Television’, Paper presented at the Conference on China 
Popular Culture, East Asian and Pacific Study Centre, University of 
Illinois at Urbana. 



Brady, Guiding Hand… 
 

 77

 
Zhao, Y.Z. (1998) Media Market, and Democracy in China: Between the Party Line and the 

Bottom Line, Urbana and Chicago: University of Illinois Press. 
                                                 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


