
 67 

 

 
Broadcasting Reforms in Southern Africa:  

Continuity and Change in the Era of Globalisation 
 

 

Nkosi Ndlela 
Hedmark University College 
 

Keywords: Broadcasting Policy, Globalisation, South Africa, Zambia, 
Zimbabwe 

 
Abstract 
This paper looks at the influence of globalisation forces on the nature and dynamics of 
broadcasting policy-making in Southern Africa. Based on a comparative analysis of policy 
formulation processes and outcomes in South Africa, Zambia and Zimbabwe, the paper argues 
that despite global pressures for broadcasting reform, broadcasting policy-making continues to be 
nationally driven, guided by historical legacies and domestic political factors. Contrary to claims 
by some globalisation theorists that the state is becoming less important in a globalizing world, 
the Southern African states remain the centre of policy formulation and have since adopted 
varied adaptive policy responses to global and domestic pressures. 

 
 
Introduction 
The broadcasting sector has in past years faced great challenges under the pressures 
of globalisation and its associated neo-liberal paradigm. The aim of this paper is to 
discuss the mixture of ways in which three Southern African states (South Africa, 
Zambia and Zimbabwe), occupying different positions within the global political and 
economic system, and having different political stances, have attempted to influence 
their national broadcasting policies in response to globalisation forces. Global 
pressures for political and economic liberalisation in the 1990s put on the agenda the 
liberalisation of public utilities, including broadcasting. A three-tier broadcasting 
structure was advocated on the basis that it could contribute to the enhancement of 
democracy in the region. This structure entails the transformation of state 
broadcasters into genuine public service broadcasters, the introduction of private 
commercial broadcasters and the establishment of community broadcasters. 
Complementary to this model would be the establishment of independent 
broadcasting regulators and the reduction of the state’s role in the broadcasting 
sector. The pressures for broadcasting reform brought together the agendas of the 
external global actors promoting neo-liberalism and local groups campaigning for 
more communicative spaces during the democratic transformations. 
______________________________ 
Westminster Papers in Communication and Culture © 2007 (University of Westminster, London), Vol. 4(3): 
67-86. ISSN 1744-6708 (Print); 1744-6716 (Online) 



Westminster Papers in Communication and Culture 4(3) 

 

 68 

 The Broadcasting Context 
The dominant system of broadcasting in Southern Africa is what is often 
conveniently referred to as public broadcasting. As Article 19 observes, ‘the only 
broadcasting entity to regulate was the “public” broadcaster operating under the 
ambit of government’ (Article 19 2003, 2). Public broadcasting is an inherited 
model introduced to Africa during the colonial era. The broadcasting model in 
three countries analysed is basically an application of a model used in Britain, 
which emerged in the 1920s and 1930s. In South Africa, the South African 
Broadcasting Corporation (SABC) was established in 1936 under Reithian 
principles following the findings in 1934 of the Commission of Inquiry led by then 
Director General of the British Broadcasting Corporation (BBC), Lord Reith 
(Golding-Duffy and Vilakazi 1998, Teer-Tomaselli and Tomaselli 1996). In 
Zimbabwe and Zambia broadcasting was introduced under the same principles 
and is defined in traditional public service broadcasting terms serving central 
functions of educating, informing and entertaining the masses (see Ndlela 2003; 
Banda 2006; Moyo 2006). Common to the three countries is that ‘public’ 
broadcasting institutions were introduced by colonial or settler governments, and 
were government monopolies catering mostly for the white populations  
 
At the core of the public service broadcasting model was a cultural mission: to 
facilitate nation-building efforts, to build a common culture, to provide 
information, education and entertainment to the citizens. Although based on the 
Reithian principles associated with the BBC, the model had to be adapted to 
African realities and conditions. In South Africa, Reithian principles were soon set 
aside as SABC assumed a prominent role as the mouthpiece of government, more 
so during the apartheid era. The apartheid system in South Africa undermined any 
public service pretences by SABC and thus in essence the institution has been a 
state broadcaster. In Zimbabwe and Zambia, the realities of colonial and post-
colonial administrations meant that in the absence of democracy the ideals of 
public service broadcasting were unattainable. What emerged over the course of 
years were therefore variants of public service broadcasting with an inclination 
towards state broadcasting. Nevertheless, these broadcasters cling to the term 
‘public service broadcasting’, either due to historical legacies or because of the 
positive connotations associated with the term (Moyo and Ndlela 2006). The 
‘public broadcasters’ in the three countries analysed are members of the Southern 
African Broadcasting Association, a body that represents public service 
broadcasters in the region. 
 
Public service broadcasting carries positive characteristics which include general 
geographical availability, concern for national identity and culture, independence 
from both state and commercial interests, impartiality of programmes, range, and 
substantial financing by a general charge on users (Barendt 1995, 52). The cultural 
and political implications of the public service broadcasting model are the 



 Ndela, ‘Broadcasting Reforms in Southern Africa…’ 
 

 69 

 

 
nurturing of a democratic society. In its ideal form, public service broadcasting in 
Southern Africa is not yet socially embedded, since it was transplanted into an 
environment that lacked the necessary political and economic conditions that 
made this type of broadcasting possible in Western Europe. The environment in 
the region lacks the necessary culture, and political and economic structures. Not 
surprisingly there has been general misconception and misunderstanding about the 
mission, mandate and role of public service broadcasters in the region. One such 
misconception is the interchangeable and synonymous use of public service 
broadcasting and state broadcasting. Broadcasters may officially be known as 
public service broadcasters when in fact they are state broadcasters. Terms such as 
public service, national broadcasters, state broadcasters, non-commercial, all refer 
to publicly funded broadcasters in the region.  
 
The public broadcasting model in Southern Africa, though modelled on public 
service principles, was never intended to serve the general public interest. Indeed 
much of the weakness of the system stems from its structure and role in society. 
Partisanship was built into the structures of public broadcasters since their 
inception in the region. In one party state Zambia, the public service broadcasters 
formed part of a government ministry of information and served the needs of the 
government. In Zimbabwe, the dominance of one party resembled the one party 
states scenario elsewhere in Africa and the Zimbabwe Broadcasting Corporation 
(ZBC) has mainly been the preserve of the ruling party and narrowly defined elite 
interests. In South Africa, the public broadcasters were the purveyors of apartheid 
policies, promoting the interests of the white minority.  
 
Consequentially, broadcasting media have been used as mouthpieces for 
government or ruling parties. The political lives of the ruling parties have 
resonated around broadcasting media and as such the institutions have in some 
instances existed as part of the national security infrastructure guarded by heavily 
armed soldiers or manned by sympathisers. The political significance of 
broadcasting cannot be ignored, as this is one of the main reasons why 
governments in the region have been reluctant to liberalise broadcasting in spite of 
pressures, both internal and external. There has been a belief that if control was 
not exercised, these powerful institutions would fall into wrong hands bent on 
undermining the political establishments and promoting sectarian interests. This 
line of thought is discernible in the words of Zimbabwean President, Robert 
Mugabe, who has steadfastly opposed private broadcasting: ‘you don’t know what 
a non-state radio station might broadcast’ (Article 19 1995, 123).  
 
The monopoly in broadcasting has also been handled on the pretext of serving the 
public interest. There are obviously many merits associated with public service 
ideals, such as the contribution to the creation of national identity, and 
programming which takes into account the educational needs of the continent. 



Westminster Papers in Communication and Culture 4(3) 

 

 70 

 The broadcasting media have indeed been extensively used in diverse areas such as 
health, education and family planning. Governments have argued for control of 
public broadcasters in order to use them purposefully. They argue that commercial 
broadcasters would be driven by profit and ignore the needs of the poor majority. 
Indeed it is highly unlikely that commercial broadcasters would be interested in 
areas outside the commercial zones sought by advertisers. Even in wealthier 
countries such as South Africa, commercial broadcasters are skewed towards 
commercial hubs. 
 
Broadcasting policy-making has therefore been contested, with governments 
pointing at the limitations of commercial broadcasting in Africa, and the advocacy 
groups citing the abuse of public broadcasters on behalf of narrowly defined 
public interests. The central issues in the pressure for broadcasting reforms have 
been on how to transform these institutions into genuine ‘public service 
broadcasters’. The term public service broadcasting is used in the paper to connote 
‘a genre rather than as an institution’ as Pieter Fourie (2003) has suggested. In this 
way commercial broadcasters can aspire to the genre of public service 
broadcasting.  
 
 
Global Challenges and Local Responses 
Broadcasters in Southern Africa as elsewhere in the world face multifaceted 
challenges from the process of globalisation, which impinges on national and 
regional broadcasting policies, and questions the viability of models such as public 
service broadcasting as well as alternative models anchored in the market. The 
early 1990s witnessed intense debates on the nature of broadcasting across the 
world and a major shift in approaches to broadcasting regulation. The dynamics of 
the global political economy raised new imperatives for deregulation. Public 
service broadcasting, which had been the most dominant broadcasting model, was 
challenged everywhere in the world by political and economic interests, by 
increasing competition from commercial broadcasting, media concentration and 
general challenges of adapting to globalisation.  
 
These globalisation processes have brought many challenges to broadcasting policy 
formulation in Southern Africa. Some of these challenges are not unfamiliar to 
Western broadcasters but they have a certain element of uniqueness to the region. 
Forces informing broadcasting policy reforms in the region can be discussed in 
relation to three main challenges faced by broadcasters in the context of 
globalisation: namely the unprecedented global democratic transitions following 
the demise of the Soviet Union; the ascendance of neo-liberal economic policies; 
and rapid changes in technology. All these factors converged with national realities 
and local demands, making it imperative for states to reform the broadcasting 
sector. 



 Ndela, ‘Broadcasting Reforms in Southern Africa…’ 
 

 71 

 

 
Global Geo-politics and Democratisation in Africa 
The challenges to broadcasting reform have a strong association with the global 
political dynamics which dramatically shifted in the late 1980s and after the end of 
the Cold War. Like other regions in the world African politics has been greatly 
influenced by the interests and ambitions of dominant external powers in the 
global political system. Daniele Archibugi, David Held and Martin Köhler (1998) 
contend that the processes of globalization are connected to the end of the Cold 
War. The demise of the Soviet Union in the late 1980s ignited a series of changes 
in the global political and economic order. These global political dynamics 
witnessed an ascendance of Western liberalism as a dominant ideology in the 
world, and an assertion of democracy as the sole legitimate system of governance. 
The democratisation processes transformed the operational environment and the 
mandate of the public broadcasters. The broadcasting sector in Southern Africa is 
rooted in the basis of non-plural and non-democratic political structures. The main 
challenge faced by broadcasters in the region was thus to redefine their new role 
within the contested democratisation process. The contested environment 
involved not only local but also global actors. 
 
The promotion of democracy as a global political ideology created policy 
challenges for existing public broadcasters whose roles were incongruent with 
democratisation. The promotion of media reforms in Southern Africa has 
therefore focused mainly on the role of the media in the democratisation 
processes. There was hence a need to revisit the broadcasting policies of the past 
and to re-evaluate them in the light of the new democratic dispensation. Policy 
discussion became focused mostly around the democratic potential of the media. 
 
The 1990s witnessed intense debates about the future role of broadcasting media 
in the democratisation processes – with the pro-democracy movements advocating 
full liberalisation of the broadcasting sector. They argued that state broadcasters 
alone could not fulfil the new functions expected of them in the new democratic 
dispensation and therefore their role should be complimented through the 
introduction of commercial and community broadcasters. Scepticism could be 
registered across the region on the capabilities of public broadcasters, given their 
history of abuse by incumbent governments, ruling parties and states.  
 
 
Economic Liberalization and Broadcasting Policy 
Broadcasting policy-makers were also faced with the challenges associated with the 
major shift in global economics in the 1980s and 1990s. As Peter Dicken notes, 
‘the most significant development in the world economy during the past decades 
has been the increasing internationalisation – and, arguably, the increasing 
globalisation – of economic activities (Dicken 1998, 1). Economic interconnection 
is not something new, but it is the intensity of these connections and the 



Westminster Papers in Communication and Culture 4(3) 

 

 72 

 increasingly complex ways in which economic activities more and more transcend 
national boundaries. Economically, all countries in the region have willingly or 
unwillingly embarked on economic reforms moving towards economic 
liberalization. However Africa’s position in the world economy is marked by 
controversy. The dominant argument has been that the global economic 
interactions with Africa are adverse, and that African economies are impeded by 
forces outside the region (Chazan et al. 1999, 244).  
 
The contemporary globalisation of economic processes is often presented as 
undermining the ability of national governments to manage and regulate the 
economic activities located within their territorial jurisdiction (Barnett 1998, 551). 
Some theorists have propounded the idea that ‘globalisation is redefining the role 
of the state as regulator of the national economy’ (Boye and Drache 1996 quoted 
in Dicken, 1998, 80). However, while some states’ capabilities have been reduced 
in the new globalised economy, the nation states in Southern Africa remain the 
most important players in shaping the domestic market, filtering the entry of 
foreign firms into the national economy in line with national political and 
economical objectives. The degree of openness varies considerably in the region. 
 
The economic structural adjustment programmes (SAPs) championed by the 
World Bank and the IMF became the most important policy framework reluctantly 
pursued by most African countries in the 1990s. The programmes’ emphasis on 
privatisation of public enterprises and deregulation also brought questions about 
the structural organization of the broadcasting sector. The market-based model 
challenges the traditional model of public service broadcasting – with its emphasis 
on equitable distribution of information. William Rowland and Michael Tracey 
(1990, 14) have noted that ‘economic factors have long played a key role in public 
policy toward broadcasting, not only where private commercial systems dominate 
but also where there is a public funding mechanism’. Because most of the public 
broadcasters in the region depended on state funding for their operation, they 
could not be run autonomously in the true sense of the word. The potential of the 
public broadcasters had to be realised through two main policy reforms, either 
through privatisation or commercialisation. These policy choices presented 
dilemmas for both policy-makers and public broadcasters. Privatisation 
undermines the public broadcasters’ quest to reach non-commercial geographical 
areas, thus alienating the disadvantaged groups in society. Commercialisation of 
public broadcasters raises a number of questions on the viability of the new 
broadcasting policies. As Ruth Teer-Tomaselli has argued,  
 

Broadcasting driven by a purely commercial logic cannot ensure that a rich 
diversity of programming is available to audiences who are not considered to 
be profitable. In this respect, commercial media are less concerned with 
wide public access than they are with profit. Thus, for the purposes of 



 Ndela, ‘Broadcasting Reforms in Southern Africa…’ 
 

 73 

 

 
commercial broadcasters, universality is not important (Teer-Tomaselli 
1996) 

 
Universal access continues to elude not only newly introduced commercial 
broadcasters but also the government-funded public broadcasters. The economic 
environment in Southern Africa reduces the competitiveness of commercial 
broadcasters thus leaving public broadcasters as the dominant players. Some 
economies are too weak to sustain the commercial activities of broadcasting, either 
private or public. There has also been a general economic decline in most of the 
countries, with Zimbabwe representing the fastest shrinking economy in the 
region. The small size of the market in countries like Botswana, Swaziland, 
Lesotho Malawi, Zambia, Zimbabwe and Namibia means that competition is not 
feasible in certain sectors and therefore a number remain natural monopolies. The 
commercial potential of broadcasting is minimal in nearly all the countries, with 
the exception of South Africa. 
 
 
Technological Challenges 
Technologically, policy-makers and public broadcasters in the region have to cope 
with fast changing information and communication technologies. Technological 
development is the main driver of globalisation. Dicken (1998) has described 
technology as the ‘great growling engine of change’, and several other theorists 
have described technological change as the prime motor of capitalism, the 
fundamental forces in shaping the patterns of transformation of the economy. 
Technology is therefore, without doubt, one of the key drivers of 
internationalisation and globalisation, affecting several branches of society. 
Communication technologies, referred by Dicken as ‘space shrinking technologies’, 
have fundamentally transformed the international communication landscape, 
giving rise to global multimedia giants such as Time Warner, Disney, Viacom, and 
Bertelsmann. These media conglomerates have raised a number of challenges for 
developing countries, which lack the necessary technical and economical 
infrastructure to counteract the globalisation of American and European culture. 
As Thomas McPhail (2006) has observed, these US media conglomerates can 
compete aggressively internationally with an arsenal of video and audio products 
that collectively can swamp any foreign network or production house through 
sheer volume. Satellite technology is perhaps the most important catalyst of 
enhanced global communications, given that it has expanded the carrying capacity 
and global reach. 
 
Technological convergence of broadcasting, telecommunications and computers 
has fundamentally altered the way in which broadcasting services are distributed to 
the consumers. These changes have increased the speed of delivery, created new 
formats, made multi-channel distribution possible. Convergence and digitalisation 



Westminster Papers in Communication and Culture 4(3) 

 

 74 

 have added a new dimension to the policies and regulatory frameworks that have 
previously been separate entities. These developments have precipitated the 
necessity to rationalise telecommunication and broadcasting policies, which are 
often guided by a different logic. In Western Europe, it became apparent in the 
1980s that while the emphasis in telecommunications was on liberalisation and 
deregulation, this policy collided with the broadcasting sector’s policy which has 
often bordered on protectionist principles such as national identity, culture and 
sovereignty.  
 
Policy-makers in Southern Africa find themselves on the horns of a dilemma. On 
one hand they have to reconcile national telecommunication realities with the 
unique demands of their stakeholders. On the other, they have to face the reality 
of accelerated globalisation, driven by technological innovations. While in the 
industrialised world new technologies and new forms of distribution via cable, 
satellite and video were fragmenting the public audience, thereby necessitating 
policy changes as early as the 1980s which resulted in the dissolution of public 
service broadcasting monopolies, in Southern Africa the broadcasting sector was 
still in the process of changing their obsolete technologies. New technologies 
remain inaccessible to many African countries.  
 
While all the countries in the region have embarked on a process of liberalisation, 
from a political economic perspective there are huge differences between South 
Africa and the rest of the region, in terms of the pace of reform. All the countries 
besides South Africa, have adopted what James Hodge (2002) has called ‘managed 
liberalisation’, with deliberate limitations placed on competition. In Zambia, the 
pace of policy reforms has been consciously slow, with the final draft of the 
Zambian ICT policy only signed off in 2005. In Zimbabwe, the government has 
resisted pressures to genuinely liberalise the telecommunications sector. In South 
Africa, policy reforms have been faster and better coordinated than in other 
countries in the region. The formation of the Independent Communications 
Authority of South Africa (ICASA) as a merger of two regulatory agencies, the 
South African Telecommunications Regulatory Authority (SATRA) and the 
Independent Broadcasting Authority (IBA), was intended to capture the 
converging nature of technology. These three countries have thus responded in 
different ways to the convergence of different media modalities.  
 
 
Comparative Analysis of Policy Outcomes 
Each of the challenges presented above necessitates a reassessment of 
broadcasting policies in the region. The following section of this paper aims at 
highlighting the similarities and differences in the broadcasting policy reforms in 
South Africa, Zambia and Zimbabwe. Coming under immense pressures from a 



 Ndela, ‘Broadcasting Reforms in Southern Africa…’ 
 

 75 

 

 
multiplicity of globalisation processes the questions confronting broadcasting in 
the region come almost simultaneously.  
 
Broadcasting policy has developed under the bureaucratic guidance of the national 
governments who have at their disposal an extensive kit of regulatory tools with 
which to respond to globalisation processes. While the state has played a 
constitutive role in shaping broadcasting policies, globalisation processes have also 
been in play at the regional level through Regional Bodies such as the African 
Union, Southern Africa Development Community (SADC), and Non-
Governmental Organisations such as the Media Institute of Southern Africa and 
Article 19.  
 
The General Regulatory Principles contained in the African Charter on 
Broadcasting state that ‘the legal framework for broadcasting should include a clear 
statement of principles underpinning broadcast regulation, including promoting 
respect for freedom of expression, diversity, and the free flow of information and 
ideas, as well as a three-tier system for broadcasting, public service, commercial 
and community’. The main argument is that a three-tier system would enhance 
diversity and pluralism in the media, elements which are central to the democratic 
process. 
 
The dominant neo-liberal ideas are also reflected in SADC policy documents. In 
relation to communication, in the SADC document, the Regional Indicative 
Strategic Development Plan (RISDP) the challenges of globalisation to various 
sectors are highlighted as well as the need to constantly develop policies and 
strategies to withstand these challenges. Some of the policies developed seem to 
yield to the dominant global views. The Protocol on Culture, Information and 
Sport which was signed in 2001 highlights the need to promote pluralistic media 
systems, and the SADC Parliamentary Forum Conference in April 2006 agreed 
that state broadcasters should be transformed into public broadcasters.  
 
Due to the state of the economies in the region, public service broadcasting 
remains indispensable in catering for diverse interests including those of poor and 
marginalized groups. Therefore in spite of the shortcomings of the public service 
broadcasting model, there is an agreement by various actors that the goal of 
broadcasting policy reforms should be the transformation of state broadcasters 
into genuine public service broadcasters which will serve the public interest and 
compliment the efforts of commercially driven private as well as community 
broadcasters. This assumption presupposes that there is a three-tier structural 
system in the broadcasting sector. The liberalisation of broadcasting in the region 
has therefore mainly resonated around the establishment of a three-tier 
broadcasting structure comprising public service broadcasting, commercial 
broadcasting and community broadcasting.  



Westminster Papers in Communication and Culture 4(3) 

 

 76 

 Broadcasting Reforms in South Africa 
In South Africa, broadcasting reforms began prior to the first democratic elections 
in 1994 and the broadcasting media was one of the central issues in the political 
negotiation settlement which ended apartheid. The intense debate on the future of 
the broadcasting media in South Africa was necessitated by a number of factors. 
Given the political history of the country it was impossible for South African 
political parties and civic groups to ignore the external and internal pressures for 
democratising the broadcasting sector. Transitional countries in Eastern Europe, 
Latin America and Africa provided ample case studies where ruling parties had 
simply taken over the broadcasting institutions for their own use. Such a scenario 
had to be prevented in the new South Africa. Hence the formation of a Task 
Group on Broadcasting in South and Southern Africa by the apartheid regime in 
1990 attached the importance of comparative policy analysis in the development of 
future broadcasting policy in South Africa.  
 
According to Jacquie Golding-Duffy and Amos Vilakazi (1998), this move was 
seen by many analysts as the most coherent and organised attempt during the 
1990s to influence National Party (NP) politicians to adopt a more liberal media 
policy. However, anti-apartheid groups dismissed the Task Group as a one-sided 
approach due to its composition of only white Afrikaner males. The Task Group 
was not representative of the new political stratum in South Africa and to the anti-
apartheid movement this reform was yet another ploy by the National Party to 
reform broadcasting in a way that suited its agenda for the post transition period. 
It was seen as an attempt by the NP to retain control of broadcasting by imposing 
structural barriers that would bind the hands of any future government (Ndlela 
2003). The anti-apartheid movement rejected this approach to policy reform and 
held its own conference in the Netherlands in August 1991. The conference, 
Jabulani: Freedom of the Airwaves, rejected the one-sided approach to broadcasting 
reforms and called for a democratically elected commission of enquiry appointed 
by an all-party conference. The Jabulani conference took a pluralist position on 
broadcasting, thus reflecting the influence of global actors participating in different 
capacities such as conference sponsors, civil society groups and media experts.  
 
Several other conferences advocating broadcasting pluralism were held in South 
Africa. The intensity of the debate on the future of broadcasting in South Africa 
elevated broadcasting reform into one of the main constitutional issues. 
Consequently, one of the first laws which emerged out of the constitutional 
negotiation process was the Independent Broadcasting Authority Act No 153 of 
1993. The Act explicitly provided for the development of an independent regulator 
and a three-tier system of broadcasting. It also mandated that the independent 
regulator should within a specific time develop a comprehensive broadcasting 
policy guided by the constitutional principles. Hence one of the major tasks 



 Ndela, ‘Broadcasting Reforms in Southern Africa…’ 
 

 77 

 

 
undertaken by the Independent Broadcasting Authority (IBA) was to develop a 
national broadcasting policy. 
 
The scope of the broadcasting policy reforms in South Africa was no doubt the 
most extensive in Africa and addressed several issues in the local and global nexus. 
IBA’s Triple Inquiry Report adopted by parliament in 1996 laid a blueprint for the 
future development of broadcasting policy in South Africa, by providing vital 
information in the three areas of inquiry: (a) the viability of public service 
broadcasting; (b) cross-media control of broadcasting services; and (c) local 
content quotas on South African broadcasting. As Teer-Tomaselli (1996) notes, 
the reform process dealt with some of the issues such as the globalisation of the 
market versus local content imperatives; plural access versus centralised control; 
market-driven forces versus a public service ethos; modernity versus post-
modernity. These issues are captured in the Green Paper on Broadcasting Policy (1997) 
and the White Paper on Broadcasting Policy (1998). The principles upon which the 
South African broadcasting policy framework are anchored derive from the South 
African Constitution and include values such as access, diversity, fair competition, 
choice and equality (Ndlela 2003).  
 
The reforms yielded three major classes of broadcasting, namely public service, 
private, and community broadcasting. The South African Broadcasting 
Corporation (SABC) is South Africa’s flagship public service broadcaster, but it 
also has a commercial arm. SABC is the largest and most influential player in the 
region, but it has faced the mammoth task of dispensing with its apartheid history 
and embracing the new democratic dispensation. The private stable includes the 
terrestrial E-TV, the subscription service television M-Net and satellite broadcaster 
Multichoice. Commercial broadcasting has been allowed to expand into the 
international market, with Multichoice International being listed on both the 
Dutch and USA stock exchanges (Berger 2001). Community broadcasting is a 
developing sector in South Africa with more than 78 radio stations in the National 
Community Radio Forum.  
 
The broadcasting policy reforms have been marked by a developmental 
reconstruction perspective and an aggressive internationalisation that would secure 
South Africa’s place in the global economic and political system (Banda 2006). The 
South Africa broadcasting policy reforms influenced reforms in Southern Africa 
and, as Dumisani Moyo (2006) has noted, the three-tier system introduced in 
South Africa was taken as a blueprint for the region, though without much 
interrogation of its implications for the particular member countries.  
 
 
 
 



Westminster Papers in Communication and Culture 4(3) 

 

 78 

 Zambia’s Partial Liberalisation 
The Zambian approach to broadcasting policy reforms has been mainly ad-hoc – 
characterised by inconsistency and in some cases incoherence (Moyo 2006). 
Contrary to the South African approach, policy-making in Zambia has been 
executive-driven with little public input. Until 1987 broadcasting services were an 
integral part of the state, being placed directly under government control through 
the Ministry of Information. In 1987 there was a major policy shift through the 
enactment of the Zambia National Broadcasting Corporation (ZNBC) Act. The 
Act transformed the Zambia Broadcasting Services into a nominally autonomous 
corporation. The stated intention was to minimize the role of the state and enable 
ZNBC to be self-sufficient relying less on state capitalisation. However Fackson 
Banda (2003) and Francis Kasoma (1994) argue that these reforms were mainly 
cosmetic as the broadcaster remained firmly in the hands of government in every 
essence. The reforms were also carried out within the one-party state 
establishment. In the absence of political liberalisation these reforms of 
broadcasting achieved very little in transforming the broadcasting media. 
Broadcasting services remained the preserve of the ruling party, much to the 
discontentment of opposition forces.  
 
The run up to the first democratic elections brought the issue of broadcasting 
reform back to the table, albeit through the courts, where opposition forces 
demanded equal access to the airwaves. The courts therefore assumed a principal 
role in initiating policy reform in the context of contests over communicative 
spaces between the incumbent government of President Kenneth Kaunda and the 
main opposition, the Movement for Multiparty Democracy (MMD) led by Fredrik 
Chiluba. Through its proclamations in the disputes over access, the judiciary 
created an enabling environment for the future reform of broadcasting media. 
Broadcasting reform became one of the main issues in the MMD campaign for 
democracy in Zambia.  
 
The process of broadcasting reform continued immediately after the political 
transition which saw the opposition assuming power after decades of one party 
rule. The MMD had promised in its election manifesto to liberalise the airwaves as 
well as embark on extensive liberal economic reforms. However, upon assuming 
power the MMD began backtracking on a number of policy issues and showed less 
willingness to relinquish state control over the broadcasting media thereby 
perpetuating the old policies of government control. In 1991 the new government 
introduced new broadcasting regulations to end the monopoly of ZNBC and to 
open the broadcasting sector for private investment. 
 
However, as Banda (2006) argues, this was a cautious deregulation as licences were 
issued mostly to Christian applicants, whose stated interests were religious 
broadcasting. Other licences to private broadcasters were issued to an 



 Ndela, ‘Broadcasting Reforms in Southern Africa…’ 
 

 79 

 

 
entertainment and subscription-based player, MultiChoice Africa from South 
Africa. The new licence was issued on government terms with the government 
holding a 30% shareholding in the Multichoice’s subsidiary company, Digital 
Satellite Television (DStv). The paradox was that the new MMD government 
which had just replaced the United National Independence Party (UNIP) of 
Kenneth Kaunda, on a new multi-party democratic reformist platform, was not 
willing to reform the public broadcaster into a genuine public service broadcaster 
catering for diverse political viewpoints. The reforms carried out were merely 
meant to hoodwink the international community into believing that Zambia was 
deregulating its broadcasting sector. As Banda (2006, 2) further argues ‘in 
embracing a cautious deregulation of the broadcasting market, the MMD wanted 
to be seen to be reformist, while at the same time remaining firmly in command of 
broadcasting’.  
 
The broadcasting reforms in Zambia have nevertheless yielded a three-tier system 
of broadcasting comprised of public service, commercial and community 
broadcasting. Whilst at a structural level Zambia has a three-tier system, a closer 
look shows a high degree of unwillingness to liberalise the broadcasting media. 
The liberalisation of the airwaves has not fully democratised the broadcasting 
media. Most of the community radio stations licensed have a religious inclination. 
As noted by the Zambia Community Media Forum (ZaCoMeF), ‘community 
media are those interests or faith-based initiatives which serve a specific group or 
geographical area’1. As of June 2006, there were 15 community media initiatives, 
most of these started by the Roman Catholic Church. One of the licence 
conditions is that they could not air political broadcasts. In the television sector 
three new private players were licensed in 2003. One of these is South African 
satellite provider, Multichoice Africa, the second one is Cable and Satellite 
Technologies (CASAT), a private free-to-air transmission. CASAT relies mainly on 
foreign programming and does not carry news. The third station is Trinity 
Broadcasting Network (TBN) owned by a former deputy minister in the MMD 
government. TBN specialises in religious broadcasting. 
 
Zambia’s unsatisfactory liberalisation of the broadcasting media can be explained 
through an examination of the policy formulation process. There has been lack of 
political will by the governments of Kaunda and Chiluba. Legislation on 
liberalising the broadcasting media was not guided by a communication policy. 
Private broadcasters were issued licences in the absence of written policy 
documents. In this way the MMD government retained control of the state 
broadcasters, and awarded licences to less threatening actors like religious groups 
and political allies. Even though the government finally came out with an 
Information and Media Policy document in 1996, after increasing pressure from 
local NGOs and the international community, the new document remained 
evasive on the issue of broadcasting autonomy. Moyo (2006, 152) noted that, 



Westminster Papers in Communication and Culture 4(3) 

 

 80 

 despite the changes taking place around the world which had brought an end to 
the state ownership and control of broadcasting, the Zambian government did 
nothing by the way of media reform. The Zambian government has thus been 
insincere in its reform of the broadcasting institutions. The government retains 
control of the public broadcaster, which has commercialised some of its units in a 
bid to raise revenue. 
 
 
Control of Airwaves in Zimbabwe  
For Zimbabwe, reversals have been registered in the country’s democratisation 
process in spite of all the pressures placed on the regime by both internal and 
external forces. Without any articulate broadcasting policy, the post-independence 
course has been marked by continuity and deception. The government led by 
President Mugabe has since independence in 1980 perpetuated the colonial 
broadcasting policies articulated mainly in the form of legislation. The inherited 
structure of thinking, to see the media first and foremost as political instruments 
serving the ruling party, determined the approaches to the media adopted by the 
ruling ZANU (PF) at independence (Ndlela 2003, 262).Changes in broadcasting 
were done mainly to advance the interests of the ruling party. Reforms in 
neighbouring South Africa in the early 1990s had little influence on the pace of the 
country’s reform process.  
 
After sustained pressures from advocacy groups, measures to deregulate the 
broadcasting sector were announced in August 1995, but it took another five years 
of dillydallying to come up with a new broadcasting law. The announcement 
followed a successful legal challenge against the telecommunications monopoly by 
a private company in 19952. The challenge brought questions over the 
broadcasting monopoly since broadcasting fell under the same legal domain. It was 
only logical then that the broadcasting policy would be reviewed within the 
telecommunications restructuring as a whole. Indeed in 1997 a Communications 
Bill catering for both broadcasting and telecommunications was introduced. After 
two years of progress and submissions on the Bill, the government backed down 
and announced that broadcasting was no longer part of the Communications Bill 
which was then streamlined to cater for the telecommunication sector only, thus 
leaving the broadcasting monopoly intact. At the same, time the government 
partially opened up broadcasting to private companies like JoyTV, Munhumutapa 
African Broadcasting Corporation (MABC) and LDM by renting out airtime in 
ZBC’s second channel. The legal status of the new players was not spelt out and 
the legislation in place maintained that there should be a monopoly in 
broadcasting.  
 
The lack of legal clarity compelled MABC to challenge the broadcasting monopoly 
in court in February 2000. MABC however lacked financial resources to sustain 



 Ndela, ‘Broadcasting Reforms in Southern Africa…’ 
 

 81 

 

 
the legal challenge and the government was able to persuade the company to 
withdraw its challenge with a promise that it would get the first licence upon 
liberalisation (Moyo 2006, 258). Another legal challenge was launched by a 
consortium of business people keen to enter the radio market3. Again the 
government promised that it would soon appoint an advisory panel to look into 
the broadcasting issue prompting the High Court to dismiss the legal challenges on 
the grounds that a review process was already in place. The court however 
maintained that it would look into the claim that broadcasting monopoly infringed 
on the constitutional provisions on freedom of expression. Barely two months 
after the dismissal of the case the government backtracked again, announcing in a 
press conference in August 2000 that it was not considering opening the airwaves, 
instead it was looking at the best ways of ensuring that ZBC was fully empowered 
to carry out its public service mandate.  
 
In September 2000 the Supreme Court ruled that the monopoly was indeed an 
infringement of constitutional guarantees on freedom of expression. The 
significance of this ruling is that it set the reform process back on the agenda, for it 
was the judiciary which broke down the monopoly in telecommunications and was 
bound to do the same with broadcasting. For private companies this ruling had 
finally opened the airwaves and created a regulatory vacuum. Thus Capital Radio 
began broadcasting a week after the ruling prompting a crackdown by government 
security agents. The government reaction to this ruling and the private companies 
reflected the tension which had been growing between the judiciary and the 
executive. 
 
Instead of pursuing normal reform processes the government resorted to the 
Presidential Powers (Temporary Measures) Act [Chapter 10:20], which allows the 
president to legislate without going through parliament. In this way a new 
broadcasting law was unveiled without any consultative process. This temporary 
law paved the way to the Broadcasting Services Act 2001 [Chapter 2:06]. The new 
law abolished monopoly and established a three-tier system of broadcasting. It also 
provides for a regulatory authority. The stated objective of the new law captured 
the main liberal principles of broadcasting reforms such as plurality in the 
broadcasting sector and a regulatory authority. However, the law carries a number 
of claw-back measures which undermine the three–tier structure it seeks to 
establish in Zimbabwe. Through its stringent licensing conditions and uncertainties 
it makes the broadcasting sector the least attractive area for investors. As such six 
years after its promulgation no commercial licence has been issued, neither have 
invitations been sent. The same applies to community broadcasting where 
applicants have been denied licences. Regulatory powers are still concentrated in 
the Minister of Information, with the regulatory authority being reduced to a 
secretariat function. In essence the new broadcasting law has effectively reinstated 
a broadcasting monopoly situation.  



Westminster Papers in Communication and Culture 4(3) 

 

 82 

  
The optimism of the 1990s turned into disillusionment as the country has virtually 
failed to deregulate its broadcasting sector. President Mugabe has steadfastly 
refused to allow commercial and community broadcasters. Attempts to introduce 
legal reforms in the late 1990s were foiled as the country become embroiled in a 
political and economic crisis due to its controversial land seizures from 1999 and 
the disputed parliamentary (2000) and presidential (2002) elections. The 
broadcasting media have been crucial to the survival of the ruling party. The little 
space given for private broadcasters was closed as the country embarked on an 
anti-Western, anti-globalisation programme.  
 
Consequently, the Zimbabwe Broadcasting Holding (ZBH), formerly Zimbabwe 
Broadcasting Corporation, has a broadcasting monopoly in the country, even 
though the legal framework permits commercial and community broadcasters. The 
share of commercial broadcasters is restricted mainly to satellite broadcasting 
received by few elites. The licensing procedures have made it impossible for 
private players to come into the field and the political crisis has eroded whatever 
little freedom ZBH had, as it is now firmly in the hands of the ruling party. 
Commercialisation has not shifted the financial fortunes of ZBH, and its business 
units are failing to break even though ZBH is the sole broadcaster in the country. 
Reforms in Zimbabwe thus resulted in an even more restrictive broadcasting 
framework. 
 
 
Concluding Remarks 
In the current age, broadcasting regulators are faced with a host of challenges and 
policy options due to the global trends in the broadcasting sector set forth by the 
new global political dispensation, a new economic order and developments in 
technology. African responses to these global challenges – the slow pace of 
democratisation, the declining economies, the increasing digital divide – highlight 
the practical dilemmas faced by policymakers in the region. As the Southern 
African policy environment meshes with global interests mixed policy reactions 
emerge in the region. Responses to globalisation challenges have varied immensely 
ranging from more liberal policies in South Africa to radical responses in 
Zimbabwe, from market regulation to state re-regulation. How can we explain the 
different policy outcomes in the region?  
 
Several factors can be drawn upon to explain the different routes the countries 
have taken to reform the broadcasting sector. One most significant observation is 
that policy-making in Africa is a much more complex process and does not follow 
Western classical approaches or models. The main explanatory factors accounting 
for the different policy outcomes are socio-economic, most particularly the nature 
of political transitions and each country’s position in the global economic system. 



 Ndela, ‘Broadcasting Reforms in Southern Africa…’ 
 

 83 

 

 
Political transitions induced by dramatic changes in the geo-political order set 
broadcasting reforms in motion.  
 
The broadcasting policy reform process in South Africa should be understood 
within the context of South Africa’s political transition from apartheid to 
democracy. The transitional negotiation brought under scrutiny virtually all the 
apartheid institutions. Broadcasting became an integral part of the political reform 
processes. Its centrality meant that it became one of the apartheid institutions to 
be reformed as a prerequisite for holding the first democratic elections in 1994. 
Despite the controversies, the reform process was recognised as a legitimate 
process by the key powerful groups negotiating the nature of post-apartheid South 
Africa. The reform was achieved through a process of consensus building in much 
the same way as constitutional making process, where stakeholders representing 
different interests were directly involved in policy formulation. The scope of 
stakeholder involvement ensured that reform was carried out in a more transparent 
and democratic manner. Reforms in broadcasting thus occurred along a 
deliberative and participatory route.  
 
Another determining factor in the broadcasting formulation in South Africa is the 
conglomerate nature of its media industries. As Banda (2006) has argued, South 
Africa’s implementation of the policy of liberalisation has been very aggressive, 
underpinned by a nationalist-reconstructionist project and an expansionist-
capitalist agenda. Lobbying by the South African communication industries, keen 
to expand into the African market after years of isolation, ensured that 
international models of regulation were adopted. The transformation of the 
broadcasting sector more or less conformed to acceptable international models. 
 
In Zambia, although there has been a higher level of deliberation and civil society 
engagement than in the past, the reform process remained exclusively in the hands 
of incumbent ruling parties, unwilling to relinquish control of the broadcasting 
institutions. Despite the change of government in Zambia, the same old political 
culture prevailed, as the new government led by President Chiluba was composed 
of the same actors that had sustained President Kaunda’s one party state. The first 
multiparty elections replaced a parliament composed of a single party (UNIP) by 
one dominated by a single party (MMD). Writing on the politics of change in 
relation to the former Soviet Union, Carol Barner-Barry and Cynthia Hody (1995, 
34) discuss how through political socialization certain values are inculcated into 
individuals, and these values place implicit limits on the alternatives people 
consider. Political culture conditions people to think of fewer options than are 
logically possible. While the Zambian government recognised the need to 
demonopolise the broadcasting media, it would not relinquish its control over the 
public broadcaster as the status quo served the incumbents very well. Zambia had a 
number of international models of regulation to emulate, but instead it maintained 



Westminster Papers in Communication and Culture 4(3) 

 

 84 

 a model that prevails throughout the SADC, where national broadcasters remain 
firmly under government control.  
 
Another explanatory factor for Zambia’s cautious reforms is the apparent lack of 
conglomerate media actors lobbying for market-based models, as was the case in 
South Africa. Reforms have thus been marked by a protectionist agenda, not 
because of the perceived onslaught by global media conglomerates, but due to 
political reasons. As Banda (2006) has argued, Zambia deliberately avoided 
privatization as an option for capitalizing state broadcasting for reasons of political 
expediency, because doing so would entail loss of state control. An audit by the 
Media Institute of Southern Africa and its partners, showed that not a single 
country (outside South Africa) has yet relinquished control of the state 
broadcasters to make them genuine public broadcasters (see Ramadi and Kandjii 
2006). 
 
The political crisis in Zimbabwe since 2000 has not been conducive to permit 
democratic policy reform processes and liberalisation of the broadcasting media. 
Zimbabwe has been embroiled in a multifaceted crisis since 1999. The rejection of 
the constitutional referendum in 1999, the formation of the main opposition party 
with the support of Western nations, compulsory acquisition of land from white 
commercial farmers, and the disputed election outcomes in 2000 and 2002 cut a 
fissure between the government and Western countries. The international actors, 
mainly the US, EU and the Commonwealth have expressed their displeasure with 
the government through punitive measures including travel sanctions on senior 
government officials. The international pressure for regime change and the 
resistance by the incumbent government defending ‘national sovereignty’ created 
an unfavourable environment for broadcasting reforms. The Zimbabwean 
government has played the anti-imperialist card, and used it to justify the 
introduction of restrictive broadcasting laws. It argues that foreign interests are 
using the media in order to effect regime change, and consequently the 
government cannot open broadcasting for foreign interests. The different policy-
making route taken by Zimbabwe is thus a result of a concerted policy to de-
westernize the mainstream media.  
 
The comparative policy analysis above show that contrary to claims by some 
globalisation theorists that the state is becoming less important, the states in 
Southern Africa continue to play a constitutive role in shaping the broadcasting 
policies. Political considerations seem to be the greatest factor determining the 
nature of broadcasting policies found in the three countries. 
 

                                                 
 



 Ndela, ‘Broadcasting Reforms in Southern Africa…’ 
 

 85 

                                                                                                             

 

 
Notes 
1 ZaCoMeF, Community Media in Zambia, avaiable at 
www.researchsea.com/html/article.php/aid/865/cid/5/research/community_media 
(accessed on 24 July 2007). 
2 PTC v Retrofit (Pvt) Ltd 1994 (2) ZLR 71 (S). 
3 These included Mike Auret Jnr and Gerry Jackson. 

 
 
References 
Archibugi, D., D. Held, and M. Köhler (1998) Re-imagining Political Community: 

Studies in Cosmopolitan Democracy. Stanford: Standford University Press. 
Article 19 (1995) Who Rules the Airwaves? Broadcasting in Africa, London: Article 19. 
Article 19 (2003) Broadcasting Policy and Practice in Africa, London: International 

Centre Against Censorship. 
Banda, F. (2003) Community Radio Broadcasting in Zambia: A Policy Perspective, 

Doctoral Dissertation, University of South Africa (UNISA). 
Banda, F. (2006) ‘Commentary: Negotiating Distant Influences: Globalization and 

Broadcasting Policy Reforms in Zambia and South Africa’, Canadian Journal 
of Communication, 31(2): 459-67. 

Barendt, E.M. (1995) Broadcasting Law: A Comparative Study, Oxford: Clarendon 
Press. 

Barner-Barry, C. and C.A. Hody (1995) The Politics of Change: The Transformation of the 
Former Soviet Union, New York: St. Martin’s Press. 

Barnett, C. (1998) ‘Contradictions of Broadcasting Reform in Post-Apartheid 
South Africa’, Review of African Political Economy, 25(78): 551-570. 

Berger, G. (2001) De-racialization, Democracy and Development: Transformation 
of the South African Media 1994-2000, in K. G. Tomaselli and H. Dunn 
(eds) Media, Democracy and Renewal in Southern Africa, Colorado Springs: 
International Academic Publishers. 

Chazan, N. (1999) Politics and Society in Contemporary Africa. Boulder: Lynne Rienner 
Publishers. 

Dicken, P. (1998) Global Shift: Transforming the World Economy, London: Paul 
Chapman Publishing. 

Fourie, P. (2003) ‘The future of Public Service Broadcasting in South Africa: The 
Need to Return to Basic Principles’, Communicatio, 29(1/2): 148-181. 

Golding-Duffy, J. and A. Vilakazi, (1998) ‘South Africa’, in A. Opoku-Mensah 
(ed.) (1998) Up in the Air? The State of Broadcasting in Southern Africa: Analysis 
and Trends in Six Countries. London: The PANOS Institute. 

Hodge, J. (2002) ‘Infrastructure Service Liberalisation in Southern Africa: Managed 
Liberalisation and Emerging Lessons from Telecoms.’ Paper presented at 
the Special Session of the World Trade Organisation Council of Trade in 
Services, Geneva, 28 October 2002. 



Westminster Papers in Communication and Culture 4(3) 

 

 86 

                                                                                                              
Kasoma, F. (unpublished) (1994) ‘The Legal Constraints of Liberalising Radio 

Broadcasting in Zambia’, paper presented at a seminar on liberalising 
broadcasting in Zambia, ZCD and Panos Institute. 

McPhail, T.L. (2006) Global Communication: Theories, Stakeholders, and Trends, Oxford: 
Blackwell Publishing. 

Moyo, D. and N. Ndlela (2006) ‘Public Service Broadcasting in Southern Africa: 
Promises and Perils of “Public Interests” ’. OPENSPACE, 1(5): 29-32. 

Moyo, D. (2006) Broadcasting Policy Reform and Democratisation in Zambia and 
Zimbabwe: Global Pressures, National Responses. Oslo: Unipub. 

Ndlela, N. (2003) Challenges and Prospects for Press Freedom: Comparative Perspectives on 
Media Laws in Zimbabwe and South Africa. Oslo: Unipub. 

Ramadi, G and K. Kandjii (2006) ‘Transformation of State Broadcasters: 
Challenges, Trends and Opportunities’. OPENSPACE, 1(5): 33-37.  

Rowland, W.D. and M. Tracey (1990) ‘Worldwide Challenges to Public Service 
Broadcasting’, Journal of Communication; 40(2): 8-26. 

Teer-Tomaselli, R and K. Tomaselli (1996) ‘Reconstituting Public Service 
Broadcasting: Media and Democracy During Transition in South Africa’, in 
M.B. Andersen (ed.) Media and Democracy, Oslo: University of Oslo. 

Teer-Tomaselli, R. (1996) ‘The Public Broadcaster and Democracy in 
Transformation’, paper presented at the 1996 Spry Memorial Lecture, 
Montreal, 5 November 1996/ Vancouver , 13 November 1996. 

 
 
Government Documents 
Comtask: Communications 2000. A Vision for Governmental Communications in 

South Africa, October 1996. 
Government of Zambia (1987) The Zambia National Broadcasting Act. 
Government of Zambia (1993) The Zambian National Broadcasting (licensing ) 

Regulations. 
Government of Zambia (2002) The Zambian National Broadcasting Corporation 

(Amendment Act). 
Government of Zimbabwe (2000) Presidential Powers (Temporary Measures) 

(Broadcasting) Regulations. 
Government of Zimbabwe (2001) Broadcasting Services Act. 
Government of Zimbabwe, Zimbabwe Communications Bill, 1997 . 
South Africa: Department of Communications, Green Paper- Broadcasting Policy, 

November 1997 . 
South Africa: Department of Communications, White Paper on Broadcasting 

Policy, May 1998. 


